9 روش ساده و راحت برای اینکه بوی رنگ را از بین ببریم

0

رنگ‌آمیزی خانه جلوه، نما و روحی تازه به آن می‌بخشد و از معمول‌ترین اقداماتی است که در نوسازی و یا تعمیر خانه انجام می‌دهیم. یکی از مشکلات پیش روی همه ما بعد از رنگ‌آمیزی ماندگاری بوی رنگ در خانه است. اگرچه در حال حاضر برندهای زیادی از رنگ‌های گیاهی و رنگ‌هایی که دوست دار طبیعت هستند در بازار وجود دارد ولی بااین‌حال بوی ناشی از مواد رنگی می‌تواند سمی و آزاردهنده باشند و در مواردی موجب سرگیجه، حالت تهوع و سوزش چشم شوند.

در مورد رنگ‌آمیزی ساختمان، انجام درست آماده‌سازی‌های خانه برای رنگ‌آمیزی امری مهم محسوب می‌شود. از طرفی بسته به نوع و جنس رنگی که برای رنگ کردن ساختمان استفاده می‌کنید و همچنین شیوه رنگ‌آمیزی شما اعم از رنگ‌آمیزی با قلم‌مو، رنگ‌آمیزی با غلتک و یا استفاده از اسپری برای نقاشی بر میزان زمان ماندگاری بوی رنگ در خانه اثر دارد.

چطور بوی رنگ را از بین ببریم؟
چطور بوی رنگ را از بین ببریم؟

چطور بوی رنگ را از بین ببریم؟

اگر در ماه‌های گرم‌تر سال اقدام به رنگ‌آمیزی کردید، ساده‌ترین راه باز کردن درب و پنجره‌های خانه و همچنین استفاده از پنکه برای بیرون بردن هرچه سریع‌تر بوی تینر و رنگ است. ولی اگر در ماه‌های سرد سال بودید و امکان باز گذاشتن درب و پنجره به مدت طولانی ندارید خوشبختانه راه‌های متفاوتی برای از بین بردن بوی ناشی از انواع مواد رنگی وجود دارد. باهم نگاهی می‌اندازیم به روش‌های از بین بردن بوی رنگ در خانه.

راه‌های از بین بردن بوی رنگ

  • زغال چوب
  • روشن کردن شمع
  • پیاز
  • دانه قهوه
  • لیمو
  • ترکیب وانیل و روغن نعناع
  • محلول جوش‌شیرین
  • آمونیاک
  • سرکه

۱- زغال چوب

زغال چوب یکی از مشهورترین مواد جاذب بو است. برای استفاده از آن کافی است مقداری زغال چوب خردشده در کاسه بریزید و درجاهای مختلف خانه قرار دهید، در کمتر از چند ساعت متوجه کاهش قابل‌توجه بوی رنگ می‌شوید. راه‌حل بهتر استفاده سطل‌های حاوی زغال چوب در قسمت‌های مختلف خانه قبل از رنگ‌آمیزی است.

زغال چوب
زغال چوب

۲- روشن کردن شمع

یک شمع روشن کنید و آن را به مدت چند ساعت در یک ظرف آب قرار دهید. شمع روشن باعث سوزاندن مواد شیمیایی رنگی آزادشده در هوا می‌شود.(استفاده از ظرف آب برای جلوگیری از خطر آتش‌سوزی است و بهتر است جهت ایمنی هرچند دقیقه به شمع تان سر بزنید)

شمع
شمع روشن

۳- پیاز

مقداری پیاز را به‌صورت حلقه‌حلقه در یک ظرف آب قرار دهید. بسته به‌اندازه اتاق و فضای خانه، از ۲ تا ۴ عدد پیاز نسبتاً بزرگ استفاده کنید. بهتر است از چند ظرف حاوی پیاز و آب سرد در مکان‌های مختلف خانه استفاده کنید. از پیاز برای از بین بردن باکتری‌ها و میکروب‌ها و ضدعفونی کردن خانه نیز استفاده می‌شود.

پیاز
پیاز

۴-دانه قهوه

دانه‌های قهوه خاصیت جذب بوی زیادی دارند، می‌توانید از دانه‌های آسیاب نشده و یا پودر قهوه استفاده کنید و آن را در قسمت‌های مختلف خانه قرار دهید.

دانه های قهوه
دانه های قهوه

۵- لیمو

چند برش لیمو عطر تازه و دل‌نشینی به فضا می‌بخشد. می‌توانید برش‌های لیمو را در ظرف آب، در حین رنگ‌آمیزی در کنار خود قرار دهید. آب توانایی جذب برخی از حلال‌های موجود در هوا را دارد. علاوه بر این افزودن مقدار نمک به ظرف آب نیز مؤثر خواهد بود.

لیمو
لیمو

۶- ترکیب وانیل و روغن نعناع

کمی روغن نعناع و پودر وانیل یا عصاره وانیل را باهم ترکیب کنید و در یک کاسه محتوی آب سرد بریزید. محلول آب، روغن نعناع و وانیل را در چند ظرف جداگانه بریزید و در قسمت‌های مختلف خانه قرار دهید.

بیشتر بخوانید: چگونه خانه را خوشبو کنیم؟

وانیل و روغن نعناع
وانیل و روغن نعناع

۷- محلول جوش‌ شیرین و آب سرد

همانند زغال چوب، جوش‌ شیرین از ترکیبات قوی جاذب بو است که نسبت به زغال راحت‌تر در دسترس است. جوش‌شیرین را در آب سرد حل کنید و در ظرف‌های مختلف بریزید و هر طرف را در یک گوشه از خانه یا اتاق رنگ‌شده قرار دهید. همچنین می‌توانید در صورت امکان جوش‌ شیرین را در کف اتاق بریزید و چند ساعت آن را رها کنید.

بیشتر بخوانید: جوش شیرین: ۵۷ کاربرد شگفت‌انگیز جوش شیرین در نظافت خانه

جوش شیرین
جوش شیرین

۸- آمونیاک

مقداری آب سرد درون ظرفی ریخته و یک قاشق غذاخوری آمونیاک به آن اضافه کنید. بهتر است بعد از گذشت ۲۴ ساعت ظرف محتوی آب و آمونیاک را از محل بیرون ببرید و با تهویه مطبوع هوای خانه را متعادل کنید.

آمونیاک
آمونیاک

۹- سرکه

آخرین روش استفاده از سرکه سفید یا سرکه معمولی است. سرکه یکی از مؤثرترین ضدعفونی‌کننده‌های طبیعی بو است. ممکن است در ابتدا بوی سرکه کمی آزاردهنده باشد؛ اما بعد از گذشت چند ساعت بوی سرکه به همراه بوی نامطبوع رنگ از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید: تمیز کردن با سرکه : کاربرد سرکه در نظافت خانه و آشپزخانه

سرکه
سرکه

نکته پایانی

در پایان توصیه می‌کنیم به‌جای استفاده از رنگ‌های شیمیایی که معمولاً برای سلامت ما بسیار خطرناک هستند، از رنگ‌ها و روغن‌های گیاهی استفاده کنید که هیچ یک از این مشکلات را در هنگام کار و پس از آن برای شما ایجاد نمی‌کنند.

خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده + پانزده =