5 راهکار پاک کردن لکه آب از چوب

0

بعد از رفتن مهمان‌ها و جمع کردن ظروف پذیرایی و لیوان‌های چایی و نوشیدنی از روی میز چوبی، متوجه رد دایره‌ای لکه آب روی میز می‌شوید. یکی از مهمان‌ها لیوانش را بدون زیرلیوانی روی میز گذاشته و حالا میر محبوب‌تان لک شده است. طبیعتا سریع دست به کار می‌شوید تا با دستمال میز را پاک کنید. اما گاهی اوقات این لکه‌ها می‌توانند سمج‌تر از چیزی که فکرش را می‌کردید، باشند. این لکه حلقه‌ای روشن روی میز پذیرایی یا کار شما ممکن است وجهه خوبی نداشته باشد؛ اما تنها به خاطر چند لکه آب روی سرویس چوب خود به فکر تعویض آن نباشید! نکات تخصصی این مطلب می‌تواند در پاک کردن لکه آب از چوب به شما کمک کند. ضمن اینکه برای دفعات بعدی استفاده از زیرلیوانی را فراموش نکنید.

راه‌حل‌های پاک کردن لکه آب از چوب

وسایل چوبی در گوشه و کنار خانه ما وجود دارند؛ و چه به عنوان میزناهارخوری، چه میز کار و چه به عنوان میز پذیرایی از آن‌ها استفاده کنیم، به هرحال در طول روز با مواد غذایی مانند لیوان آب یا چای و دیگر خوراکی‌ها در تماس هستند. به همین دلیل لوازم چوبی معمولا با روکشی از رنگ‌های پلی‌استر، کیلر یا روغن جلا داده‌ می‌شوند تا در برابر لکه‌ها مقاوم باشند. اما به مرور زمان شاهد ایجاد لکه روی آن‌ها هستیم. رد لیوان خیس روی میز چوبی یکی از آزاردهنده‌ترین لکه‌هایی است که می‌تواند در مقابل پاک شدن مقاومت از خود نشان دهد. با راه‌حل‌های زیر می‌توانید نسبت به پاک کردن لکه آب از وسایل چوبی اقدام کنید.

نحوه پاک کردن لکه آب روی وسایل چوبی و مبلمان
حین مطالعه، کار آنلاین یا حتی بازی کامپیوتری لیوانی چای می‌خورید و سپس با این صحنه مواجه می‌شوید، اما چاره چیست؟

معمولا روی بعضی میزهای چوبی، اگر لکه‌های ناشی از آب را به حال خود بگذارید، به مرور زمان خشک شده و پس از چند ساعت از بین می‌روند. در این حالت اگر زمستان است، دمای اتاق را بیشتر کنید تا لکه زودتر خشک شود و اجازه دهید به مرور زمان و پس از ۲۴ ساعت لکه به خودی خود برطرف شود. اما اگر با لکه سمجی طرف بودید و جنس وسایل چوبی‌تان به گونه‌ای بود که رد آب روی آن می‌ماند، راه‌حل‌های پایین را امتحان کنید. همچنین خواندن مطلب روش تمیز کردن، برق انداختن و پاک کردن لکه از وسایل چوبی نیز توصیه می‌شود.

1. استفاده از سس مایونز

یک راه حل عجیب برای پاک کردن لکه آب از چوب در یخچال شماست. با استفاده از یک دستمال کاغذی، کمی سس مایونز را روی لکه بمالید و بگذارید در حالی که دستمال کاغذی روی آن باقی مانده، چند ساعت یا یک شب بماند. روز بعد مایونز را با یک پارچه تمیز پاک کرده و روی آن را اندکی سرکه بمالید تا چربی آن را بگیرد. به نظر ما این کار یکی از بهترین و موثرترین روش‌های پاک کردن لکه آب از چوب است. لازم به توضیح است این روش برای لکه‌های موجود روی صندلی‌های میز ناهارخوری مناسب است چرا که لکه‌های این مکان عمدتا چرب هستند و با این روش به راحتی پاک می‌شوند.

2. خمیر دندان

در کنار این روش خوب است یادآوری کنیم که استفاده از خمیردندان نیز یکی دیگر از راه‌های از بین بردن رد آب و خط و خش روی میز چوبی است. سیلیس موجود در خمیر دندان موجب می‌شود هم رد لکه و هم خط‌های ریزی که در اثر کشیدن اجسام روی میز به وجود آمده باشد برطرف شود. اگر یادتان باشد زمانی برای از بین بردن خط و خش روی سی‌دی و دی‌وی‌دی نیز از این روش استفاده می‌کردیم تا دوباره آن را احیا کنیم! این روش را حتی می‌توانید روی کابینت چوبی نیز اجرا کنید.

برای این کار لازم است مقداری خمیردندان را روی دستمال کاغذی یا پارچه‌ای نرم ریخته و به صورت دورانی روی لکه بمالید. ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس آن را به آرامی با کاردک یا پارچه پاک کنید. باقیمانده خمیر دندان را با دستمال نمدار پاک کنید و بوسیله سشوار یا پنکه محل را خشک کنید.

دقت کنید در این روش استفاده از خمیر دندان معمولی کفایت می‌کند و نیاز به استفاده از خمیردندان‌هایی که ماده سفیدکننده دارند نیست؛ چرا که آنها می‌توانند به میز چوبی شما آسیب بزنند. همچنین برای این کار نباید از خمیر دندان‌های ژله‌ای استفاده کنید و باید از نوع خمیر دندان‌های سفید رنگ باشد تا بیشترین اثربخشی را داشته باشد.

بهترین روش برق انداختن و از بین بردن لکه آب از سطح چوبی با خمیردندان
مقداری خمیردندان را روی دستمال کاغذی یا پارچه‌ای نرم ریخته و به صورت دورانی روی لکه بمالید.

3. ترکیب روغن زیتون و سرکه

در یک کاسه کوچک به مقدار مساوی سرکه و روغن زیتون را مخلوط کنید. این مخلوط را با استفاده از پارچه به رد لکه آب بمالید. پارچه را در جهت بافت چوب بکشید تا زمانی که لکه کامل برطرف شود. سرکه به پاک کردن لکه آب از وسایل چوبی کمک می‌کند، روغن زیتون نیز می‌تواند به عنوان جلادهنده سرویس چوب مورد استفاده قرار گیرد. در انتها سطح کار را با یک پارچه خشک تمیز کنید.

همچنین ترکیب آب و سرکه به میزان مساوی نیز روی رد آب سطوح چوبی جواب می‌دهد و سرکه نه تنها رد لکه آب را پاک می‌کند، بلکه میز شما برق می‌اندازد. نگران باقی ماندن بوی سرکه هم نباشید چون به سرعت بوی آن می‌رود. این ترکیب در کنار اندکی شیشه‌شوی می‌تواند تمام لکه‌های خانه شما را نابود کند!

4. استفاده از اتو

یکی دیگر از روش‌های توصیه شده برای پاک کردن لکه آب از چوب، استفاده از اتو است. کار را با قرار دادن یک پارچه تمیز روی رد آب شروع کنید. ما توصیه می‌کنیم از پارچه نخی بدون چاپ طرح و رنگ استفاده کنید تا از انتقال هرگونه طرح و رنگ به سطح میز جلوگیری کنید. اتو را در دمای پایین گرم کنید. پس از گرم شدن، مدت کوتاهی اتو را از روی پارچه روی لکه آب قرار دهید.

بعد از چند ثانیه، اتو و پارچه را بلند کنید تا لکه را بررسی کنید. اگر هنوز لکه وجود دارد، مراحل را تکرار کنید تا لکه برطرف شود. این روش برای از بین بردن لکه‌هایی که هنوز رطوبت دارند و خشک نشده‌اند، بهتر عمل می‌کند زیرا به سرعت رطوبت را خشک کرده و ردی روی میز چوبی شما باقی نمی‌گذارد.

بهترین روش برای تمیز کردن و برطرف کردن لکه روی چوب با اتو
پس از گرم شدن اتو آن را مدت کوتاهی روی پارچه روی لکه آب قرار دهید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا لکه محو شود.

5. استفاده از سشوار

سشوار نیز یکی دیگر از لوازم کارآمد برای پاک کردن لکه آب از وسایل چوبی است. برای این کار سشوار را به برق بزنید. آن را روی بالاترین تنظیمات بگذارید. سشوار را به سمت لکه گرفته و آنقدر نگه دارید تا لکه خشک شده و از بین برود. پس از اتمام کار سشوار را خاموش کنید. سپس برای اینکه سطح چوب از گرما خشک و ترک خورده نشود از یک روغن مخصوص چوب میز خود استفاده کنید. اگر این روغن را در دسترس ندارید از روغن زیتون نیز می‌توانید استفاده کنید. این روش برای لکه‌های آب شیرین بهترین نتیجه را دارد.

جمع‌بندی

روش‌هایی که در بالا برای پاک کردن لکه آب از وسایل چوبی در اختیارتان قرار گرفت، روش‌هایی هستند که در هر منزلی در دسترس است و می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. پیش از استفاده از هرگونه ماده شیمیایی حتما راه‌حل‌های بالا را امتحان کنید و دقت کنید که مواد شیمیایی می‌توانند به سرویس چوب شما آسیب بزنند. همچنین اگر از وسایل چوبی استفاده می‌کنید که از نوع خاصی چوب ساخته شده است، در هنگام از بین بردن لکه آب باید از دستورالعمل تمیز کردن این نوع چوب استفاده کنید یا آن را به خدمات استادکار بسپارید.

تعمیرات مبلمان و سرویس خواب

تعمیرات مبلمان و سرویس‌خواب

  • تعمیر مبلمان اداری، راحتی، استیل، چرمی، پارچه ای و...
  • ساخت سرویس خواب، کمد، ویترین و تمامی منسوجات چوبی
  • تعمیر و تغییر مدل رویه مبلمان
  • رنگ کاری مبلمان و منسوجات چوبی
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × یک =