آموزش ترمیم و تعمیر مبل چرمی، رفع ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن

0

اگر به دنبال راهکارهایی برای ترمیم و تعمیر مبل چرمی خود هستید این مطلب برای شما مناسب است. روش‌های ترمیم و تعمیر مبل چرمی از نگاه متخصصین مختلف، متفاوت است ولی ما سعی کرده‌ایم در این مطلب به تمام مشکلات رایج مانند پوسته پوسته شدن مبل چرم یا تغییر رنگ مبل چرم و ترمیم و تعمیر آن‌ها بپردازیم ، همچنین روش تعمیر مبل چرمی در منزل را خواهیم گفت، وسایل مورد نیاز برای تعمیر مبل چرمی ماده شوینده رقیق ، الکل ، ماده ترمیم کننده چرم (نرم کننده) ، پاک کننده چرم ، کیت رنگ چرم

با استادکار همراه شوید.

مشکلات رایج مبل چرم

یکی از پرطرفدارترین انواع مبل که در خانه‌های به سبک نئوکلاسیک و مدرن می‌توان پیدا کرد مبل چرمی است. با وجود آنکه مبل چرم ماندگاری و استجکام بسیاری دارد اما به مرور زمان در اثر تابش نور خورشید، استفاده بیش از جد و یا عدم مراقبت ممکن است دچار مشکلات مختلف شود. از جمله مشکلات رایج مربوط به مبل چرمی می‌توان به ساییدگی و یا پارگی چرم مبل، از بین رفتن رنگ چرم و … اشاره کرد که در صورت مواجه شدن با چنین تغییراتی حتما باید ترمیم و تعمیر مبل چرمی صورت بگیرد.

روش تعمیر مبل چرم پوسته شدن در منزل:

پوسته پوسته شدن مبل چرمی ممکن است ناشی از استفاده بیش از حد، خراش ناگهانی و یا عدم مراقبت از چرم باشد. اگر مبلمان چرمی شما نیز پوسته پوسته شده است مراحل زیر را برای ترمیم مبل چرمی انجام دهید:

وسایل مورد نیاز برای تعمیر مبل چرمی:

  • ماده شوینده رقیق
  • الکل
  • ماده ترمیم کننده چرم (نرم کننده)
  • پاک کننده چرم
  • کیت رنگ چرم

مراحل تعمیر و ترمیم مبل چرمی:

  • ابتدا با استفاده از یک پارچه مرطوب و کمی ماده شوینده رقیق تمامی گرد و غبارهای موجود بر روی سطح رویه مبل را تمیز کنید، سپس با استفاده از آب و یک اسفنج تمیز و کمی ماده شوینده دوباره سطح را پاک کنید.
  • در مرحله دوم بخش‌های پوسته پوسته شده مبل را با انگشتتان آرام بالا بزنید و سپس با دستمالی که آغشته به الکل است، پوسته‌ها را جدا کنید.
  • حال در محل آسیب دیده از مقداری ماده ترمیم کننده چرم استفاده کنید و برای اینکار از دستتان کمک بگیرید تا ماده را به طور کامل در سطح مورد نظر پخش کنید. البته ناگفته نماند که بهتر است هر از گاهی انگشتانتان را در آب خیس کنید تا ماده ترمیم کننده به داخل رویه چرم نفوذ پیدا کند. پس از اینکار بگذارید تا مواد کاملا خشک شود.
  • در قدم چهارم از یک سنباده بسیار نرم و الکل برای تمیز کردن محل ماده ترمیم کننده استفاده کنید تا سطح رویه مب یکدست شود. البته فراموش نکنید که استفاده بیش از اندازه از الکل ممکن است باعث رنگ پریدگی چرم شود پس در مصرف آن دقت کنید.
  • حال نوبت به استفاده از کیت رنگی رسیده است. رنگ مورد نظر خود را مطابق با رنگ چرم انتخاب کنید و حال یک لایه نازک از رنگ بر روی محل پوسته شده مبل بزنید. اگر سطح خرابی چرم زیاد است می‌توانید چندین بار کار رنگ آمیزی را انجام دهید.
  • پس از انجام تمام مرحل بالا با دقت فراوان با یک پاک کننده سطح مبل را تمیز کنید تا اگر رنگ اضافی باقی مانده، از بین برد. حال کار ترمیم مبل چرمی شما تمام شده است و می‌توانید از ان استفاده کنید.

آموزش ترمیم و تعمیر مبل چرمی ترک خورده

یکی از دلایل بارزی که موجب ترک خوردگی مبل چرم می‌شود، عدم رطوبت یا نور مستقیم خورشید است. اگر مبل چرمی شما ترک خورده است نگران نباشید در ادامه با یکدیگر یاد می‌گیریم چطور مبل چرمی ترک خورده را تعمیر کنیم:

  • در قدم اول با استفاده از یک ماده پاک کننده و دستمال نرم( ترجیحا دستمال میکروفایبر) سطح مبل را کاملا تمیز کنید.
  • بعد از خشک شدن سطح چرم، درست زمانی که ترک‌ها خودشان را نشان دادند، بایستی با استفاده از مقداری روغن یا نرم کننده سطح چرم را نرم کنید و به خوبی محل را مالش دهید.
لا‌به‌لای ترک‌ها را به خوبی با روغن نرم کنید تا آماده تعمیر شود.
لا‌به‌لای ترک‌ها را به خوبی با روغن نرم کنید تا آماده تعمیر شود.
  • پس از روغن کاری حدود ۲ ساعت مبل چرمی را به حال خود رها کنید تا کاملا خشک شود . سپس با استفاده از فیلر سطح را ترمیم کنید. برای ساخت فیلر می‌توانید از مقداری صابون بچه یا ماده پاک کممده مخصوص چرم استفاده کنید. بعد از اینکه سطح ساییده شده چرم را با فیلر پر کردید اجازه دهید یک شب تا صبح همانطور باقی بماند تا خشک شود. مزیت این روش این است که شما می‌توانید برای ترمیم مبل چرم پاره شده نیز از ان استفاده کنید.
  • پس از آنکه فیلر خشک شد نوبت به کار با سمباده با درجه سختی ۶۰۰ می‌رسد. فراموش نکنید که سمباده زدن بر روی چرم باید بسیار آرام و با دقت صورت گیرد تا سطح به طور کامل صاف شود.
  • پس از یکدست شدن سطح چرم، نوبت به مرحله رنگ‌آمیزی می‌رسد. در این مرحله یک اسفنج نرم را به رنگ مخصوص مبل چرم آغشته کنید و به صورت ضربه‌ای به تمام سطح آسیب دیده چرم بزنید.
  • پس از اتمام کار رنگ‌امیزی و خشک شدن سطح چرم برای محکم کاری می‌توانید تمام سطح را با سیلر چرم اسپری کنید. سیلر به عنوان یک نرم کننده علاوه بر محافظت از رنگ و چرم از بروز لکه یا خسارات احتمالی جلوگیری می‌کند.

سخن پایانی

ترمیم و تعمیر مبل چرمی در مواقع سطحی کار نسبتا آسانی است و هر فردی با داشتن وسایل مورد نیاز و البته کمی مهارت می‌تواند این کار را انجام دهد، اما در مواردی که خسارت وارد شده به مبل بسیار زیاد است پیشنهاد ما این است که از افراد اهل فن در زمینه تعمیر مبل کمک بخواهید تا این کار به بهترین شکل ممکن انجام شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × یک =