آموزش کامل و گام به گام تعمیر یخچال در منزل

0

تعمیر هر وسیله‌ی خانگی برقی را بهتر است به دست متخصص بسپارید تا با خیالی آسوده و بدون دغدغه و نگرانی از بابت خراب‌شدن دوباره‌ی آن وسیله بتوانید باری دیگر از آن استفاده کنید. اما در برخی شرایط خود شما، خصوصاً اگر اندکی با کارهای فنی آشنا باشید، می‌توانید یک سری از مشکلات این وسایل خانگی برقی را در منزل رفع کنید و از صرف هزینه برای تعمیر آن صرفه جویی نمایید. در این نوشتار به آموزش تعمیر یکی از این لوازم خانگی برقی یعنی یخچال می‌پردازیم.

در ادامه به مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است در یخچال بروز کنند خواهیم پرداخت و خواهیم گفت که چگونه می‌توان این مشکلات را در منزل برطرف کرد، بدون آن که نیازی به حضور متخصص در منزل باشد. اگر می‌خواهید که خود شما یخچال‌تان را در منزل تعمیر کنید و پولی برای تعمیر آن نپردازید تا انتهای این نوشتار با عنوان آموزش تعمیر یخچال در منزل همراه استادکار باشید.

fridge-repairing آموزش تعمیر یخچال در منزل
آموزش تعمیر یخچال در منزل

آموزش تعمیر یخچال: وقتی که فن کندانسور یخچال مدام کار می‌کند

فن کندانسور وظیفه دارد که گرمای قطعاتی که در حال کار هستند را گرفته و موجب خنک‌سازی آن‌ها شود. اما این فن نباید همواره روشن باشد، بنابراین در صورتی که فن کندانسور به طور مداوم کار کند احتمالاً مشکلی در یخچال وجود دارد. پیشنهاد دارم علت جمع شدن آب در جامیوه ای یخچال اسنوا را مطالعه کنید .

یکی از مشکلاتی که در این وضعیت می‌تواند وجود داشته باشد وجود ایراد در ترموستات است. ترموستات با تشخیص دمای یخچال، موجب روشن شدن سیستم خنک کننده می‌شود. بنابراین بدیهی است که بروز هر گونه مشکل در ترموستات باعث بروز اشکال در روشن و خاموش شدن کل سیستم خنک کننده می‌شود.

برای آن که ببینید که ترموستات با مشکل مواجه شده است یا خیر، بهتر است که دمای یخچال را در بالاترین میزان قرار دهید. در صورتی که در این وضعیت باز هم سیستم خنک کننده به کار خود ادامه داد، احتمال خیلی زیاد ترموستات یخچال مشکل دارد و باید برای تعویض آن اقدام کنید.

آموزش تعمیر یخچال در منزل
فن کندانسور یخچال

مشکل احتمالی دیگری که می‌تواند در این وضعیت نقش داشته باشد خرابی موتور فن است. در صورتی که موتور برای مدتی طولانی مورد استفاده قرار گرفته باشد احتمالاً با مشکل مواجه شده و طبیعی است که با خراب شدن موتور فن، فن کندانسور نیز با مشکل مواجه شود. برای بررسی وضعیت موتور فن، می‌توانید به وسیله‌ی یک مولتی متر چک کنید و ببینید اعضای موتور فن اتصال کوتاه کرده‌اند یا خیر. در صورتی که موتور فن با مشکل مواجه شده باشد باید آن را تعویض کنید. پیشنهاد می‌شود برای تعویض موتور فن از متخصص بهره ببرید.

مورد دیگری که می‌تواند در مدام کار کردن فن کندانسور نقش داشته باشد مشکل در دریچه‌های هوا است. توضیح آن که کندانسور علاوه بر فن به هوا نیاز دارد تا خنک شود. این هوا از طریق دریچه‌های هوا وارد موتور می‌شود، اما اگر دریچه‌های هوا در اثر گرد و غبار گرفته باشند فن کندانسور وظیفه‌ی سنگین‌تری روی دوشش می‌افتد و برای آن که کندانسور را بیش‌تر خنک کند مجبور به روشن بودن بیش‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید رله استارت یخچال چیست؟

بررسی کنید و ببینید آیا دریچه‌های هوا کاملاً خالی و تمیز هستند یا نه، در صورتی که گرفته و مسدود شده باشند باید برای تمیز کردن آن‌ها اقدام کنید.

در آخر آن که خود کندانسور را نیز بررسی کنید و ببینید آیا گرد و خاکی که از طریق فن وارد آن شده زیاد است یا نه. گاهی این گردوخاک‌ها موجب می‌شوند که خود کندانسور به درستی کار نکند و به تبع فن نیز با مشکل مواجه شود.

آموزش تعمیر یخچال: زمانی که اواپراتور زیاد برفک می‌زند

برفک زیاد اواپراتور می‌تواند ناشی از موارد مختلفی باشد. گاه یخچال در کنار گاز و سایر وسایلی که گرما تولید می‌کنند قرار گرفته و همین امر سبب می‌شود که در اواپراتور برفک جمع شود. مطمئن شوید که بین یخچال و سایر وسایل دارای گرما مانند ماکروفر و گاز حداقل ۴۰ سانتی متر فاصله وجود داشته باشد.

مورد دیگری که می‌تواند در برفک زدن زیاد اواپراتور نقش داشته باشد ورود هوا از بیرونِ یخچال به داخل یخچال است. بنابراین باید لاستیک دور درب یخچال را بررسی کنید و ببینید مشکلی دارد یا خیر. اگر لاستیک دور درب مشکل داشت احتمالاً مشکل برفک زدن اواپراتور ناشی از آن است. با تعویض لاستیک می‌توانید برفک زدن اواپراتور را برطرف کنید. در ضمن مطمئن شوید که در طی روز درب یخچال برای مدتی طولانی باز نمی‌ماند. در این باره مقاله علت برفک زدن یخچال و رفع برفک یخچال را مطالعه کنید .

آموزش تعمیر یخچال: وقتی که گاز یخچال خالی می‌شود

لوله کشی پشت یخچال مخصوص به جریان در آمدن گاز یخچال است، گازی که وظیفه‌ی سرد کردن محتویات یخچال را بر عهده دارد. در قدیم از گاز آمونیاک به عنوان گاز یخچال استفاده می‌شد، اما امروزه از گاز فریون استفاده می‌شود. ولی اگر این گاز کم شود و یا به طور کامل خالی شود، اولین نتیجه‌ی این امر سرد نکردن یخچال است. (البته همیشه سرد نکردن یخچال به معنای خالی بودن گاز یخچال نیست، ولی خالی بودن گاز یخچال همواره منجر به سرد نکردن یخچال می‌شود.)

عمده‌ترین علت خالی شدن گاز یخچال این است که در لوله‌های پشتی یخچال نشتی وجود دارد. این نشتی عمدتاً یا به سبب فرسودگی این لوله‌ها بروز می‌کند و یا آن که ممکن است ضربه‌ای ناگهانی موجب آن شده باشد. این لوله‌ها معمولاً از جنس مس هستند، اما گاه دیده شده که از آهن برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود. در صورتی که لوله از جنس آهن باشد احتمال نشتی در آن بیش‌تر است.

آموزش تعمیر یخچال در منزل
لوله‌های پشتی یخچال

گاه علت خالی شدن گاز یخچال وجود نشتی در لوله‌ی اواپراتور است. لوله‌ی اواپراتور عمدتاً از جنس آلومینیوم است و در بین راه با لوله‌ای از جنس مس پیوند داده می‌شود. اما در برخی موارد، پیوند بین لوله آلومینیومی و لوله مسی به خوبی انجام نمی‌شود و به همین دلیل گاز در این منطقه خارج شده و به تدریج خالی می‌شود. برای تعمیر یخچال هنگامی که گاز آن خالی شده باید لوله‌های پشتی یخچال و لوله اواپراتور را بررسی کنید و در صورت نشتی اقدام به تعویض آن نمایید. ضمناً در این وضعیت باید گاز یخچال نیز شارژ شود.

آموزش تعمیر یخچال: زمانی که یخچال زیاد سرد نمی‌کند و کمپرسور نیز زیاد کار می‌کند

در ادامه‌ی مطلب آموزش تعمیر یخچال در منزل به مشکل دیگری که اتفاقاً رایج نیز هست می‌پردازیم. گاهی یخچال سرد نمی‌کند که این امر می‌تواند ناشی از موارد مختلفی باشد. اما در برخی موارد این سرد نکردن یخچال همراه است با زیاد کار کردن کمپرسور. منظور از زیاد کار کردن کمپسور این است که یخچال بیش از اندازه کار می‌کند و خیلی کم اتومات می‌کند. در چنین شرایطی عمدتاً قسمتی از اواپراتور نیز برفک می‌زند. علت این وضعیت نشتی در گاز یخچال است. برای تعمیر یخچال در این شرایط باید لوله‌های پشتی یخچال را بررسی کرده و نشتی را پیدا کنید. به خاطر داشته باشید که رفع نشتی لوله‌ها با استفاده از چسب دو قلو اشتباه است و پس از مدتی دوباره نشتی بروز می‌کند. نشتی لوله باید حتماً به وسیله‌ی جوش برطرف شود.

آموزش تعمیر یخچال: وقتی زیاد صدا می‌دهد

پیش‌تر در مجله استادکار به علل صدا دادن یخچال و نحوه‌ رفع آن‌ها پرداخته‌ایم. اگر یخچال شما صدای زیادی دارد پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید:

سخن آخر

سعی شد به طور خلاصه به برخی از ایراداتی که در یخچال بروز می‌کنند اشاره شود و نحوه‌ی رفع آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که به هر دلیلی خود شما نمی‌توانید یخچال را در منزل تعمیر کنید نگران نباشید. هیچ نیازی به حمل یخچال به بیرون از خانه نیست، همچنین مجبور نیستید که زمان زیادی را صرف پیدا کردن متخصص کنید. با استفاده از اپلیکیشن استادکار می‌توانید سفارش‌تان برای تعمیر یخچال را ثبت کنید تا در زمان دلخواه‌تان متخصص جهت رفع عیب یخچال راهی منزل‌تان شود.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

البته به جز اپلیکیشن، از طریق سایت استادکار نیز می‌توانید برای تعمیر یخچال سفارش‌تان را ثبت کنید:

تعمیر یخچال

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 4 =