اسیدشویی چیلر جذبی به چه صورت انجام می شود؟

2

چیلرهای جذبی از جمله تجهیزات سرمایشی مدرن و بسیار کارآمد هستند و رسوب گرفتن چیلرهای جذبی از جمله مشکلاتی است که در طول زمان، گریبانگیر این تجهیزات می‌گردد. از این روی اسیدشویی چیلر جذبی از جمله اقداماتی است که حتما برای بهبود عملکرد چیلر و افزایش طول عمر مفید آن، توصیه می‌شود. با وبلاگ استادکار همراه باشید .

رسوب چیلرهای جذبی چطور تشکیل می‌شود؟

با توجه به پتانسیل رسوب‌زایی آب، در چیلرهای جذبی شاهد رسوب‌گیری در بخش کندانس برج خنک کننده هستیم. همچنین رسوبات در لوله‌های چیلر نیز دیده می‌شوند. این رسوبات بسته به میزان ضخامت خود، به شکل سدی مقابل تبادل حرارت عمل می‌‌کنند و در نهایت کیفیت عملکرد و خروجی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

روش اسیدشویی چیلر جذبی
با توجه به گرد و خاک، ته نشین شدن آب و غیره، همیشه شاهد رسوب گرفتن در چیلرهای جذبی هستیم.

اگر به بخش‌های رسوب گرفته در چیلر جذبی نگاه کنیم، بیشترین قسمت‌هایی که رسوب می‌گیرد، ابزوربر یا جذب کننده، کندانسور و لوله‌ها قرار دارد. این رسوبات باعث می‌شود که خوردگی به وجود آمده و انتقال حرارت با افت همراه شود. به این ترتیب جذب در جذب کننده چیلر پایین آمده و در بخش اپراتور نیز مبرد با فشار بیشتری همراه می‌شود. با توجه به این مشکلات، حتما لازم است که هر سال اسیدشویی چیلر جذبی صورت گیرد.

نکته: در نظر داشته باشید که به دلیل ماهیت رسوبات کلسیمی، منیزیمی، زنگ آهن و مانند آن‌ها، نمی‌توان به فکر روش دیگری جز اسیدشویی بود و استفاده از برس و غیره کارساز نخواهد بود.

با در نظر گرفتن جنس و سختی رسوبات در چیلر، باید حتما از روش اسیدشویی چیلر جذبی استفاده کنیم و روش های جایگزین کارآمد نخواهند بود.
با در نظر گرفتن جنس و سختی رسوبات در چیلر، باید حتما از روش اسیدشویی چیلر جذبی استفاده کنیم و روش های جایگزین کارآمد نخواهند بود.

اکنون به بررسی اسیدشویی چیلر جذبی می‌پردازیم.

اسیدشویی چیلر جذبی

برای انجام اسیدشویی چیلر جذبی، گام به گام مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا درب کندانسور و ابزوربر (جذب کننده) را باز کنید.
  • هر رسوب قابل برداشت با دست را به کمک دستکش جدا کنید. ممکن است قطعات و اجسام زائد دیگری نیز جز رسوبات به داخل این بخش‌ها رفته باشد، که لازم است پیش از شروع اسیدشویی، آن‌ها را خارج نمایید. به طور مثال ممکن است شاخ و برگ درختان، پلاستیک و غیره را در این قسمت‌ها ببینید.
  • اکنون لازم است که جنس رسوبات را شناسایی کنید. نوع رسوب تاثیر مستقیم در به کار بردن شوینده دارد و باید حتما ابتدا جنس رسوبات را شناسایی نمایید. (با توجه به میزان سختی آب در کشور ما، معمولا رسوبات چیلرهای جذبی از نوع کلسیمی یا گچی هستند.)
پیش از انتخاب اسید مناسب برای اسیدشویی چیلر، نیاز است که نوع رسوبات را تشخیص داده و سپس بسته به نوع رسوب، اسید مناسب را انتخاب نمایید.
پیش از انتخاب اسید مناسب برای اسیدشویی چیلر، نیاز است که نوع رسوبات را تشخیص داده و سپس بسته به نوع رسوب، اسید مناسب را انتخاب نمایید.
  • در این صورت به اسید هیدروکلریک یا اسید سولفامیک نیاز خواهید داشت. (به علاوه برای جلوگیری از خورده شدن لوله‌ها و سایر بخش‌ها، از محلول ضدخوردگی به همراه اسید، استفاده نمایید.)
  • اکنون شیرهای ورودی و خروجی برج چیلر جذبی را بسته و راه خروج آب را مسدود سازید.
    بعد از آن در بخش لوله خروجی پمپ چیلر، باید شیر یک طرفه اضافه نمایید و لوله خروجی پمپ را به نقطه تخلیه پایینی جذب کننده ببرید.
در بخش لوله خروجی پمپ چیلر، باید شیر یک طرفه متصل ساخته و لوله خروجی پمپ را به نقطه تخلیه پایینی ابزوربر ببندید.
در بخش لوله خروجی پمپ چیلر، باید شیر یک طرفه متصل ساخته و لوله خروجی پمپ را به نقطه تخلیه پایینی ابزوربر ببندید.
  • در این زمان لازم است که در نقطه خروجی جذب کننده چیلر، یک شیلنگ خروجی متصل ساخته و سر دیگر شیلنگ را داخل بشکه بگذارید.
  • این بشکه را از آب گرم (کمتر از ۵۰ درجه سانتی گراد) انباشته ساخته و از طرفی دیگر ورودی پمپ را نیز به بشکه متصل سازید.
  • در این جا لازم است که آب داخل بشکه را به کمک پمپ به مسیر لوله ها وارد کنید.
در این مرحله آبی که داخل بشکه است را برای بررسی میزان آب لازم برای اسیدشویی به داخل مسیر لوله ها و ابزوربر و ... پمپاژ کنید.
در این مرحله آبی که داخل بشکه است را برای بررسی میزان آب لازم برای اسیدشویی به داخل مسیر لوله ها و ابزوربر و … پمپاژ کنید.
  • حالا دقت داشته باشید که چه حجم آبی، مسیر لوله‌ها را کامل پر می‌کند. (از این جهت حجم آب را می‌خواهیم که بتوانیم غلظت اسید در آب را به شکلی تنظیم کنیم که عملکرد لازم را داشته باشد.)
  • حالا اسید را به آب داخل بشکه اضافه کنید. توجه داشته باشید که اسید باید آهسته اضافه شده و از خالی کردن یک‌باره اسید به داخل آب بشکه، پرهیز نمایید. لازم است که درصد اسید نسبت به آب ۵ باشد. به این ترتیب هر مقدار اسید با درصد اولیه که در اختیار دارید، باید به نسبتی با آب ترکیب شود که در نهایت به محلول ۵ درصد اسید برسید. به طور نمونه اگر حجم آب لازم ۴۰ لیتر تشخیص داده شده باشد، نیاز به ۴۰ لیتر آب و اسید ۵ درصد داریم. به این صورت اگر اسید خریداری شده شما یک بسته ۱۰ لیتری ۱۰ درصد باشد، باید دو قوطی اسید ۱۰ لیتری (یعنی ۲۰ لیتر) اسید را در ۲۰ لیتر آب مخلوط سازید. به این صورت به ۴۰ لیتر آب و اسید ۵ درصدی می‌رسیم.
دقت داشته باشید که باید اسید را مرحله به مرحله به آب افزوده و هرگز آب را در اسید نریزید.
دقت داشته باشید که باید اسید را مرحله به مرحله به آب افزوده و هرگز آب را در اسید نریزید.
  • پس از آماده شدن مخلوط آب و اسید ۵ درصد، برای اسیدشویی چیلر جذبی آن را به داخل لوله‌ها پمپاژ کنید. (چیزی بین ۳ تا ۴ ساعت زمان برای کنده شدن کامل رسوبات کافی خواهد بود.)
  • با تمام شدن اسیدشویی و خروج آب و اسید و رسوبات، نیاز داریم که آثار اسید از داخل لوله‌ها و سایر بخش‌ها شسته شود. به این منظور باید دوباره همین کار را با آب معمولی تکرار کنید. برای مطمئن شدن از پاکی کامل سیستم چیلر جذبی، آب خروجی را به لحاظ پی اچ بررسی کنید. در صورتی که پی اچ آن ۷ بود، می‌توانید مطمئن شوید که از اسید به خوبی پاک شده است.
  • همین طور شما به یک مرحله قلیایی کردن سیستم نیاز دارید. معمولا حل جوش شیرین یا پودر در آب استفاده می‌شود.
  • این محلول قلیایی را به داخل بشکه ریخته و دوباره پمپاژ را انجام دهید. ۳۰ دقیقه زمان برای قلیایی کردن کافی خواهد بود و پس از آن می‌توانید مسیر تخلیه را باز کنید.
  • بعد از این دوباره نیاز به شستشو با آب دارید تا tds آب خروجی با tds آب شیر یکی شود.
در نهایت پس از انجام اسیدشویی، قلیایی سازی و شستشو با آب معمولی را انجام دهید تا مسیرها، کندانسور و جذب کننده به وضعیت سابق بازگردد.
در نهایت پس از انجام اسیدشویی، قلیایی سازی و شستشو با آب معمولی را انجام دهید تا مسیرها، کندانسور و جذب کننده به وضعیت سابق بازگردد.

سخن پایانی

زمانی که اسیدشویی چیلر جذبی را انجام می‌دهید به آب خروجی دقت داشته باشید. در صورتی که آب خروجی دارای رسوبات زیادی است، احتمالا حجم رسوبات به حدی بوده که یک بار اسیدشویی کفاف آن را نمی‌داده و لازم است که این کار را مجدد تکرار کنید. به هر صورت با توجه به ظریف بودن این کار و تخصصی بودن انجام آن، توصیه می‌کنیم که از یک متخصص برای انجام بهینه اسیدشویی چیلر کمک بگیرید. در این صورت هم کار اسیدشویی حرفه‌ای‌تر انجام شده و هم کمترین خطر آسیب زدن به خود و سیستم را دارید. به هر حال فراموش نکنیم که با اسید سر و کار داریم و نباید این را ساده انگاشت!

منبع: defrost | behfix

2 نظرات
  1. اردهی می گوید

    با سلام بنده حسین اردهی هستم سرپرست واحد نت (نگهداری و تعمیرات ) و بیش از ۲۵سال در این پست انجام وظیفه می کنم در مورد اسید شویی چیلرها باید بگوییم این کار بسیار مضر بوده و نه تنها به چیلرها بلکه برای اپراتور و محیط زیست نیز مضر است بنده تعداد زیادی چیلر و هیتچینجر در اختیار دارم و سالهای زیادی ست که بدون رسوب استفاده می کنم شرط مدیریت نگهداری و تعمیرات ، پیشگیری صحیح است و اسید شویی و مته زدن بسیار پیش پا افتاده ست اگر لازم بود راهکار مناسبی برای پیشگیری از رسوب حتی سختی آب بیش از ۸۰۰ppm خدمتتان ارائه می نماییم. باسپاس
    آیدی تلگرام Ardehi_net

  2. امیرعلی می گوید

    سلام آقای مهندس اردهی.
    آیا راهکار شما برای چیلرهای جذبی واحدهای مسکونی هم کاربرد دارد؟ در ساختمان ما یک چیلر جذبی ۴۰ تن کار سرمایش و گرمایش را انجام می‌دهد. ممنون می‌شم تجربیات خود را در اختیارم قرار دهید. ایمیل من این است:
    r.fo*****di@gmail.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × دو =