طراحی و ساخت باربیکیو با جنس‌های مختلف برای تراس یا حیاط

3

کباب یکی از غذاهای مخصوص ایرانی است که نوع ذغالی آن طرفداران زیادی دارد. اگر از آن دسته افرادی هستید که آخر هفته‌ها بساط کباب و گریل راه می‌اندازید؛ آیا تا به حال به فکر ساخت باربیکیو دست‌ساز افتاده‌اید؟ با کمی خلاقیت می‌توانید یک باربیکیوی کوچک و جمع وجور برای گوشه حیاط یا تراس خانه درست کنید و دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه‌تان را در کنار آن جشن بگیرید. در این پست استادکار روش ساخت انواع باربیکیو فلزی، سنگی، آجری و میز چوبی گریل را آموزش می‌دهیم. با ما همراه باشید.

آموزش ساخت باربیکیو فلزی با بشکه

داخل انباری و دور و بر خانه را بگردید، اگر یک بشکه فلزی بزرگ که قبلا برای نگهداری غذا استفاده می‌شده و اکنون خالی است را یافتید، پس فرصت خوبی است که برای دورهمی آخر هفته‌تان یک باربیکیو فلزی بسازید.

ساخت باربیکیو
ساختن باربیکیو فلزی با استفاده از بشکه

مرحله اول: آمادگی برای ساخت باربیکیو فلزی

قبل از هر چیز باید داخل بشکه را از وجود هر گونه مواد غذایی پاک کنید و داخل آن را بشویید. بخاطر داشته باشید که نباید از بشکه‌هایی که برای نگهداری مواد شیمیایی یا مشتقات نفتی بوده برای ساخت باربکیو استفاده کنید. چون علاوه بر اینکه تمیز کردن داخل آن بسیار سخت است در نهایت ممکن است نتوانید بوی آن را به کلی از بین ببرید و پس از تلاش برای ساخت باربیکیو، گوشت و سبزیجات کبابی‌تان بوی گازوئیل و نفت بگیرد. ابتدا یک سوم بدنه بشکه را مطابق شکل برش دهید. به این ترتیب شستن داخل آن آسان‌تر می‌شود.

ساخت باربیکیو
برش بدنه بشکه

مرحله دوم: ساخت پایه

برای ساخت پایه باید از میله‌های آهنی استفاده کنید. کلا به ۶ میله برای ساختن پایه نیاز دارید. دو پایه به اندازه ارتفاع بشکه و ۴ پایه برای ایستادن بشکه روی آن. اگر می‌خواهید بعد از ساخت باربیکیو فلزی قابل حرکت و جا‌به‌جایی باشد؛ از تخته‌های چوبی پهن برای استقرار پایه‌های میله‌ای باربیکیو روی آن استفاده کنید. تخته‌ها را سوراخ کنید تا میله از داخل آن عبور کند. برای محکم کردن میله‌ها و اتصال آن‌ها به بدنه بشکه از پیچ و مهره استفاده کنید.

استفاده از تخته سه لایی برای استقرار باربیکیو به شما این امکان را می‌دهد که در حالت ایستاده بتوانید کباب درست کنید. که یک ایده عالی برای استفاده در تراس‌های کوچک آپارتمانی است.

مرحله سوم: نصب اتصالات

در این بخش از ساخت باربیکیو، باید متناسب با اندازه بشکه تعداد سینی‌های گریل را مشخص کنید. در این آموزش از دو سینی گریل برای نصب استفاده شده و برای اتصال آن به هشت عدد براکت (نگهدارنده) یا گونیای آهنی نیاز دارید. مطابق شکل گونیاها را در چهار کنج بشکه و بخش میانی عرض آن نصب کنید. به همین ترتیب بخشی از بشکه را که در ابتدای کار برش زده بودید یه عنوان درب روی بدنه بشکه نصب کنید به نحوی که امکان باز و بسته کردن آن وجود داشته باشد.

براکت و لولاها را از جنس فولاد ضدزنگ خریداری کنید.

ساخت باربیکیو
نحوه اتصال گونیا یا براکت برای قرارگرفتن سینی توری گریل

مرحله چهارم: آتش روشن کنید

یک آتش کوچک داخل بشکه روشن کنید و اجازه دهید تا هر گونه مواد رنگی یا چیزهایی که دیواره داخلی باربکیو را پوشانده‌اند، بسوزد. می‌توانید روی قسمت درپوش بشکه یک دودکش برای خارج شدن دود حاصل از گریل غذا نصب کنید. همچنین نصب یک دریچه سوپاپ روی درب باربیکیو می‌تواند ایده خوبی باشد.

مرحله پنجم: ساخت دسته کشویی

با استفاده از یک چوب یا درب قدیمی کابینت می‌توانید برای باربیکیو دسته بسازید تا باز و بسته کردن درب آن آسان‌تر شود. همچنین پس از ساخت باربیکیو بدنه آن را با یک لایه رنگ مقاوم در برابر حرارت (مخصوص فلز) بپوشانید. این رنگ علاوه بر ممانعت از زنگ زدگی بشکه ، ایمنی بیشتری برای استفاده از باربیکیو را نیز فراهم می‌کند.

باربیکیوی چوبی یا میز گریل

ساخت باربیکیو از جنس چوب غیر ممکن است چون در حین استفاده از باربکیو باید آتش روشن کنید که با خاصیت چوب در تضاد است. ولی روش‌هایی وجود دارد که بتوانید در کنار باربیکیو یک میز زیبای چوبی برای گریل هم داشته باشید. درست کردن بدنه و پایه‌های میز از جنس چوب بلامانع است. ولی برای بخش بدنه باربیکیو باید از گیریل‌های فلزی یا روکش‌های محافظ آماده استفاده شود. این دستگاه‌های گریل آماده دارای بدنه محافظ در برابر گرما و حرارت بالا هستند. اگر به تازگی یک باربکیو خریده‌اید که باید در حالت نشسته از آن استفاده کنید؛ ساخت یک میز باربیکیو و گریل چوبی می‌تواند ایده خوبی باشد.

ساخت باربیکیو
قرار دادن دستگاه آماده باربیکیو در داخل میز چوبی گریل

برای سفارش میز چوبی میتوانید ایده خود را به یک نجار نشان دهید. استادکار به شما کمک می‌کند تا افراد متخصص و مناسبی را برای ساخت میز چوبی گریل بیابید و در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید.

نجاری و تعمیرات چوب

نجاری و تعمیرات چوب

  • تمامی خدمات نجاری و ساخت سازه های چوبی
  • طراحی ساخت و نصب سرویس های چوبی
  • طراحی و ساخت کمد دیواری، سرویس خواب، بوفه، دراور، ویترین، میز، صندلی
  • تعمیر و نصب انواع مصنوعات چوبی
دریافت این خدمت از استادکار

ساخت باربیکیو آجری در حیاط خانه

  1. روی یک سطح صاف یا بتونی ورقه گریل باربیکیو را قرار دهید و دور آن را روی زمین آجر بگذارید و محل را علامت بزنید.
  2. آجرها را برداشته و روی سطح در محل‌های مشخص شده، ملات سیمان و شن بریزید، سپس آجر را در یک ردیف روی آن قرار دهید.
  3. روی آجرهای ردیف اول؛ از قسمت سوراخ‌های روی آجر ملات بریزید تا کاملا سوراخ‌ها پر شوند. اجازه دهید تا به مدت ۲۴ یا ۴۸ ساعت سیمان خشک شده و بنای ساخت باربیکیو محکم شود.
  4. با استفاده از تراز دیجیتال بنایی مطمئن شوید که آجرها در گوشه‌ها یک مربع را تشکیل می‌دهند.
  5. روی ردیف اولیه آجر ملات بریزید، آجر را روی آن قرار داده و با دسته ماله روی آن بزنید تا به خوبی به سطح زیرین بچسبد. در تمام مراحل مطمئن شوید که آجرها درست روی سطح زیرین خود قرار گرفته باشند در صورت لزوم پیش از خشک شدن ملات آن‌ها را در جای خود تنظیم کنید.
  6. اولین صفحه گریل را در ششمین ردیف آجر از کف قرار دهید. برای این کار در ششمین ردیف آجر در هر سمت دیواره سه آجر را به صورت طولی قرار دهید. آن را با ملات سیمان محکم کنید. مجددا دیواره را تراز کرده و ردیف بعدی آجر را روی آن بچینید.
  7. صفحه گریل دوم در چهارمین ردیف نسبت به محل گریل اول جای می‌گیرد. پس روی آجرهای طولی سه ردیف آجر بچینید. سپس در ردیف چهارم (ردیف دهم آجر از کف) مجدد سه عدد آجر به صورت طولی قرار دهید. آن را با ملات محکم کنید.
  8. دو ردیف آجر روی پایه گریل مرحله دوم بچینید. به این ترتیب ساخت باربیکیو آجری شما به اتمام می‌رسد. از نزدیک‌ترین طبقه از آجرهای طولی برای قرار دادن سینی زغال و از بخش‌های بالاتر برای قرار دادن توری گریل استفاده کنید.

شما می‌توانید با حفظ فاصله برابر در تعداد ردیف‌های آجر، تعداد محل‌های قراگیری صفحه توری گریل را افزایش دهید.

ساخت باربیکیو
نمونه‌ای از نحوه ساخت باربیکیوی آجری در حیاط منزل

برای ساخت باربکیوی آجری در تراس آپارتمان باید برای آن نوعی از دودکش را تعبیه کنید برای کسب اطلاعات بیشتر با یک بنا مشورت کنید.

بنایی ساختمان

بنایی ساختمان

  • خرده کاری بنایی
  • تعمیرات جزئی ساختمان
  • تخریب و بازسازی با کمترین گرد و خاک
  • گچ کاری، سیمان کاری، سفت کاری و نازک کاری
دریافت این خدمت از استادکار

نحوه ساخت باربیکیو با سنگ بلوک و سیمان

ساخت باربیکیو با استفاده از سنگ را می‌توان یکی از روش‌های مناسب برای گریل کردن در فضای باز و حیاط دانست. با وجود اینکه خرید کباب‌پزهای پیشرفته خیلی گران و هزینه‌بر است میتوانید کباب‌پز دست‌ساز خود را درست کرده و در کنار خانواده از گریل کردن گوشت و سبزیجات روی آن لذت ببرید.

انتخاب محل ساخت باربیکیو

برای ساخت باربیکیو در یک فضای باز توجه داشته باشید که باید دور از درختچه‌ها و گیاهان ساخته شود. توجه به این نکته از بروز حوادث و خطرات آتش‌سوزی جلوگیری می‌کند.

چیدمان اولین سنگ بنا

اولین ردیف از سنگ را قرار داده و بین شکاف‌های آن را با ملات پر کنید. برای استفاده از سنگ‌های بلوک بهتر است آن را از پهنا و قسمت صافشان روی هم قرار دهید تا ارتفاع مد نظرتان برای ساخت باربیکیو ایجاد شود.

اگر فکر می‌کنید به سنگ‌هایی با ابعاد کوچک‌تر نیاز دارید با کمک چکش سنگ را کوچکتر کنید.

قرار دادن سینی ذغال و توری گریل

سینی زغال را می‌توانید روی سطحی که با پهنای بلوک‌ها (به ارتفاع دلخواهتان) ساخته‌اید، قرار دهید. برای قرار دادن توری گریل به دو پایه نیاز دارید. در فاصله معین (به اندازه‌ای که توری گریل به راحتی روی سنگ قرار بگیرد.) دو سنگ را به صورت عمودی کنار هم بگذارید و شکاف بین آن‌ها را با ملات پر کنید. سپس صفحه گریل را روی آن قرار دهید و یک لایه آجر یا سنگ با ابعاد کوچک‌تر را روی آن بچینید. همچنین می‌توانید برای ایجاد محل قرار گیری گریل توری سنگ‌ها را مشابه روشی که در قسمت ساخت باربیکیو آجری گفته شد. روی هم بچینید.

ساخت باربیکیو
برای ساخت باربیکیوی سنگی می‌توانید از انواع سنگ‌ها استفاده کنید. در این تصویر یک نمونه از روش ساخت باربیکیو با سنگ‌های پهن نشان داده شده است. برای آتش نگرفتن بوته و چمن‌ها از تخته سنگ و سنگ ریزه در زیر سینی زغال استفاده می‌شود.

نظرات و پیشنهادات

در این پست استادکار چهار روش برای ساختن باربکیو و میز گریل خانگی ارائه شد. شما کدام یک از این روش‌ها را می‌پسندید؟ پیشنهادات خود را برای درست کردن میز چوبی گریل و ساختن باربیکیو در بخش نظرات همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

منابع: Doityourself | Gardenersworld | Instructables

3 نظرات
  1. آرمین خالدی می گوید

    به نظرم اگر برای نصب دود کش برای باربیکیو آجری هم مطلب گذاشته میشد کار من راحت تر بود. من برای تراس خانه میخواهم اجرا کنم و مطلب بسیار عالی بود. با تشکر از شما

  2. محمدرحمتی می گوید

    باالحترام وارادت
    برای فضاهای کوچک ومخصوصادرخانه ه،تراس یابالکن استفاده ازسنگ پله چهارسانتی،باچسب سنگ رزینی وبدون ملات میباشدکه بشکل یک لوگو،برشهای لازم رادرسنگفروشی یاحیاطوخیابان انجام داده ودربالکن روی همدیگر پس ازچسب زدن سوارونصب میکنیم،چون دراین فضاهای کوچک وبسته معمولا ازگازبرای کباب استفاده میشود نیازحادی به دودکش ندارد امادرصورت نیازبایددیواره چهارطفه باربیکیو منهای جای درب باربیکیو باید چیده وکارشودوپس ازسی تاپنجاه سانتی مترازسطح زغال ومنقل که نسبت به بزرگی منقل متفاوت میباشداقدام به بستن شیبدارسقف باربیکیو نمودتا جایی که یک تهویه صنعتی کوچک وفلزی درامتدادلوله نصب شده دودکش برتارک مخروط سقف،تعبیه کردکه باروشن کردن آن دودچرب وچسبنده گوشت وچربی ازداخل واطراف باربیکیو به فضای بیرونی وروبروی سوراخدودکش منتقل شود که برای اصلاح عیب ورفع چربی دود باید درجایی ازدودکش که خطرآتش گرفتن رانداشته باشدازفیلترمناسبی ازاسفنج نسوزوقابل شستشواستفاده کرد که هنوزمتاسفانه کسی بفکرتصفیه چربی ازدودکبابی نیفتاده تا احساس نیازواقدام به مطالعه وساخته بشه.سپاس
    rahm*******@gmail.com

  3. یاس می گوید

    متاسفانه یک تلفن برای تماس در اینجا پیدا نکردم !!!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + 20 =