آشنایی با انواع پمپ آب صنعتی و خانگی

0

درست در حوالی سال ۱۷۹۶ بود که پمپ آب برای اولین اختراع شد. دستگاهی که با استفاده از نیروی برق و تقویت فشار آب آن را در دسترس قرار می‌دهد. امروزه برای افزایش فشار سیالات از انواع پمپ آب استفاده می‌شود و از این طریق آب حتی در طبقات بالا و ارتفاعات نیز قابل دسترس خواهد بود. پمپ‌های آب انواع متفاوتی دارند، انواع پمپ آب خانگی در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد و أنواع پمپ آب صنعتی نیز برای مصارف صنعتی استفاده می‌شود. در این مقاله از استادکار قصد داریم تا با هم انواع پمپ آب و دسته‌بندی‌های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم، لطفاً با ما همراه باشید.

انواع پمپ آب

پمپ آب وسیله‌ای که با افزایش فشار آب موجب می‌شود آب در هر سطح و ارتفاعی به سادگی در اختیار افراد قرار بگیرد و به ارتفاعی بالاتر و یا پایین‌تر از سطح زمین منتقل شود. در واقع برای تأمین آب در ساختمان‌های مسکونی و خانه‌های ویلایی که آب آن‌ها از طریق چاه آب تأمین می‌شود، از انواع پمپ آب خانگی استفاده می‌شود و از طرف دیگر برای تأمین آب در کارگاه‌های صنعتی، تجاری، بیمارستان‌ها نیز از أنواع پمپ آب صنعتی استفاده می‌گردد. پمپ‌های آب شناور از رایج‌ترین مدل‌های پمپ هستند.

بیشتر بدانید آموزش هواگیری پمپ آب خانگی و لوله های آب گرم و سرد

برای استفاده از آب چاه در خانه‌های ویلایی از پمپ آب استفاده می‌شود.
برای استفاده از آب چاه در خانه‌های ویلایی از پمپ آب استفاده می‌شود.

عملکرد انواع پمپ به این صورت است که با افزایش فشار و انرژی به آب آن را درون لوله به حرکت درمی‌آورد. قدرت پمپ‌ها با هم متفاوت است و هر کدام برای شرایط و ارتفاع متفاوتی تعبیه شده‌اند. به همین دلیل لازم است که در زمان خرید انواع پمپ های آب ابتدا مصرف خانگی یا صنعتی خود را مشخصی کنید و سپس با توجه به شرایط نوع پمپ خود را مشخص نمایید.

به طور کلی انواع پمپ آب به دو دسته پمپ دینامیکی و جابجایی مثبت تقسیم می‌شود.

پمپ دینامیکی

در این نوع پمپ‌ها انرژی الکتریکی به پمپ منتقل شده و به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود و موجب افزایش فشار آب می‌گردد. مهم‌ترین مزیتی که این نوع از پمپ‌ها دارند این است که به صورت پست سر هم و دائم کار می‌کنند و انرژی را منتقل می‌کنند و از همین رو بیشتر از سایر انواع پمپ مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از پمپ‌ها به دو نوع سانتریفیوژی و خطی تقسیم می‌شوند. پمپ‌های سانتریفیوژی که به آن‌ها پمپ گریز از مرکز نیز گفته می‌شود، از رایج‌ترین انواع پمپ‌ها هستند که با تبدیل انرژی الکتریکی به سانتریفیوژ، آب یا مایعات را با فشار جابجا می‌کنند.

برای بالا بردن فشار در این پمپ‌ها یک پروانه گردان وجود دارد و آب وارد این پروانه می‌شود و سپس شتاب ایجاد می‌شود و آب با سرعت وارد سیستم لوله‌کشی می‌شود. این موضوع را نیز باید بدانید که پمپ‌های گریز از مرکز بیشتر برای سیستم‌های لوله‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر بدانید معرفی انواع پمپ کولر آبی

پمپ آب سانتریفیوژ یکی از رایج‌ترین انواع پمپ‌ها محسوب می‌شود.
پمپ آب سانتریفیوژ یکی از رایج‌ترین انواع پمپ‌ها محسوب می‌شود.

یکی دیگر از انواع پمپ‌های دینامیکی، پمپ‌های خطی هستند. باید بدانید که پمپ خطی نیز به پمپی گفته می‌شود که آب و مایعات در همان راستایی که وارد پمپ شده و بدون هیچ تغییر مسیری از آن خارج می‌شود و از آن‌ها بیشتر برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود و برای انتقال آب از رودخانه به سمت زمین‌های زراعی کاربرد دارد.

پمپ خطی بیشتر برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود.
پمپ خطی بیشتر برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود.

کاربرد پمپ سانتریفیوژ به عنوان پرکاربردترین نوع پمپ

همان‌طور که تا اینجای مقاله متوجه شدید، پمپ‌های سانتریفیوژ به عنوان رایج‌ترین انواع پمپ مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای مایعاتی با ویسکوزیته پایین استفاده می‌شوند و زمانی که لازم است حجم مایعات زیادی جابجا شود، بسیار ایده‌آل هستند. از این نوع پمپ در مصارف مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:

  • آبرسانی کردن
  • منتقل کردن آب دریا
  • به منظور تولید برق
  • صنایع پتروشیمی
  • سیستم‌های شستشو مثل کارواش
  • برای ایجاد جریان مناسب آب در آتش‌نشانی
  • سیستم‌های مربوط به تهویه هوا و فشار و بخار

پمپ جابجایی مثبت

این پمپ‌ها طوری طراحی شده‌اند که با کشیدن مایع به درون خود آن را از سمت دیگر خارج می‌کنند و برخلاف پمپ‌های سانتریفیوژی جریانی که در آن ایجاد می‌شود دوره‌ای است و همیشگی نیست، به علاوه باید بدانید که میزان انتقال مایعات در این نوع پمپ‌ها کمتر است. مکانیسم این نوع پمپ موجب شده تا در جاهایی که نیاز به فشار زیاد است و جریان آب یا مایع زیاد نیست، بازدهی پمپ خوب باشد و بتواند آب را در همه مسیرها با فشار ثابت انتقال دهد. البته باید بدانید که باز هم استفاده از پمپ سانتریفیوژ به نسبت راحت‌تر است و همین نیز موجب شده تا این پمپ‌ها بیشتر از پمپ جابجایی مثبت مورد استقبال قرار بگیرند.

از پمپ جابجایی مثبت بیشتر به منظور جابجایی روغن‌ها، لجن و خمیر و سیالاتی که ویسکوزیته بالایی دارند استفاده می‌شود. این نوع از انواع پمپ آب به دو نوع رفت و برگشتی و روتاری تقسیم می‌شود. در پمپ رفت و برگشتی انرژی مورد نیاز توسط یک پیستون ایجاد می‌شود و با ایجاد مکش آب را به درون می‌کشد و سپس با برگشت آب را به بیرون پمپاژ می‌کند.

بیشتر بدانید هر آنچه که در مورد پمپ پکیج دیواری باید بدانید

پمپ جابجایی مثبت برای انتقال مایعاتی که ویسکوزیته بالایی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پمپ جابجایی مثبت برای انتقال مایعاتی که ویسکوزیته بالایی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر نیز باید بدانید که پمپ‌ها بر اساس نوع کاربردی که دارند نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند، انواع پمپ آب خانگی و صنعتی که هر کدام به سبب ویژگی‌هایی که دارند برای موارد خاص و مشخصی استفاده می شوند. مقدار آب یا مایع مورد استفاده و همچنین شرایط قرار گفتن و نوع مایعات نیز روی این موضوع تأثیر دارد. در ادامه می‌توانید به طور کامل با تفاوت‌ها و انواعی که این پمپ‌ها دارند، بیشتر آشنا شوید.

انواع پمپ آب خانگی

برای اینکه در ساختمان‌ها و واحدهای مسکونی آب به همه واحدها برسد و فشار مناسبی داشته باشد، از انواع پمپ آب خانگی استفاده می‌شود. با استفاده از این پمپ‌ها آب از طریق مخزن یا چاه آب به داخل خانه و به همه واحدهای یک ساختمان منتقل می‌شود. در برخی مواقع نیز از پمپ آب برای آبیاری باغ و استفاده از سیستم آبپاشی اتوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معمولاً جنس بدنه این پمپ‌ها استیل ضد زنگ، چدن و یا برنز است و پروانه آن نیز از جنس برنج درست شده است. با توجه به اینکه هر ساختمان چند واحد دارد و میزان آب مصرفی به چه مقدار است و همچنین با توجه به تعداد شیر آب، دوش حمام و نیاز آب، نوع و اندازه پمپ مشخص می‌شود و قدرت و اندازه پمپ تعیین می‌شود. البته باید بدانید که در بسیاری موارد انواع پمپ آب خانگی به عنوان مصارف صنعتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نوع پمپ آب در هر خانه با توجه به تعداد طبقات و واحدهای هر ساختمان معین می‌شود.
نوع پمپ آب در هر خانه با توجه به تعداد طبقات و واحدهای هر ساختمان معین می‌شود.

پمپ آب پنتاکس

پمپ آب پنتاکس یکی از برندهای معتبر پمپ آب خانگی است که تکنولوژی مدرن و به روزی دارد و علی‌رغم اندازه کوچکش قدرت و عمر بالاتری نسبت به خیلی از برندهای دیگر دارد.

پمپ آب پنتاکس یک برند ایتالیایی است که کیفیت بسیار بالایی دارد و در ایران نیز محبوبیت زیادی دارد. به یاد داشته باشید که در زمان خرید انواع پمپ آب همیشه به بهره‌وری و میزان مصرف برق، قدرت و مقدار سر و صدای پمپ توجه داشته باشید. به طور کلی انواع پمپ آب خانگی بر اساس قدرت به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • پمپ نیم اسب بخار

این نوع از پمپ‌ها برای ظرفیت‌های پایین مورد استفاده قرار می‌گیرند و معمولاً حجم و قیمت پایین‌ترین نسبت به سایر انواع پمپ‌ها دارند و سر و صدای کمی نیز از خود تولید می‌کنند.

  • پمپ یک اسب بخار

این نوع پمپ‌ها به ۳ دسته بشقابی، اسب جتی و دو پروانه تقسیم می‌شوند. پمپ یک اسب بخار بشقابی برای ساختمان‌هایی با حداکثر سه طبقه استفاده می‌شود. نوع جتی آن با استفاده از سیستم مکش آب را به آرامی و به صورت یکنواخت پمپاژ می‌کند و نوع پمپ خانگی دو پروانه با قدرتی بیشتر نسبت به دو نوع دیگر این پمپ‌ها برای ساختمان‌های بیشتر از ۵ طبقه کاربرد دارد و در صنایع کشاورزی نیز استفاده می‌شود. از طرفی برای ساختمان‌های ۴ طبقه و ۸ واحد نیز استفاده می‌شود و معمولاً باید متراژ هر واحد حداکثر ۷۵ متری باشد. این نوع از انواع پمپ آب معمولاً سر و صدا و قیمت بیشتری نسبت به انواع دیگر آن دارد.

  • پمپ یک و نیم اسب بخار

این پمپ‌ها در ساختمان‌های ۵ طبقه‌ای که متراژ آن‌ها بیشتر از ۱۰۰ متر نباشد استفاده می‌شود.

  • پمپ دو اسب بخار

این نوع از انواع پمپ آب برای ساختمان‌های ۵ طبقه ۱۴ واحد که متراژ آن‌ها نیز حداکثر ۱۰۰ متر است استفاده می‎‌شود.

پمپ آب خانگی با مخزن انبساط

در برخی مواقع و در موارد بسیاری طبق شرایط، نیاز است تا پمپ آب خانگی با مخزن انبساط نصب شود. عملکرد این منبع انبساط این است که مقداری آب را با فشار در خود نگه می‌دارد و زمانی که پمپ روشن باشد، با ایجاد هوای پر فشار در این منبع آب با فشار بیشتری به سمت لوله‌ها جریان پیدا می‌کند. استفاده از پمپ آب خانگی با مخزن انبساط موجب می‌شود تا پمپ کمتر استهلاک پیدا کند و نوسان و مصرف برق کمتری داشته باشد. این مخزن انبساط باید با توجه به قدرت پمپ انتخاب شود و اگر این اتفاق نیفتد سبب ایجاد فشار بیشتر در پمپ و ترک خوردن منبع انبساط خواهد شد.

استفاده از پمپ آب خانگی با مخزن انبساط موجب می‌شود تا پمپ فشار کمتری را متحمل شود و برق کمتری مصرف کند.
استفاده از پمپ آب خانگی با مخزن انبساط موجب می‌شود تا پمپ فشار کمتری را متحمل شود و برق کمتری مصرف کند.

أنواع پمپ آب صنعتی

این نوع از انواع پمپ آب بیشتر در صنایع، کارخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مورد انواع پمپ آب مورد استفاده در کشاورزی باید بدانید که هم از پمپ‌های خانگی و هم صنعتی استفاده می‌شود. برای آبرسانی به زمین‌های کشاورزی و آب دادن به مزارع از پمپ آب برای انتقال آب از چاه، دریاچه و یا نهرها به سمت زمین‌های زراعی استفاده می‌شود و گاهی نیز برای سم‌پاشی زمین‌ها از پمپ استفاده می‌شود؛ اما به طور کلی أنواع پمپ آب صنعتی بیشتر برای مواردی که تأمین آب باید به طور مرتب و با سطح و میزان مشخصی در دسترس باشد، قرار می‌گیرد.

تأمین آب برای آتش‌نشانی نیز از این موارد محسوب می‌شود. انواع پمپ آب به کار رفته در سیستم آتش‌نشانی به این صورت است که با تنظیم قدرت آن، مقدار آب با حجم و فشار زیاد تا ارتفاع بالا برای رسیدن به طبقات بالای ساختمان نیز در دسترس قرار می‌گیرد.

پمپ آب به کار رفته در سیستم آتش‌نشانی مقدار آب با حجم و فشار زیاد را ارتفاع بالا در دسترس قرار می‌دهد.
پمپ آب به کار رفته در سیستم آتش‌نشانی مقدار آب با حجم و فشار زیاد را ارتفاع بالا در دسترس قرار می‌دهد.

دیگر انواع پمپ‌ها

انواع پمپ آب تنها به مصارف خانگی و صنعتی خلاصه نمی‌شود. در بسیاری از موارد نیز ممکن است با مفاهیم و اسامی پمپ کف‌کش، لجن‌کش، پمپ طبقاتی، تأسیساتی، شناور، کارواش، کولر نیز روبرو شوید که هر یک از این پمپ‌ها معمولاً در عملکرد جزئیات متفاوتی دارند که در ادامه به طور خلاصه به آن پرداخته می‌شود.

پمپ کف‌کش

به منظور انتقال آب از استخر و یا برای آبیاری و مصارف خانگی از این نوع پمپ استفاده می‌شود.

پمپ لجن‌کش

این نوع از انواع پمپ برای بیرون کشیدن لجن از داخل چاه استفاده می‌شود و از طرفی در صنایع مربوط به ساختمان نیز برای خارج کردن فاضلاب از آن استفاده می‌گردد.

پمپ آب طبقاتی

این نوع پمپ‌ها دو نوع افقی و عمودی دارند و بیشتر برای مصارف کشاورزی و صنعتی استفاده می‌شوند.

پمپ آب تأسیساتی

این نوع پمپ‌ها در ساختمان‌های اداری و موارد صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پمپ شناور

این پمپ برای خارج کردن مایعات از چاه‌های عمیق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پمپ کارواش

با استفاده از این نوع پمپ آب از داخل منبع با فشار به بیرون منتقل می‌شود و برای مواردی همچون شستشوی ماشین که نیاز به فشار آب زیاد دارد استفاده می‌شود.

پمپ آب کولر

پمپ آب کولر برای پمپاژ آب در کولرهای آبی استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید پمپ دستگاهی مکانیکی است که با ایجاد فشار موجب حرکت آب و مایعات داخل لوله می‌شود. پمپ‌ها انواع متفاوتی دارند و هر کدام از آن‌ها برای استفاده در شرایط مختلف کاربرد دارند. انواع صنعتی و خانگی پمپ‌ها خود به دسته‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند و هر کدام از این دسته‌ها برای ساختمان‌ها و کاربردهایی مشخصی تعبیه شده‌اند. نصب پمپ، تعمیر و راه‌اندازی آن نیاز به افرادی متخصص و ماهر دارد که با دقت همه جوانب مربوط را در نظر بگیرند و پمپ مناسب را برای ساختمان یا مکان مورد نظر شما نصب کنند. به یاد داشته باشید که همکاران ما در استادکار می‌توانند با دانش و مهارتی که دارند این کار را با کیفیتی مناسب برای شما انجام دهند. بهتر است همین حالا اپلیکیشن استادکار را نصب کنید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × دو =