تسمه کولر آبی و شیوه تعویض و تنظیم آن

1

اگر جزو افرادی هستید که کولرهای آبی استفاده می‌کنند و از عملکرد آن ناراضی هستید، وقت آن رسیده که وضعیت کولر را چک کنید. یکی از مشکلات رایج مصرف کنندگان این نوع کولر، عدم توجه به تسمه کولر آبی و بررسی نکردن وضعیت خوردگی یا پارگی آن در فواصل منظم به خصوص در زمان شروع فصل‌های گرم‌تر سال است. (پیشنهاد مطالعه: راهنمای کامل سرویس کولر آبی)

همان‌طور که ذکر شد بهتر است وضعیت کولر خود را در فواصل زمانی خاص با توجه به اقلیم و آب و هوای محل زندگی‌تان بررسی نمایید. اگر پس چک کردن وضعیت تسمه کولر آبی متوجه زدگی یا پارگی جزئی در آن شدید باید آن را تعویض و سپس تنظیم نمایید، همراه ما باشید تا نحوه این کار برای شما شرح می‌دهیم که یکی از ایرادات رایج کولرهای آبی است.

وظیفه تسمه کولر آبی چیست

تسمه کولر آبی که به آن کمربند V نیز گفته می‌شود یک نوع کمربند بسیار بلند است که برای لغزش های جزئی طراحی شده که این کار را برای یاتاقان ها راحت می کند. تسمه کولر در کنار شناور و توربین هوای کولر جزو قطعات مکانیکی دستگاه به حساب می‌آید که با چرخش خود باعث انتقال نیرو از سمت موتور به سمت کمپرسور کولر می‌شود و به کارکرد درست کولر کمک می‌کند.

تسمه کولر آبی و شیوه تعویض و تنظیم آن
تسمه کولر با چرخش خود باعث انتقال نیرو از سمت موتور به سمت کمپرسور کولر می‌شود

چه زمانی باید تسمه کولر آبی را تعویض کرد

اگر فصل گرما رسیده و قصد استفاده از کولر را دارید و متوجه نشانه‌ها و یا صداهای غیرمعمول شدید، همان طور که ذکر شد می‌توانید با بررسی چشمی وضعیت تسمه کولر آبی خود و مشاهده هرگونه خوردگی و پارگی در آن متوجه شوید که نیاز به تسمه جدید برای کولر خود دارید. در حالت دیگر کولر کار می‌کند و صدای غیر طبیعی ندارد ولی قدرت کافی برای تأمین هوای خنک را ندارد که این مورد می‌تواند ناشی از شل شدن تسمه کولر باشد.

تسمه کولر آبی
شما با بررسی چشمی وضعیت تسمه کولر آبی خود میتوانید تمام خوردگی و پارگی های تسمه کولر را مشاهده کنید.

نحوه تعویض تسمه کولر آبی

برای تعویض تسمه کولر نیاز به آچار و اهرم دارید.

  • کولر را خاموش کنید و از قطع بودن جریان برق اطمینان حاصل کنید
  • دریچه کولر را باز کنید و در صورتی که قصد دارید برای فصل جدید از کولر استفاده کنید، وضعیت پوشال درون آن را بررسی کنید و در صورت کهنه بودن آن را تعویض یا شستشو دهید.
  • به کمک آچار پیچ‌های هر دو سمت موتور را شل کنید (نیازی نیست آن‌ها را به طور کامل باز کنید).
  • قسمتی که تسمه روی آن سوار است را به سمت خود بکشد (در صورت نیاز از اهرم استفاده کنید).
  • با چرخاندن پولی به سمت انگشتان خود تسمه کهنه را خارج کنید.
  • اگر اندازه دقیق تسمه را نمی‌دانید (معمولاً روی آن حک شده است) بهتر است تسمه قدیمی خود را همراه داشته باشید و مشابه آن را خریداری کنید.
  • تسمه جدید را در جای خود قرار داده (ابتدا از سمت پولی کوچک‌تر و سپس آن را بکشید و روی پولی بزرگ‌تر قرار دهید) و پیچ‌ها را ببندید.
  • وضعیت قرارگیری تسمه را دوباره چک کنید.
تسمه کولر آبی و شیوه تعویض و تنظیم آن
تسمه کولر آبی به شکل v است و برروی دو محور بادزن کولر و شفت دینام سوار میشود.

نحوه تنظیم کردن تسمه کولر آبی

  • برای این کار می‌بایست پیچ‌های پایه موجود در موتور را شل کنید و پایه‌ها را به نحوی قرار دهید که تسمه کولر نه خیلی تنگ باشد که روی چرخش موتور اثر بگذارد و باعث آسیب به یاتاقان‌ها یا بوش‌ها شود و نه خیلی شل باشد که روی پولی‌ها بلغزد و توانایی چرخاندن پروانه‌ها را نداشته باشد.
  • معمولاً میزان تنگی تسمه کولر آبی را از سمت پولی کوچک و با انگشتان دست و فشار دادن تسمه‌ها به سمت هم می‌سنجند. در این حالت فاصله بین دو تسمه بالا و پایین باید یک بند انگشت باشد.
  • در حالت دیگر وضعیت موتور را بلافاصله بعد از خاموش کردن آن چک کنید. در این حالت چرخش تسمه‌ها نباید به سرعت متوقف شود بلکه باید حدوداً ۵ دور بچرخد.

توجه کنید که اگر تسمه کولر آبی شما خیلی محکم بسته شود می‌تواند سبب سوختگی الکتروموتور کولر شما شود.

سخن آخر

شناسایی خرابی تسمه کولر اغلب کار ساده‌ای است اما اگر در تعویض آن نیاز به کمک دارید و یا اینکه نیاز می‌بینید کولر را سرویس کنید بهتر است از کارشناسان متخصص استادکار در این زمینه کمک بگیرید. طی سرویس کولر آبی قطعات مکانیکی دستگاه، محل اتصال توربین‌ها، وضعیت تسمه، سالم بودن شناور کولر و تراز بودن آن کنترل می‌گردد و دیگر اقدامات لازم از قبیل آبگیری کولر، درزگیری پنجره‌های آن و… نیز انجام می‌شود.

نصب، تعمیر و سرویس کولر آبی

نصب، تعمیر و سرویس کولر آبی

  • تعمیر کولر آبی پوشالی، پرتابل، سلولوزی و رومیزی
  • رفع نشتی کف کولر
  • تعویض پوشال، برزنت و تعویض کف کولر آبی
  • تعمیر پمپ آب، دینام و موتور کولر آبی
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: onlinetips

1 نظر
  1. سهراب می گوید

    آفرین به زهرا خانوم کاش پسرها هم یاد بگیرند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − 6 =