شیر اطمینان پکیج چیست و چه کاربردی دارد؟

0

ممکن است پکیج شما هم دچار چنین مشکلی شده باشد که فشار آن به شدت زیاد شده و عقربه روی فشار عددی بیشتر از ۳ را نشان می‌دهد و درست در همین لحظه است که باید سراغ شیر اطمینان پکیج بروید و از درست کار کردن آن مطمئن شوید. در واقع شیر اطمینان پکیج با حساسیت در برابر فشار و واکنش سریع نسبت به  فشار و یا دمای زیاد موجب تنظیم فشار پکیج می‌شود و آن را به عددی زیر ۳ می‌رساند.. در این مقاله قصد داریم تا با شیر اطمینان پکیج و کاربرد آن آشنا شویم، با استادکار همراه باشید.

شیر اطمینان پکیج چیست؟

شیر اطمینان پکیج قطعه‌ای در پکیج است که وظیفه تنظیم فشار و اطمینان از عدم بالا رفتن فشار بار پکیج را بر عهده دارد. در واقع پکیج شما طوری طراحی شده است که تحمل فشاری بیشتر از ۵/۳ را ندارد و زمانی که این فشار زیاد می‌شود، با باز شدن شیر اطمینان پکیج فشار در حد نرمال پایین می‌آید. عملکرد این شیر به گونه‌ای است که با داشتن یک فنر و یک دیافراگم، در شرایطی که فشار بیشتر از ۵/۲ باشد، شیر به طور خودکار باز می‌شود و مقداری آب خارج می‌شود تا فشار را به سطح طبیعی زیر ۵/۲ برساند.

زمانی که فشار داخل پکیج زیاد می‌شود، دما و میزان آب نیز بیشتر می‌شود و این شیر کمک می‌کند تا رسیدن پکیج به مقدار فشار طبیعی آب از آن خارج شود و فشار به زیر ۳ برسد و به همین دلیل است که به شیر اطمینان پکیج شیر ۳ بار هم گفته می‌شود. به طور کلی دو نوع شیر اطمینان در پکیج وجود دارد، در یکی از مدل‌ها این شیر تنها به فشار حساس است و در نوع دیگر در برابر فشار و دما از خود حساسیت نشان می‌دهد.

بیشتر بدانید آموزش رسوب‌زدایی پکیج ایران رادیاتور

شیر اطمینان پکیج قطعه‌ای در پکیج است که وظیفه عدم بالا رفتن فشار بار پکیج را بر عهده دارد.
شیر اطمینان پکیج قطعه‌ای در پکیج است که وظیفه عدم بالا رفتن فشار بار پکیج را بر عهده دارد.

شیر اطمینان در کدام قسمت پکیج قرار گرفته است؟

یکی از اصلی‌ترین قطعات در انواع پکیج‌های دیواری و زمینی شیرهای اطمینان هستند که سابقاً از جنس برنج ساخته می‌شد اما جدیداً این شیرها را از جنس پلاستیک تهیه می‌کنند. این شیر در بیشتر پکیج‌ها در بلوک بازگشت بین محلی که شیلنگ آب سرد و شیلنگ برگشت شوفاژ قرار گرفته است نصب می‌شوند. در برخی انواع دیگر پکیج‌ها نیز این شیر در بلوک رفت و درست زیر پکیج دیواری قرار گرفته است.

عملکرد شیر اطمینان پکیج چگونه است؟

این شیر از سه قسمت تشکیل شده است که عبارت هستند از نازل، دیسک و فنر و زمانی که فشار پکیج زیادتر از ۳ شود، فنر باز می‌شود و موجب بالا رفتن دیسک شده و شیر را باز کرده و اجازه خروج آب به سیستم داده می‌شود. این روال تا رسیدن فشار پکیج به حد نرمال زیر ۵/۲ ادامه دارد. زمانی که شیر اطمینان پکیج عملکرد درستی نداشته باشد، ممکن است فشار سیستم در حد خطرناکی افزایش پیدا کند و به دستگاه فشار و آسیب جدی وارد کند و حتی ممکن است موجب ترکیدن لوله‌ها و خود پکیج شود.

مدار شیر اطمینان پکیج دارای یک ورودی و دو خروجی است و به آن یک عدد سیم نول و دو عدد سیم فاز وصل می‌شود. یک صفحه گرد و بزرگ پلاستیکی به عنوان موتور این شیر وجود دارد که دو شیار در بالا و دو شیار در پایین آن وجود دارد و هر شیار چنگک‌هایی دارد که موجب قطع شدن جریان برق در آن مسیر می‌شود.

مهم‌ترین موضوعی که در این میان اهمیت دارد این است که همیشه از سالم بودن شیر اطمینان پکیج و عملکرد درست آن مطمئن شوید و از طرفی توجه داشته باشید که لوله‌کشی آن به طور درستی انجام شده باشد که در این شرایط مقدار آب به بیرون پاشیده نشود و به سمت مناسبی هدایت شود.

زمانی که شیر اطمینان پکیج عملکرد درستی نداشته باشد، ممکن است فشار سیستم در حد خطرناکی افزایش پیدا کند
زمانی که شیر اطمینان پکیج عملکرد درستی نداشته باشد، ممکن است فشار سیستم در حد خطرناکی افزایش پیدا کند

به علاوه این موضوع را نیز باید در نظر بگیرید که خراب شدن شیر اطمینان پکیج مثل سایر مشکلاتی که در پکیج به وسیله کد خطا نمایش داده‌ می‌شود، علامت خاصی ندارد، اما خیلی زود می‌تواند موجب آسیب به پکیج شود. زمانی که شیر شما بی‌جهت نشتی دارد و مدام آب از آن خارج می‌شود، باید بدانید که احتمالاً فنر داخل شیر خراب شده و نیاز به تعویض آن دارید. این فنر بهتر است هر چند سال یک‎ بار تعویض شود. از طرفی زمانی که فشار روی نمایشگر پکیج یا عقربه مربوط به فشار عددی بالاتر از ۲ را نشان می‌دهد و پکیج هنوز در حال کار کردن باشد، احتمال خرابی شیر اطمینان وجود دارد. در این مواقع بهتر است هر چه سریع‌تر به فکر تعویض شیر اطمینان پکیج باشید و یا برای بررسی و پیدا کردن مشکل از یک کارشناس کمک بگیرید.

کلام آخر

شیر اطمینان پکیج نقش مهمی در تنظیم فشار پکیج و برقراری امنیت در روند عملکرد آن دارد. چنانچه متوجه ایجاد نشتی یا افزایش فشار در پکیج خود شده‌اید بهتر است این موضوع را سریعاً پیگیری نمایید و برای بررسی آن می‌تواند از متخصصین استادکار کمک بگیرید.

خدمات تعمیر و سرویس پکیج در تهران

تعمیر و سرویس پکیج

  • تعمیر پکیج دیواری و زمینی
  • نصب و راه اندازی پکیج
  • سرویس کامل پکیج
  • لوله کشی و تعویض قطعات پکیج
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 2 =