راهنمای انتخاب کولر گازی بر حسب متراژ

0

با مقاله راهنمای خرید کولر گازی بر اساس و بر حسب متراژ همراه شما هستیم ، از آن جایی که کولر گازی باید ظرفیت و توان خنک سازی فضایی که در آن قرار گرفته را داشته باشد، انتخاب کولر گازی بر حسب متراژ اهمیت زیادی می‌یابد. به این معنا که ظرفیت کولر گازی بر حسب متراژ باید با محاسبه ظرفیت کولر گازی همراه بوده و پیش از تصمیم قطعی به خرید، کولر گازی مناسب فضای خود را انتخاب کرده باشید. با استادکار همراه باشید ،

نکات مهم حین خرید کولر گازی دست دوم

زمانی که برای خرید یک کولر گازی دست دوم به جستجو می‌پردازید، باید به نوع کمپرسور به کار رفته در آن دقت داشته باشید. توجه نمایید که در صورت عدم تناسب میان کمپرسور و نوع کاربری و فضایی که کولر در آن قرار می‌گیرد، به کمپرسور فشار بیش از توان آن وارد آمده و در مدت زمانی کوتاه نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا خواهد کرد.

انتخاب کولر گازی بر حسب متراژ ، محاسبه ظرفیت کولر گازی بر حسب متراژ
برای خرید هوشمندانه و سنجیده کولر گازی باید به محیط توجه داشته و کلیه فاکتورهای حرارتی و ساختار معماری آن را مورد لحاظ قرار داد.

این چیزی‌ست که حین خرید کولر گازی دست دوم باید مورد ملاحظه قرار دهید؛ زیرا بیم آن می‌رود که کاربر قبلی توانی بیش از ظرفیت از کمپرسور استخراج کرده و شما کولر را در روزهای پایانی عمر کمپرسور که قلب اصلی کولر است، خریداری نمایید. برای این منظور کافی‌ست به محیطی که کولر گازی در آن قرار داشته و مورد استفاده بوده است، توجه کنید. آیا این کولر گازی برای محیط کارایی کافی داشته یا شرایط به نحوی بوده که از آن توانی بیش از ظرفیت، استخراج شده است؟ در این جا چیزی به نام پارامتر btu، به شما کمک خواهد کرد.

نصب، تعمیر و سرویس کولر آبی

نصب، تعمیر و سرویس کولر آبی

  • تعمیر کولر آبی پوشالی، پرتابل، سلولوزی و رومیزی
  • رفع نشتی کف کولر
  • تعویض پوشال، برزنت و تعویض کف کولر آبی
  • تعمیر پمپ آب، دینام و موتور کولر آبی
دریافت این خدمت از استادکار

پارامتر btu ظرفیت خنک سازی کولر گازی را نشان می دهد. در حقیقت شاخص سنجش ظرفیت کولر گازی بر حسب متراژ را با واحد BTU نشان می دهند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. این شاخص به شما کمک می کند تا متوجه شوید آیا کاربر قبلی به کولر گازی فشار بیش از اندازه‌ای با توجه به محیط وارد کرده است، یا خیر؟ البته به جز این موارد باید به تعداد پنجره‌هایی که در فضا قرار دارد و ارتفاع از سطح دریا نیز اهمیت بدهید. آیا فضا عایق حرارتی دارد یا این که محیط به گونه ای‌ست که دما به راحتی در آن جا به جا می‌شود؟ این ها مسائلی‌ست که می‌تواند به صورت مستقیم در میزان دریافت انرژی از کولر گازی؛ تاثیرگذار باشد.

انتخاب کولر گازی بر حسب متراژ ، خرید کولر گازی بر حسب متراژ
برای آن که از سلامت کولر گازی دست دوم اطمینان یابید، باید محیط قبلی که کولر در آن نصب شده را با شاخص btu آن تطابق داده و تناسب این دو را بسنجید.

معرفی پارامتر btu

پارامتر btu که اختصاری از British Thermal Unite است، میزان انرژی دمایی را اندازه گیری می‌کند. به طور مثال کاربرد شاخص btu در کولرهای گازی به محاسبه میزان سرمایش ایجاد شده، مربوط می‌شود. این شاخص به مساحت فضای مورد نظر، تعداد پنجره‌ها، نوع دیوارهای به کار رفته، ارتفاع سقف و دمای هدف بستگی مستقیم دارد. لازم به ذکر است که بالاتر بودن عدد شاخص btu به معنای دریافت سرمایش بیشتر از کولر گازی خواهد بود. (البته این سرمایش بیشتر بدان معنا نیست که یک کولر گازی با btu بالاتر، بیشتر از نمونه دیگری با btu پایین تر، فضا را خنک خواهد کرد! بلکه “دریافت سرمایش بیشتر” بدان معناست که اگر سرمایش را به شکل یک توده ابر در نظر بگیریم، در کولرهای گازی با btu بالاتر، توده بزرگ‌تری از این ابر بیرون خواهد آمد.) پیشنهاد می کنیم مقاله اورلود کولر گازی را در این مورد بخوانید .

انتخاب کولر گازی بر حسب متراژ ، محاسبه ظرفیت کولر گازی بر حسب متراژ
پارامتر btu همان شاخص اندازه گیری ظرفیت کولر گازی است که در رابطه مستقیم با متراژ محیط قرار دارد. به واقع برای انتخاب کولر گازی بر حسب متراژ باید از این شاخص بهره جست.

محاسبه ظرفیت کولر گازی

در اینجا راهنمایی برای انتخاب کولر گازی بر حسب متراژ و در واقع محاسبه ظرفیت کولر گازی داریم.
در صورتی که فاصله کمپرسور کولر گازی از پنل آن، کمتر از ۵ متر باشد، به ازای متراژهای مختلف در شرایط نرمال، ظرفیت‌های btu زیر را خواهیم داشت:

  • برای متراژ زیر ۲۰ متر: معادل ۱۲۰۰۰ btu
  • برای متراژ ۲۰ تا ۵۰ متر: معادل ۱۸۰۰۰ btu
  • برای متراژ ۵۰ تا ۷۰ متر: معادل ۲۴۰۰۰ btu
  • برای متراژ ۷۰ تا ۱۰۰ متر: معادل ۳۰۰۰۰ btu
  • برای متراژ ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر: معادل ۳۶۰۰۰ btu
  • برای متراژ ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر: معادل ۴۸۰۰۰ btu
  • برای متراژ ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر: معادل ۶۰۰۰۰ btu
  • برای متراژ ۳۰۰ تا ۴۵۰ متر: معادل ۸۰۰۰۰ btu

اما در صورتی که از کمپرسور تا پنل کولر گازی بیش از ۵ متر فاصله داشته باشیم، هر ۴ متر افزایش متراژ در فضای مورد نظر با ۳۰۰۰ واحد کاهش btu همراه خواهد بود. این موردی‌ست که حتما باید لحاظ کرده و در محاسبه ظرفیت کولر گازی بر حسب متراژ و سایز محیط، بدان اهمیت دهید.

انتخاب کولر گازی بر حسب متراژ ، محاسبه ظرفیت کولر گازی بر حسب متراژ
آفتابگیر بودن اتاق مورد نظر و قرار داشتن آن در معرض حرارت های بیرونی، باعث می شود تا به کولر گازی با btu بالاتری نیاز داشته باشیم.

همچنین قرار داشتن فضای مورد نظر در جایی که مورد تابش مستقیم نور خورشید بوده و یا نزدیک بودن آن به یک محیط حرارتی مانند آشپزخانه؛ لزوم افزودن ۴۰۰۰ btu بر ظرفیت کولر گازی را ایجاد می‌کند. اما بالعکس اگر اتاقی که قصد خنک سازی آن با کولر گازی را دارید، کاملا به دور از تابش مستقیم نور خورشید و دریافت حرارت از محیط باشد، می‌توانید ظرفیت‌های اعلام شده را با کاهش ۱۰۰۰ btu، همراه سازید.

از خاطر نبریم که یکی از دلایل اصلی پرمصرف بودن کولرهای گازی، انتخاب نادرست یک نمونه برای فضایی مشخص است. در واقع با انتخاب نادرست کولر گازی برای فضایی خاص، به آن فشار زیادی وارد کرده و در نتیجه مصرف برق را بالا می‌بریم.

اهمیت ساختار اتاق در انتخاب کولر

ساختار اتاق نیز در انتخاب کولر گازی، حائز اهمیت است. آیا اتاقی که در نظر دارید ساختاری یکپارچه داشته و یا بخشی از آن در زاویه دیگری واقع شده است؟ اگر فضای مورد نظر شما سالنی بزرگ است، آیا به شکل یک مربع یا مستطیل بوده و یا ساختار پیچیده‌تری دارد؟ این شکل محیط در انتخاب کولر گازی، تاثیر مستقیم داشته و می‌تواند عدد btu را تغییر دهد.

اهمیت ساختار اتاق در انتخاب کولر
برای انتخاب کولر گازی بر حسب متراژ، باید به شکل اتاق و زاویه دار بودن آن نیز توجه کرده و خریدی مطابق با آن انجام دهید.

همچنین ممکن است از یک کولر گازی با ظرفیت مشخص و چندین پنل بهره برداری گردد. به طور نمونه برای خنک کردن محیطی به متراژ ۳۰ متر، که شکل آن شبیه به دو اتاق به هم پیوسته است، می‌توانید از یک کولر گازی با ظرفیت ۲۴۰۰۰ btu استفاده کرده و دو پنل ۱۲۰۰۰ btu در دو منطقه قرار داد.

ظرفیت کولر گازی بر حسب متراژ در شرایط ایده آل

شرایط ایده آل برای یک اتاق، در حالتی‌ست که تحت تاثیر حرارت‌های بیرونی قرار نداشته و پنجره‌ها از نوع دو جداره باشند. همین طور دیوارها باید به گونه‌ای ساخته و عایق کاری شده باشند که قادر به رد و بدل دما نبوده و حفظ سرمایش داخل، توسط آن‌ها صورت بگیرد. در این شرایط و زمانی که ایجاد سرمایش در بالاترین سطح بهره وری قرار دارد، برای هر ۴۶ متر مربع، معادل ۱۲۰۰ btu نیاز خواهیم داشت. اما همان طور که در بالا نیز گفتیم با تغییر شرایط محیط، شاخص btu نیز دستخوش افزایش یا کاهش می‌گردد. اگر برای یک محیط کولر گازی با btu بالاتر از حد نیاز خریداری کنید، به حتم مصرف برق خود را بالا برده و به هدر دهی انرژی متهم می‌شوید! همچنین پایین‌تر بودن ظرفیت کولر گازی، نسبت به فضای شما نیز موجب خنک نشدن مطلوب محیط شده و ناچار به تعویض کولر خواهید شد.

منابع:salambaba ، baneh ، yeknam

نصب تعمیر و سرویس کولرگازی

سرویس کولرگازی، نصب و تعمیر آن

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده + دو =