مقایسه شومینه گازی و شومینه برقی

0

تصور گذراندن شب‌های زمستانی سرد در کنار یک شومینه گرم و در حالیکه کتابی جذاب و لیوانی چایی تازه در دست‌تان است، تصویری رویایی و فوق العاده است. البته برای این که بخواهید این تصویر را به واقعیت تبدیل کنید، بهتر است بدانید که کدام نوع شومینه برای منزل شما بهترین انتخاب است. در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم به مقایسه شومینه گازی و شومینه برقی و اینکه کدام شومینه بهتر است بپردازیم.

اگر تصمیم دارید یک شومینه به پذیرایی خانه‌تان اضافه کنید و یا شومینه فعلی‌تان را عوض کنید، حتما با استادکار همراه باشید تا ضمن آشنایی با تعریف هر دو نوع شومینه گازی و برقی، با تفاوت شومینه گازی و شومینه برقی هم آشنا شوید.

شومینه گازی

شومینه‌ها با گذشت زمان تغییرات بسیاری کرده‌اند و از شکل سنتی خود خارج شده‌اند. امروزه شومینه‌های گازی یکی از رایج‌ترین وسیله‌های گرمایشی منازل هستند که منبع سوخت آن‌ها به جای هیزم‌های سنتی، گاز شهری است. برای نصب این نوع شومینه، به لوله‌کشی گاز احتیاج است و دود حاصل از احتراق آتش، از یک دودکش خارج می‌شود. شومینه گازی به تدریج جایگزین شومینه‌های سنتی هیزمی ‌شده است. علت این جایگزینی، به راحتی استفاده از این شومینه، گرمایش بیشتر آن و عدم نیاز به نگهداری زیاد مانند شومینه‌های سنتی برمی‌گردد.

شومینه‌های گازی شامل ۳ مدل می‌شوند:

  1. مدل الحاقی برای افرادی که می‌خواهند شومینه هیزمی‌ فعلی خود را ارتقا دهند.
  2. مدل توکار برای نصب در مکانی که در حال حاضر شومینه‌ای در آن نصب نیست.
  3.  مدل هیزمی‌که در واقع یک چراغ ساده است که در شومینه فعلی قرار می‌گیرد. این مدل بیشتر جنبه دکوراتیو دارد و دو مدل الحاقی و توکار، گرمای بیشتری تولید می‌کنند.
امروزه شومینه‌های گازی یکی از رایج‌ترین وسیله‌های گرمایشی منازل هستند که منبع سوخت آن‌ها به جای هیزم‌های سنتی، گاز شهری است.
امروزه شومینه‌های گازی یکی از رایج‌ترین وسیله‌های گرمایشی منازل هستند که منبع سوخت آن‌ها به جای هیزم‌های سنتی، گاز شهری است.

شومینه برقی

شومینه برقی ظاهری مانند شومینه معمولی دارد اما گرمای خود را از برق و از طریق یک المان گرمایی تامین می‌کند و دارای شعله‌هایی مشابه شعله واقعی است. این شومینه همچنین قابلیت تنظیم دما را دارد. شومینه برقی معمولا پرتابل و قابل جابه‌جایی است و نیازی به دودکش ندارد.

طرز کار شومینه برقی به این صورت است که هوای اتاق را به داخل کشیده، آن را از طریق یک سیم گرمایشی گرم کرده و سپس هوای گرم شده را از طریق یک فن مجدد به اتاق می‌فرستد. برخی از شومینه‌های برقی هم از فناوری اشعه فروسرخ استفاده می‌کنند که به صورت مستقیم اجسام داخل اتاق را گرم می‌کند. در هر دو حالت هیچ گاز آلاینده‌ای در نتیجه عمل گرمایش تولید نمی‌شود.

بیشتر بدانید ۱۳ دلیل برای خاموش و روشن شدن مکرر مشعل پکیج

شومینه برقی ظاهری مانند شومینه معمولی دارد اما گرمای خود را از برق و از طریق یک المان گرمایی تامین می‌کند
شومینه برقی ظاهری مانند شومینه معمولی دارد اما گرمای خود را از برق و از طریق یک المان گرمایی تامین می‌کند و دارای شعله‌هایی مشابه شعله واقعی است.

تفاوت شومینه گازی و شومینه برقی

تنوع محصولات موجود در بازار و وجود مطالب و مقالات مختلف باعث می‌شود تا مقایسه شومینه گازی و شومینه برقی، کاری سخت به نظر برسد. در ادامه مطلب برای تسهیل انتخاب بین این دو مدل شومینه، تفاوت شومینه گازی و برقی را از نظر قیمت، هزینه نگهداری، ظاهر و طراحی، کارایی، تاثیر محیط زیستی، نصب، امنیت و راحتی بیان می‌ کنیم.

قیمت و هزینه نگهداری

به طور کلی قیمت تمام شده یک شومینه گازی بالاتر از شومینه برقی است زیرا برای تهیه شومینه گازی، علاوه بر هزینه خرید شومینه، هزینه نصب و استخدام افراد متخصص برای نصب صحیح و حصول اطمینان از درست کار کردن دودکش و انتقال گاز به بیرون از منزل را هم باید در نظر گرفت. همچنین شومینه گازی به صورت سالانه نیاز به پاکسازی دودکش و بازرسی دارد.

اما هزینه تمام شده شومینه برقی معمولا به خرید خود وسیله برمی‌گردد و نیاز به نصب نیست. شومینه برقی معمولا هزینه نگهداری هم در پی ندارد و تعویض و تعمیر شومینه برقی در سال‌های اولیه پس از خرید، شامل گارانتی و ضمانت وسیله می‌شود.

البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که هزینه مصرف انرژی شومینه برقی و گازی به محل زندگی شما هم برمی‌گردد. برای مثال در حال حاضر در ایران، قیمت انرژی برق بالاتر از گاز است. بنابراین با وجود اینکه هزینه تهیه و نصب شومینه گازی بالاتر از برقی است، ممکن است در بلندمدت به صرفه‌تر از شومینه برقی باشد.

ظاهر و طراحی

شومینه گازی ظاهری سنتی‌تر و مشابه شومینه‌های قدیمی هیزمی دارد. برخی شومینه‌های گازی دارای هیزم‌هایی مصنوعی اما مشابه هیزم‌های واقعی هستند تا همان حس خوشایند و نوستالژیک سوختن چوب را به افراد منتقل کنند.

شومینه‌های برقی هم گاهی اوقات با هیزم‌های کامپوزیتی و یا صفحه‌های نمایش ال ای دی که سوختن چوب را نشان می‌دهد، ویدئوهایی از آتش و یا تصاویر هولوگرام و همچنین با استفاده از جلوه‌های صوتی، سعی در انتقال همان حس خوشایند سوختن آتش واقعی دارند.

بیشتر بدانید چگونگی تمیز کردن دودکش خانه

کارایی

هدررفت انرژی در شومینه‌های گازی بیشتر از شومینه‌های برقی است. به این معنی که بخشی از انرژی در شومینه‌های گازی تبدیل به گرما شده و بخش دیگر از بین می‌رود. اما شومینه‌های برقی تمام انرژی را تبدیل به حرارت می‌کنند. با این حال شومینه‌های گازی محیط را بیشتر و سریع‌تر از شومینه‌های برقی گرم می‌کنند.

تاثیر محیط زیستی

گاز سوختی فسیلی است که نسبت به سایر سوخت‌ها، ضرر کمتری برای محیط زیست دارد. اما استفاده از آن به هر حال باعث ایجاد گازهای گلخانه‌ای می‌شود. گاز همچنین یک منبع انرژی تجدید پذیر نیست.

از طرفی شومینه برقی هیچ گاز آلاینده‌ای را از خود متصاعد نمی‌کند و اثر مخربی بر محیط زیست ندارد.

ایمنی

برای روشن کردن آتش شومینه‌های گازی، نیازی به نزدیکی بیش از حد به شومینه (مانند شومینه‌های هیزمی ‌سنتی) نیست. بنابراین از این لحاظ خطری شما را تهدید نمی‌کند. اما خطر اصلی به گازگرفتگیِ احتمالی ناشی از عدم تخلیه کامل گاز از محیط برمی‌گردد. این موضوع احتمال تجمع گاز مونوکسید کربن در محیط را بالا می‌برد.

شومینه‌های برقی از لحاظ امنیت برتری بسیاری نسبت به شومینه‌های گازی دارند. این شومینه‌ها هیچ آلاینده‌ای از خود تولید نمی‌کنند و همچنین خطر گازگرفتگی ندارند. بسیاری از شومینه‌های برقی همچنین به سیستم‌های قطع کننده خودکار مجهز هستند که در صورت داغ شدن بیش از حد وسیله، آن را خاموش کرده تا مانع از وقوع آتش‌سوزی شوند.

نصب

برای نصب شومینه گازی نیاز به لوله گاز و محلی برای نصب دودکش است. اما شومینه‌های برقی معمولا مانند سایر وسایل برقی، به سادگی به یک پریز برق وصل شده و شروع به کار می‌کنند. بنابراین نصب راحت‌تری داشته و در ضمن امکان جابه‌جایی آن‌ها هم وجود دارد.

راحتی

شومینه‌های گازی به راحتی روشن و خاموش می‌شوند و در صورت قطعی برق هم، کار می‌کنند. شومینه‌های برقی نیز به راحتی و تنها با فشردن یک دکمه روشن و خاموش می‌شوند. البته این شومینه‌ها در صورت قطعی برق کار نمی‌کنند، مگر اینکه منزل‌تان به ژنراتور مجهز باشد.

سخن آخر

به نظر می‌رسد که هم شومینه گازی و هم شومینه برقی، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند و انتخاب آن‌ها بیشتر به شرایط، نیاز و منزل شما بستگی دارد. برای مثال در صورتیکه تنها دلیل نیاز شما به شومینه، جنبه دکوراتیو است، بهتر است یک شومینه برقی خریداری کنید. اما در صورتیکه نیاز به گرمای زیادی دارید و یا در محل زندگی شما قطعی برق رایج است، شومینه گازی، انتخاب بهتری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + 3 =