برای رنگ کردن رادیاتور یا شوفاژ چه مراحلی ضروری است؟

0

حدود ۱۵۰ سال است که رادیاتورها وظیفه گرم کردن خانه‌های ما را به عهده گرفته‌اند. البته حتما رادیاتور شما عمری چنین طولانی ندارد، اما به هر صورت نشانه‌های قدیمی‌ شدن و یا گذشت عمرش را می‌توانید روی آن ببینید، نشانه‌هایی مثل زنگ زدگی، لکه، ترک و حتی رنگی که دیگر با خانه شما جور نیست. اما هیچ جایی برای نگرانی وجود ندارد. یک راه حل برای نوسازی رادیاتور، رنگ کردن رادیاتور شوفاژ است با این کار می توانید به راحتی لکه لباس از روی شوفاژ و لکه روی شوفاژ را از بین ببرید .

اگر به دنبال رنگ کردن رادیاتور شوفاژ خانه خود هستید، در این مطلب همراه استادکار باشید. سعی کرده‌ایم به تمام سوالات شما درباره رنگ رادیاتور شوفاژ پاسخ دهیم.

آیا رادیاتور شوفاژ شما به رنگ کردن نیاز دارد؟

افراد ممکن است به دلایل مختلفی به فکر رنگ کردن رادیاتور خانه یا اتاق‌شان بیفتند. رایج‌ترین این دلایل، نوسازی ظاهر یک رادیاتور قدیمی ‌است و یا پوشاندن عیوبی که در طی زمان روی رادیاتور ایجاد شده‌اند. مثلا از بین بردن لکه لباس از روی شوفاژ.

شما می‌توانید برای نوسازی رادیاتور خانه‌تان، آن را رنگ‌آمیزی کنید.
شما می‌توانید برای نوسازی رادیاتور خانه‌تان، آن را رنگ‌آمیزی کنید.

دلیل رایج بعدی هم می‌تواند زیباسازی ظاهر رادیاتور و یا هماهنگ کردن آن با اتاق پس از انجام بازسازی و نوسازی منزل باشد. دلایل دیگری هم می‌توانند وجود داشته باشند، مثلا رنگ کردن رادیاتور شوفاژ می‌تواند باعث شود رادیاتور در میان یک اتاق بیشتر از بقیه اجزا به چشم بیاید و به نوعی به نقطه کانونی اتاق تبدیل شود، با دیوار پس زمینه‌اش بیشتر یکی شود و یا به طور کلی فضای اتاق را تکمیل کند.

می‌توان با رنگ کردن رادیاتور آن را تبدیل به نقطه کانونی اتاق کرد.
می‌توان با رنگ کردن رادیاتور آن را تبدیل به نقطه کانونی اتاق کرد.

تمامی ‌این موارد امکان پذیر است، تنها بستگی دارد هدف شما از رنگ کردن رادیاتور چه باشد. اما به هر حال چه بخواهید رنگ رادیاتورتان با بقیه اتاق جور باشد و چه اینکه عیب و ایرادات آن پوشیده شود، اگر بخواهید خودتان رادیاتور را رنگ کنید، باید این کار را با نهایت دقت انجام دهید. در ادامه مراحل رنگ کردن رادیاتور شوفاژ را بیان می‌کنیم.

بهترین نوع رنگ برای رادیاتور چیست؟

معمولا برای رنگ کردن رادیاتورها به نوعی رنگ رادیاتور خاص احتیاج است، اما در واقع شما می‌توانید آن‌ها را با هر رنگ استانداردی مثل رنگ فلز رنگ کنید، اما باید توجه داشته باشید که متوسط درجه حرارتی که توسط رنگ قابل تحمل است، حدودا ۸۰ درجه سانتیگراد باشد. اگر تصمیم دارید رادیاتورهای خود را به رنگ سفید رنگ کنید، توصیه می‌کنیم حتما از رنگ خاص رادیاتور استفاده کنید که با گذشت زمان و گرم و سرد شدن رادیاتور زرد نشود. رنگ سفید مخصوص رادیاتور مدت زمان بیشتری سفید خواهد ماند.

شما همچنین می‌توانید از رنگ مخصوص رادیاتور پایه آب استفاده کنید. رنگ مخصوص رادیاتور پایه آب برای رنگ‌آمیزی تزئینی و حفاظتی رادیاتورها و لوله‌های انتقال حرارت استفاده می‌شود و در برابر حرارت تا ۸۰ درجه سانتیگراد مقاوم است.

بیشتر بدانید: دلایل خرابی تایمر ماشین لباسشویی و راه‌های تعمیر

شما می‌توانید برای نوسازی رادیاتور خانه‌تان، آن را رنگ‌آمیزی کنید.
شما می‌توانید برای نوسازی رادیاتور خانه‌تان، آن را رنگ‌آمیزی کنید.

رادیاتور شوفاژ خانه را چه رنگی بزنیم؟

رنگ سفید هنوز هم محبوب‌ترین رنگ برای رادیاتور است ، البته شما نباید حتما با رنگ سفید پیش بروید. برخی از طراحان داخلی منزل ادعا می‌کنند که شما به هیچ وجه نباید از رنگ سفید در خانه خود استفاده کنید و درها، سقف‌ها و رادیاتورها باید همه به رنگی غیر از سفید رنگ شوند.

شما می‌توانید رادیاتورها را هم رنگ دیوار خانه کنید تا جزئی از دیوار محسوب شوند. یا برعکس، آن‌ها را رنگی کاملا متفاوت از دیوار بزنید تا تضادی زیبا بر قرار شود. حتی می‌توانید از ۲ رنگ برای رادیاتورتان استفاده کنید. در واقع گزینه‌های بسیاری برای رنگ رادیاتور شوفاژ وجود دارد و هیچ گزینه‌ای نسبت به گزینه دیگر برتری ندارد. همه چیز به سلیقه و خلاقیت شما بر می‌گردد.

گزینه‌های بسیاری برای رنگ رادیاتور شوفاژ وجود دارد و هیچ گزینه‌ای نسبت به گزینه دیگر برتری ندارد. همه چیز به سلیقه و خلاقیت شما بر می‌گردد.
گزینه‌های بسیاری برای رنگ رادیاتور شوفاژ وجود دارد و هیچ گزینه‌ای نسبت به گزینه دیگر برتری ندارد. همه چیز به سلیقه و خلاقیت شما بر می‌گردد.

چگونه رادیاتور شوفاژ خود را رنگ کنید؟

قبل از هرچیز اگر رادیاتورتان از قبل رنگی به خود دارد، باید آن را بزدایید. این یک کار نسبتاً آسان اما وقت‌گیر است ، به ویژه اگر چندین رادیاتور برای رنگ کردن دارید.

بهترین راه برای حذف رنگ قبلی، استفاده از پاک کننده رنگ است. شما باید دستورالعمل‌ها را با دقت دنبال کرده و از عینک‌های مناسب استفاده کنید. پاک‌کننده رنگ به آرامی ‌لایه‌های رنگ را نرم می‌کند. هرچه لایه‌های بیشتری برای حذف داشته باشید، به پاک کننده بیشتری هم نیاز خواهید داشت. هنگامی‌که رنگ به اندازه کافی نرم شد، می‌توانید از یک سنباده استفاده کنید تا به آرامی ‌رنگ را بتراشید، بدون اینکه به ساختار رادیاتور زیر آن آسیبی برسد. ممکن است برای زدن پاک کننده رنگ به نقاطی از رادیاتور یا شوفاژ که در دسترسی نیستند، به یک قلم مو نیاز داشته باشید. پس از پاک کردن رنگ قبلی و قبل از تلاش برای رنگ آمیزی مجدد، باید حتما صبر کنید تا سطح رادیاتور خشک شود. سپس مراحل زیر را طی کنید:

  • مطمئن شوید که رادیاتور خاموش و خنک است. حرارت می‌تواند باعث چکه کردن رنگ و پخش شدن آن شود.
  • قبل از رنگ آمیزی، رادیاتور را با یک پارچه نمدار، تمیز کرده و سپس آن را خشک کنید.
  • دیوارهای پشت رادیاتور و شوفاژ و لوله‌ها را با کاغذهای مخصوص بپوشانید تا رنگی نشوند و زیر رادیاتور روزنامه پهن کنید. البته اگر فردی فنی و حرفه‌ای هستید و ابزارهای لازم را هم دارید، می‌توانید شوفاژ را از جای خود جدا کرده و سپس رنگش کنید. وسایل اطراف آن را نیز جابه جا کنید تا کثیف نشوند، زیرا امکان پراکنده شدن قطرات رنگ وجود دارد.
  • سطح رادیاتور را با سنباده آماده و یکدست کنید و زنگ‌زدگی‌ها را با یک فرچه و محلول پاک‌کننده زنگ‌زدگی از بین ببرید. سپس آن را مجدد پاکسازی کنید و با یک جارو ذرات اضافی را پاک کنید.
  • از یک لایه رنگ آستر برای دوام بیشتر رنگ اصلی و همچنین سالم‌ ماندن سطح رادیاتور استفاده کنید و مطمئن شوید که کاملا خشک شده است.
  • رنگ مورد نظرتان را با یک قلم موی مناسب که ردی به جا نمی‌گذارد، به سطح رادیاتور بزنید. البته می‌توانید برای داشتن سطحی یکدست‌تر، از اسپری رنگ هم استفاده کنید.
  • پس از خشک شدن رنگ، مجدد روی آن را به صورت سطحی سنباده کشیده و سپس لایه دوم رنگ را بزنید.
  • قبل از روشن کردن مجدد رادیاتور، حداقل ۲۴ ساعت صبر کنید تا رنگ کاملا خشک شود.

بیشتر بدانید: با شناخت انواع قلمو نقاشی ساختمان، بهترین را بخرید

پس از پاکسازی و سنباده زدن سطح رادیاتور، می‌توانید از یک قلم‌مو برای رنگ کردن آن استفاده کنید.
پس از پاکسازی و سنباده زدن سطح رادیاتور، می‌توانید از یک قلم‌مو برای رنگ کردن آن استفاده کنید.

نکاتی برای رنگ‌آمیزی بهتر رادیاتور شوفاژ

  • قبل از شروع رنگ آمیزی حتما پنجره‌های خود را باز بگذارید و یا به طریقی در محیط تهویه ایجاد کنید.
  • اگر رادیاتور و شوفاژ خانه‌تان خیلی کثیف است، می‌توانید راهنمای کامل تمیز کردن شوفاژرا مطالعه کنید.
  • بهتر است قبل از زدن لایه دوم رنگ هم ۲۴ ساعت صبر کنید.

سخن آخر

در این مطلب ضمن ارائه توضیحاتی درباره نوع رنگ برای رنگ کردن رادیاتور، مراحل رنگ کردن رادیاتور را توضیح دادیم. رنگ کردن رادیاتور شوفاژ کار تقریبا آسانی است و احتمالا خود شما نیز از عهده آن بر می‌آیید. اما با این حال در صورتی که وقت این کار را ندارید و یا مطمئن نیستید که قادر به انجام آن هستید یا خیر، می‌توانید از افراد حرفه‌ای هم کمک بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 + ده =