آموزش نصب حفاظ شاخ گوزنی

3

اگر شما هم از الان به فکر انتخاب مقصد سفر نوروزی خود هستید، بهتر است سریع‌تر برای برنامه‌ریزی آن اقدام کنید. ما پیشنهاد می‌دهیم در این برنامه‌ریزی، یک مورد دیگر را هم ببینید که ممکن است اصلا مستقیما ربطی به سفر نداشته باشد، و آن هم حفاظ دیوار است. ممکن است در لحظه اول گیج شوید، اما اگر لحظه‌ای به آمارهای سفرهای نوروزی و خانه‌های خالی و سارقینِ در کمین فکر کنید، متوجه ارتباط حفاظ دیوار با سفر نوروزی تان خواهید شد. در این مطلب به معرفی حفاظ شاخ گوزنی و مدل‌های آن، مراحل ساخت حفاظ شاخ گوزنی و البته نحوه نصب حفاظ شاخ گوزنی پرداخته‌ایم. با استادکار همراه باشید.

حفاظ شاخ گوزنی چیست؟

حفاظ شاخ گوزنی یکی از مدل‌های حفاظ مخصوص دیوار است که برای جلوگیری از عبور سارقین و افراد غریبه به حریم شخصی خانه‌ها و ساختمان‌ها روی تمامی‌ دیوارها اعم از آجری، سنگی، سیمانی و… نصب می‌شود. حفاظ شاخ گوزنی در واقع همان نقش سیم خاردار قدیمی‌ را ایفا می‌کند، بدون اینکه چهره ساختمان را زشت و بدفرم کند.

این نوع حفاظ همان طور که از نامش پیداست، ظاهری شبیه شاخ گوزن داشته و سرنیزه‌های تیز و متراکم آن مانعی سخت برای عبور افراد است. هر قدر تعداد، تراکم و در هم پیچیدگی شاخه‌های این نوع حفاظ بیشتر باشد، امکان عبور از آن نیز سخت‌تر خواهد بود.

این نوع حفاظ همان طور که از نامش پیداست، ظاهری شبیه شاخ گوزن داشته و سرنیزه‌های تیز و متراکم آن مانعی سخت برای عبور افراد است.
این نوع حفاظ همان طور که از نامش پیداست، ظاهری شبیه شاخ گوزن داشته و سرنیزه‌های تیز و متراکم آن مانعی سخت برای عبور افراد است.

مزایای حفاظ شاخ گوزنی

  • شاخه‌های تیز، متراکم و در هم پیچیده حفاظ شاخ گوزنی درصد عبور افراد از آن را به شدت کاهش می‌دهند.
  • استفاده از حفاظ شاخ گوزنی، نمای ساختمان را بدشکل و ناخوشایند نمی‌کند. همچنین این نوع حفاظ تنوع مدل و رنگ بسیاری دارد.
  • حفاظ شاخ گوزنی در شرایط آب و هوایی سخت نیز بسیار مقاوم است.
  • هزینه تهیه، نصب و نگهداری حفاظ شاخ گوزنی نسبتا مقرون به صرفه است.

مدل‌ها و رنگ‌های حفاظ شاخ گوزنی

حفاظ شاخ گوزنی در چند مدل و چند نام مختلف در بازار موجود است:

  • مدل آبشاری: این مدل حفاظ شاخه‌هایی کوتاه، در هم و رو به جلو دارد.
حفاظ مدل آبشاری
حفاظ مدل آبشاری
  • حفاظ لاله‌ای: همان طور که از نامش پیداست، ظاهری شبیه گل لاله دارد و در ارتفاع ۹۰ سانتیمتر تولید می‌شود.
حفاظ مدل لاله‌ای
حفاظ مدل لاله‌ای
  •  مدل لیلیوم: این مدل حفاظ نیز مانند نامش شبیه بوته گل لیلیوم بوده و معمولا عرض زیادی دارد.
حفاظ مدل لیلیوم
حفاظ مدل لیلیوم
  • مدل بوته‌ای: این مدل حفاظ ظاهری خشن و بسیار در هم تنیده دارد.
حفاظ مدل بوته‌ای
حفاظ مدل بوته‌ای

مدل‌های مختلف حفاظ شاخ گوزنی معمولا در رنگ‌های سفید، مشکی، قهوه‌ای تیره، مسی و کرم در بازار موجود هستند. البته بسته به نمای ساختمان و طراحی مورد نظر افراد، می‌توان حفاظ شاخ گوزنی را به رنگ سفارشی هم تولید کرد.

معمولا برای رنگ‌آمیزی حفاظ شاخ گوزنی از روش رنگ آمیزی الکترواستاتیک استفاده می‌شود. فرآیند رنگ‌آمیزی با رنگ الکترواستاتیک، با باردار کردن رنگ انجام می‌شود. یعنی رنگ دارای بار مثبت و حفاظ دارای بار منفی شده و در نتیجه رنگ به قطعه می‌چسبید. پس از رنگ‌آمیزی، حفاظ داخل کوره پخت رنگ شده و در دمای حدود ۲۰۰ درجه سانتیگراد و به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه پخته می‌شود تا رنگ آن تثبیت گردد. این روش رنگ‌آمیزی عمر و ماندگاری حفاظ را هم بالا برده و از زنگ زدن آن جلوگیری می‌کند. در ادامه مراحل ساخت حفاظ شاخ گوزنی را قبل از رنگ‌آمیزی مرور می‌کنیم.

مراحل ساخت حفاظ شاخ گوزنی

حفاظ شاخ گوزنی از پروفیل‌های آهنی با ضخامت ۱ سانتیمتر و توسط دستگاه تولید حفاظ شاخ گوزنی ساخته می‌شود. این پروفیل‌ها توسط گیوتینِ دستگاه تولید حفاظ شاخ گوزنی، بر اساس اندازه‌های محل نصب و به صورت اریب برش خورده و توسط دستگاهِ خم حالت داده می‌شوند.

سپس این پروفیل‌ها توسط یکی از دو روش جوش الکترود یا جوش CO2 در شابلون به هم جوش خورده و متصل می‌شوند. جوش CO2 معمولا نسبت به جوش الکترود برتری دارد، زیرا جوش الکترود مقاومت پایین‌تری داشته و از آنجایی که به صورت نقطه‌ای در محل مورد نظر اجرا می‌شود، امکان جدا کردن و شکستن آن بعد از تولید بالاتر است. همچنین رنگ‌آمیزی روی جوش الکترود نیز کار راحتی نخواهد بود. اما جوش CO2 در دو طرف کار انجام شده، مقاومت بسیار بالاتری داشته و رنگ‌آمیزی روی آن نیز به راحتی انجام می‌شود. البته طبیعتا قیمت جوشکاری CO2 هم گران‌تر از جوشکاری الکترود است.

در آخر نیز سر شاخه‌های حفاظ توسط فارسی‌بر به طول ۲-۴ سانتیمتر برش خورده و تیز می‌شوند. پس از اتمام برش و جوشکاری و چربی‌زدایی از حفاظ، آن را توسط پیستوله و یا با قرار دادن در وان رنگ، رنگ‌آمیزی کرده و در کوره قرار می‌دهند. البته آموزش ساخت نرده شاخ گوزنی کاری تخصصی بوده و نیاز به ابزارهای بسیار خاص دارد.

حفاظ شاخ گوزنی از پروفیل‌های آهنی با ضخامت ۱ سانتیمتر ساخته می‌شود.
حفاظ شاخ گوزنی از پروفیل‌های آهنی با ضخامت ۱ سانتیمتر ساخته می‌شود.

نحوه نصب حفاظ شاخ گوزنی

روش نصب حفاظ شاخ گوزنی معمولا با توجه به بستر نصب و نوع دیوار مشخص می‌شود. معمولا بیشتر بسترها، دیوارهایی با درپوش سنگی و سپس دیوارهایی با درپوش فلزی هستند. در پاره‌ای موارد نیز بستر کار جنسی خاص مانند کامپوزیت دارد.

رایج‌ترین روش برای نصب حفاظ شاخ گوزنی که برای تمامی بسترها و دیوارها می‌توان از آن استفاده کرد، گذاشتن پین در دیوار است. به این صورت که بالای دیوار و با استفاده از دریل، سوراخ‌هایی به قطر ۸ میلیمتر ایجاد شده و یک پین به قطر ۱۰ میلیمتر داخل سوراخ دیوار قرار می‌گیرد. برای هر شاخه ۲ متری از حفاظ، حداقل ۴ پین ۲ به ۲ و روبه‌روی هم نیاز است تا حفاظ به درستی و محکم در جای خود بایستد. پس از کار گذاشتن پین‌ها، حفاظ بروی دیوار و بین پین‌ها قرار گرفته و به آن‌ها جوش می‌خورد. قسمت جوشکاری شده باید حتما لکه‌گیری شود.

در ادامه نحوه نصب حفاظ شاخ گوزنی برای برخی از مصالح رایج دیوار هم توضیح داده می‌شود.

برای نصب حفاظ شاخ گوزنی روی دیوار با درپوش سنگی، ابتدا سوراخ‌هایی با عمق ۵-۱۰ سانتی متر و به فاصله ۱٫۵ متر از یکدیگر بر روی دیوار ایجاد گشته و پین‌هایی داخل این سوراخ‌ها وارد می‌شود. این پین‌ها واسط اتصال حفاظ و دیوار هستند. پین‌ها بین دو میلگرد طولی که پایه حفاظ‌های شاخ گوزنی را تشکیل می‌دهند، قرار می‌گیرند. میخ‌ها و حفاظ شاخ گوزنی با وصله‌ای به طول حداقل ۸ سانتیمتر که به صورت افقی روی حفاظ قرار می‌گیرد، به یکدیگر متصل گشته و بر روی دیوار محکم می‌شوند. سپس علاوه بر اتصال حفاظ به دیوار، خود حفاظ‌ها هم به یکدیگر متصل می‌شوند تا کل حفاظ یکپارچه شود. پس از اتمام نصب برای پیشگیری از زنگ‌زدگی، نقاط جوش خورده باید لکه‌گیری شوند.

برای نصب حفاظ شاخ گوزنی روی دیوار با درپوش فلزی به ضخامت کمتر از ۲ میلی متر، ابتدا در پوش سوراخ می‌شود و ادامه کار مانند دیوار با درپوش سنگی انجام می‌گیرد.

همچنین برای نصب حفاظ شاخ گوزنی روی دیوار با درپوش فلزی به ضخامت بیش از ۲ میلی متر، می‌توان مستقیما حفاظ شاخ گوزنی را بر روی درپوش جوش داد.

در صورتی که دیوار از جنس خاصی مانند کامپوزیت باشد، روش نصب تا حد زیادی شبیه نصب حفاظ شاخ گوزنی روی دیوار با درپوش فلزی به ضخامت کمتر از ۲ میلی‌متر است.

اما برای نصب حفاظ شاخ گوزنی روی دیوارهای بدون درپوش و دیوارهای باغی مشبک، ابتدا با پروفیل یا ناودانی روی دیوار شاسی‌کشی می‌شود تا نگهدارنده‌ای برای حفاظ ایجاد گردد. بدین ترتیب، قبل از شروع نصب از یک سمت روی دیوارها صفحه‌ای با ابعاد ۲۰ در ۲۰ به ضخامت ۵ میلیمتر با رول بولت روی ستون‌ها نصب می‌شود. سپس پروفیل و ناودانی به ورق‌های آماده شده جوش داده شده و محلی برای جوش دادنِ حفاظ به جای درپوش ایجاد می‌گردد.

البته عرض شاسی حفاظ شاخ گوزنی نباید بیشتر از عرض پروفیل و ناودانی باشد.

روش نصب حفاظ شاخ گوزنی معمولا با توجه به بستر نصب و نوع دیوار مشخص می‌شود.
روش نصب حفاظ شاخ گوزنی معمولا با توجه به بستر نصب و نوع دیوار مشخص می‌شود.

نکات مهم در تهیه حفاظ شاخ گوزنی

  • حفاظ شاخ گوزنی در مدل‌های مختلف، تراکم متفاوتی دارد. بسته به محلی که قرار است آن را نصب کنید، باید تراکم مناسب را انتخاب کنید. مثلا حفاظی با حدود ۲۰۰ سر نیزه در هر متر، درصد نفوذ بسیار پایینی دارد و مناسب منازل، باغ ویلاها و سایر اماکنی است که امنیت در آن‌ها اهمیت بسیاری دارد.
  • حفاظ‌ شاخ گوزنی در ارتفاع‌های ۵۰ الی ۱۲۰ سانتی‌متر تولید می‌شود. اما اصولا برای داشتن حداقل امنیت بهتر است حفاظی با حداقل ۷۵ سانتیمتر ارتفاع تهیه کنید.
  • نکته مهم دیگر در خرید حفاظ شاخ گوزنی، علاوه بر ارتفاع حفاظ، عرض آن است. مدل‌های مختلف حفاظ شاخ گوزنی در عرض‌های مختلف تولید می‌شوند. اما بهترین عرض ۵۰ سانتیمتر است تا امکان عبور سارقین را به شدت کاهش دهد.
  • هرچه شاخه‌های حفاظ شاخ گوزنی در هم تنیده‌تر باشند، امکان برش دادن آن توسط سارقین نیز کمتر است.
  • در انتخاب رنگ حفاظ شاخ گوزنی، حتما هماهنگی با رنگ نمای ساختمان را هم مد نظر قرار دهید.
  • اگر در قسمت مورد نظر شما، یک یا دو دیوار دارای اختلاف ارتفاع با هم هستند، حتما در قسمت اختلاف‌دار ارتفاع حفاظ را بیشتر بگیرید تا هیچ گونه ضعف امنیتی در آن قسمت از دیوار ایجاد نشود.
  • بهتر است برای جلوگیری از تغییر رنگ حفاظ شاخ گوزنی از رنگ پلی‌استر استفاده شود. این رنگ مخصوص استفاده در فضاهای باز بوده و در مقابل تابش آفتاب، باران و برف دچار تغییر رنگ نمی‌شود.
  • در صورت تمایل می‌توانید با اجرای نورپردازی روی نمای ساختمان به جلوه حفاظ شاخ گوزنی ساختمان اضافه کنید.
  • قیمت حفاظ شاخ گوزنی به علت تفاوت در انواع و اندازه‌‌های آن متفاوت است. در واقع قیمت حفاظ شاخ گوزنی را عرض حفاظ، تراکم و ارتفاع سفارش شده آن مشخص می‌کند.
قیمت حفاظ شاخ گوزنی به علت تفاوت در انواع و اندازه‌‌های آن متفاوت است.
قیمت حفاظ شاخ گوزنی به علت تفاوت در انواع و اندازه‌‌های آن متفاوت است.

سخن آخر

در این مطلب با حفاظ شاخ گوزنی و مزایای آن، مراحل ساخت حفاظ شاخ گوزنی و نحوه نصب حفاظ شاخ گوزنی آشنا شدیم. حفاظ شاخ گوزنی انتخاب بسیار خوبی برای بالا بردن امنیت ساختمان و در عین حال حفظ زیبایی آن است. اما از آنجایی که هم برای ساخت آن نیاز به دستگاه تولید حفاظ شاخ گوزنی بوده و نصب آن هم کاری کاملا تخصصی است، در صورت تمایل به تهیه آن حتما در مورد نوع و قیمت حفاظ شاخ گوزنی مناسب برای ساختمانتان با شرکت‌ها و استادکاران متخصص در زمینه نصب حفاظ دیوار مشورت کنید.

3 نظرات
  1. حفاظ شاخ گوزنی می گوید

    سلام:ممنونم ، بسیار عالی و کامل

    1. سارا چگینی می گوید

      سلام دوست عزیز، خوشحالیم که مطلب براتون مفید بوده.

  2. emad1369 می گوید

    سلام نصب این جور حفاظ ها کار راحتی نیس و اگه واقعا ماهر نیستین به یه متخصص بدین که درست کنن براتون من قبل عید خودم گرفتم ولی نتونستم درست حسابی تعمیر کنم …..اخر سر دادم کاوه کمپانی که ازشون خریدم خودشون نصبش کردن راحت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × سه =