نحوه کار و نگهداری سیستم‌ های سرمایشی چگونه است ؟

0

استفاده از سیستم‌های سرمایشی در روزهای گرم سال اجتناب ناپذیر است. اما همان‌طور که می‌دانید مانند هر سیستم و وسیله دیگری، نگهداری سیستم‌ های سرمایشی برای افزایش طول عمر آن‌ها و بهره‌وری بیشتر، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مطلب ما شما را با نحوه کار و نگهداری سیستم‌ های سرمایش آشنا می‌کنیم که از آن‌ها برای عملکرد بهتر سیستم خود بهره ببرید. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

نگهداری سیستم‌ های سرمایشی

سیستم‌های سرمایشی بسیار پیچیده‌تر از سیستم‌های گرمایشی کار می‌کنند. سیستم‌های گرمایشی از انرژی برای تولید گرما بهره می‌گیرند، این در حالی است که سیستم‌های سرمایشی از گرمای محیط برای تولید سرما استفاده می‌کنند. رایج ترین سیستم تهویه مطبوع با استفاده از چرخه کمپرسور (شبیه به سیستم مورد استفاده در یخچال شما) برای انتقال گرما از خانه شما به خارج از منزل کار می‌کند. پیشنهاد داریم مقاله مقایسه کم مصرف ترین سیستم سرمایشی نیز مطالعه کنید .

چگونگی نگهداری سیستم‌ های سرمایشی
سیستم های سرمایشی انواع مختلفی دارند که برخی از آن ها از گاز مبرد برای خنک کردن فضا استفاده می کنند.

خانه خود را به عنوان یخچال تصور کنید. در قسمت خارجی یک کمپرسور وجود دارد که حاوی ماده مخصوص به نام مبرد است. این ماده می‌تواند در حرکت خود به جلو و یا عقب به مایع یا گاز تبدیل شود. طی این تغییر شکل، گرما محیط را دریافت می‌کند، در واقع از این ماده برای حمل گرما از محیطی به انتقال آن به محیط دیگر استفاده می‌شود. آیا تمام کار سیستم‌های سرمایشی به این صورت است؟ مسلما خیر. روند کار با کلیه کنترل‌ها و دریچه‌های موجود در سیستم کمی پیچیده‌تر می‌شود، اما نمی‌توانیم از تاثیر فوق العاده این ماده چشم بپوشیم.

سیستم‌های سرمایشی گرما را از مکانی خنک‌تر می‌گیرد و آن را در جای گرم‌تر انتقال می‌دهد و به ظاهر بر خلاف قوانین فیزیک کار می‌کنند. مسلماً آنچه که این فرایند را هدایت می‌کند، برق است – درواقع بخش اعظم آن!

اپلیکیشن کارهای ساختمانی

تعمیر چیلر و هواساز

  • نصب و راه اندازی سیستم های تهویه مطبوع، چیلر و هواساز
  • تعمیر هواساز خانگی و آپارتمانی
  • نصب چیلر و هواساز خانگی، آپارتمانی، ساختمانی و ...
  • نصب و تعمیر چیلر تراکمی، جذبی و مینی چیلر
دریافت این خدمت از استادکار

انواع و طرز کار سیستم‌ های سرمایشی

سیستم‌های تهویه هوا مرکزی و پمپ‌های حرارتی

سیستم‌های تهویه مطبوع مرکزی و پمپ‌های حرارتی برای خنک کردن کل خانه طراحی شده‌اند. در هر سیستم، یک واحد کمپرسور بزرگ که در خارج قرار دارد، فرایند را هدایت می‌کند. یک کویل داخلی پر از مبرد با خنک کننده هوا را خنک می‌کند که از طریق مجاری در سراسر خانه توزیع می‌شود.

پمپ‌های حرارتی مانند دستگاه‌های تهویه مطبوع مرکزی هستند، با این تفاوت که می‌توانند چرخه را معکوس نموده و برای گرم کردن در ماه‌های زمستانی از آن‌ها استفاده کرد. در حقیقت، سیستم‌های سرمایشی مرکزی به طور معمول از فن کوره برای توزیع هوا در مجاری استفاده می‌کند. چیلرها و داکت اسپلیت را می‌توانیم نوعی از این سیستم‌ها بنامیم.
برای نگهداری سیستم‌ های سرمایشی مرکزی، می‌بایست فیلترهای دستگاه هر سه ماه یکبار شست‌و‌شو داده شود و میزان مبرد بررسی گردد. همچنین باید از جریان درست برق در کمپرسور اطمینان حاصل نمود، چرا که جریان نامتناسب می‌تواند سبب آسیب رسیدن به کمپرسور شود.

سیستم‌های تهویه هوا مرکزی و پمپ‌های حرارتی
یکی از بهترین سیستم های سرمایشی، کولر گازی و اسپلیت است که می تواند به راحتی یک واحد مجرا را خنک کند و انرژی را به صورت بهینه در فضا بچرخاند.

سیستم‌های سرمایشی اتاق

سیستم‌های سرمایشی که در اتاق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، به پنجره یا دیوارها نصب می‌شوند. اما در تمامی آن‌ها کمپرسور و یونیت خارجی در خارج از قرار می‌گیرند. این دسته از سیستم‌های سرمایشی تنها می‌توانند یک اتاق را خنک کنند، لذا برای خنک کردن تمامی فضا، گاهی به تعداد زیادی از این سیستم‌های سرمایشی نیاز خواهد شد.

به همین دلیل استفاده از این سیستم‌های سرمایشی برای واحدهای انفرادی کم هزینه‌تر خواهند بود. سیستم های تهویه مطبوع اتاق فقط توسط EER ، که در نتیجه خنک کننده خروجی تقسیم بر مصرف برق است. هرچه EER بالاتر باشد ، تهویه هوا کارآمدتر است. کولر گازی و اسپلیت از جمله این نوع سیستم‌های سرمایش محسوب می‌شوند.
برای نگهداری سیستم‌ های سرمایشی مذکور، می‌بایست سرویس‌های دوره‌ای انجام دهید. توجه داشته باشید که همواره این سیستم باید تراز باشد و لوله‌های انتقال گاز مبرد برای جلوگیری از نشت، بررسی گردد.

سیستم‌های سرمایشی اتاق
کولرهای آبی را می توانیم یکی از کولرهای تبخیری بنامیم که برای استفاده در فضاهایی با آب و هوای خشک بسیار مناسب هستند و کاربری گسترده تری دارند.

کولرهای تبخیری

این کولرها که از آن‌ها نسبت به کولرهایی که با گاز مبرد کار می‌کنند، کمتر استفاده می‌شود، اما در مناطقی با آب و هوای خشک بسیار کاربرد دارند. آنها با کشیدن هوای تازه از بیرون از طریق لنت های مرطوب که هوا با اواپراتور کار می‌کنند و به این صورت به خنک کردن فضا کمک می‌نمایند و سپس هوای خنک در تمام فضای خانه، جریان پیدا می‌کند.

یک کولر تبخیری می تواند دمای هوا را تا ۳۰ درجه کاهش دهد. آنها می توانند در طول تابستان ۷۵٪ در هزینه خنک کننده صرفه جویی کنند زیرا تنها مؤلفه مکانیکی که از برق استفاده می‌کند، فن سیستم است. از سوی دیگر از آن‌جایی که این سیستم پیچیدگی کمتری دارد، خرید آن‌ها کم هزینه‌تر از سیستم‌های سرمایشی مرکز خواهند بود.
این نوع سیستم رطوبت را مستقیما وارد فضا می‌کند به همین دلیل مناطق خشک عملکرد مناسبی خواهند داشت. از طرف دیگر، استفاده از این سیستم‌ها در آب و هوای مرطوب پیشنهاد نمی‌شود چرا که با افزایش رطوبت محیط می‌تواند به رشد کپک و قارچ کمک نماید. برای اینکه کولرهای تبخیری کار خود را انجام دهند، باید اندازه مناسبی نسبت به محیطی که خنک می‌کنند، داشته باشند. کولرهای آبی در این دسته قرار می‌گیرند.
از آنجایی که این سیستم به کمک ایجاد رطوبت کار می‌کند، می‌بایست نظافت و بهداشت آن به طور مرتب بررسی گردد. پدهای رطوبت گیر، مخزن‌های آب و … همگی باید تمیز و پاک باشند تا از رشد کپک و قارچ در فضا جلوگیری شود.

بیشتر بدانید لیست انواع سیستم سرمایشی

مینی اسپلیت‌ها داکتلس

این نوع سیستم‌ها برای فضاهای کوچکی که لوله کشی مناسب برای سیستم‌های سرمایشی را ندارند، گزینه‌ای مناسب هستند. مانند تهویه مطبوع معمولی، مینی اسپلیت‌ها از یک کمپرسور – کندانسور بیرونی -و واحدهای کنترل هوای داخلی استفاده می‌کنند. هر واحد داخلی از طریق مجرایی که دارای خطوط برق و مبرد است، به یونیتی در فضای باز متصل می‌شود. مهم‌ترین مزیت مینی اسپلیت داکتلس انعطاف پذیری آن‌ها در خنک کردن اتاق‌ها یا مناطق مجزا است. با سیستم‌های تهویه مطبوع مجزا، مینی اسپلیت‌ها می‌توانند دمای مطبوع هر فضا را ایجاد نمایند.

نکات کلی در نگهداری از سیستم های سرمایش

در کل در ارتباط با نگهداری سیستم‌ های سرمایشی بگوییم که نباید سرویس‌های دوره‌ای این سیستم‌ها را از یاد ببرید. تمامی این سیستم‌ها نیاز به تمیزکاری‌های منظم و مدام دارند. از سوی دیگر برخی از قطعات مانند تسمه‌ها و قطعات متحرک نیاز به روانکاری دارند، به همین منظور برای جلوگیری از سایش قطعات روی هم و آسیب دیدن آن‌ها، باید روغن‌کاری‌ها به موقع انجام شود.

سخن پایانی

همان‌طور که می‌دانید، نگهداری سیستم‌ های سرمایشی می‌تواند مخارج عملیاتی را به شدت کاهش داده و بهره‌وری سیستم را افزایش دهد. از سوی دیگر می‌‌تواند از هزینه‌های تعمیر و تعویض قطعات نیز جلوگیری نماید. به همین دلیل لازم است تا با بهره‌گیری از نکات مهم در نگهداری سیستم‌های سرمایش، از بروز هزینه‌های سنگین پیشگیری کنید.

منبع: smarterhouse.org

سرویس کولرگازی در محل

سرویس کولرگازی در محل

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − چهارده =