آموزش نحوه لوله کشی آب ساختمان

1

نحوه لوله کشی آب ساختمان و جدا کردن لوله‌های آب سرد و گرم بخشی از تکنیک‌های صحیح تأسیسات ساختمانی هستند که در بازسازی و یا ساخت بنا باید بدان توجه کامل داشت.

لوله کشی صحیح آب ساختمان باید مطابق قوانین لوله کشی انجام گیرد تا آب در ساختمان به طور مناسب گردش یابد و در عین حال دچار نشتی و یا ایرادات دیگر در آینده نیز نشود. استادکار در این مقاله قصد دارد شما را با انواع لوله کشی آشنا کرده و سپس به آموزش لوله کشی آب ساختمان و نحوه لوله کشی آب ساختمان بپردازد و در آخر هم به ترفندهای لوله کشی ساختمان اشاره کند. پس با ما همراه باشید.

انواع لوله کشی ساختمان 

قبل از آشنایی با نحوه لوله کشی آب ساختمان باید در ابتدا به بررسی انواع لوله کشی‌های ساختمان بپردازیم. لوله کشی ساختمان به دو دسته کلی تقسیم می‌گردد که عبارتند از:

  • لوله کشی فاضلاب
  • این لوله کشی مربوط به خروج پسماندها از ساختمان است و اصول و قوانین خاص خودش را دارد.
  • لوله کشی آب سرد و گرم

یکی از موارد بسیار مهم در لوله کشی آب ساختمان اجرای لوله کشی آب سرد و گرم به صورت درست و اصولی است. از جمله مزایای لوله کشی صحیح آب ساختمان انتقال صحیح آب در ساختمان است، به گونه‌ای که در آینده دچار نشتی و پوسیدگی و… نشود. لوله کشی صحیح باعث صرفه‌جویی در هزینه، صرفه‌جویی در وقت و عدم پرداخت مبالغ اضافی پس از نصب جهت تعمیرات یا جابجایی‌ها و ….می‌گردد.

مراحل و نحوه لوله کشی آب ساختمان

دانش انجام هرکاری به فرد کمک می‌کند تا در مرحله اجرا، آن را بهتر و اصولی‌تر انجام دهد. آگاهی از نحوه لوله کشی آب ساختمان هم از این قائده مستثنی نیست.

برای آموزش لوله کشی آب ساختمان هم ابتدا باید مراحل اجرای لوله‌کشی آب ساختمان را با جزییات و ریزه‌کاری بیان کرد. این مراحل عبارتند از:

  1. رسم نقشه لوله کشی آب ساختمان

ابتدا نقشه لوله کشی آب ساختمان را رسم کنید، طراحی نقشه بر اساس تعداد طبقات ساختمان صورت می‌گیرد و از طبقه همکف شروع شده و تا طبقات بالاتر ادامه دارد.

در مرحله اجرا باید محل اجرای لوله کشی را با نقشه لوله کشی آب ساختمان مطابقت داده و سپس بر طبق محاسبات انجام شده وسایل مورد نیاز را خریداری کنید.

بیشتر بدانید نحوه اتصال دستگاه تصفیه آب به یخچال

طراحی نقشه لوله کشی آب ساختمان بر اساس تعداد طبقات ساختمان صورت می‌گیرد و از طبقه همکف شروع شده و تا طبقات بالاتر ادامه می‌یابد.
طراحی نقشه لوله کشی آب ساختمان بر اساس تعداد طبقات ساختمان صورت می‌گیرد و از طبقه همکف شروع شده و تا طبقات بالاتر ادامه می‌یابد.
  1. انجام لوله‌کشی رایرز به‌صورت صحیح

اولین قدم در اجرای لوله کشی صحیح آب ساختمان، لوله کشی رایزر است. پس از لوله‌کشی رایزر، لوله‌های طبقه اول را از محل رایرزها جدا کنید.

رایزر به لوله‌هایی گفته می‌شود که در راستای عمودی قرار می‌گیرند. انتخاب قطر مناسب برای رایزر لوله‌کشی آب ساختمان بسیار مهم است، چون یک رایزر با قطر نامناسب باعث می‌شود در اوج مصرف آب در ساختمان، طبقات بالا با کمبود فشار آب مواجه شوند. یکی از نکات مهمی که در آموزش لوله کشی آب ساختمان باید بدان توجه داشت، انتخاب قطر مناسب برای رایزر است.

  1. انشعاب مصرف کننده

پس از اتمام لوله‌کشی طبقه اول، انشعاب مصرف‌کننده را با ارتفاع مناسب اجرا کنید. سرهای انتهایی لوله‌کشی ساختمان را باید با یک درپوش مناسب بپوشانید. منبع اصلی آب لوله‌ای است که معمولاً از سقف آویزان شده و اتصالات آن به رایزر متصل می‌گردد.

  1. کشیدن لوله

پس از اینکه مهار لوله‌کشی انجام شد، لوله‌کشی طبقات بعدی را نیز به همین ترتیب انجام دهید.

  1. اتصال فتینگ

درپوش‌هایی را که برای لوله گذاشته‌اید باز کنید و با کمک مهره ماسوره، فتینگ‌های دیگر و… آنها را به یکدیگر وصل کنید.

  1. بازدید نهایی و بررسی سیستم لوله‌ کشی ساختمان

پس از بازدید از سیستم لوله‌کشی و اطمینان از مسدود بودن تمامی آن‌ها، پایین‌ترین درپوش لوله کشی را باز کرده و سیستم لوله‌کشی را از آب شهری پر کنید.

  1. هواگیری

شل کردن تمامی درپوش‌ها موجب هواگیری شاخه‌های انشعابی و سیستم لوله‌کشی ساختمان می‌گردد. در این مرحله حتماً هواگیری لوله‌ها را انجام دهید. هواگیری معمولاً با خارج شدن مقداری آب همراه است.

پس از اتمام و اطمینان از اینکه هواگیری کاملاً انجام شده، درپوش‌ها را دوباره سفت کنید.

  1. اتمام کار

پس از هواگیری کار لوله‌کشی ساختمان به اتمام رسیده و باید بازدید نهایی را انجام دهید.

با این حال، اگر با وجود آشنایی با مراحل و نحوه لوله کشی آب ساختمان نیاز به کمک داشته و قصد دارید از خدمات اینترنتی برای لوله‌کشی ساختمان استفاده کنید، استادکار می‌تواند با معرفی بهترین لوله‌کش‌های آب در تهران و ارائه خدمات لوله‌کشی آب و بازسازی آن‌ها به شما کمک کند تا از خدمات حرفه‌ای و باکیفیت استفاده کنید.

بیشتر بدانید رفع مشکل گرفتگی لوله و ناودان یخچال

پس از هواگیری سیستم لوله‌کشی ساختمان، نوبت به بازدید نهایی می‌رسد.
پس از هواگیری سیستم لوله‌کشی ساختمان، نوبت به بازدید نهایی می‌رسد.

انواع مدل‌های لوله کشی آب در ساختمان 

در مبحث لوله کشی صحیح آب ساختمان باید به دو شیوه اجرای لوله کشی آب ساختمان اشاره کنیم: لوله‌کشی آب ساختمان از پایین به بالا و لوله کشی آب ساختمان از بالا به پایین. در ادامه به معرفی هرکدام خواهیم پرداخت.

  • لوله کشی آب ساختمان از پایین به بالا

رایزر در لوله کشی آب ساختمان از پایین به بالا از نوع بالا رونده است. در گذشته از همین مدل رایزر برای ساختمان‌ها استفاده می‌شد. در این مدل لوله کشی آب ساختمان به صورت از پایین به بالا انجام می‌گردد. به این شکل که بعد از گرفتن انشعاب اصلی از کنتور، رایزر اصلی در طبقه همکف قرار می‌گیرد و در هر طبقه بر اساس تعداد مکان‌های مصرف آب انشعاب‌های مختلف از رایزر اصلی گرفته می‌شود. در این مدل لوله کشی ساختمان هرچه تعداد طبقات بیشتر باشد، لوله آب بیشتری در طول ساختمان بالا می‌رود تا به طبقه‌ی آخر برسد.

  • لوله کشی آب ساختمان از بالا به پایین

این شیوه از لوله کشی روش جدیدی در لوله‌ کشی آب ساختمان است. در این شیوه بعد از اتصال رایزر به کنتور به صورت مستقیم و بدون انشعاب به پشت بام هدایت می‌شود. بعد از اینکه رایزر آب به بالای پشت بام رسید، با کمک اتصالات U شکل لوله به سمت پایین برگردانده می‌شود و بر خلاف شیوه لوله کشی آب ساختمان از پایین به بالا،  لوله اصلی این بار از بالا به پایین به تعداد مورد نیاز در طبقات ساختمان تقسیم‌بندی می‌گردد.

مزیت‌های لوله کشی آب ساختمان به صورت بالا به پایین 

  1. فشار آب بالا

مهم‌ترین مزیت این شیوه لوله کشی آب ساختمان داشتن فشار آب بالاست. در لوله کشی پایین به بالا، آب در طبقات بالا با کاهش فشار روبرو است. فشار آب در این شیوه سنتی لوله کشی به دلیل وجود نیروی جاذبه زمین در طبقات بالا کاهش می‌یابد. اما چون در شیوه جدید لوله کشی از بالا به پایین آب از بالا به سمت پایین حرکت می‌کند، نیروی جاذبه به عنوان یک کمک‌کننده برای حرکت آب در لوله‌ها نقش به سزایی دارد.

  1. امکان اجرای لوله کشی آب در کولر آبی

با توجه به در دسترس بودن رایزر آب در بالای پشت بام می‌توان به راحتی برای کولرهای آبی لوله کشی کرد.

  1. امکان نصب تانکر ذخیره آب در بالای پشت بام

آب در این شیوه لوله کشی در ابتدا وارد تانکر آب در پشت بام شده و سپس از بالا به پایین در بین طبقات جریان پیدا می‌کند.

لوله کشی صحیح آب ساختمان
اگر تمام شرایط از لحاظ قدرت و سرعت آب و ارتفاع ساختمان مناسب و مطلوب بود، باز هم توصیه می‌کنیم از تانکر برای ذخیره آب در بالای پشت بام استفاده کنید. قیمت تمام شده نصب تانکر یا منبع ذخیره آب در برابر آسایش ساکنان غیرقابل‌مقایسه است.

اجرای لوله کشی آب در ساختمان به شیوه از بالا به پایین یک کار تخصصی است و باید از کارشناسان خبره در این مورد استفاده کرد تا تمام پشتیبانی‌های لازم از قبیل پمپ آب و مخزن ذخیره آب برای تامین فشار آب در داخل ساختمان و… اجرا شود. با توجه بدین امر پیشنهاد می‌کنیم از خدمات تأسیسات ساختمانی استادکار استفاده کنید.

ترفندهای لوله کشی ساختمان

لوله کشی آب ساختمان یکی از مهم‌ترین اجزای بنایی ساختمان است. استفاده درست از ترفندهای لوله کشی ساختمان و اتصالات لوله کشی آب، موجب کاهش هزینه‌های لوله کشی ساختمان می‌شود و در بیشتر موارد در راستای قوانین لوله کشی نیز هست. در این قسمت ما برخی از ترفندهای لوله کشی ساختمان را معرفی می‌کنیم:

  • حفاظت لوله‌های ساختمان در برابر صدمات احتمالی

اگر در لوله کشی مجبور شدید لوله‌ها را در کف ساختمان قرار دهید، بهتر است در زیر آن‌ها یک تکیه‌گاه مناسب قرار دهید. به طور مثال، می‌توانید یک مقوای ضحیم یا کارتن خالی در زیر آن‌ها بگذارید.

  • نور خورشید و آسیب‌ سیستم لوله‌کشی

از لوله‌های نیوپایپ برای لوله کشی در فضای باز استفاده کنید. چون قرار گرفتن لوله‌ها در مقابل نور مستقیم خورشید به آن‌ها آسیب می‌رساند. بنابراین از لوله‌های عایق استفاده کرده و از هزینه‌های اضافی جلوگیری نمایید.

  • مراقبت از لوله‌های روکار فضای باز در زمستان

اگر در مناطق سرد و کوهستانی زندگی می‌کنید، باید مراقب لوله‌های خارج ساختمان باشید تا دچار  یخ‌زدگی و ترکیدگی نشوند.

  • سیستم لوله‌کشی نیوپایپ و سیستم لوله‌کشی فلزی

هرگز مهره ماسوره نیوپایپ و رزوه اتصالات سیستمهای فلزی را مستقیماً به یکدیگر وصل نکنید. حتماً از اقلامی همچون مغزی و تبدیل‌ها به عنوان واسطه مهره ماسوره نیوپایپ ورزوه سیستمهای فلزی استفاده نمایید.

سخن آخر

برای انجام لوله کشی صحیح آب ساختمان باید در ابتدا دانش نظری در مورد آن کسب کنید. در این مقاله هدف ما آشنایی شما با آموزش لوله کشی آب ساختمان و نحوه لوله کشی آب ساختمان، به کارگیری ترفندهای لوله کشی ساختمان در جهت کاهش هزینه‌ها و نگهداری از لوله کشی آب ساختمان است. در انتها یادآوری می‌کنیم که لوله کشی ساختمان یک کار تخصصی است که باید به دست افراد خبره انجام گیرد، چنانچه دانش و مهارت لازم را ندارید، بهتر است از افراد کارشناس کمک بگیرید. استفاده از افراد حرفه‌ای در هزینه، زمان و کیفیت کار بسیار موثر است.

منابع: تأسیسات ۲۴ساعته | هلپر | کبال

خدمات لوله کشی آب و فاضلاب

لوله‌کشی آب و فاضلاب

  • لوله کشی آب سرد و گرم
  • لوله کشی فاضلاب و سرویس بهداشتی
  • نشت یابی لوله فاضلاب و رفع ترکیدگی فاضلاب
  • لوله کشی فاضلاب آشپزخانه، سرویس بهداشتی و توالت
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. عبادالله می گوید

    بسیار عالی است

    من از خدمات چی گونه استفاده کرده میتوانم
    تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + پنج =