علت ایجاد بخار شیشه چیست؟

4

چگونه از بخار یا تعریق شیشه‌ها در زمستان جلوگیری کنیم؟

علت ایجاد بخار شیشه معمولاً به اختلاف دمای داخل و بیرون شیشه بر می‌گردد. با شروع زمستان و سرد شدن هوا این مشکل برای شیشه‌ها رخ می‌دهد. استادکار در این مقاله قصد دارد تا علت ایجاد بخار شیشه را بررسی کرده و در ادامه راه‌های جلوگیری از بخار شیشه خانه در فصل زمستان را برای شما بازگو کند. پس با ما همراه باشید.

چگونه بخار یا تعرق شیشه‌ها در خانه اتفاق می‌افتد؟

عوامل متعددی برای ایجاد بخار شیشه وجود دارد که ما در ادامه به بررسی هریک از آن‌ها می‌پردازیم. این عوامل عبارتند از:

  1. بالا رفتن رطوبت نسبی خانه از حد استاندارد

بخار یا تعرق شیشه‌ها زمانی رخ می‌دهد که رطوبت نسبی خانه از حد طبیعی بیشتر باشد. چناچه رطوبت نسبی از محدوده ۶۰ درصد بیشتر شود، میعان رخ می‌دهد که در آن بخار آب به مایع تبدیل شده و به آن نقطه شبنم نیز می‌گویند.

بیشتر بدانید شیشه سکوریت بهتر است یا شیشه لمینت؟

رطوبت نسبی در آشپزخانه و یا حمام به دلیل پخت و پز و یا دوش گرفتن بیشتر است و همین دلیل شیشه‌های آنها معمولاً در فصول سرد بخار گرفته هستند.
رطوبت نسبی در آشپزخانه و یا حمام به دلیل پخت و پز و یا دوش گرفتن بیشتر است و همین دلیل شیشه‌های آنها معمولاً در فصول سرد بخار گرفته هستند.
  1. اختلاف دمای محیط داخلی و خارجی

شیشه‌های خانه و یا ماشین در فصل سرما معمولاً دچار بخار یا تعریق می‌گردند. یکی از دلایل علت ایجاد بخار شیشه در فصل زمستان، تفاوت دمای بیرون با دمای داخل ساختمان است. وقتی این اختلاف دما زیاد باشد، رطوبت داخلی خانه به صورت شبنم یا بخار تبدیل می‌گردد و بر روی سطوح می‌نشیند.

«سازمان بهداشت جهانی» مناسب‌ترین دمای اتاق را برای افراد عادی بین ۲۰ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد و رطوبت را ۵۰ درصد تعیین کرده‌است.

یکی از روش هایی که از بخار کردن شیشه ماشین جلوگیری می‌کند، استفاده از دکمه AC کولر و تنظیم فن بر روی شیشه است.
یکی از روش هایی که از بخار کردن شیشه ماشین جلوگیری می‌کند، استفاده از دکمه AC کولر و تنظیم فن بر روی شیشه است.
  1. عدم گردش هوا و تهویه نامناسب

علت بخار کردن شیشه خانه می‌تواند تهویه نامناسب فضای اتاق نیز باشد. یکی از مهمترین گام‌هایی که برای تهویه منزل می‌توانید بردارید، باز کردن پنجره‌های اتاق به مدت پانزده دقیقه حتی در طول زمستان است. باز کردن پنجره‌ها از تراکم هوا جلوگیری می‌کند. با توجه به اینکه در فصل زمستان ما دریچه‌های کولر، درزهای در ورودی و پنجره‌ها را به طور کامل می‌بندیم تا انرژی هدر نرود، هوای داخل ساختمان راکد و  محبوس می‌ماند و این امر خود موجب متراکم شدن بیشتر و تولید بخار یا شبنم می‌گردد.

یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از بخار شیشه خانه در زمستان باز کردن پنجره‌ها به مدت کوتاه است تا میزان تراکم بخار در منزل کم شده و هوای تازه به داخل منتقل شود.
یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از بخار شیشه خانه در زمستان باز کردن پنجره‌ها به مدت کوتاه است تا میزان تراکم بخار در منزل کم شده و هوای تازه به داخل منتقل شود.
  1. استفاده از وسائل گرمایشی گازسوز

یکی دیگر عوامل ایجاد بخار در شیشه، استفاده از سوخت گاز شهری و پروپان در خانه است. گاز شهری و پروپان رطوبت زیادی دارند، بنابراین استفاده از وسائل گرمایشی همچون شومینه، بخاری گازی و اجاق گاز که با گاز شهری کار می‌کنند، رطوبت خانه را افزایش می‌دهد.

گاز رومیزی نسبت به اجاق گازهای معمولی رطوبت بیشتری تولید می‌کنند.
گاز رومیزی نسبت به اجاق گازهای معمولی رطوبت بیشتری تولید می‌کنند.
  1. خشک کردن لباس در خانه

بهتر است که لباس‌ها را در فضای باز خشک کنید. خشک کردن لباس‌ها در خانه نیز یکی از عوامل افزایش رطوبت است. اگر چاره‌ای نداشته و مجبور به خشک کردن آن‌ها در منزل هستید، بهتر است از دستگاه‌های تهویه هوا استفاده کرده و یا در محلی لباس‌ها را قرار دهید که تهویه هوا بهتر انجام می‌گردد.

در صورتی که از لباس خشک کن استفاده می‌کنید، بهتر است آن را خارج از خانه قرار دهید.

اگر در خانه وسیله‌ یا مکان رطوبت‌سازی همجون دستگاه خشک کن دارید بهتر است که دمای آن را کاهش داده و یا کمی آن را خاموش کنید.
اگر در خانه وسیله‌ یا مکان رطوبت‌سازی همجون دستگاه خشک کن دارید بهتر است که دمای آن را کاهش داده و یا کمی آن را خاموش کنید.
  1. دوش گرفتن و استحمام کردن

دوش گرفتن نیز باعث افزایش رطوبت خانه می‌گردد، از هواکش قوی در حمام استفاده کرده و پره‌های هواکش را همواره تمیز نگه دارید

  1. استفاده زیاد از گیاهان آپارتمانی

گیاهان به هوا رطوبت می‌دهند، بنابراین هرگز گیاهان آپارتمانی را در یک منطقه نگذارید. این کار موجب ایجاد رطوبت بیشتر می‌گردد. علاوه براین آبیاری بیش از حد هم باعث افزایش رطوبت آن‌ها می‌شود.

  1. پخت و پز

زمانی که شروع به پخت و پز می‌کنید، حتماً هود و هواکش را روشن کنید.

بهتر است که در هنگام آشپزی هود را روشن کرده و یا اگر مجبور به خشک کردن لباس‌ها در خانه هستید
بهتر است که در هنگام آشپزی هود را روشن کرده و یا اگر مجبور به خشک کردن لباس‌ها در خانه هستید از دستگاه‌های تهویه هوا یا یک فن و یا پنکه استفاده کرده تا هوای خانه به صورت راکد نماند از طرفی دیگر همان طور که قبلاً نیز گفته شد در طول روز ۱۵ دقیقه تمام پنجره‌ها را باز کرده تا تهویه مناسب در هوای خانه اتفاق بیافتد.

راه های جلوگیری از بخار شیشه خانه در زمستان چیست؟

  • یکی از راه‌های جلوگیری از بخار شیشه خانه در زمستان، استفاده از یک دستگاه تهویه مناسب همچون هواکش قوی در حمام یا هود با مکش بالا در آشپزخانه و یا رطوبت‌گیر است. دستگاه رطوبت‌گیر یک وسیله‌ی مناسب در مناطق بارانی و سرد است. این دستگاه رطوبت را جذب و تخلیه می‌کند. قدرت مکش وسائل نامبرده باید به گونه‌ای باشند که بتوانند رطوبت هوا را قبل از آنکه بر روی پنجره‌ها بنشیند، جذب خود کنند.
  • روش دوم برای جلوگیری از بخار شیشه خانه در زمستان، بستن درهای ورودی و باز کردن پنجره‌های هر اتاق است. پس از دوش گرفتن و یا در حین آشپزی در آن‌ها را ببندید و پنجره‌ی آشپزخانه و یا حمام را باز کنید تا رطوبت اضافی وارد خانه نشود.
  • پنجره‌های خانه را همیشه تمیز نگه دارید. تمیز و پاکیزه نگه‌ داشتن پنجره‌های خانه نیز یکی دیگر از عوامل جلوگیری از بخار شیشه خانه در زمستان است. در صورت نشستن بخارآب بر روی پنجره‌ها بلافاصله آن‌ها را با یک دستمال خشک کنید. خشک نگه داشتن پنجره‌ها می‌تواند از پوسیدن الوار و قاب‌های پنجره جلوگیری کند.
  • نکته‌ی بعدی که باید بدان اشاره کرد، حفظ دمای خانه در حد استاندارد و طبیعی است. یک خانه‌ی گرم و راحت را همه دوست دارند. اما برای کاهش تراکم رطوبت در خانه، دمای اتاق را در حد استاندارد و طبیعی نگه دارید. همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد، یکی از عوامل بخار کردن شیشه خانه، گرم بودن بیش از حد فضای داخلی و تفاوت بالای آن با دمای بیرون خانه است که باعث ایجاد پدیده فیزیکی میعان در خانه و بخار گرفتن شیشه‌ها می‌شود.
  • پنجره‌های خود را تعویض کرده و از پنجره‌های دوجداره UPVC استفاده کنید. اگر با رعایت نکات گفته شده در این مقاله بازهم شیشه‌ها عرق می‌کنند، بهتر است آن‌ها را با نمونه‌های باکیفیت دوجداره تعویض کنید.

پنجره‌ها می‌توانند در ذخیره و یا هدر دادن انرژی بسیار موثر باشند. از پنجره‌های UPVC استفاده کنید چون باکیفیت‌تر و کارآمدتر بوده و از هدر رفت انرژی نیز جلوگیری می‌کنند.

سخن آخر

شاید برای شما این سوال پیش آید که نشستن بخار بر روی شیشه ماشین قطعا خطرناک بوده و مانع دید راننده می‌شود و باید سریع رفع گردد. ولی بخار کردن شیشه خانه چه اشکالی دارد و چرا باید از بخار شیشه خانه در زمستان جلوگیری کنیم؟

رطوبت در حد زیاد برای فضای داخلی خانه مناسب نیست و باعث آسیب دیدن دکوراسیون خانه می‌‌شود. رطوبت در خانه باعث تخریب دیوارها شده و از همه بدتر برای خود ساکنین باعث مشکلات بهداشتی همچون حضور مگس‌ها، باکتری و قارچ، کپک روی دیوارها و گوشه‌ها، بوی بد و در نهایت تخریب وسائل خانه می‌شود. وجود نم و رطوبت در خانه برای افرادی که آلرژی و بیماری‌های تنفسی دارند، بسیار مضر و بد است و باید در اسرع وقت آن را برطرف کرد.

اگر رطوبت خانه کم بوده و فقط در حد پخت و پز و یا دوش گرفتن است و پس از مدتی با باز کردن پنجره‌ها و یا استفاده از تهویه قوی و هود رفع می‌شود، مشکل خاصی نبوده و جای نگرانی نیست. اما اگر رطوبت فضای خانه بیشتر از این‌هاست باید هرچه زودتر بدان رسیدگی شود. بنابراین بخار گرفتن شیشه‌های خانه فقط یک نشانه است و باید به دنبال دلایل دیگر رفت.

 منابع: SOUTHCOAST | شرکت بهسازی

ساخت و نصب پنجره

ساخت و نصب پنجره

  • نصب و ساخت انواع پنجره دو جداره و چهار جداره
  • ساخت و نصب پنجره UPVC و آلومینیمی
  • نصب پنجره دوجداره بدون تخریب
  • نصب و تعمیر دستگیره، قفل، لولا، رگلاژ و تنظیم پنجره و در
دریافت این خدمت از استادکار
4 نظرات
  1. محمدحسین محبیان می گوید

    بسیار مفید

  2. پریسا پناهی می گوید

    خیلی برام مفید بود. متشکرم از مطلبتون

  3. غریب غربت می گوید

    خونه ما زمستان کلا عرق میکنه از درو دیوار هم آب میچکه تو کمد دیواریها گوشه خونه پشت میل همه کپک میزنن حتی پنجره هم باز میکنیم دمای خونه هم خوبه اما کل خونه کپک میزنه خونمون ۶ سال ساخته قدیمی نیست گرمایشش شوفاژه و پنجره ها هم دوجدارس

  4. حمید می گوید

    باسلام خانم هراتی بزرگوار ،دستگاه رطوبت گیر از کجا باید تهیه کنم ،آیا برای تعریق زیاد شیشه ها در زمستان کارایی داره؟؟؟قیمتش چقده؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست + 10 =