چگونه شیر سه راهه پکیج را تعویض کنیم؟

2

اگر به سیستم های گرمایشی منازل امروزی نگاه کنیم، در بیشتر آن‌ها از پکیج استفاده شده است. اگر چه با روی کار آمدن نسل پکیج‌ها و گذار از دورانی که با آبگرمکن‌های دیواری و منبعی سر و کار داشتیم، کاربری ساده‌تری در اختیار ما قرار گرفت، اما سرویس و نگهداری پکیج نیز مسائل خود را دارد. برای آن که پکیج کارایی درستی داشته باشد، لازم است نسبت به برخی از قطعات آن، از جمله شیر سه راهه دقت داشته باشید. شیر سه راه نقش کلیدی در پکیج‌های دیواری دارد و در صورت نیاز باید نسبت به تعویض شیر سه راهه پکیج یا تعمیر شیر اطمینان پکیج اقدام نمایید. اگر چه در بیشتر مواقع تعویض شیر اطمینان پکیج توسط کارشناسان توصیه می‌شود، اما در مواردی نیز یک متخصص تعمیر پکیج حرفه‌ای، می‌تواند با تعمیر شیر اطمینان پکیج، هزینه شما را پایین بیاورد.

شیر سه راهه پکیج چیست؟

شیر سه راهه پکیج مسئولیت باز یا بستن مسیر آب گرم و شوفاژ را برعهده دارد. شیر سه راهه را باید متشکل از سه قطعه موتور، سوپاپ و بلوک سه راهه بدانیم. این شیر دارای یک مدار یا انشعاب اصلی و دو مدار فرعی است. مسیر اصلی به مکش پمپ می‌رسد. انشعاب‌های فرعی نیز از یک سو به مجرای آب گرم و از سوی دیگر به مدار سیستم گرمایشی (رادیاتورهای شوفاژ) متصل می‌شود. به این شکل زمانی که نیاز به دریافت آب گرم از پکیج داشته باشیم، شیر سه راهه که به آن شیر موتوری نیز می‌گویند، سوپاپ را به سمت داخل فعال کرده و آب گرم به مبدل ثانویه وارد می‌گردد.

شیر سه راهه پکیج چیست
شیر سه راهه پکیج، وظیفه باز کردن یا بستن مدار آب گرم و گرمایش را بر عهده دارد و از سه قطعه مجزا تشکیل شده است.

مقاومت موتور شیر اطمینان پکیج، در بخش ۱ و ۲ (میزان آب گرم مصرفی) معادل ۵/۹ کیلو اهم و در بخش ۲ و ۳ (مدار گرمایش) نیز به همین اندازه است. به همین ترتیب مدت زمان فرستادن آب گرم به مسیر گرمایش، ۵/۶ ثانیه و زمان حرکت از مدار گرمایشی به مسیر آب گرم مورد نیاز، ۵/۴ ثانیه خواهد بود.

تست خرابی شیر سه راهه پکیج

برای آن که متوجه سلامت یا خرابی شیر سه راهه پکیج شوید، لازم است که حتما موتور آن را بررسی نمایید. برای بررسی موتور شیر سه راهه، ابتدا سر فیش‌ها را باز کرده و سپس سیم میانی و یکی از سیم‌های جانبی را به برق شهری وصل کنید. در صورتی که موتور روشن شده و محور آن با دیواره‌ها، موازی گشت؛ موتور متحرک سالم است. اما اگر برق را از سیم جانبی فعلی گرفته و به سیم جانبی دیگر رساندید، انتظار می‌رود که محور به جای قبلی خود و داخل برگردد. در غیر این صورت موتور متحرک شیر سه راهه پکیج، معیوب است.

بیشتر بدانید تعمیر کارتریج شیر آب چگونه انجام می‌شود؟

تست خرابی شیر سه راهه پکیج چگونه انجام می شود
مهم ترین قطعه ای که باید برای تست سلامت شیر سه راهه پکیج مورد بررسی قرار دهید، موتور آن است. به این منظور سر فیش ها را باز کرده و برق شهری را به سیم میانی و یکی از سیم های جانبی، متصل سازید.

اما اگر مایل به انجام این کار نیستید و ترجیح می‌دهید بدون باز کردن شیر سه راهه، از سلامت یا خرابی آن (به ویژه سوپاپ شیر) مطمئن شوید، دو روش زیر را به شما توصیه می‌کنیم:

سنجش شیر سه راهه پکیج در موقعیت زمستانی

در این حالت پکیج را روی وضعیت زمستانی و ایجاد گرمایش بگذارید. به دمای لوله برگشت پکیج، پیش از وارد شدن به سیستم و پس از پمپ، دقت داشته باشید. در صورتی که لوله پس از پمپ گرم‌تر بود، احتمالا سوپاپ شیر سه راهه پکیج دارای نشتی است و نیاز به تعویض آن وجود دارد.

سنجش شیر سه راهه پکیج در موقعیت آب گرم

در این حالت لازم است شیر آب گرم را باز کنید. چند ثانیه صبر کنید تا آب گرم خارج شود. لوله رفت را به لحاظ دمایی بررسی نمایید. اگر لوله گرم بود، احتمال خرابی سوپاپ و نشتی آن وجود دارد.

تعویض شیر سه راهه پکیج

حال در صورتی که به هر دلیلی شیر سه راهه مشکلی داشته و نیاز به تعویض آن وجود داشته باشد، باید مراحل زیر را بابت تعویض شیر اطمینان پکیج دنبال نمایید:

  • ابتدا پکیج را خاموش کنید.
  • سپس مدار ورودی آب به پکیج را ببندید تا حین تعویض شیر سه راهه پکیج، آب وارد چرخه آن نشود. (برای این منظور کافی است که ورودی آب منزل را بسته نگاه دارید.)
  • سپس محل اتصال شیر سه راهه از مکش پمپ را جدا سازید. از سویی دیگر این شیر را از مسیر گرمایش دمایی و گرمایش آب نیز رها نمایید. (یعنی هر سه مسیر لوله‌های متصل شده به شیر سه راهه باید، با جدا کردن بست‌ها، جدا شوند.)
  • حال شیر جدید را به جای شیر سه راهه قدیمی گذاشته و به ترتیب اتصالات پمپ آب، مسیرگرمایش دمایی و مدار گرمایش آب خروجی را مجدد برقرار سازید. (دقت داشته باشید که شیر به اتصالات سه گانه خود، به خوبی محکم شده و هیچ گونه نشتی وجود نداشته باشد.)
  • حال تست‌هایی که در بالا برای سلامت شیر سه راهه پکیج گفتیم، به نوبت انجام داده و از عملکرد صحیح آن، اطمینان حاصل نمایید. به خاطر داشته باشید که با پایین آمدن موتور، مسیر آب گرم باز می‌شود و با بالا رفتن آن، مسیر گرمایش محیط، فعال می‌گردد.

در کل باید گفت که اگر چه مراحل تعویض شیر سه راهه پکیج، ساده به نظر می‌رسد، اما لازم است که انجام این کار را به یک متخصص بسپارید تا در صورت امکان به جای تعویض کلی، قطعه معیوب شیر سه راهه، تعمیر گردد.

بیشتر بدانید علت قرمز شدن چراغ پکیج بوتان چیست؟

تعویض شیر سه راهه پکیج
برای تعویض شیر سه راهه پکیج، باید پیش از هر کاری پکیج را از برق کشیده و آن را خاموش نمایید. سپس ورودی آب را بسته و مراحل تعویض را پیش ببرید.

کلام آخر

توجه داشته باشید که اگر فشار آب پکیج مرتبا افت کرده و با علامت هشدار خطای پایین آمدن فشار آب روبه‌رو می‌شوید، نیاز به تعمیر یا تعویض شیر سه راهه پکیج وجود خواهد داشت. به هر صورت بهترین تصمیمی که برای تست، تعمیر یا تعویض شیر اطمینان یا سه راهه پکیج می‌توانید بگیرید، سپردن کار به دست متخصص است.

منبع: samyarservice

2 نظرات
  1. ابوالفضل می گوید

    پکیج روی حالت گرمایش مشکلی ندارد ولی روی مصرفی موتور شیر سه راهی هیچ عکس العملی ندارد وکار نمی کند موتور سالم است وبه محض باز کردن آب مصرفی مدار گرمایش به علت عمل نکردن موتور شیر سه راهی گرم میشه عیب چی میتونه باشه

  2. مجتبی می گوید

    سلام فلو سویچ رو چک کن ، به برددنمیگه که آب مصرفی باز است که برد هم به شیر یه طرفه بگه جابجا بشو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 2 =