آموزش تعویض مغزی شیر حمام

0

چکه کردن از شیر حمام میتواند در دراز مدت مقدار زیادی آب را هدر دهد، خیلی مهم است که تمامی شیرآلات منزل استاندارد باشند و کمترین میزان هدر رفت آب را بتوان در خانه داشت. در شرایطی که شیر آب چکه میکند و یا مغزی آن به علت قدیمی بودن خیلی سفت شده و گاها حتی خورد میشود باید مغزی شیر را تعویض کرد و از مغزی جدید استفاده کرد. تعویض مغزی شیر حمام باید طبق اصول مشخصی انجام شود تا هم مغزی جدید خراب نشود و هم بدون دردسر بتوان کار را انجام داد. در این نوشتار قصد داریم تا به آموزش تعویض مغزی شیر حمام بپردازیم.

آموزش تعویض مغزی شیر حمام
آموزش تعویض مغزی شیر حمام

تعویض مغزی شیر حمام چگونه انجام میشود؟

شیرآلات انواع مختلفی دارند و سازوکار تعویض و تعمیر هرکدام مخصوص به خود است. از طرفی تعویض کلی شیرآلات کاری هزینه‌بر است و چکه کردن و برخی مشکلات دیگر با تعمیر قطعات داخل شیرآلات قابل حل خواهند بود. یکی از اصلی‌ترین دلایل چکه کردن شیر حمام خرابی مغزی شیر است و با تعویض مغزی شیر حمام میتوان این مشکل را حل کرد. در ادامه به بررسی انواع شیرآلات و نحوه تعویض مغزی شیر حمام خواهیم پرداخت.

انواع شیر حمام کدام هستند؟

برای اینکه بتوانیم تعویض مغزی شیر حمام را به درستی انجام دهیم باید به خوبی شیرآلات و قطعات داخلی آنها را بشناسیم تا قطعه درست را تهیه کرده و آن را تعویض کنیم.

آموزش تعویض مغزی شیر حمام
آموزش تعویض مغزی شیر حمام

تعویض مغزی شیر حمام اهرمی

شیرهای اهرمی از شیرآلاتی هستند که در چند ساله اخیر وارد بازار ایران شده‌ و در سطح گسترده مورد استفاده قرار گرفته‌اند. تعویض مغزی شیر اهرمی باید با دقت بالایی انجام شود چون قطعات داخل آن برخلاف شیرهای قدیمی برنجی نیست و اکثریت جنس آن را پلاستیک تشکیل میدهد.

گام اول: قطع آب و شروع به تعویض مغزی شیر حمام

برای تعویض مغزی روشویی میتوانید از شیر فلکه زیر روشویی استفاده کنید و آب را قطع کرده و سپس به انجام کار بپردازید، اما شیر متصل به دوش شیر فلکه مخصوص ندارد و باید آب ساختمان را قطع کنید تا بتوانید مغزی آن را تعویض کنید. همیشه مقداری آب داخل دوش و یا شیرآلات باقی میماند، حتما قبل از شروع کار سر دوشی را تکان دهید تا آب رویتان نریزد و خیس نشوید.

گام دوم: باز کردن شیر حمام

با استفاده از آچار آلن دسته شیر را باز کنید، البته برخی از شیرها این قسمت را ندارند که در آن صورت باید برچسب دمای شیر را بردارید و با استفاده از پیچ گوشتی آن را باز کنید. تمام روکش‌ها را بردارید تا به مغزی شیر حمام برسید.

گام سوم: باز کردن مغزی قدیمی شیر جمام

با استفاده از آچار فرانسه یا آچار لوله مغزی را باز کنید، توجه کنید که تقریبا تمام شیرهای اهرمی مغزی پلاستیکی دارند و نباید فشار زیادی به آن وارد کنید چرا که ممکن است خورد شده و زحمت کار را دو چندان کند.

گام چهارم: بستن مغزی جدید

ابتدا واشر داخل شیر را در آورده و در صورت نیاز تعویض کنید و پس از آن داخل شیر را به طور کامل روغن کاری کنید. سپس میتوانید مغزی جدید را سر جای خود ببندید، سعی کنید زیاد به مغزی فشار نیاورده و محکم نکنید اما آن را شل نیز رها نکنید.

گام پنجم: بستن شیر و تست مغزی

تمام روکش‌ها را سر جای خود قرار دهید و در نهایت در صورت نیاز با استفاده از آچار آلن روکش را سفت کنید. پس از آن به سراغ شیر فلکه رفته و آن را باز کنید. تعویض مغزی شیر حمام تمام شده اما یکبار شیر را تست کنید تا هم چکه نکند و هم به درستی کار کند. در صورت مشاهده هرگونه مشکل دوباره آن را باز کرده و جای واشرها و باقی قطعات را چک کنید.

آموزش تعویض مغزی شیر حمام
آموزش تعویض مغزی شیر حمام

تعویض مغزی شیر حمام فلکه‌ای

شیرهای فلکه‌ای تقریبا جزو اولین نسل شیرآلات‌اند، اما به مرور پیشرفت کرده و هم اکنون نیز با طرح‌های جدید و قدیم در حال تولید و فروش هستند. برای تعویض مغزی شیر حمام فلکه‌ای هم باید از روش مخصوص به خود استفاده کرد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

گام اول: قطع آب و شروع کار

اولین کاری که باید انجام دهید بستن شیر فلکه آب منزل است. چون در صورتی که آب باز باشد به محض باز کردن مغزی شیر آب با فشار بالایی بیرون خواهد زد. پس از بستن شیر فلکه آب یکبار چک کنید که حتما آب قطع شده باشد چون در برخی از منازل شیرها جداگانه تعبیه شده‌اند.

گام دوم: باز کردن سرشیرها

در برخی از مدل‌های شیرهای حمام روی هر سرشیر یک تکه پلاستیک وجود دارد که باید آن را با پیچ گوشتی باز کنید. اما در برخی دیگر این قسمت پلاستیکی وجود ندارد و مستقیم پیچ را میبینید. به هر حال اگر آن پلاستیک را داشت آنرا باز کنید و سپس پیچ روی سرشیر را باز کنید و سرشیرها را در بیاورید.

گام سوم: باز کردن مغزی شیر

با استفاده از یک آچار لوله یا آچار فرانسه مغزی شیر را باز کنید. این کار را به آرامی انجام دهید تا اتفاقا آسیبی به بدنه خود شیرآلات وارد نشود.

گام چهارم: بستن مغزی جدید و چک کردن آن

بعد از اینکه مغزی قدیمی و خراب را از داخل شیر درآوردید، روی قسمت پیچ‌دار روی مغزی را با استفاده از نوار تفلون در حد چند دور بپوشانید. این کار باعث میشود که مغزی به خوبی به شیر اصلی بسته شود و بعدا آب از کنار آن نشت نکند. سپس با استفاده از آچار لوله یا آچار فرانسه مغزی شیر را ببندید و سعی کنید خیلی آن را سفت نکنید چون باعث شکستن بدنه شیر یا خورد شدن مغزی میشود. در آخر شیر فلکه اصلی آب را باز کنید و شیر را تست کنید تا درست کار کند.

آموزش تعویض مغزی شیر حمام
آموزش تعویض مغزی شیر حمام

چگونه با استفاده از استادکار برای تعویض مغزی شیر حمام درخواست نیروی متخصص کنم؟

تعویض شیر حمام و خیلی از خدمات لوله کشی از طریق استادکار قابل انجام است. برای استفاده از این خدمات ابتدا باید به سایت مراجعه کنید و ثبت سفارش کنید و یا اینکه از طریق اپلیکیشن موبایل استادکار ثبت سفارش را انجام دهید. در ادامه سوالات مختصری از شما پرسیده خواهد شد تا خدمات بهتری به شما ارائه شود. در مورد اینکه به صورت دقیق چه خدمتی مورد نیازتان است و پس از آن میتوانید زمانی که در منزل حضور دارید را انتخاب کنید و سپس آدرس محل را وارد کنید و منتظر بمانید تا متخصص سر وقت مقرر به شما مراجعه کند.

هزینه تعویض مغزی شیر حمام چقدر است؟

برای انجام خدمات در استادکار به صورت حدودی و با در نظر گرفتن تمام جوانب مبلغی در نظر گرفته شده و طبق همان هزینه از شما دریافت خواهد شد. بر اساس براوردهای صورت گرفته اجرت تعویض شیر مغزی حمام بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 1 =