اصول انتخاب رنگ نمای ساختمان بر اساس محیط شهری

0

رنگ نمای ساختمان برخلاف رنگ دکوراسیون داخلی می‌تواند بر زیبایی نمای خیابان محل زندگی شما تأثیر بگذارد. تعجبی ندارد که گاهی انتخاب رنگ نمای ساختمان برای صاحبان خانه کاری دشوار است. اگر رنگ‌های بی‌جان و کدر انتخاب کنید معماری نمای خانه جلوه خود را از دست می‌دهد و اگر رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید بیش‌ازحد چشمگیر باشند نمای ساختمان ناهمگون به نظر می‌رسد و ساختمان شما در میان ساختمان‌های همسایه به شکل ناهماهنگی به چشم می‌آید. در این مقاله استادکار اصول انتخاب رنگ نمای ساختمان مناسب را بررسی نموده است. اگر در این زمینه احتیاج به کمک دارید با ما همراه باشید.

اصول انتخاب رنگ نمای ساختمان

۱- توجه به ویژگی‌های معماری ساختمان

پیش  از انتخاب رنگ نمای ساختمان زمانی را صرف مطالعه ویژگی‌های معماری ساختمان نمایید. لازم است عناصر ثابت نمای ساختمان نظیر سنگ‌کاری، رنگ آجرها و اجزای سقف را در نظر داشته باشید. بیش‌تر این عناصر خود رنگ‌آمیزی شده هستند و می‌توانند بر ترکیب رنگی که برای نمای ساختمان انتخاب می‌کنید تأثیرگذار باشند. به‌عنوان‌مثال رنگ آجر ساختمان ممکن است به سرخ نزدیک باشد و شما برای در و قاب پنجره لازم است رنگی را در نظر بگیرید که با رنگ آجر هماهنگ باشد.

اصول انتخاب رنگ نمای ساختمان بر اساس محیط شهری
اگر نمای خانه از آجر سرخ ساخته شده رنگ در و قاب پنجره ها را با آن هماهنگ کنید.

۲- تأکید بر سبک معماری خانه

سبک معماری ساختمان شما به خانه شخصیت و اصالت می‌دهد. رنگ‌هایی را انتخاب نمایید که بر آن سبک به‌خصوص تأکید کنند و جلوه آن را از بین نبرند. چه سبک معماری خانه شما سنتی باشد چه مدرن ترکیب رنگ‌های مناسبی را می‌توانید برای نمای ساختمان انتخاب نمایید. اگر خانه‌ای به سبک سنتی و قدیمی دارید با متخصصان رنگ‌آمیزی نمای ساختمان مشورت کنید. این افراد می‌توانند به شما ترکیب رنگ‌هایی با پیشینه تاریخی را معرفی نمایند. برای ساختمان‌هایی با معماری مدرن می‌توانید رنگ مایه‌هایی نزدیک به هم و یا متضاد را انتخاب کنید. هنگام انتخاب رنگ نمای ساختمان، رنگ ساختمان‌های همسایه را نیز در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید ساختمان شما نمای زیبایی در محیط شهری داشته باشد بهتر است رنگ‌هایی کاملاً متضاد با رنگ نمای ساختمان‌های همسایه را انتخاب نکنید.

۳- انتخاب رنگ بر اساس محیط شهری

هنگام انتخاب رنگ نمای ساختمان فراموش نکنید که محیط اطراف خانه خود را در نظر بگیرید. همان‌طور که پیش‌ازاین اشاره کردیم رنگی که برای نمای بیرونی ساختمان خود انتخاب می‌کنید می‌تواند بر ظاهر خیابان محل زندگی شما تأثیر بگذارد و ناهماهنگ بودن رنگ‌ها با رنگ سایر ساختمان‌های خیابان کاملاً توی ذوق بزند. همچنین فضای سبز اطراف خانه می‌تواند بر ظاهر نمای ساختمان تأثیرگذار باشد. آیا باغچه اطراف ساختمان شما پر از درختان بلند و پر شاخ و برگی مانند سپیدار و کاج است که ساختمان شما را در برگرفته‌اند؟ در این صورت برای نمای ساختمان خود یک رنگ روشن مانند عاجی یا هر رنگی که به نظرتان با فضای سبز اطراف خانه هماهنگی دارد را انتخاب نمایید.

اصول انتخاب رنگ نمای ساختمان بر اساس محیط شهری
رنگ نمای ساختمان را هماهنگ با رنگ نمای ساختمان های همسایه انتخاب کنید.

۴- بزرگ‌تر دیده شدن خانه با انتخاب رنگ روشن

این‌که اغلب خانه‌های بزرگ به رنگ‌های روشن رنگ‌آمیزی شده‌اند دلیل دارد. دلیلش این است که رنگ‌های روشن باعث بزرگ‌تر دیده شدن ساختمان می‌شوند. همچنین رنگ‌های روشن برای معماری کلاسیک ترجیح داده می‌شود. می‌توانید هنگام انتخاب رنگ نمای ساختمان رنگ‌های روشن را در نظر بگیرید. رنگ‌هایی نظیر سفید و کرم روشن. از رنگ‌های تیره‌تر نیز می‌توانید برای تأکید بر جزئیات استفاده نمایید.

اصول انتخاب رنگ نمای ساختمان بر اساس محیط شهری
ساختمان هایی که رنگ نمای آن ها سفید است بزرگ تر دیده می شوند.

۵- ایجاد ظاهری دراماتیک با انتخاب رنگ‌های تیره

انتخاب رنگ‌های تیره برای نمای ساختمان باعث کوچک‌تر دیده شدن خانه شما می‌شود اما جزئیات معماری خانه را بهتر نمایش می‌دهد. همچنین باعث می‌شود ساختمان شما توجه ناظران را به خود جذب نماید و حس و حالی متفاوت از سایر ساختمان‌ها داشته باشد.

۶- آزمودن رنگ پیش از رنگ‌آمیزی نمای ساختمان

همان‌طور که می‌دانید گاهی رنگی که از روی نمونه انتخاب می‌کنید پس از رنگ‌آمیزی قسمت داخلی یا خارجی خانه کاملاً متفاوت به نظر می‌رسد. این اتفاق ممکن است هنگام انتخاب مصالح موردنیاز برای بازسازی نما مثل سنگ و آجر نیز اتفاق بیفتد. ازآنجاکه رنگ‌آمیزی نما کاری سنگین و پرهزینه است لازم است هنگام انتخاب رنگ نما، رنگ موردنظرتان را تست کنید. می‌توانید یک نمونه از سنگ یا آجری که برای بازسازی نما در نظر گرفته‌اید را در مقابل دیوار قرار دهید و ببینید با توجه به نوری که به آن تابیده می‌شود چه ظاهری پیدا می‌کند. همچنین می‌توانید رنگی که برای نما در نظر گرفته‌اید را بر روی قطعه‌ای سنگ یا آجر بزنید و آن را در مقابل دیواری که قصد رنگ‌آمیزی آن را دارید قرار دهید. درصورتی‌که پس از تست کردن رنگ رضایتتان جلب شد خرید خود را انجام دهید.

۷- رعایت تعادل هنگام انتخاب رنگ نمای ساختمان

اگر چند رنگ مختلف را برای رنگ‌آمیزی نما انتخاب نموده‌اید تلاش کنید که همه این رنگ‌ها را به شیوه‌ای هماهنگ در نما به کار ببرید. به‌عنوان‌مثال اگر فقط در ورودی را به رنگ خاکستری رنگ بزنید و از این رنگ در سایر قسمت‌های نما مثل حاشیه پنجره‌ها استفاده نکنید خانه ظاهری ناهماهنگ پیدا می‌کند. در کل تلاش کنید از تضاد شدید میان رنگ‌ها پرهیز کنید و رنگ‌هایی را انتخاب کنید که به هم نزدیک باشند.

سخن پایانی

انتخاب رنگ نمای ساختمان نیاز به‌دقت زیادی از جانب شما دارد زیرا این نمای ساختمان است که هویت خانه شما را به دیگران معرفی می‌کند. در این مقاله نکاتی که هنگام انتخاب رنگ نما با توجه به محیط شهری باید در نظر داشته باشید را برشمردیم. ازنظر شما باید چه نکات دیگری را رعایت کنیم؟

منابع: houzz، thoughtco، thespruce

نقاشی نمای ساختمان

نقاشی نمای ساختمان

  • نقاشی و رنگ آمیزی نمای ساختمان
  • نقاشی نمای سیمانی، بتنی، آجری، سنگی و...
  • نقاشی نما ساختمان با داربست و بدون داربست
  • رنگ آمیزی نما با رنگ های پایه آب و پایه حلال
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 − 1 =