نحوه تراز کردن ماشین لباسشویی و رفع مشکل لرزش آن

0

امروزه تقریباً در هر خانه و آشپزخانه‌ای یک ماشین لباسشویی وجود دارد و مثل هر وسیله‌ی الکتریکی دیگری ماشین لباسشویی نیز برای عملکرد بهینه خود نیاز به رعایت کردن مواردی دارد که نیاز است با آن آشنا باشید، مخصوصاً اگر لباسشویی شما مدتی است که لرزش و صدای بالایی دارد بهتر است این مطلب را با عنوان تراز کردن ماشین لباسشویی و راه‌کارهای از بین بردن لرزش آن را مطالعه فرمایید تا راه‌حل‌های موجود را با هم مرور کنیم.

اکثر ماشین‌های لباسشویی امروزی در قسمت‌های مختلف خود دارای کمک فنر و بخش ضد لرزش هستند تا از تکان خوردن دستگاه حین انجام کار جلوگیری کنند. آسیب دیدن دستگاه، قرارگیری نامتوازن لباس‌ها، مشکل در پایه‌های دستگاه و عوامل دیگر، هرکدام به نحوی می‌تواند سبب لرزش و سر و صدای ماشین لباس‌شویی شما بشود. البته لرزش ماشین لباسشویی تا حدی طبیعی است ولی اگر این باعث ناراحتی شما شده است بهتر است زودتر برای حل این مشکل اقدام کنید زیرا این وضعیت می‌تواند باعث آسیب به ماشین لباسشویی شما نیز بشود.

مشکل تراز نبودن ماشین لباسشویی و ایجاد لرزش و سروصدا
مشکل تراز نبودن ماشین لباسشویی و ایجاد لرزش و سروصدا

نحوه تراز کردن ماشین لباسشویی

  1. بررسی تراز بودن سطح دستگاه : برای بررسی تراز بودن سطح می‌توانید از تراز نجاری و یا اپلیکیشن های موجود برای گوشی‌های هوشمند استفاده کنید تا ببینید چه مقدار تراز احتیاج دارد. تراز را در بالای ماشین لباسشویی قرار دهید، ابتدا وضعیت دو طرف کنار و سپس جلو و عقب دستگاه را بررسی کنید. اگر حباب به مرور متمرکز نشد، شما نیاز به تنظیم سطح دارید.
  2. شل کردن پیچ و مهره پایه ها: معمولاً ماشین‌های لباسشویی در قسمت پایه‌های خود دارای پیچ و مهره ثابت و یا قابل تنظیم هستند که طول پایه را تنظیم می‌کند. برای تنظیم دقیق ارتفاع این پیچ ها را تقریبا باز کنید تا قابل تغییر باشند.
  3.  تنظیم پایه های جلو: هنگام نصب دستگاه ضمن دقت به مسطح بودن محل اندازه‌ی همه‌ی پایه‌ها را چک کنید و در ارتفاع مناسب تنظیم کنید، دقت کنید هرچه ارتفاع پایه از سطح زمین متر باشد میزان لرزش دستگاه کاهش می‌یابد. با تنظیم پیچ این قسمت و بررسی آن با گوشی خود به تراز مناسب برسید
  4. بررسی پایه های عقبی: پایه های عقبی دستگاه های جدیدتر به طور خودکار تنظیم می‌شوند. برای تنظیم آن‌ها نیاز است دستگاه را به سمت جلو خم کنید تا قسمت پشتی حدود ۱۰ سانتی متر از زمین فاصله بگیرد (از فردی کمک بگیرید) سپس دستگاه را به آرامی به جای خود برگردانید تا پایه ها به طور خودکار تنظیم شوند. برای بررسی این موضوع تراز قسمت جلو و عقب را چک کنید.
  5. تست کردن دستگاه: بهترین راه شما برای اینکه متوجه شوید نیاز به تنظیم بیشتر یا دقیق تر هستید یا نه، تست کردن دستگاه است زیرا گاهی با یک تغییر کوچک مثل سفت کردن یک پیچ و مهره، تعادل دستگاه برقرار خواهد شد. بعد از بررسی در انتها با تکیه دادن به دستگاه از عدم حرکت آن اطمینان حاصل کنید.

 اگر ماشین لباس‌شویی شما قدیمی است و یا پایه‌های قابل تنظیم ندارد می‌توانید از یک تکه چوب و یا پدهای مخصوص ضد لرزش که در بازار وجود دارد استفاده کنید.

تراز کردن ماشین لباسشویی
تراز کردن ماشین لباسشویی

چه عوامل دیگری سبب لرزش ماشین لباسشویی می‌شود، راه‌حل‌ها چیست؟

گیرکردن لباس

مشکل لرزش و ایجاد سروصدا در ماشین لباسشویی و خشک کن گاهی به دلیل گیرکردن مواردی مثل جوراب، سکه، دکمه و امثال آن‌ها است. اگر لباس گیر کرده به‌جایی متصل نشده باشد می‌تواند سبب نامتعادل شدن چرخش و ایجاد لرزش در ماشین لباسشویی شود. برای تراز کردن ماشین لباسشویی حتماً اشیاء و موارد اضافی را از آن خارج کنید.

گیرکردن لباس در ماشین لباسشویی
گیرکردن لباس در ماشین لباسشویی

قرار دادن نامتوازن لباس‌ها

گاهی قرار دادن لباس‌های خیس و یا چیزهای بزرگ‌تری مثل پتو در یک قسمت ماشین لباسشویی سبب بر هم خوردن تعادل مخزن می‌شود که می‌تواند سبب لرزش و صدای زیاد دستگاه شود. بهتر است از چند حوله برای متناسب کردن وزن لباس‌ها استفاده کنید؛ بنابراین از قرار دادن اقلام سنگین مثل پتو، کت‌وشلوار و… به‌تنهایی در لباسشویی خود خودداری کنید و همچنین قرار دادن لباس‌ها به‌صورت مچاله شده سبب فشار مضاعف به موتور دستگاه می‌شود پس به این موضوع نیز توجه کنید.

متناسب کردن وزن لباس‌های درون ماشین لباسشویی
متناسب کردن وزن لباس‌های درون ماشین لباسشویی

آسیب قطعات داخلی

علاوه بر موارد فوق قطعات کوچک‌تر مانند کمک فنرها، تسمه‌ها، پیچ و مهره‌ها و بلبرینگ که در داخل دستگاه قرار دارند و در کنار هم وضعیت دستگاه را ثابت نگاه می‌دارند، می‌توانند به علت سرویس نشدن، سایش و یا آسیب‌های ناگهانی موجب لرزش و صدای ماشین لباسشویی شما بشوند.

ممکن است قطعات داخلی آسیب دیده باشند
ممکن است قطعات داخلی آسیب دیده باشند

نکات اضافی

  • به هنگام خرید ماشین لباسشویی به ویژگی ضد لرزش آن توجه بفرمایید. این ویژگی مخصوصاً اگر محل استفاده از دستگاه در کنار اتاق خواب یا سالن است اهمیت بالایی در کاهش سروصدا دارد.
  • ماشین‌های لباسشویی که درب آن‌ها در جلو تعبیه‌شده برای از بین بردن رطوبت نسبت دستگاه‌های دیگر سرعت بالاتری دارند که این سرعت بالا از طرفی با توجه به نکات ذکرشده ممکن است باعث برهم زدن تعادل دستگاه شود، بهتر است در دوره‌های چند ماهه وضعیت دستگاه را چک نمایید.
  • همانطور که بیان شد هنگامی که تغییرات و تنظیمات لازم جهت تراز کردن ماشین لباسشویی را انجام می‌دهید چندین بار شرایط را تست کنید زیرا گاهی با یک تغییر کوچک مثل سفت کردن یک پیچ و مهره، تعادل دستگاه برقرار خواهد شد.

سخن پایانی

در صورتی که از تراز بودن دستگاه مطمئن هستید و این راهکارهای خانگی اثر نکرد و همچنان لرزش ماشین لباسشویی را مشاهده می‌کنید، ممکن است علت جدی‌تری باعث آن باشد که در این صورت بهتر است با کارشناسان متخصص تعمیرات استادکار تماس بگیرید تا ضمن راهنمایی و مشاوره رایگان به شما در اسرع وقت مشکل ماشین لباسشویی شما حل شود.

خدمات قابل ارائه در سرویس نصب و تعمیر لباسشویی استادکار:

  • تعمیر انواع لباسشویی ایرانی و خارجی
  • سرویس ماشین لباسشویی دوقلو، سطلی و در از جلو
  • راه اندازی و نصب انواع ماشین لباسشویی
  • تعمیر موتور ماشین لباسشویی
  • عیب یابی و رفع مشکل لباسشویی
  • تعمیر انواع برندهای لباسشویی بوش، سامسونگ، ال جی، پاکشوما، ایندزیت، آبسال، اسنوا و…

 

منابع: wikihow l mrappliance

نصب و تعمیر لباسشویی

نصب و تعمیر لباسشویی

  • تعمیر انواع لباسشویی ایرانی و خارجی
  • سرویس ماشین لباسشویی دوقلو، سطلی و در از جلو
  • راه اندازی و نصب انواع ماشین لباسشویی
  • تعمیر انواع برندهای لباسشویی بوش، سامسونگ، ال جی، پاکشوما، ایندزیت، آبسال، اسنوا و...
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 + چهارده =