چطور کلید شکسته را از قفل خارج کنیم؟

0

یک روز سرد است و برای رسیدن به خانه عجله دارید. پس از رسیدن جلوی در، کلید داخل قفل می‌اندازید و متوجه می‌شوید که قفل درب یخ زده و به سختی قابل چرخش است. کلید را کمی بیشتر می‌چرخانید و ترق! کلید شما در قفل می‌شکند! دوباره نیمه باقی‌مانده کلید که در دستان‌تان است را به داخل قفل فشار می‌دهید، مگر آنکه روی نیمه دیگر قرار گیرد و قفل را بچرخاند. اما این روش نیز کارساز نمی‌شود.

شکستن کلید در قفل یکی از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای هر فردی پیش آید و او را ساعت‌ها پشت در بگذارد. تماس با قفل‌سازها می‌تواند ساده‌ترین راه برای در آوردن کلید شکسته در قفل درب باشد. اما اگر می‌خواهید خودتان به پاسخ این سوال برسید که چگونه کلید گیر کرده در قفل را در بیاوریم با مقاله زیر همراه باشید.

چگونه قفل گیر کرده را باز کنیم؟

مواردی که در ادامه گردآوری شده، راه‌حل‌هایی است که می‌توانید با ابزارهایی که در خانه دارید، آن را انجام داده و در این موارد هدف این است که کلید شکسته را به میزان کافی از قفل خارج کنید تا بتوانید آن را با انبر و … از سوراخ قفل بیرون بکشید. پس از اینکه به نتیجه رسیدید، قفل را روغن‌کاری کنید تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشید. برای آنکه بتوانید کار را به اتمام برسانید، خوب است بدانید که باید در جعبه ابزار خانگی چه وسایلی نگهداری کنیم؟

چگونه قفل گیر کرده را باز کنیم؟
شکسته شدن کلید داخل قفل یکی از بدترین مشکلاتی است که ممکن است برای هر کسی پیش آید.

درآوردن کلید شکسته از قفل با روغن‌کاری

روش‌های متعددی برای در آوردن کلید شکسته در قفل درب وجود دارد. برای در آوردن کلید شکسته در قفل، باید قبل از هر اقدامی قفل را روغن‌کاری نمایید. روغن مورد استفاده می‌تواند روان‌کننده، روغن لولای درب و یا حتی روغن خوراکی باشد.

می‌توان قفل را با مایع روان‌کننده یا روغن‌هایی که در پاراگراف بالا ذکر شد، روغن‌کاری کرد. برای این منظور نازل لوله روغن را مقابل دهانه قفل گرفته و با فشار وارد سوراخ قفل کنید تا قسمت پایین کلید شکسته و قفل کاملا لیز و لغزنده شود. به این ترتیب مسیر را برای خروج کلید شکسته در قفل راحت‌تر می‌کنید.

برای از بین بردن زنگ‌زدگی و ذرات گردوغبار و کثیفی که موجب چسبندگی کلید به قفل می‌شود، می‌توانید از پودر گرافیت استفاده کنید. این پودر می‌تواند در عرض چند دقیقه زنگ‌زدگی قفل را برطرف کرده و موجب شود کلید با روان شدن بچرخد. در برخی قفل‌های متحرک پس از روغن‌کاری قفل را رو به زمین بگیرید و با چکش به پشت آن بزنید تا کلید بیرون بیافتد. این ترفند درآوردن کلید شکسته از قفل کتابی هم هست، اما برای قفل‌های که ثابت روی در هستند شاید نتوان از این روش استفاده کرد. مطالب آموزش نصب قفل برقی یا الکتریکی درب را هم بخوانید.

چگونه کلید گیر کرده در قفل را در بیاوریم
نازل لوله روغن را مقابل دهانه قفل گرفته و با فشار وارد سوراخ قفل کنید تا قسمت پایین کلید شکسته و قفل کاملا روغن‌کاری شده و لغزنده گردد.

در آوردن کلید شکسته در قفل درب با پیچ‌گوشتی و انبر

پس از روغن‌کاری قفل، باید بتوانید آن را با یک پیچ‌گوشتی به حالت باز برگردانید. دقت نمایید که جای کلید حتما در حالت غیر قفل قرار داشته باشد. در صورتی که قفل به صورت کج و مابین دو حالت باز و بسته قرار گرفته باشد و شما جهت درآوردن کلید شکسته از دم باریک یا پیچ‌گوشتی استفاده نمایید، ممکن است مشکل دو چندان شده و مجدد کلید درون قفل بشکند. پس حتما به این نکته توجه کنید.

وقتی پیچ‌گوشتی را وارد قفل کردید تا باز شود، سعی کنید از تماس زیاد با کلید شکسته جلوگیری کنید و آن را با فشار به عمق بیشتر سوراخ قفل هدایت نکنید. در این مرحله از میله نیز می‌توانید استفاده کنید و میله‌ای که حسابی چرب شده را محکم روی کلید گذاشته و بیرون بکشید.

سپس با کمک انبردست قسمت شکسته را بگیرید و بیرون بیاورید. میله در این حالت مانند یک دسته کار می‌کند که وظیفه بیرون آوردن کلید را بر عهده دارد. انبری که در این حالت استفاده می‌کنید، باید به اندازه کافی کوچک باشد تا بتواند در کنار کلید و قفل قرار بگیرد. از موچین‌های نوک باریک نیز می‌توانید در این حالت استفاده کنید. البته اگر دسته کلید به صورت کامل شکسته باشد و هیچ قسمتی از آن بیرون نمانده باشد، کار کمی سخت‌تر می‌شود.

در آوردن کلید شکسته در قفل درب
اگر قسمت شکسته کلید اندکی بیرون است می‌توانید آن را گرفته و بیرون آورید. نوک انبر شما در این حالت باید باریک باشد تا کلید را به داخل قفل هل ندهد.

درآوردن کلید شکسته از قفل با چسب حرارتی

یکی از روش‌ها برای در آوردن کلید شکسته در قفل درب، روش چسب حرارتی است. نحوه انجام کار به این صورت است که باید سر یک سیم نازک یا یک سوزن لحاف‌دوزی را به میزان لازم چسب قطره‌ای یا حرارتی بزنید. پس از چسب زدن سر آن سیم یا سوزن را داخل قفل کنید. سپس چند ثانیه منتظر بمانید تا انتهای سوزن به کلید برخورد کرده و به آن بچسبد.

می‌توانید با کمک چسب حرارتی باقیمانده کلید را به قسمت شکسته بچسبانید و اندکی صبر کنید تا خشک شود. این زمان معمولا بین ۲ – ۵ دقیقه است واحتمالا پس از این مدت بتوانید کلید را بیرون آورید. این روش اندکی با ریسک همراه است چرا که اگر چسب روی قفل ریخته یا مالیده شود، کلید و قفل به هم می‌چسبند و وضعیت بدتر می‌شود.

استراتژی دیگر این است که سعی کنید با یک مته ۳ سانتی‌متری سوراخ قفل را بتراشید و قسمت شکسته کلید را بیرون آورید. این روش قطعا می‌تواند آخرین راه حل شما باشد چرا که قفل در این حالت آسیب می‌بیند و شاید نیاز به تعویض قفل نیز داشته باشید. مقاله راه حل جا ماندن کلید پشت درب هم به شما توصیه می‌شود.

درآوردن کلید شکسته از قفل با چسب حرارتی
حواستان باشد که چسب به قفل مالیده نشود، چرا که در آن صورت کلید به قفل می‌چسبد و وضعیت دشوار می‌شود.

جدا کردن اجزای قفل

اگر کلیدتان درون قفل شکست، ولی می‌توانید از طرف دیگر به درب دسترسی پیدا کنید، می‌بایست دستگیره در را برداشته و قفل را جدا کنید. در هنگام شکستن کلید در قفل درب ضد سرقت نیز می‌توانید از این روش استفاده کنید. این روش امکان دسترسی به قسمت استوانه‌ای قفل که کلید در آن جای می‌گیرد را فراهم می‌کند و به شما امکان می‌دهد کلید گیر کرده را از سمت دیگر به بیرون فشار دهید. ممکن است برای مدل قفل درب ضد سرقت خود به دستورالعمل جداسازی قطعات نیاز داشته باشید. احتمالا این موارد را می‌توانید به راحتی در وب‌سایت سازنده یا از طریق نمایندگی پیدا کنید.

در آوردن کلید شکسته در قفل درب با تیغه اره مویی

یکی دیگر از روش‌ها برای درآوردن کلید شکسته روش تیغه اره مویی یا اره منبت‌کاری است که اگر این ابزارها را داخل کیف ابزارتان دارید، می‌توانید برای درآوردن کلید شکسته در قفل از آن نیز استفاده کنید. تیغه اره مویی دندانه‌های ریزی دارد که می‌تواند به دندانه‌های کلید گیر کرده و آن را از قفل در بیاورد. اگر اره مویی شما بزرگ بود، می‌توانید با استفاده از انبردست یا دم باریک طول تیغه را کوتاه نموده و سپس از آن استفاده کنید. آموزش باز کردن قفل درب خانه، ماشین، کمد و … را هم از این لینک بخوانید.

روش درآوردن کلید در قفل مانده با تیغه اره مویی
تیغه اره مویی با کمک دندانه‌های ریزی که دارد می‌تواند به دندانه‌های کلید گیر کرده و آن را از قفل بیرون بکشد.

جمع‌بندی

اگر با کلید شکسته در قفل مواجه شدید، روش‌های بالا می‌توانند به شما کمک کنند. اما اگر ماجرا از اینها پیچیده‌تر بود پیشنهاد ما این است که از استادکاران متخصص برای درآوردن قفل شکسته در قفل بهره بگیرید.

منبع: Hunker

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − 10 =