تعمیر و نگهداری دیگ موتورخانه

دیگ موتورخانه چیست؟ نکات مهم تعمیر و نگهداری آن

دیگ موتورخانه ، محفظه ای است که در آن، آب ورودی توسط سوختن مواد سوختی گرما می بیند. بسته به مقدار این گرما، آب نهایی شرایط مختلفی پیدا می کند که همین شرایط مختلف، معیار دسته بندی دیگ هاست. اگر آب ورودی با جذب حرارت به آب گرم تبدیل شود (نهایتا ۸۷ درجه سانتی گراد) اصطلاحا دیگ آبگرم، اگر به آب داغ تبدیل شود (آب تحت فشار با دمای حدود ۲۰۰ درجه سانتی گراد) دیگ آب داغ و در صورت تبدیل شدن به بخار، دیگ بخار نامیده می شوند. ذکر این نکته نیز ضروری است که برای مثال یک دیگ آبگرم، به علت نداشتن سوپاپ های اطمینان برای تخلیه بخار، توان نگه داشتن بخار را در خود نداشته و آسیب می بیند؛ پس باید کنترل مناسبی بر روی دما و میزان حرارت منتقل شده به دیگ داشت.

انواع دیگ موتورخانه از نظر جنس و روش های نگهداری آن

دیگ ها را از منظر جنس نیز می توان دسته بندی نمود. عمده ترین جنس های دیگ موتورخانه ، فولاد و چدن هستند. در ادامه توضیحی مختصر از هریک را به همراه مزایا و معایب و روش های نگه داری ارائه می نماییم:

  • چدنی:

در ساخت این نوع دیگ ها از چدن خاکستری استفاده می شود.این دیگ ها به صورت پره های جداگانه در کارخانه ساخته می شوند؛ یعنی یک دیگ چدنی متشکل از پره های از پیش ساخته شده به روش ریخته گری است. این دیگ ها برای فشار های پایین –معمولا زیر ۵ اتمسفر- و برای مناطق نه چندان سرد توصیه می شوند. اجزا اصلی آن را یک پره جلویی، یک پره عقبی، بوش یا اورینگ برای آب بندی و تعدادی پره میانی (بسته به ظرفیت) تشکیل می دهد. شکل زیر نمایی برش خورده از یک دیگ چدنی با اجزای آن را نشان می دهد:

مهمترین مزایای این نوع دیگ ها را می توان به صورت زیر بیان نمود:

  • مقاومت مناسب در برابر زنگ زدگى و خوردگی
  • حمل و نقل آسان به دلیل پره پره و ماژولار بودن ساختار
  • برخورداری از امکان افزایش توان گرمایی از طریق افزودن به تعداد پره های میانی
  • برخورداری از امکان تعویض پره های آسیب دبده به جاى تعویض کل دیگ
  • قیمت پایین تر

معایب آن نیز به شرح زیر هستند:

  • از مشکلات اصلی دیگ ها ترک برداشتن جدار پره ها در اثر تنش های حرارتی ، فشار زیاد سیستم ، ایجاد رسوب روی سطح داخلی پره ها و … است.
  • پره باید توسط فرد متخصص تعویض شود و در صورتی که هنگام تعویض پره دقت کافی به عمل نیاید دیگ مشکل آب بندی و دود بندی پیدا می کند.
  • راندمان حرارتی آن ها نسبت به دیگ های سه پاس فولادی کمتر است (به دلیل پیچ و خم های مسیر عبور آب، رسوبگیری بسیار بیشتر است).
  • مقاومت آن ها در برابر برخورد مستقیم شعله پایین است و درصورتیکه در داخل دیگ، آب نباشد و مشعل بیشتر از ۵ دقیقه روشن بماند کل پره ها را باید تعویض کرد.
  • برای مناطق خیلی سرد با اختلاف دمایی زیاد آب ورودی و خروجی که امکان شوک حرارتی وجود دارد، مناسب نیستند.
  • هزینه نصب و جمع کردن آن ها بیشتر است.
  • فولادی:

دیگ های فولادی به صورت کامل با توجه به ظرفیت گرمایی موردنیاز مصرف کننده در کارخانه ها از ورق های فولادی ساخته می شوند. معیار دسته بندی آن ها، صرفنظر از ابعاد و… نوع کارکرد آن هاست. بر این اساس دو نوع آتش در لوله (فایر تیوب) و آب در لوله (واتر تیوب) موجود هستند. در نوع فایر تیوب، همانطور که از اسم آن پیداست، آتش در لوله بوده و آب در اطراف لوله قرار دارد (برعکس مدل واتر تیوب). به دلیل کاربرد بیشتر، توضیحات مربوط به فایر تیوب را ارائه می دهیم. اجزا یک دیگ فولادی به همراه مشعل را در تصویر زیر مشاهده می نمایید:

بیشتر بدانید راهنمای تعمیر آبگرمکن دیواری لورچ

 

دیگ موتورخانه فولادی

در ابتدا نیاز به تعریف کمیتی به نام “پاس” وجود دارد. پاس به معنای عبور بوده و در یک دیگ به تعداد دفعاتی که شعله یا گازهای خروجی ناشی از احتراق طول آن را طی می کنند، پاس گفته می شود.

مزایای دیگ های فولادی

  • طول عمر بالا تر
  • راندمان و بازده حرارتی بالای دیگ های فولادی سه پاس
  • ظرفیت تقریبا نامحدود (مناسب جهت پروژه های بزرگ).
  • قابلیت تحمل شوک های حرارتی
  • قابلیت تحمل فشار های خیلی بالا (مناسب برای ساختمان های مرتفع تر)
  • قابلیت تطابق با هر نوع سوخت

معایب دیگ های فولادی

  • قیمت آن ها نسبت به دیگ های چدنی بالاتر است.
  • چون در کارخانه به صورت یکپارچه ساخته می شوند، حمل و نقل آن ها مشکل تر است.
  • در صورت خرابی، هزینه تعمیر آن ها بالاتر است.
  • ظرفیت آن ها ثابت و غیر قابل تغییر است.

نکات نگهداری:

مهمترین نکته در خصوص نگه داری دیگ ها برای بالا بردن عمر مفید، رسوب زدایی و انجام چک های دوره ای است. دیگ ها باید در فواصل مناسب –بسته به کیفیت آب منطقه و ظرفیت دیگ- تمیز شده و پاکسازی گردند. این امر در مورد دیگ های چدنی به دقت بیشتری نیاز دارد؛ چراکه، به دلیل پیچ و خم های زیاد مسیر آب، تاثیر رسوب گیری بر بازده در آن ها بیشتر بوده و از طرفی، فرآیند رسوب زدایی از پره ها نیز باید با احتیاط بیشتر و ترجیحا توسط افراد متخصص انجام گیرد.

عایق نمودن دیگ و تمامی ادوات موتورخانه نیز بسیار حائز اهمیت است؛ بدین صورت که تمامی بخش های بالای ۵۰ درجه سانتیگراد و زیر ۱۵ درجه سانتیگراد باید به شکل مناسبی عایق شوند.

همچنین کنترل دما، بخصوص برای دیگ های آبگرم از منظر افزایش عمر مفید و همچنین ایمنی بسیار مهم است؛ چراکه همانطور که پیش تر ذکر شد، وجود بخار برای این محفظه ها که فاقد سوپاپ اطمینان هستند، به شدت بر روی عمر مفید تاثیر منفی می گذارد.

تعمیر و نگهداری موتورخانه شوفاژ

تعمیر و نگهداری موتورخانه شوفاژ

  • سرویس دوره‌ای موتورخانه مرکزی و موتورخانه هوشمند
  • سرویس و تعمیر موتورخانه استخر خانگی و عمومی
  • تعمیر و تعویض قطعات موتورخانه
  • سرویس اتصالات و شیرآلات موتورخانه
دریافت این خدمت از استادکار