آموزش نحوه تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

1

ماشین لباسشویی با توجه به سهولت شستشوی لباس برای خانواده‌ها دیگر یکی از کالاهای جدایی ناپذیر هر خانه به شمار می‌آید. ایرادات متفاوتی ممکن است برای ماشین لباسشویی شما رخ دهد که خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی در زمینه لوازم‌خانگی کم‌کم تشخیص این ایرادات نیز توسط خود دستگاه صورت می‌گیرد.

دستگاه‌های جدید به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند که در صورت خرابی و بروز اشکال وضعیت را به صورت پیغامی به نمایش کاربر در می‌آورند. یکی از ایرادات رایج ماشین‌های لباسشویی مشکل در تخلیه آب بعد از شستشوی لباس است که عمدتاً به تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی می‌انجامد. در این مطلب ضمن آموزش تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی، شما را با عوامل رخ دادن این مشکل نیز آشنا خواهیم کرد.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

پمپ تخلیه ماشین لباسشویی چیست؟

یکی از مشکلات رایج برخی ماشین‌های لباسشویی تخلیه نشدن آب لباس‌ها بعد از شستشو است. پمپ شستشوی ماشین لباسشویی یا پمپ تخلیه ماشین لباسشویی یکی از قطعات مهم بکار رفته در این دستگاه است که وظیفه خارج کردن آب کثیفی که بعد از شستشوی لباس بوجود آمده را دارد. پمپ تخلیه ماشین لباسشویی معمولاً در قسمت زیرین و چسبیده به یک طرف بدنه هر لباسشویی وجود دارد و به کمک آن آب کثیف البسه به سمت لوله‌کشی فاضلاب هدایت میشوند.

پمپ تخلیه آب ماشین لباسشویی سه قسمت مهم دارد:

  1. یک پروانه که به یک هسته مغناطیسی متصل است.
  2. سیم پیچ درون پمپ تخلیه لباسشویی که معمولاً با ولتای ۲۲۰ ولت عمل میکند.
  3. بخشی که حالت خلاء را القا میکند که شامل کاسه نمد و پروانه­ها است.

هنگامی که این سه بخش به‌طور صحیح کار کنند آب درون ماشین لباسشویی با توجه به ایجاد خلاء در این بخش به بیرون از لباسشویی پمپ می شود و از آن خارج می شود. عمر مفید پمپ تخلیه در ماشین‌های لباسشویی به‌طور متوسط ۴ سال است و درصورت بروز مشکل در هر کدام از اجزا آن عمل تخلیه آب ماشین لباسشویی با مشکل روبرو خواهد شد و نیاز به تعمیر و یا تعویض این بخش خواهد بود.

فعال شدن پمپ تخلیه ماشین لباسشویی با پمپاژ کردن آب داخل محفظه دستگاه به بیرون و از طریق فیلتر به دفع آب کثیف لباس‌های شسته شده به فاضلاب کمک میکند. درواقع تایمر و برد الکتریکی دستگاه با صدور فرمان به پمپ دستور تخلیه محفظه را صادر میکند.

نشانه های تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

عمده‌­ترین نشانه ای که می‌توان از روی آن به مشکل پمپ تخلیه ماشین لباسشویی پی برد همان عدم تخلیه آب است. اما این موضوع می‌تواند به علل دیگری مثل مسدود شدن شلنگ تخلیه آب لباسشویی، خرابی تسمه پمپ تخلیه و خرابی درب دستگاه نیز رخ دهد. با این حال مهمترین نشانه های تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی موارد زیر هستند:

  • لباسشویی عمل تخلیه آب را انجام نمی‌دهد.
  • تخلیه آب ماشین لباسشویی بسیار کند صورت می‌گیرد.
  • ماشین لباسشویی در حال تخلیه آب صدای غیرطبیعی می‌دهد.

بیشتر بدانید نحوه تعویض لاستیک درب یخچال

نمایش خطا و ارورهای مربوط به پمپ تخلیه در دستگاه های مختلف

ماشین لباسشویی‌های جدید مشکلات مختلف سیستم را با نمایش کدها مختلف نشان می‌دهند در ارتباط با پمپ تخلیه آب این ارورها شامل:

  • ارورهای F21 تا F24 در ماشین لباسشویی بوش
  • ارور E23 در ماشین لباسشویی AEG
  • ارور DEیا OE در ماشین لباسشویی و ظرف‌شویی ال‌جی 
  • ارور ۵E در ماشین لباسشویی و ظرف‌شویی سامسونگ

دلایل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

مشکلات بالا به علت‌های مختلفی می‌توانند رخ دهند که مجموعاً درصورتی‌که قابل حل نباشند نیاز به تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی خواهید داشت. مهمترین دلایل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی عبارت‌اند از:

  • مشکل در برد الکتریکی دستگاه و نرسیدن فرمان تخلیه به ماشین لباسشویی.
  • پوسیدگی یا پاره شدن سیم‌های ارتباط برد الکتریکی و پمپ تخلیه.
  • موتور پمپ تخلیه آب لباسشویی از کار افتاده.
  • مسدود شدن مسیر تخلیه آب به لوله‌کشی فاضلاب
  • خراب شدن کاسه نمد یا پروانه­ی پمپ و نفوذ آب به داخل پمپ.
  • مسدود شدن رابط لوله تخلیه و سینک ظرف‌شویی در مواردی که از یک مسیر مشترک برای دفع آب به فاضلاب استفاده می‌کنید.
اگر از سلامت پمپ خود اطمینان دارید و یا به‌تازگی لباسشویی خود را خریده یا سرویس کرده‌اید بهتر است مسیر تخلیه آب پمپ را بررسی نمایید در بیشتر موارد مسدود بودن این مسیر منجر به عملکرد نادرست پمپ تخلیه خواهد شد.

روش تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

برای تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی مراحل زیر را انجام دهید.

بیشتر بدانید علت یخ نزدن فریزر

  1. ماشین لباسشویی را به‌طور کامل از برق بکشید.

    در حین تعویض پمپ تخلیه لباسشویی با سیم برق نیز سروکار دارید، پس در وهله اول ایمنی خودتان را در نظر بگیرید.

در تمام مراحل تعویض پمپ تخلیه لباسشویی می‌بایست دوشاخه دستگاه را از برق بکشید.
  1. آب باقی‌مانده درون شیلنگ تخلیه ماشین لباسشویی را خارج کنید.

    با استفاده از یک تشت، آب اضافی را از شیلنگ خارج کنید. در این قسمت می‌توانید فیلتر را نیز باز کنید تا آب اضافی به‌طور کامل تخلیه شود.

معمولاً در مسیر قبل و بعد پمپ مقداری آب مانده است که باید آن را به‌طور کامل از دستگاه خارج کنید.
  1. پیچ‌های بدنه پشتی و بالایی دستگاه را باز کنید

    بهتر است این مرحله را به‌تنهایی انجام ندهید زیرا وزن دستگاه بالا است و ممکن است به آن آسیب برسانید. در هر صورت برای دسترسی به پمپ قدیمی دستگاه نیز است پنل پشتی و بالایی را خارج کنید.

هنگام جابجایی و باز کردن پیچ‌ها و اتصالات دستگاه مراقب باشید که به آن صدمه نزنید.
  1. پمپ تخلیه قدیمی ماشین لباسشویی را خارج کنید.

    ابتدا می‌بایست اتصالات و سیم‌های منتهی به پمپ را جدا کنید و پس از آن چفت‌وبست‌های متصل شده به پمپ و پیچ‌های طرفین آن را باز کنید تا با یک چرخش کوچک پمپ جدا شود. اگر همچنان در این محل آب وجود دارد از یک حوله کمک بگیرید. پمپ تخلیه معمولاً در سمت راست و پایین دستگاه قرار دارد (در مدل‌هایی که درب از جلو دارند در قسمت زیرین و سمت راست و در مدل‌هایی که درب آن‌ها روی دستگاه است پمپ در قسمت پشتی قرار گرفته است).

بسته به نوع مدل پمپ تخلیه باز کردن آن متفاوت است. مدل‌های قدیمی به‌راحتی از محفظه خود خارج می‌شوند و مدل‌هایی که چهار یا هشت خار دارند نیاز است بعد از جدا کردن سیم‌ها آن‌ها را در خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید تا باز شوند.
  1. پمپ تخلیه جدید را جایگزین کنید.

    بسته به مدل و برند ماشین لباسشویی خود می‌تواند پمپ تخلیه مناسب را تهیه کنید و جایگزین پمپ قدیمی کنید. تمام اتصالات قبلی ، سیم‌های رابط و فیلتر پمپ تخلیه را دوباره در جای خود قرار دهید و محکم کنید.

برای جایگزین کردن پمپ جدید مراحل قبل را برعکس انجام دهید یعنی درصورتی‌که پمپ تخلیه از مدل خار دار  است باید آن را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا به‌طور صحیح در محل خود قرار گیرد.
  1. ماشین لباسشویی را با دقت به حالت اول برگردانید.

    تمام اتصالاتی که در مراحل قبل باز کرده بودید اعم از پیچ پنل­های پشتی و بالای و چفت‌وبست‌های پنل کنترل دستگاه می‌بایست به‌طور صحیح در جای خود قرار گیرند تا تعادل دستگاه را به هم نزنند و مشکلات دیگری نیز به وجود نیاید.

بهتر است قبل از اینکه ماشین لباسشویی را به حالت اول برگردانید با احتیاط یک‌بار از عمل کردن پمپ تخلیه با روشن کردن ماشین لباسشویی اطمینان حاصل کنید.

سخن پایانی

اگر همین حالا قصد بررسی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی را دارید تنظیمات لباسشویی را روی rinse/spin بگذارید درصورتی‌که عمل تخلیه انجام نگرفت ابتدا مسیر تخلیه آب را بررسی کنید و سپس فیلتر را تمیز کنید. اگر همچنان تخلیه انجام نمی‌شود لازم است که پمپ تخلیه را تعویض کنید. بهتر است در دوره‌های معین وضعیت فیلتر پمپ تخلیه را بررسی کنید مخصوصاً اگر تخلیه آب دستگاه شما به کندی صورت می‌گیرد.  اگر علاقه‌ای به کارهای فنی ندارید و یا نگران آسیب رساندن به ماشین لباسشویی خود هستید حتماً تعویض پمپ تخلیه دستگاه خود را به متخصص بسپارید. استادکار با بهره‌گیری از متخصصین مجرب در حوزه تعمیرات لوازم منزل آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است.

نصب و تعمیر لباسشویی

نصب و تعمیر لباسشویی

  • تعمیر انواع لباسشویی ایرانی و خارجی
  • سرویس ماشین لباسشویی دوقلو، سطلی و در از جلو
  • راه اندازی و نصب انواع ماشین لباسشویی
  • تعمیر انواع برندهای لباسشویی بوش، سامسونگ، ال جی، پاکشوما، ایندزیت، آبسال، اسنوا و...
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: wikihow

1 نظر
  1. لیلا می گوید

    سلام لباسشویی من دکمه کلین پمپش روشن میشه اما جسم خارجی داخلش گیر نکرده چیکار باید کنم؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 5 =