آموزش کامل نحوه رفع گرفتگی توالت فرنگی

1

نحوه رفع گرفتگی توالت فرنگی بسیار مهم است؛ چون استفاده از شیوه‌های غلط به توالت و لوله‌های فاضلاب آسیب می‌رساند و شما را با هزینه‌های گزاف روبرو خواهد کرد. معمولاً گرفتگی در توالت فرنگی در سیفون یا شترگلوی توالت اتفاق می‌افتد. استادکار در این مقاله قصد دارد تا چند روش برای رفع گرفتگی توالت فرنگی با شما در میان بگذارد. نحوه رفع گرفتگی توالت فرنگی کار پیچیده و سختی نیست و می‌توان با روش‌هایی که در ادامه به آنها می‌پردازیم، گرفتگی توالت فرنگی را حل کرد.

چگونه گرفتگی توالت فرنگی را رفع کنیم؟

گاهی اوقات این اتفاق در تأسیسات و لوله‌کشی خانه می‌افتد که تخلیه توالت دچار مشکل شده و با گرفتگی توالت با مدفوع و بوی بد آن مواجه می‌شوید. این اتفاق که اصلاً وضعیت مناسبی نبوده و موجب شرمساری است؛ ممکن است برای همه‌ی ما رخ داده دهد. در قدم اول زمانی که با گرفتگی توالت روبرو می‌شوید، باید در ابتدا بدانید این گرفتگی به چه علت رخ داده و نوع آن چیست؟

گرفتگی توالت انواع مختلف دارد که ما در ادامه بدان می‌پردازیم:

  • گرفتی توالت با مدفوع

برای رفع گرفتگی توالت فرنگی با مدفوع روش‌های گوناگونی وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. اما اگر هیچ‌کدام از روش‌های ارائه شده فایده نداشت و مشکل گرفتگی توالت با مدفوع، همچنان باقی ماند، بهتر است از پمپ و یا دستگاه تراکم هوا در رفع گرفتگی استفاده کنید. نکته‌ای که باید همین‌جا به آن اشاره کنیم این است که اگر گرفتگی‌ توالت فرنگی شما شدید باشد، استفاده از دستگاه تراکم هوا در مقایسه با پمپ بهتر است.

  • گرفتگی توالت با دستمال کاغذی

گرفتگی توالت فرنگی با دستمال کاغذی معمولاً در درازمدت اتفاق می‌افتد. این گرفتگی بستگی به سیفون توالت فرنگی دارد. برخی از توالت‌ فرنگی‌ها که سیفون بسیار قوی دارند، با وجود انداختن تعداد زیادی دستمال کاغذی در آنها بدون هیچ مشکی کارشان را ادامه می‌دهند و هیچ گونه گرفتگی در آنها رخ نمی‌دهد.

اما در توالت‌های فرنگی معمولی، ریختن طولانی‌مدت دستمال کاغذی احتمال گرفتگی توالت فرنگی با دستمال کاغذی را به صورت گرفتگی شدید یا کم بیشتر می‌کند. علت این اتفاق نیز ایجاد رسوب در لوله‌هاست. با ورود دستمال کاغذی به لوله‌ها، دستمال به دیواره لوله می‌چسبد و گرفتگی ایجاد می‌گردد. در اینجا این سوال پیش می‌آید چگونه می‌توان نشانه‌ی گرفتگی توالت با دستمال کاغذی را متوجه شد؟

گرفتگی توالت با دستمال کاغذی نشانه‌ی ساده، اما کاملاً مشخص دارد. اگر مشکل گرفتگی دستمال کاغذی است، هنگامی که سیفون تخلیه توالت فرنگی را می‌زنید، آب به کندی و سختی تخلیه می‌شود.

بیشتر بدانید راهنمای تنظیم، تعویض و تخلیه آب توالت فرنگی

چگونه گرفتگی توالت فرنگی را رفع کنیم؟
اگر دستمال کاغذی را در داخل کاسه توالت می‌بینید، بهتر است با برس مخصوص توالت آن را بردارید. معمولاً با سه تا چهار بار فشار دادن فلاش توالت گرفتگی توالت با دستمال کاغذی رفع می‌شود.
  • گرفتگی توالت فرنگی با صابون

صابون به جهت لیز بودن ممکن است به راحتی در توالت فرنگی بیفتد و گرفتگی ناشی از آن یکی از مشکلات شایعی است که شاید در هر خانه‌ای به علت لیز بودن صابون رخ دهد. برای گرفتگی توالت فرنگی با صابون روش سنتی استفاده از حلال صابون مناسب است. اما حلال صابون معمولاً دارای ترکیبات شیمیایی است. محصولاتی همچون مایع بازکننده چاه توالت می‌توانند مشکل گرفتگی صابون را حل کنند. اما استفاده از مایع بازکننده چاه توالت به دلیل آسیب‌هایی که به لوله‌های توالت می‌زند، توصیه نمی‌گردد. می‌توانید از آب جوش استفاده کنید. البته آب جوش حلال صابون نیست، اما صابون را نرم کرده و با چند بار ریختن آب گرم در داخل لوله فاضلاب توالت فرنگی این مشکل حل می‌گردد.

گرفتگی توالت فرنگی با صابون
استفاده از مایع بازکننده چاه توالت به دلیل آسیب‌هایی که به لوله‌های توالت می‌زند، توصیه نمی‌گردد.

آشنایی با نحوه رفع گرفتگی توالت فرنگی

گرفتگی توالت فرنگی را می‌توان به شیوه‌های مختلف حل کرد. استادکار در این قسمت با ارائه چند شیوه در مورد نحوه رفع گرفتگی توالت فرنگی به شما کمک می‌کند تا بدون اینکه از هزینه‌ای بابت لوله‌بازکنی پرداخت کنید، این مشکل را حل کنید.

  1. رفع گرفتگی توالت فرنگی با سلفون

می‌توان برای رفع گرفتگی توالت فرنگی از سلفون چند لایه استفاده کرد و روی کاسه‌ی توالت را با سلفون کاملاً پوشاند. در این حالت سیفون را چند بار بزنید تا آب بین سلفون و کاسه توالت پر شده و سلفون بالا بیاید. در این مرحله با وارد کردن فشارهای کوتاه بر روی سلفون فشار به گرفتگی وارد شده و آن را باز می‌کند.

رفع گرفتگی توالت فرنگی با سلفون یکی از شیوه‌های جدید و جالب رفع گرفتگی توالت فرنگی است که می‌توانید در مواردی که گرفتگی شدید نیست، امتحان کرده و اثر معجزه‌آسای آن را ببینید.

بیشتر بدانید راهنمای کامل خرید توالت فرنگی

آشنایی با نحوه رفع گرفتگی توالت فرنگی
رفع گرفتگی توالت فرنگی با سلفون را در مواردی که گرفتگی شدید نیست می‌توانید امتحان کنید.

برای گرفتگی توالت یک روش کارآمد دیگر نیز وجود دارد، آن هم استفاده از چسب‌های نواری ۳ یا ۵ سانتی‌متری است؛ به این صورت که روی دهانه‌ی کاسه توالت را کامل با چسب‌های نواری می‌پوشانید و سپس مانند شیوه رفع گرفتگی توالت فرنگی با سلفون چند بار فلاش تخلیه را زده تا کاسه‌ی توالت پر از آب شود. سپس با فشارهای کوتاه و همراه با مکث به لوله‌های تخلیه فشار وارد کنید و گرفتگی را به تدریج باز کنید.

  1. رفع گرفتگی توالت فرنگی به روش خانگی

یکی از بهترین روش‌ها برای رفع گرفتی توالت با مدفوع استفاده از آب داغ و مایع شوینده است. اگر از سرویس بهداشتی استفاده کرده‌اید و آب تخلیه نمی‌شود، بهتر است یک کتری آب را گرم کرده و داخل لوله فاضلاب توالت فرنگی بریزید. دقت کنید که آب گرم را داخل کاسه توالت نریزید، چون امکان ترک خوردن کاسه توالت وجود دارد. سپس نصف فنجان مایع ظرفشویی را در داخل کاسه توالت فرنگی بریزید و بگذارید ۱۰ دقیقه مایع ظرفشیویی بماند. پس از ۱۰ دقیقه دکمه تخلیه را بزنید. می‌توانید در شیوه رفع گرفتگی توالت فرنگی به روش خانگی از انواع مواد شوینده همچون مایع‌دستشویی، ظرفشویی و حتی شامپو استفاده کنید. آب جوش و مواد شوینده باعث رطوبت داخل لوله فاضلاب شده و می‌تواند موادی را که باعث گرفتگی شده برطرف نمایند.

در شیوه رفع گرفتگی توالت فرنگی به روش خانگی از انواع مواد شوینده همچون مایع‌دستشویی، ظرفشویی و حتی شامپو استفاده کنید.
در شیوه رفع گرفتگی توالت فرنگی به روش خانگی از انواع مواد شوینده همچون مایع‌دستشویی، ظرفشویی و حتی شامپو استفاده کنید.

جوش شیرین نیز یکی دیگر از روش‌های رفع گرفتگی توالت فرنگی به روش خانگی است که می‌تواند به راحتی لوله فاضلاب توالت فرنگی، توالت ایرانی، حمام و آشپزخانه را باز کند.

این روش هزینه‌ی زیادی ندارد و در نهایت شما یک لوله‌بازکن خانگی دارید. برای ساخت این لوله‌بازکن قوی دو کتری آب جوش، یک پیمانه جوش شیرین و دو پیمانه سرکه سفید را با یکدیگر مخلوط کنید و داخل کاسه توالت بریزید.

محلول فوق شروع به جوشیدن کرده و لوله‌های فاضلاب را کاملا تمیز می‌کند و مشکل گرفتگی را از بین می‌برد. بهتر است پس از نیم ساعت توالت فرنگی را دوباره بررسی کنید تا مشکل کاملاً برطرف شده‌باشد.

  1. رفع گرفتی توالت فرنگی با اسید

یکی از روش‌های بسیار کارساز برای رفع گرفتگی توالت فرنگی استفاده از مایع بازکننده چاه توالت است. استفاده از محلول‌های غلیظ اسیدی و شیمیایی اغلب مشکل گرفتگی را حل می‌کند. حتماً دقت داشته باشید در شیوه رفع گرفتگی توالت فرنگی با اسید نکات ایمنی را رعایت کنید.

اگر از مایع بازکننده چاه توالت به دفعات استفاده کردید، باید مراقب باشید چون مایع لوله‌بازکن باعث پوسیدگی لوله ها شده و به آن‌ها آسیب می‌رساند.

اگر از مایع بازکننده چاه توالت به دفعات استفاده کردید، باید مراقب باشید چون مایع لوله‌بازکن باعث پوسیدگی لوله ها شده و به آن‌ها آسیب می‌رساند.
اگر از مایع بازکننده چاه توالت به دفعات استفاده کردید، باید مراقب باشید چون مایع لوله‌بازکن باعث پوسیدگی لوله ها شده و به آن‌ها آسیب می‌رساند.
  1. رفع گرفتگی توالت فرنگی با استفاده از تلمبه پلاستیکی

یکی از روش‌های دم ‌دستی که معمولاً در هر خانه‌ای برای انواع گرفتگی از ‌آن استفاده می‌کنند، تلمبه دستی است.

برای کار با تلمبه دستی ابتدا قسمت پلاستیکی تلمبه را زیر شیر آب گرم گرفته تا نرم شود. سپس مقداری آب گرم در لوله تخلیه بریزید. تلمبه را درون سوراخ قرار داده و جای آن را ثابت و محکم کنید. تلمبه را به صورت ضربه‌ای بزنید و تا زمانی که عامل انسداد لوله برطرف نشده است، ضربه‌زدن را ادامه دهید.

بیشتر بدانید نحوه استفاده از توالت فرنگی و توصیه‌های نظافتی آن

رفع گرفتگی توالت فرنگی با استفاده از تلمبه پلاستیکی
تلمبه را درون سوراخ قرار داده و جای آن را ثابت و محکم کنید. تلمبه را به صورت ضربه‌ای بزنید و تا زمانی‌که عامل انسداد لوله برطرف نشده، ضربه‌زدن را ادامه دهید.
  1. رفع گرفتگی توالت فرنگی با کمک فنر لوله‌بازکنی دستی

فنر لوله‌بازکن دستی یک ابزار فوق‌العاده است که انعطاف بسیار خوبی هم دارد. فنر لوله‌بازکن را می‌توانید از مغازه‌های ابزارفروشی تهیه کنید. فنر لوله‌بازکنی دارای دسته متحرک، فنر و قلاب است. فنر را به آرامی وارد لوله کاسه توالت کرده و در جهت عقربه‌های ساعت یا عکس آن را بچرخانید. پس از اینکه فنر به محل گرفتگی رسید، فنر را همان جا چند لحظه بچرخانید و سپس بیرون بکشید. به یاد داشته باشید، به هیچ وجه به فنر فشار وارد نکنید و آن را هل ندهید.

برای رفع گرفتگی توالت فرنگی به هیچ وجه به فنر فشار وارد نکنید و آن را هل ندهید.
برای رفع گرفتگی توالت فرنگی به هیچ وجه به فنر فشار وارد نکنید و آن را هل ندهید.
  1. رفع گرفتگی توالت فرنگی با کمک آویز لباس

تا حالا فکر کردید، یک آویز لباس می‌تواند به راحتی لوله‌های گرفته شده را باز کند؟

ابتدا آویز را صاف کرده و تنها سر آویز را به شکل قلاب درست کنید. برای اینکه سر آویز آسیبی به لوله و کاسه نرساند، آن را با استفاده از یک پارچه نازک بپوشانید. آویز را وارد لوله کرده و تا جایی که به محل گرفتگی برخورد کند هل دهید، بعد از آن کافی است با چند ضربه آرام لوله را باز کنید.

رفع گرفتگی توالت فرنگی با کمک آویز لباس
رفع گرفتگی توالت فرنگی با کمک آویز لباس

سخن آخر

استادکار در این مقاله سعی کرد تا با شش روش ساده در نحوه رفع گرفتگی توالت فرنگی به شما کمک کند. چنانچه با روش‌های گفته شده، مشکل برطرف نشد بهتر است از شرکت‌های لوله‌بازکنی کمک بگیرید. تماس با متخصص لوله‌بازکنی می‌تواند شما را از شر گرفتگی دستشویی خلاص کند. یک فرد متخصص قادر است در کوتاه‌ترین زمان به صورت تضمینی گرفتگی توالت فرنگی شما را حل کرده و لوله‌های توالت فرنگی را نیز رسوب‌زدایی کند.

منابع:سرویس لوله | آقای لوله بازکن

تخلیه‌چاه و لوله‌بازکنی

لوله‌بازکنی و فنرزنی لوله

  • فنرزنی لوله
  • باز کردن لوله توالت ایرانی
  • لوله‌بازکنی انواع لوله‌ها
  • باز کردن لوله کف شور آشپزخانه
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. محمد می گوید

    کار تولید محتوا کار ساده ای نیست ولی پیدا میشن سایت هایی مثل شما که با ارائه مطالب خوب در زمینه لوله بازکنی به صورت اینترنتی ما رو از رفتن به سمت برچسب لوله بازکنی بی نیاز می کنن. خیلی ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده + چهار =