نکات مهم برای رنگ‌کردن خانه

0

رنگ‌کردن خانه یکی از روش‌های نوسازی آن است که علاوه بر تغییر ظاهر منزل، حال و هوای ساکنینش را هم دگرگون می‌کند. وقتی حرف از تغییر رنگ خانه و رنگ‌کردن می‌شود تقریباً همه به تغییر رنگ دکوراسیون داخل خانه توجه می‌کنیم و کسی به نمای ساختمان فکر نمی‌کند.

اما گاهی تغییر رنگ نمای خانه باعث می‌شود تا ظاهر خانه نیز حسابی تغییر کند. چه حسی خواهید داشت وقتی وارد یک خانه‌ی دود گرفته با دیوارهای زخمی و ترک خورده می‌شوید و یا یک نمای ریخته و کثیف را می‌بینید؟ قطعاً احساس خواهید کرد که این ساختمان بسیار پیر، فرسوده و … است و حس خوبی به صاحبانش نیز نخواهید داشت. بنابراین رنگ‌کاری خانه هر از چندگاه باعث بهبود حال صاحبانش شده و نما و جلوه‌ی آن را نیز بسیار بهتر خواهد کرد.

به یاد داشته‌باشید رنگ یک زبان جهانی است که احساسات بیننده را تحریک می‌کند، فرهنگ‌ها را شکل می‌دهد، فضاهای خاص ایجاد می‌کند و… خانه‌ای که در آن از رنگ‌های مناسب و شاد استفاده شده‌باشد، انرژی بیشتری را به ساکنینش منتقل می‌کند. از طرفی دیگر، نمای یک خانه نیز فقط وظیفه محافظت از ساکنین داخلش را نداشته بلکه، نشان‌دهنده‌ی شخصیت، توجه و دقت مالک یا مالکین ساختمان نیز هست. بنابراین در نظافت و نگهداری آن دقت کنید.

وقتی می‌بینیم که یک نفر در حال رنگ‌ زدن خانه‌ و… است، شاید  فکر کنیم کار سختی نبوده و بسیار راحت است و ما هم بدون داشتن تخصص و یا آشنایی با آن می‌توانیم این کار را انجام دهیم. اما کافی است خودمان شروع به رنگ‌ زدن کنیم، تازه با دردسرهای آن آشنا خواهیم‌شد.

نکته‌ای که باید به آن اشاره‌ کرد، این است که رنگ‌ کردن نمای خانه یک فعالیت کاملاً حرفه‌ای است که اگر تخصص و یا آشنایی با آن ندارید، بهتر است از کارشناسان “استادکار در این زمینه کمک بگیرد.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

اما چه خودتان قرار است رنگ‌کاری خانه را انجام دهید و یا از کارشناسان کمک بگیرید، بهتر است با چند ترفند رنگ‌آمیزی آشنا باشید. ما این بار قصد داریم تا شما را با مراحل رنگ کردن خانه و نکات مهم آن آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

  1. آماده‌کردن خانه برای رنگ‌ کردن

قبل از رنگ‌آمیزی واضح است که ابتدا باید اثاث خانه را از سر راه برداشت. سپس دیوارها را قبل از رنگ‌ کردن خانه تمیز کرد. دیوارهای خانه معمولاً پر از لکه‌های کثیف روغن و دوده و… است که ابتدا باید آن‌ها را پاک کنید. برای اینکه سطح دیوار کاملاً صاف ‌باشد، باید به خوبی آن را سنباده‌ کشید.

سنباده‌زنی را می‌توان با چرخ سنباده یا ورق سنباده انجام داد. در این حالت هر خراش، ترک و یا ضایعه اضافه‌ای که بر روی دیوار باشد، از بین می‌رود. سمباده‌زنی را باید از سطح زمین تا سقف در جهت عمودی و افقی انجام دهید. پس از سنباده‌زنی، ترک‌ها و سوراخ ها را با بتونه پر کنید و روی پریزها را چسب کاغذی بزنید. کف زمین را هم با کاغذ روزنامه و لباس کهنه و یا پلاستیک های ضخیم بپوشانید.

در مورد نمای ساختمان نیز باید آن را شست. در صورت وجود ترک بر روی نما، باید آن را با بتونه پر کرد. همان طور که قبلاً اشاره شد، این کار را باید افرادی انجام دهند که حرفه‌ای هستند. علاوه بر این برای شست و شو و رنگ کردن نما وجود یک تیم لازم است تا کار زودتر تمام شود.

قبل از اینکه ادامه مطلب را بخوانید ۱۰ ترفند عالی برای رنگ‌آمیزی ساختمان را بخوانید .

در صورتی که رنگ قدیمی بر روی نما وجود دارد که پوسته کرده، بهتر است ابتدا تمامی آن ها را از نما برداشت
در صورتی که رنگ قدیمی بر روی نما وجود دارد که پوسته کرده، بهتر است ابتدا تمامی آن ها را از نما برداشت. چون در صورت رنگ‌ کردن، مواد بر روی این قسمت‌ها باقی نخواهد ماند و دوباره کنده می‌شود. بنابراین باید قبل از شروع رنگ‌آمیزی نما، تمام برجستگی‌ها را از بین برده و سطح را بررسی کرد تا چیزی باقی نمانده‌باشد.
  1. انتخاب رنگ مناسب برای رنگ‌ کردن

قبل از رنگ‌آمیزی کامل دیوار، بهتر است مقداری از رنگ منتخب را به عنوان نمونه خریداری کرده و بر روی دیوار امتحان کنید، پس از خشک شدن آن نتیجه‌ی نهایی را در روز و شب به دقت بررسی کنید تا از انتخاب خود مطمئن شوید. یادتان باشد، در انتخاب رنگ باید جسور بود و از انتخاب رنگ‌های تکراری همچون سفید و یا کرم و… پرهیز کرد.

استفاده از رنگ‌های مختلف باعث شده تا حال و هوای هر اتاق متفاوت و منحصر به فرد باشد. همان طور که اشاره شد، به هیچ وجه از امتحان رنگ‌های جدید نترسید. ممکن است که مناسب‌ترین رنگ برای اتاق شما، رنگی باشد که در ابتدا آن را دوست نداشته و فکر می‌کردید که اتاقتان با آن فضای دلپذیری پیدا نخواهد کرد.

در اتاق‌هایی که سقف بلند دارد از رنگ‌های تیره استفاده کنید.
در اتاق‌هایی که سقف بلند دارد از رنگ‌های تیره استفاده کنید. اما اگر اتاق شما کوچک بوده و یا نورگیری درستی ندارد از رنگ‌های روشن استفاده کنید تا اتاق‌تان بزرگ‌تر شده و دلبازتر دیده شود.

در نمای ساختمان هم همین قانون صدق می‌کند. ابتدا قسمت کوچکی از نما را رنگ کرده و در صورتی که رنگ مورد پسند قرار گرفت، به صورت کلی و سطلی می‌توان آن را خریداری کرد. اگر در این زمینه تخصص ندارید از متخصصین در این حوزه کمک گرفته و مشورت کنید. بهتر است از رنگ‌های ضد آب بر پایه اکرلیک و افزودنی‌های سیلیکونی استفاده کنید. ترکیب این دو باعث می‌شود پوشش‌دهی نمای ساختمان به بهترین صورت انجام گردد. علاوه بر این، از مزایای آن می‌توان به اجرای سریع و آسان و عمر طولانی رنگ اشاره کرد. همچنین عایق حرارتی و رطوبتی بسیار مناسبی است و بر روی رنگ‌های قدیمی می‌توان آن را اجرا نمود.

بهتر است در روزهایی که هوا آفتابی و گرم‌تر هستند این کار را انجام دهید.
بهتر است در روزهایی که هوا آفتابی و گرم‌تر هستند این کار را انجام دهید. اما دقت کنید که از قسمت سایه ساختمان کار خود را شروع کنید. چون گرمای زیاد باعث ایجاد حباب و چسبندگی در رنگ می‌شود. بهترین فصل رنگ‌آمیزی بهار تا اوایل تابستان است. قبل از شروع رنگ‌آمیزی نما، بهتر است حتماً هواشناسی را بررسی کنید تا در روزهای بارانی کار خود را شروع نکنید.
  1. تعیین میزان رنگ مورد نیاز و زدن رنگ آستر

هیچ چیزی بدتر از این نیست که در میانه‌ی کار، رنگ تمام شود! از طرفی دیگر خرید بیش از حد رنگ هم کار درستی نیست.

زیرا رنگ‌ها تاریخ مصرف دارند و پس از اتمام آن امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد.  بنابراین محاسبه دقیق مقدار رنگ، به شما یا نقاش کمک می‌کند تا به میزان کافی رنگ خریداری شود. لذا، بهتر است که در ابتدا مساحت دیوار را دانست و بعد مشخص کرد چند بار قرار است که دیوار رنگ بخورد.

اگر قبل از رنگ‌ کردن، قرار است از رنگ آستر استفاده‌کنید، احتمالاً تنها به یک لایه رنگ نیاز خواهید داشت، در غیر این صورت اغلب به دو لایه رنگ نیاز دارید. استفاده از رنگ آستر باعث می‌شود تا مقدار رنگ مصرفی کاهش یابد. علاوه برا چسبندگی رنگ را به دیوار افزایش می‌دهد. استفاده از آسترهای خاکستری یا رنگی بهتر از آستر سفید خواهد بود. بهتر است از آستر رنگی که نزدیک به رنگ اصلی اتاق است، استفاده کنید.

استفاده از آستر قبل از ماله‌کشی مستقیم رنگ بر روی دیوار باعث شده تا رنگ بهتر بر روی دیوار قرار بگیرد.
استفاده از آستر قبل از ماله‌کشی مستقیم رنگ بر روی دیوار باعث شده تا رنگ بهتر بر روی دیوار قرار بگیرد. استفاده از آستر رنگی بهتر از نوع سفید ساده است. در انتخاب آستر رنگی بهتر است از آستر خاکستری و یا رنگ دیگری که به پوشش نهایی نزدیک است، استفاده کرد.

در رنگ آمیزی نما هم استفاده از رنگ آستر قبل از نقاشی نهایی نما لازم است. رنگ آستر بستگی به رنگ اصلی دارد. به طور مثال اگر از رنگ‌های اکرلیک استفاده می‌شود، رنگ آستر آن باید شیری باشد. معمولاً رنگ آستر یا پرایمر را با استفاده از غلتک، قلم‌مو و پیستوله اجرا می‌کنند. باید توجه داشته باشید تمام سطح نما باید توسط رنگ آستر پوشیده شود. پرایمر رنگ اکرولیک تقریبا بی‌رنگ بوده و نباید انتظار رنگ بر روی نما از آن داشت.

استفاده از رنگ آستر بر روی نما باعث سفتی سطح زیرین کار شده و چسبندگی رنگ اصلی بر روی نما را افزایش می‌دهد
استفاده از رنگ آستر بر روی نما باعث سفتی سطح زیرین کار شده و چسبندگی رنگ اصلی بر روی نما را افزایش می‌دهد. علاوه بر این از تبله کردن رنگ و ورقه شدن آن نیز جلوگیری خواهد کرد.
  1. شروع رنگ‌آمیزی نهایی

قبل از شروع رنگ‌ کردن خانه با قلم‌مو و غلتک، ابتدا باید آن‌ها را وارسی کرد و در صورت لزوم پرزبرداری از آن‌ها شود. چون، غلتک‌ها از مواد پرزدار ساخته شده‌اند، ممکن است پرز و مو و… همراه رنگ به دیوار بچسبند. باتوجه به این مسئله ابتدا غلتک یا قلم‌مو را بر روی چسب پرزگیر بچرخانید تا تمامی پرزها و.. آن‌ها گرفته‌شود. همچنین مطمئن شوید که قلم‌موهای شما شل نیستند.

برای امتحان کیفیتشان قبل از استفاده، قلم‌موهای خشک را برس کنید. پس از بررسی کیفیت ابزار، نوبت رنگ‌کردن خانه است. برای رنگ‌آمیزی فضای داخلی خانه ابتدا از  قلم‌مو استفاده کرده و گوشه‌ها و کناره‌ها را با آن رنگ کنید. دقت در رنگ‌ کردن کیفیت کارتان را افزایش داده و نشان‌دهنده تمرکز و سلیقه‌ی شماست.

بنابراین دو تا سه سانتی‌متر از گوشه‌‌، بالا و پایین دیوارها (در نقطه‌ی اتصال به سقف و کف) را با قلم‌مو رنگ کنید. مرحله‌ی بعدی استفاده از غلتک برای برطرف کردن نواقص کار قلم‌مو است تا اگر جایی قلم‌‌مو فراتر از حد خود رفته، آن را بپوشاند. به این شکل کار شما صاف و یک‌دست خواهد شد.

برای رنگ‌آمیزی فضای داخلی خانه ابتدا از  قلم‌مو استفاده کرده و گوشه‌ها و کناره‌ها را با آن رنگ کنید.
برای رنگ‌آمیزی فضای داخلی خانه ابتدا از  قلم‌مو استفاده کرده و گوشه‌ها و کناره‌ها را با آن رنگ کنید. دقت در رنگ کردن کیفیت کار شما را افزایش داده و نشان دهنده تمرکز و سلیقه‌ی شماست. بنابراین دو تا سه سانتی‌متر از گوشه‌‌، بالا و پایین دیوارها (در نقطه‌ی اتصال به سقف و کف) را رنگ کنید.

در نمای ساختمان هم از غلتک ، قلم مو، پمپ باد و ایرلوس استفاده می‌شود. میزان رنگ به‌کار گرفته شده و کیفیت رنگ‌آمیزی هرکدام با یکدیگر متفاوت خواهد بود. برای انتخاب نوع ابزار باید عوامل مختلفی را در نظر داشته باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • زمان تحویل و یا سرعت انجام کار
  • نما از چه جنسی ساخته‌شده و به چه رنگی نیاز دارد
  • هزینه‌ی اقتصادی در میزان مصرف رنگ

اگر از قلم‌مو در رنگ آمیزی نمای ساختمان استفاده می‌کنید، بهتر است که حرکت قلم‌مو را از بالا به پایین و یا از راست به چپ و بالعکس انجام دهید و از حرکت به صورت مورب اجتناب کنید. اگر هم از غلتک استفاده می‌کنید باید دقت کرد تا رنگ روی آن به صورت یکنواخت پخش شود و رنگ زیادی را بر روی یک سطح محدود ایجاد نکنید.

اگر از قلم‌مو در رنگ آمیزی نمای ساختمان استفاده می‌کنید، بهتر است که حرکت قلم‌مو را از بالا به پایین و یا از راست به چپ و بالعکس انجام دهید
اگر از قلم‌مو در رنگ آمیزی نمای ساختمان استفاده می‌کنید، بهتر است که حرکت قلم‌مو را از بالا به پایین و یا از راست به چپ و بالعکس انجام دهید و از حرکت به صورت مورب اجتناب کنید. اگر هم از غلتک استفاده می‌کنید باید دقت کرد تا رنگ روی آن به صورت یکنواخت پخش شود و رنگ زیادی را بر روی یک سطح محدود ایجاد نکنید.
  1. استفاده از مواد با کیفیت برای رنگ‌ کردن

به یاد داشته‌باشید برای رنگ کردن همیشه از مواد و وسائل باکیفیت استفاده کنید. ابزار باکیفیت دوام بیشتری داشته و کار کردن با آن‌ها معمولاً راحت‌تر است. علاوه بر این کیفیت کار شما را هم افزایش می‌دهند. در رنگ‌کاری هم از مواد باکیفیت استفاده کنید. این مواد دوام بیشتری داشته و بهتر به دیوار می‌چسبند.

در رنگ‌آمیزی نمای ساختمان نیز همین قانون باید رعایت شود و از مواد باکیفیت استفاده نمود. در ادامه به معرفی انواع رنگ‌های مصرفی در نمای ساختمان می‌پردازیم:

  • رنگ اکرلیک: یکی از رنگ‌های محبوب و مناسب تمامی سطوح است که به دلیل مقاومت و دوام بالا، درخشندگی و انعطاف‌ پذیری طرفداران بسیار زیادی در میان مردم دارد.
  • رزین آکریلیک: این رنگ بر دوپایه آب و روغنی موجود است. رنگ رزین آکریلیک با پایه آب ضد قارچ، بدون بو، آسیب‌ ناپذیر، مقاوم در برابر اشعه یو وی خورشید و سطحی سخت است. می‌توان از این رنگ بر روی سطوح گچی، سیمانی، کناف و … استفاده کرد.
  • رنگ کنیتکس: این رنگ نیز‌ بر دوپایه آب و روغنی بوده، نوع روغنی آن مناسب رنگ‌‌آمیزی نما و سطوح خارجی ساختمان است. عمر بالا و مقاومت در برابر رطوبت این رنگ را برای نقاشی نما بسیار محبوب کرده‌است.
  • رنگ روغنی: برای کلیه سطوح خارجی به‌ خصوص نرده، در و پنجره فلزی استفاده می‌گردد. این رنگ‌ بر پایه حلال نفتی است و مقاومت خوبی در برابر رطوبت دارد.
  • رنگ استخری: این رنگ برای استخر استفاده شده و در برابر رطوبت و قارچ و جلبک مقاوم است.
  • رنگ اپوکس : این رنگ بیشتر در قسمت‌های صنعتی کاربرد دارد، با توجه به مقاومت بالایش، از این رنگ برای کف پوش استفاده می‌کنند.
  • نانو: این رنگ کاملاً عایق بوده و از کیفیت بالا در برابر عوامل جوی برخوردار است. رنگ نانو، گزینه‌ی بسیار مناسبی برای رنگ آمیزی نمای ساختمان است.

سخن آخر

تحقیقات نشان داده که برای خرید یک خانه ظاهر و نمای ساختمان برای خریدار بسیار مهم و تأثیرگذار است. به گونه‌ای که بیش از ۵۰ درصد تصمیم‌گیری نهایی تحت تأثیر نما و ظاهر خانه قرار می‌گیرد. پس در حفظ و بازسازی نمای خانه، وسواس و دقت لازم داشته باشید.

اگر نمای خانه‌ی شما نیاز به رنگ‌کاری دارد، در صورتی که خود مهارت کامل در این مورد ندارید، بهتر است از کارشناسان و افراد خبره در این فن کمک بگیرید. چون کیفیت رنگ‌های نما خوب بوده و به راحتی پاک نخواهند شد. بنابراین در رنگ کردن باید بسیار دقت نمود. نکته‌ی بعدی انتخاب رنگ مناسب است که بسیار به جنس نما بستگی دارد.

مقاله‌های متعدد و بسیار خوبی در وبلاگ استادکار وجود دارد که می‌تواند در این رابطه به شما کمک کرده و اطلاعات کامل را قبل از شروع به شما بدهد. اگر قصد دارید، داخل خانه را رنگ کنید رعایت یک سری نکات که قبلاً بدان اشاره شده لازم ‌است.

اما اگر بخواهیم به صورت کلی در مورد رنگ‌کاری فضای داخلی خانه صحبت کنیم باید بگوییم مواردی همچون اصول رنگ‌ آمیزی ساختمان، ترکیب رنگ ساختمان و هماهنگی آن با اجزای دکوراسیون از جمله مسائل مهم در رنگ کردن خانه است که باید بدان توجه داشت.

منبع: howstuffworks | بیتوته

خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 2 =