روغن کاری پنکه

5

فصل گرما در حال نزدیک شدن است و ممکن است پس از روشن کردن پنکه متوجه صدای قیژ قیژ آن شده باشید. هر وسیله الکتریکی که از موتور الکتریکی استفاده می کند، پس از گذشت مدتی نیاز به پنکه و روانکاری دارد. پنکه های مختلف مخصوصا پنکه های سقفی در طول زمان می توانند به دلیل کارکرد بالا نیاز به تعمیر و نگهداری را در خود حس کنند. با مکانیزمی که تیغه های فن حین چرخیدن پیدا می کند، یاتاقان ها عملیات چرخاندن را بدون سر و صدا انجام می دهند.

اما هنگامی که یاتاقان ها روی یکدیگر مالیده می شوند، اصطکاک تولید شده و به تدریج به هم ساییده و موجب ایجاد سر و صدا می شوند. اگر پنکه شما شروع به سر و صدا کرد، روغن کاری کردن آن می تواند برای رفع مشکل مفید باشد. برای حصول اطمینان از اینکه فن شما نیاز به روغنکاری دارد یا خیر، بهتر است به بررسی آن بپردازید. در زیر دستورالعمل هایی برای انجام این کار ارائه می شود که بهتر است پیش از انجام، مسائل ایمنی را رعایت کنید، چرا که می تواند حامل خطرات الکتریکی برای شما باشد.

نوع پنکه ام را چگونه تشخیص دهم؟

مدل های مدرن تر پنکه نیاز به روغنکاری ندارند اما برای اینکه آگاه شوید پنکه شما از چه نوعی است باید به سال ساخت آن توجه کنید. پنکه های تولید شده قبل از سال ۱۹۷۰ به ویژه آنهایی که از آهن و چدن ساخته شده اند نیاز به روغنکاری دوره ای دارند. سیم پیچ موتور این این پنکه ها معمولا از طریق سوراخ های خروجی در پایین محفظه موتور قابل مشاهده است. برای اینکه مطمئن شوید پنکه سقفی شما نیاز به روغنکاری دارد یا خیر بهتر است یک نردبان زیر پنکه قرار داده و به اندازه کافی بالا بروید تا بتوانید روی محفظه موتور را ببینید. یک سوراخ در محفظه روغنکاری وجود دارد که اگر آن را نبینید نشان دهنده زمان روغنکاری پنکه شماست.

روغن کاری پنکه سقفی
 

چه نوع روغنی مناسب است؟

برای روان کردن مهره های پنکه از روغن موتور می توانید استفاده کنید و نیاز است که از پاک کننده ها اجتناب کنند. تنها به میزان چند قطره روغن نیاز دارید که می توانید آن را از فروشگاه های مکانیکی خودرو نیز تهیه کنید. مایعات روغنکاری می توانند قطعات فلزی داخل موتور پنکه شما را تمیز کنند. اسپری کردن روغن به سوراخ های موتور پنکه نیز می تواند مفید باشد. روش انجام این کار در ادامه شرح داده می شود.

روغن کاری پنکه سقفی
روغن کاری موتور پنکه

دستورالعمل روغن کاری

ابتدا پنکه را خاموش کنید و حتی می توانید کنتور برق را نیز بزنید، چرا که پنکه هایی که از راه دور کنترل می شوند، می توانند در صورت عدم ملاحظه توسط فرد دیگری روشن شوند و خطر برق گرفتگی را بالا ببرند. روغن را به یک گوش پاک کن یا سطحی با نوک سوزنی آغشته کنید و آن را روی سوراخ روغن کاری پنکه تان که بالای تیغه ها وجود دارد بزنید. این سوراخ کوچک که حفره نفتی نامیده می شود، دریچه ای برای ورود روغن است.

اگر این حفره را نتوانستید پیدا کنید، پس احتمالا پنکه شما از نوع موتور مهر و موم شده است. در غیر این صورت با استفاده از یک پمپ تمیزکننده لوله، سطح روغن داخل پنکه را آزمایش کنید. اگر تمیزکننده وارد مخزن شد و هیچ اثر روغنی روی آن وجود نداشت، نشان دهنده این است که باید فن خود را روغنکاری کنید. پس روغن را به سوراخ بریزید تا مخزن پر شده و روغن از آن پایین رود. سپس پنکه را به طرفین بچرخانید تا روغن روی بلبرینگ حرکت کند.

روغن کاری پنکه سقفی

تمیزکاری و تست نهایی پنکه

در نهایت میزان روغن اضافی را پاک کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ گرد وغباری نیز روی پنکه وجود نداشته باشد. البته مرحله تمیزکاری پنکه را پیش از روغن کاری انجام دهید که روغن به گرد و خاک ها نچسبد و خاک سوراخ و حفره روغنکاری را آلوده نکند. پس از انجام این کار، پنکه خود را تست کنید تا دریابید که آیا باز هم صدا می هد یا خیر. اگر مشکل با روغن کاری برطرف نشد نشان دهنده مشکلی دیگر از پنکه است و بهتر است آن را به تعمیرکاری متخصص نشان دهید.

روغن کاری پنکه سقفی

روغن کاری موتورهای درزگیری شده

بسیاری از موتورهای پنکه درزگیری و مهر وموم شده اند و سوراخی برای ورود روغن در آنها وجود ندارد. روانکاری این پنکه ها پیچیده تر است و به طور معمول روش انجام آن، طی مراحل برداشتن تیغه فن، درآوردن موتور و روغنکاری و سپس اسمبل کردن مجدد قطعات است که تنها در صورتی که آشنایی با مراحل آن داشته اید این کار را انجام دهید و در غیر این صورت آن را به تعمیرگاه یا متخصصان مجرب بسپارید.

منبع: wikihow

5 نظرات
  1. اعظمی می گوید

    باسلام. تقریبا یک هفته است که پنکه سقفی smc خریدم و نصاب نصب کرده. بعد از چند روز کار پنکه شروع کرده به صدای قیژ قیژ خیلی زیاد. فرقی هم نمیکنه رو دور چند باشه. امکانش هست راهنمایی کنید که مشکل از چی میتونه باشه؟

    1. شهروز می گوید

      سلام.دو احتمال وجود داره، یا موقع نصب نصاب قطعات رو بصورت انحراف جزئی روی هم سوار کرده و یا بخاطر نو بودن و خشکی کامل نیاز به روغنکاری داشته که نصاب باید این کار رو انجام میداده……..نوسانات برق هیچ اثری در ایجاد این نوع سر و صدا نداره…….در اولین فرصت رفعش کنید و الا با این وضعیت احتمالا به قطعات اصلی فشار و آسیب بزنه.

  2. سولماز می گوید

    سلام پایه پنکه شکسته ک با چسب اتصال داشته از نوع پنکه های بلند بوده ایا متصل میشود یا نه

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام دوست عزیز. با مراجعه به سایت استادکار از همکاران ما راهنمایی بگیرید.

  3. علی می گوید

    سلام و عرض ادب
    آیا خراب شدن بلبرینگ پایینی موتور پنکه سقفی و بریدن آن باعث سقوط پنکه سقفی بر سر کسانی که زیرش استراحت می‌کنند میشود؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 3 =