بخاری گازی بهتر است یا پکیج، کدام را بخریم؟

0

هر ساله میزان قابل توجهی از هزینه‌های خانوار‌ها صرف گرمایش منزل آن‌ها می‌شود، بنابراین آگاهی کامل از ویژگی‌های سیستم‌های مختلف گرمایشی برای تصمیم گیری هنگام خرید بسیار ضروری است. در این مطلب به ذکر ویژگی‌های دو روش گرمایشی محبوب یعنی بخاری و پکیج پرداخته‌ایم، آن‌ها را مقایسه کرده‌ایم و از مزایای پکیج نسبت به بخاری و بالعکس گفته‌ایم تا شما بتوانید تصمیم جامعی درباره انتخاب بین پکیج و بخاری بگیرید.

در آخر شما خواهید توانست به این سوال که بخاری گازی بهتر است یا پکیج پاسخ دهید و با دیدی باز به خرید بخاری گازی یا پکیج اقدام کنید .

پکیج چیست؟

پکیج ( از هر دو نوع دیواری و زمینی) دستگاهی است که (به جای موتورخانه مرکزی) قادر به تأمین همزمان آب گرم مصرفی و آب گرم شوفاژ برای هریک از واحدهای آپارتمان بوده و به راحتی به جای یک کابینت دیواری یا زمینی نصب می‌گردد.

پکیج دستگاهی است که قادر به تأمین همزمان آب گرم مصرفی و آب گرم شوفاژ برای واحدهای آپارتمان است.
پکیج دستگاهی است که قادر به تأمین همزمان آب گرم مصرفی و آب گرم شوفاژ برای واحدهای آپارتمان است.

پکیج‌ها از نظر نحوه عملکرد مشابه سیستم موتورخانه عمل می‌کنند، با این تفاوت که در سیستم موتورخانه برای تمامی‌ واحدها از یک مخزن بزرگ استفاده می‌شود ولی در سیستم پکیج این مخزن به مخزن‌های کوچک‌تر تقسیم شده و در هر واحد یکی از آن‌ها قرار گرفته است.

مزایا و معایب پکیج

مزایای استفاده از پکیج:

از مزایا و معایب پکیج می توان به موارد زیر اشاره کرد .

استقلال کامل هر واحد مسکونی

عدم اشغال فضای مفید

سهولت در نصب، راه اندازی، سرویس و نگهداری

در دسترس بودن پکیج شوفاژ دیواری و امکان کنترل سیستم در داخل ساختمان

ایمنی بسیار بالا (بدلیل وجود سنسورهای آب گرم مصرفی و شوفاژ و سنسور دود)

تنظیم دما به میزان دلخواه

مصرف بهینه سوخت گاز، راندمان احتراق و تبادل حرارت بالا و نتیجتاً کاهش هزینه گاز مصرفی

کارکرد آرام و بدون صدا

معایب استفاده از پکیج:

عمر کمتر نسبت به موتورخانه

اشغال فضای داخل واحد

کارایی کمتر در متراژهای بالای ۳۰۰ متر

بخاری چیست؟

بخاری از مشهورترین سیستم‌های گرمایشی خانه محسوب می‌شود. بخاری‌ها بهره‌وری انرژی بالایی دارند و اجازه نمی‌دهند گرمای تولید شده به راحتی هدر برود. بخاری‌ انواع مختلفی دارد که در ایران مدل‌های گازی عمومیت بیشتری دارد. شعله بخاری هوا را به‌طور موضعی گرم می‌کند و سپس به وسیله قانون انتقال گرما در هوا، کل هوای اتاق گرم می‌شود.

بیشتر بدانید بهترین و مناسب ترین کفپوش برای سیستم گرمایش از کف

بخاری‌ انواع مختلفی دارد که در ایران مدل‌های گازی عمومیت بیشتری دارد.
بخاری‌ انواع مختلفی دارد که در ایران مدل‌های گازی عمومیت بیشتری دارد.

بخاری گازی با گاز طبیعی یا گاز مایع کار می‌کند. هم‌اکنون از بخاری گازی در کشورهای غربی برای گرم کردن محیط‌های خارج از ساختمان همچون گلخانه و پاسیو استفاده می‌شود.

مزایا و معایب بخاری

مزایای استفاده از بخاری:

راه اندازی و نصب آسان

قیمت پایین نسب به سایر روش‌های گرمایشی

هزینه تعمیر و نگهداری پایین

معایب استفاده از بخاری:

سیاه کردن دیوارها و سطوح اطراف

ایجاد خطر گازگرفتگی در صورت نصب نادرست (در بخاری گازی)

اشغال فضای زیاد

مقایسه پکیج و بخاری- پکیج بهتر است یا بخاری؟

حتما پس از مطالعه عوامل بالا در عین شفاف شدن برخی موارد در مورد هر روش، این سوال برایتان پیش می‌آید که: “پس در نهایت کدام انتخاب بهتری است؟ چه دستگاهی بخرم؟ پکیج یا بخاری؟

مطمئنا در انتخاب سیستم گرمایشی عوامل زیادی دخالت دارند. اینکه تا چه میزان می‌توانید برای راه‌اندازی سیستم هزینه کنید تاثیر زیادی در انتخابتان دارد. اما این نکته را از یاد نبرید که هزینه‌ اولیه بالا یا پایین به تنهایی نشانه خوب یا بد بودن یک سیستم نیست. از آنجاییکه تعویض دائم سیستم گرمایشی خانه کار راحت و در بسیاری از موارد امکان پذیر نیست، مهم است که در هنگام خرید نهایت دقت را به کار ببرید. در ادامه دو روش گرمایشی بخاری و پکیج را از منظر عوامل تاثیرگذار مصرف انرژی، ایمنی، فضای اشغالی، هزینه، نصب و نگهداری و زیبایی با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم.

بیشتر بدانید رادیاتور پنلی چیست؟

کدام انتخاب بهتری است؟ پکیج یا بخاری؟
کدام انتخاب بهتری است؟ پکیج یا بخاری؟

ایمنی پکیج بالاتر است یا بخاری؟

بخاری گازی با مصرف سوخت گاز مایع تولید حرارت می‌کند و از آنجایی که گاز مایع به عنوان یک ماده شیمیایی می‌تواند خطرناک باشد باید در هنگام استفاده از بخاری گازی شرایط امنیتی فراوانی را بررسی کرد. برای مثال چک کردن دوره‌ای دود کش بخاری گازی در بالای پشت بام که اگر کلاهک آن به درستی نصب نشده باشد و یا توسط اجسام خارجی مسدود شده باشد، می‌تواند جان افراد را به خطر اندازد. متاسفانه هر ساله با شروع فصل سرما، شاهد خبرهای ناخوشایند در مورد مرگ و میر افراد به دلیل گازهای سمی‌حاصل از بخاری نفتی از جمله منو کسید کربن هستیم.

از طرفی در صورت اتصال ناقص بخاری گازی توسط شیلنگ مخصوص گاز به لوله کشی گاز شهری یا کپسول گاز و عدم استفاده از بست مناسب شلنگ، گاز از محل اتصال به لوله نشت خواهد کرد و علاوه بر ایجاد مسومیت می‌تواند باعث انفجار ساختمان شود.

بخاری برقی خطرات ذکر شده را ندارد اما از بابت قدرت گرمایش به هیچ عنوان قابل مقایسه با بخاری گازی و پکیج نیست و کاربرد گرمایش واحد ساختمان را انجام نمی‌دهد.

از طرفی پکیج‌ها با استفاده از روش گرمایش محیط از طریق آب گرم کار کرده و دارای سنسورهای هشداردهنده هستند و به این طریق میزان خطرات ناشی از نشت منوکسیدکربن از مجراهای دودکش و همچنین خطرات ناشی از نشت گاز و خطر انفجار آن در ساختمان را به شدت کاهش می‌دهند.

بنابراین به طور کلی امنیت پکیج از بخاری بیشتر است.

 بیشتر بدانید علت داغ شدن شوفاژ و رادیاتور در تابستان

پکیج مقرون به صرفه‌تر است یا بخاری؟

قیمت خرید اولیه بخاری گازی در مقایسه با پکیج بسیار مقرون به صرفه‌تر است.

هزینه بعدی که می‌توان در مورد این دو وسیله با هم مقایسه کرد، میزان مصرف سوخت برای تولید حرارت در این وسیله‌ها است. برای خیلی از افراد این سوال پیش می‌آید که مصرف گاز پکیج بیشتر است یا بخاری؟

در این باره باید بدانید که دستگاه پکیج برای تولید حرارت از انرژی برق و گاز استفاده می‌کند، در حالی که در بخاری گازی فقط از گاز استفاده می‌شود. بنابراین در صورت استفاده از پکیج شما هم  قبض گاز پکیج را بایدپرداخت کنید و هم قبض برق را و هزینه ماهانه پکیج بالاتر از بخاری خواهد بود. همچنین میزان بازده حرارتی بخاری به دلیل سوخت گاز مایع بالاتر از پکیج است. می‌توان بازده حرارتی پکیج را هم بالاتر برد ولی در این صورت هزینه مصرف گاز پکیج دیواری با افزایش دما به صورت تصاعدی در مقایسه با بخاری گازی بالا می‌رود. علت مصرف زیاد گاز در پکیج در برخی منازل هم می‌تواند همین موضوع باشد. (البته برخی از تولیدکننده‌های پکیج سعی در رفع این عیب داشته‌اند، برای مثال مصرف گاز پکیج ایران رادیاتور تا حد زیادی بهینه شده است.)

با این حال استفاده از پکیج این مزیت را دارد که بر خلاف تصور، استفاده از پکیج سبب مصرف بیشتر آب نمی‌شود. همچنین این نکته را فراموش نکنید که در صورت استفاده از پکیج دیگر نیازی نیست که هزینه دیگری برای تهیه آب گرمکن بپردازید، زیرا پکیج هم آب مصرفی ساختمان را گرم می‌کند و هم برای فضاهای ساختمان گرما تولید می‌کند.

بیشتر بدانید ارتفاع بتن ریزی در گرمایش از کف چقدر است؟

کدام یک فضای بیشتری اشغال می‌کند- پکیج یا بخاری؟

بخاری‌ها با توجه به سایزهای مختلف موجود در بازار، فضاهای متفاوتی را اشغال می‌کنند. اما در هر سایزی که باشند، به دلیل فضای مورد نیاز برای تعبیه لوله بخاری به طور کلی، مقدار فضای بیشتری را در مقایسه با پکیج اشغال می‌کنند. پکیج‌های دیواری از آنجاییکه معمولا در بالکن منازل و به طور کلی روی دیوار نصب می‌شوند، در فضای منزل، اتلاف ایجاد نمی‌کنند.

کدام یک آلاینده بیشتری تولید می‌کنند- پکیج یا بخاری؟

بخاری گازی به دلیل احتراق گاز مایع سبب ایجاد دوده و سیاهی بر روی دیوار و پرده‌ها می‌شود، علاوه بر این در صورت نصب نادرست لوله بخاری و عدم رعایت فاصله طولی لوله بخاری با دیوار، گرمای لوله بخاری باعث ایجاد لکه‌های زرد و حتی سوختگی دیوار و کاغذ دیواری می‌شود. اما پکیج‌های گرمایشی معمولا آلاینده خاصی را از از خود به جای نمی‌گذارند.

نتیجه گیری

به صورت کلی می‌توان نتیجه گرفت که تنها مزیت بخاری، پایین بودن هزینه‌های آن است و این روزها با توجه به طراحی‌های مدرن ساختمان‌ها و به خصوص در مجتمع‌های مسکونی چندین واحده، استفاده از پکیج امری غیرقابل اجتناب است. در واقع تهیه یک پکیج برای واحد آپارتمانی در بلند مدت به صرفه‌تر و از لحاظ ایمنی، زیبایی، تولید آلاینده و … توجیه‌پذیرتر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + هجده =