کمپرسور اسکرول چیست؟

0

کمپسور اسکرول یکی از انواع برتر کمپرسورهای کولر گازی است که معمولا از سوی کارشناسان تعمیرات کولر گازی، توصیه می‌شود. دیگر انواع کمپرسور کولر گازی را می‌توانیم در گروه‌های پیستونی و روتاری جای دهیم. کمپرسور اسکرول یکی از اجزای تشکیل دهنده کولر گازی است که وظیفه‌ای حیاتی بر دوش دارد. به شکلی که در صورت خرابی این کمپرسور، عملکرد کلی کولر گازی تحت تاثیر قرار گرفته و فرآیند خنک سازی به درستی انجام نخواهد شد. در ادامه با استادکار همراه باشید .

در بازار تجهیزات کولرهای گازی، با انواع کمپرسورهای کولر گازی، روبرو می‌شویم که هر یک به شکلی دارای مزیت‌ها و احتمالا مشکلاتی هستند. عملکرد کلی کولر گازی و ایجاد سرمایش در آن به چه صورت است؟

در عملکرد کولرهای گازی، گازی به نام R22 داریم که باید متراکم شده و در فرآیند میعان، کاهش دما ایجاد کند. در حقیقت همین کاهش دماست که سرمای مورد نظر ما از کولر گازی را به وجود می‌آورد. حلقه طلایی انجام این فرآیند و فشرده سازی گاز موجود، همان کمپرسورهای کولر یا به صورت ویژه اسکرول است که در این مطلب نگاهی به اطلاعات وابسته به آن، می‌اندازیم.

کمپرسور اسکرول
کمپرسور اسکرول یکی از انواع کمپرسور کولر گازی بوده که دارای دو قطعه متحرک و ثابت مارپیچی است.

در حقیقت کمپرسورها گاز را از اپراتور کولر به داخل خود کشیده و سپس مایع به وجود آمده را به کندانسور سوق می‌دهند. اختلاف فشار به وجود آمده در این میان، جریان هوای سرد را به وجود می‌آورد.

خدمات مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

  • تعمیر تخصصی خودرو در محل توسط مکانیک سیار
  • خدمات تخصصی مکانیکی، باطری سازی و تعمیرگاه سیار خودرو
  • تعمیرات اتومبیل ایرانی و وارداتی
  • دیاک و تعمیر موتور خودرو، تعمیر گیربکس، دیفرانسیل و جعبه دنده
دریافت این خدمت از استادکار

معرفی کمپرسور اسکرول

کمپرسور اسکرول یکی از بهترین انواع کمپرسورهای کولر گازی بوده و فرایند فشرده سازی گاز را با کیفیت بالا انجام می‌دهد. این کمپرسور از دو صفحه تشکیل شده و همان طور که از نام آن می‌توان حدس زد، ساختار مارپیچی دارد. یکی از این صفحات متحرک بوده و دیگری کاملا ثابت است.

برای عمل کردن کمپرسور، گاز از یک دریچه به آن وارد شده و صفحه متحرک شروع به متراکم ساختن آن می‌کند. برای آن که گاز وارده به کمپرسور اسکرول متراکم و فشرده سازی گردد، صفحه متحرک در زاویه ۳۶۰ درجه چرخیده و گاز را به مایع تبدیل می‌کند. البته این روالی‌ست که تمام کمپرسورهای کولر گازی در این مرحله طی می‌کنند، اما کمپرسور اسکرول آن را به بهترین شکل و با بالاترین میزان ایجاد سرمایش، انجام می‌دهد و این چیزی‌ست که برای داشتن بهره‌وری بالاتر، به دنبال آن هستیم.

کمپرسور اسکرول
کمپرسور اسکرول از اجزای تشکیل دهنده کولر گازی است و با تبدیل گاز به مایع، سرمایش مورد نظر را ایجاد می کند.

مزایای کمپرسور اسکرول

کم مصرف بودن

کمتر بودن قطعات متحرک در این کمپرسور و به طور کلی شکل فرآیند آن، باعث می‌شود که مصرف انرژی در آن پایین‌تر بوده و در نهایت هزینه استفاده از کولر گازی را کاهش دهد.

ایجاد صدای کمتر

از آن جایی که گاز وارد شده به مخزن این کمپرسور، به صورت کامل فشرده شده و خارج می‌گردد، صدای آن چنانی از اسکرول شنیده نمی‌شود. به همین علت کولرهای گازی که از این کمپرسور در ساختار خود بهره برده‌اند، بارها بی‌صداتر و بدون لرزش‌های آشنا در کولرهای گازی هستند.

کمپرسور اسکرول
کمپرسور اسکرول نسبت به سایر کمپرسورها از صدای کمتر، بهره وری بالاتر و مصرف انرژی پایین تر برخوردار است.

قطعات کمتر

کمپرسور اسکرول دارای ساختار ساده‌تری نسبت به سایر موارد کمپرسور کولر گازی است و به همین سبب؛ قطعات کمتری دارد. این کمتر بودن قطعات باعث می‌شود تا فرسودگی و خرابی کمتری از این کمپرسور دریافت کنیم و تعمیرات آن نیز ساده‌تر و دیرتر اتفاق بیفتد.

عایق بندی بالاتر در مقابل ورود مایع به داخل کمپرسور

بازگشت مایع به داخل کمپرسور یکی از مشکلاتی‌ست که غالبا در کمپرسور کولر گازی با آن روبرو هستیم. اما در مدل اسکرول، این موضوع تقریبا کامل رفع شده و نباید نگران بازگشت مایع به داخل کمپرسور و نفوذ به آن باشیم.

کمپرسور اسکرول
مقاومت کمپرسور اسکرول نسبت به دیگر نمونه های کمپرسور کولر گازی در مقابل بازگشت مایع، بالاتر است و از این جهت مزیت دارد.

معایب کمپرسور اسکرول

قیمت بالاتر

یکی از اصلی‌ترین معایب این کمپرسور از اجزای تشکیل دهنده کولر گازی را باید قیمت بالاتر آن بدانیم که باعث می‌شود به سمت سایر کمپرسورها کشانده شویم. البته غافل از این که نرخ بالاتر این کمپرسور به موازات کم مصرف بودن آن، خواهد بود و در نهایت باید انتخاب اسکرول را مقرون به صرفه بدانیم.

راندمان پایین تر در شرایط فشار بالا

اگر چه کمپرسورهای اسکرول با نبود ولو تخلیه دینامیک، تلفات کمتری از سرمایش دارند، اما زمانی که قرار باشد تحت فشار بالا کار کنند، بازدهی آن‌ها پایین‌تر از چیزی‌ست که در سایر کمپرسورها می‌بینیم. به واقع بالاترین بهره‌وری کمپرسورهای اسکرول زمانی‌ست که قرارگیری آن‌ها برای یک محدوده هدف باشد. در این شرایط نیازی به ولو تخلیه دینامیکی نبوده و نداشتن آن، تاثیری در عملکرد کولر نخواهد داشت.

کمپرسور اسکرول
کمپرسورهای اسکرول دارای قیمت بالاتری هستند، اما با توجه به بهینه بودن مصرف انرژی و سایر مزایای آن ها، مقرون به صرفه به نظر می رسند.

کاربردهای کمپرسور اسکرول

کمپرسورهای اسکرول را بیشتر در کولرهای گازی و پمپ‌های خلأ می‌یابیم. این کولرهای گازی می‌توانند کاربرد خانگی، سازمانی و یا حتی صنعتی داشته باشند. وجود قطعات کمتر و سادگی ساختار این کمپرسور، در میان اجزای تشکیل دهنده کولر گازی و سایر قطعات؛ باعث می‌شود که میزان نیاز به تعمیرات کمتر و ارزان‌تری در خصوص آن وجود داشته باشد.

منبع: mechanism

تعویض لنت ترمز خودرو در محل

تعویض لنت ترمز خودرو در محل

  • خدمات تعویض لنت ترمز خودرو در محل
  • تعویض لنت ترمز عقب و جلو انواع ماشین‌های ایرانی و خارجی
  • تعویض لنت ترمز پراید، سمند، تیبا، ال 90، پژو پارس، 206، 405 و تمامی خودروهای داخلی
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − چهار =