مراحل نحوه اجرای گرمایش از کف

2

اگر می‌خواهید با نحوه اجرای گرمایش از کف آشنا شوید، این مطلب برای شما است. به طور کلی مراحل اجرای گرمایش از کف به چندین بخش مختلف و اساسی تقسیم می‌شود که اگر بخواهید انتظار کارکرد صحیحی از سیستم گرمایش از کف داشته باشید باید تمامی مراحل لازم را به دقت پیگیری و اجرا کنید. برای آشنایی بیشتر با مراحل مختلف اجرای گرمایش از کف با استادکار در این مطلب همراه شوید.

چرا گرمایش از کف در ساختمان؟

اگر به دنبال چگونگی اجرای گرمایش از کف هستید قطعا از سیر تا پیاز سیستم گرمایش از کف را می‌دانید و با فواید بسیار زیادی که این سیستم دارد مانند ایجاد گرمای یکنواخت، مقرون به صرفه بودن  و صرفه جویی آن در انرژی مصرفی آشنایی دارید. پس بهتر است وقتتان را بیشتر از این نگیریم و مستقیم به سمت مراحل اجرای گرمایش از کف و نحوه صحیح اجرای گرمایش از کف برویم، با ما همراه باشید.

سیستم گرمایش از کف یک راه‌حل مقرون به صرفه و کاملا اقتصادی برای ایجاد گرما در روزهای سرد سال در خانه است.
سیستم گرمایش از کف یک راه‌حل مقرون به صرفه و کاملا اقتصادی برای ایجاد گرما در روزهای سرد سال در خانه است.

اجرای گرمایش از کف چطور انجام می‌شود؟

همانطور که قبل‌تر هم به آن اشاره کردیم مراحل اجرای گرمایش از کف به سه دسته، مراحل قبل نصب، مراحل نصب سیستم گرمایش از کف و مراحل بعد از نصب تقسیم می‌شود که به همین ترتیب نیز ما توضیحات لازم را ارائه می‌دهیم:

مراحل قبل از نصب سیستم گرمایش از کف

  1. قبل از نصب سیستم گرمایش از کف شما نیاز به نصب سیستم‌های دیگر مربوط به کف ساختمان مانند نسب سیستم آبرسانی، برق، ایزوگام کف و گاز را دارید. تنها پیشنهادی که می‌توانیم در مورد نصب سیستم‌های ضروری در کف ساختمان به شما بدهیم این است که حتما از کالاهای مرغوب و با کیفیت استفاده کنید و مطمئن شوید که نصب تمام سیستم‌ها کف به طور صحیح انجام شده است.
  2. پس از نصب تمام سیستم‌های لازم در کف حتما یک نقشه دقیق و صحیح از گرمایش از کف و محل دقیق کلکتورها تهیه کنید تا هنگام اجرای گرمایش از کف با مشکل مواجه نشوید.

مراحل نصب و اجرای گرمایش از کف

پس از تهیه نقشه گرمایش از کف و مشخص کردن مکان دقیق کلکتورها در این مرحله بایستی با توجه به مسیر رفت و برگشت گرمایش از کف، عایق‌ها و لوله کشی مربوط به گرمایش از کف را نصب کنید که این مراحل را ما به صورت جداگانه برای شما توضیح می‌دهیم:

  1. محل کلکتور: قبل از هر چیز بایستی یک مکان مناسب برای قرار دادن جعبه کلکتور در نظر بگیرید که دسترسی کامل به سیستم تامین کننده گرمایش ( پکیج یا موتورخانه) و همچنین فضای اجرای گرمایش را داشته باشد.
  2. عایق کاری: برای عایق کاری دیوارهای اطراف را بین ۶ تا ۱۰ سانتی‌متر عایق کنید و سپس به سراغ نصب عایق کف بروید. در این حین توجه داشته باشید که عایق کف بایستی حداقل ۳ سانتی‌متر با چگالی ۲۵ باشد و همچنین تمام درزها باید پوشانده شوند.

یادتان نرود که: برای محکم کردن و فیکس کردن عایق در کف ساختمان از وسایل فلزی مانند پیچ استفاده نکنید زیرا فلزات سبب انتقال حرارت به کف ساختمان می‌شوند در نتیجه برای محکم کاری کارتان از چسب پهن نواری و یا کاغذی استفاده کنید.

  1. اجرای لوله کشی: اصلی‌ترین قسمت اجرای گرمایش از کف پس از نصب لوله کشی سیستم گرمایش از کف است. قبل از اجرای لوله کشی به شما توصیه می‌کنم از صحت و سلامت لوله‌ها مطمئن شوید زیرا اگر کف لوله مشکل دو پهن شدن داشته باشد یا سوارخ بر روی آن دیده شود باید کل حلقه را جمع کنید و لوله جدید بگذارید. همچنین به خاطر داشته باشید که لوله کشی بایستی طبق نقشه‌ای که از قبل تهیه کرده‌اید پیش رود و فواصل در آن رعایت شود. حال برای شروع کار لوله‌های پنج لایه را به کلکتورها ببندید و در کف هر فضا به طور کاملا مجزا پهن کنید. برای روش پهن کردن لوله‌های گرمایش از کف می‌توانید از دو مدل حلزونی( دایره وار) و یا مارپیجی( ردیفی) و همچنین ترکیبی از این دو استفاده کنید.

بیشتر بدانید نحوه انتخاب و تعیین ظرفیت پکیج دیواری

روش دایره‌وار اجرای گرمایش از کف

در این روش تمامی لوله‌ها از طرفین به سمت وسط اجرا می‌شوند و سپس از وسط دوباره به طرفین برگشته و به سمت کلکتور خروجی هدایت می‌شوند.

اجرای دایره‌وار لوله‌ها در گرمایش از کف
اجرای دایره‌وار لوله‌ها در گرمایش از کف

روش ردیفی اجرای گرمایش از کف

در این روش لوله‌ها به صورت ردیفی با یک فاصله معین از سمتی به سمت دیگر اجرا می‌شوند و در نهایت به سمت کلکتور خروجی هدایت می‌شوند.

اجرای ردیفی لوله‌ها در گرمایش از کف
اجرای ردیفی لوله‌ها در گرمایش از کف
  1. نصب بست خاردار: برای نگهداری هر چه بیشتر لوله‌ها روی عایق سعی کنید در فواصل مناسب از بست خاردار استفاده کنید. به طور مثال هر نیم متر از یک بست استفاده کنید. البته توصیه استادکاران این است که برای این کار بست خاردار را به کمک ابزار مخصوص آن جا بزنید تا بست‌ها به صورت زاویه دار در عایق فرو روند زیرا اگر به صورت عمود در داخل عایق فرو روند، لوله در داخل بست قفل می‌شود و دیگر از آن بیرون نمیاید و از عایق هم جدا نمی‌شود.
  2. نصب خرطومی: در حین لوله کشی شما بایستی لوله‌ها را وارد کلکتور کنید و حتما به خاطر داشته باشید که محل طلاقی لوله و کلکتور را با استفاده از خرطومی محافظ لوله بپوشانید زیرا لوله‌ به کلکتور ثابت شده است، حال اگر کلکتور تکان بخورد احتمال شکستن لوله بسیار زیاد است و خرطومی بابت جلوگیری از چنین مشکلی توصیه می‌شود.

بیشتر بدانید علت سیاه شدن پشت شوفاژ

مراحل پس از نصب سیستم گرامایش از کف

  1. بتن ریزی: اگر لوله‌های گرمایش از کف را به درستی نصب کرده‌اید و تست نشتی را گرفته‌اید نوبت به مراحل پایانی کار به نام بتن ریزی بر روی لوله رسیده‌اید. فقط فراموش نکنید که مرحله بتن ریزی باید طبق اصول فنی و بسیار دقیق با مهارت بالا صورت گیرد. ضخامت بتن روی گرمایش از کف تنها ۲ تا ۴ سانتی متر باید باشد و پس از آن می‌توان با استفاده از یک کفپوش مناسب( سرامیک، پارکت، سنگ، موزاییک و …) کف سازی را انجام داد.

دانستنی‌ها درباره اجرای گرمایش از کف

  • محاسبه طول لوله برای اجرای گرمایش از کف بستگی به متوسط دمای اتاق دارد که برای راحتی زندگی در نظر گرفته می‌شود. معمولا حداکثر طول لوله گرمایش از کف برای لوله‌هایی به قطر ۱۶ تا ۹۰ متر است، برای لوله‌هایی به قطر ۲۰ تا ۱۲۰ متر و برای لوله‌هایی به قطر ۲۵ تا ۱۵۰ متر است.

مبدل حرارتی گرمایش از کف

  • مبدل حرارتی گرمایش از کف می‌تواند یکی از دو مدل موتورخانه یا پکیج باشد که برای هر کدام نوع سیستم لوله کشی گرمایش از کف متفاوت است.
  • حداکثر دمای گرمایش از کف با وجود آنکه بسته به نوع مبدل حرارتی گرمایش از کف دارد اما می‌توان گفت این سیستم آب گرم را تا حداکثر دمای ۴۰ الی ۴۵ درجه از طریق مبدل حرارتی و کلکتورها توزیع می‌کند و حداکثر دمایی که به کف می‌رساند ۲۹ درجه است.

نکات مهم در اجرای گرمایش از کف

  • فراموش نکنید که نصب لوله‌ها باید از سمتی شروع شود که هوای سرد از آن ناحیه نفوذ می‌کند.( مثل سمت پنجره یا دیوار بیرونی)
  • یکی از نکات مهم دیگر این است که باید توجه داشته باشید لوله اجرا شده از ابتدای مسیر تا انتها یک تکه باشد و برای جلوگیری از صدمات و نشتی های احتمالی هرگز از بوشن یا اتصالات استفاده نکنید.
  • قبل از اجرای گرمایش از کف، حتما شیب ساختمان را در نظر بگیرید. زیرا کف فضا نباید شیب زیادی داشته باشد تا آبی که در لوله جریان دارد به سیستم پمپاژ گرمایش یا موتورخانه فشار وارد نسازد.
  • به خاطر داشته باشید که حتما در انتهای کار برای تست نهایی، سیستم گرمایش از کف را تحت فشار قرار دهید تا هرگونه احتمال نشتی یا سوراخ شدگی لوله‌ها مشخص شود و هرگز بدون تست قبلی و بدون اطمینان مرحله بت ریزی را انجام ندهید.

سخن آخر

نحوه صحیح اجرای گرمایش از کف و توجه به نکات مهم در اجرای گرمایش از کف جز موارد مهمی است که حتما باید به خاطر بسپارید. راستی فراموش نکنید که پس از مرحله آخر یعنی بتن ریزی و تست سیستم گرمایش از کف، کفپوش اصلی فضا را اجرا کنید.

2 نظرات
  1. Hossein bagheri می گوید

    با سلام خیلی متشکرم از توضیحات و مطالب مفیدی که در این مقاله ارایه نمودین .
    من سیستمی را میشناسم که به وسیله کابل های حرارتی و بوسیله برق به جای سیستم لوله کشی و یا پکیج می توان به عنوان گرمایش از کف استفاده نمود.
    به این نوع سیستم سیستم گرمایش از کف برقی می گویند.

  2. علی می گوید

    تکتم خیلی دختره هنرمند و همه کاریه، مثل تکتم باشیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 5 =