آموزش تست لوله کشی آب ساختمان

0

تست لوله کشی آب ساختمان بعد و قبل از نصب و راه‌اندازی آن اهمیت زیادی دارد و این اطمینان را به تکنسین و ساکنان ساختمان می‌دهد که از این پس بدون مشکل می‌توانند از آب لوله‌کشی شهری استفاده کنند و از طرفی، تخلیه فاضلاب‌ها نیز بدون مشکل انجام خواهد شد. از این رو آشنایی با روش تست لوله فاضلاب ساختمان و محاسبه فشار آب در لوله نیز برای فردی که قرار است لوله‌کشی را اجرا کند، اهمیت بسزایی دارد و می‌تواند ایمنی و عملکرد درست لوله‌ها را تضمین کند. در این مقاله از استادکار قصد داریم تا با تست لوله کشی آب ساختمان در قسمت‌های مختلف آن بیشتر آشنا شویم، لطفاً با ما همراه باشید.

اهمیت تست لوله کشی آب ساختمان

درست بعد از نصب کامل سیستم لوله‌کشی، بهتر است برای اطمینان از صحت کارکرد و عملکرد اتصالات اقدام به تست لوله کشی آب ساختمان کنید. بسیاری از افراد که وظیفه نصب لوله‌کشی‌ها را بر عهده دارند، قبل از اتمام کار با محاسبه فشار آب در لوله و مطمئن شدن از بستن درست اتصالات و عدم نشتی، لوله‌ها را آزمایش می‌کنند تا راحت‌تر بتوانند در حین کار آن را اصلاح نمایند. از طرفی، تست لوله کشی آب ساختمان به شما این اطمینان را خواهد داد که بعد از تمام شدن مراحل نصب مشکلی در لوله‌کشی‌های مربوط به آب و فاضلاب ساختمان نخواهید داشت و همه چیز طبق استانداردهای تعیین شده انجام شده است.

همچنین وجود نشتی در لوله‌کشی‌ها مشخص می‌شود و پیش از اتمام کار برطرف می‌شود. محاسبه فشار آب در لوله نیز می‌تواند به شما ثابت کند که درون لوله نشتی یا گرفتگی وجود دارد یا خیر. در برخی مواقع نیز ممکن است وجود خرابی و نشتی در لوله‌ها باعث بروز مشکلاتی شود و با روش تست لوله فاضلاب ساختمان این مشکل شناسایی و هر چه سریع‌تر برطرف گردد. این کار کمک می‌کند تا سریع‌تر اقدام به تعمیر و رفع مشکل کنید و از بروز مشکلات بزرگ‌تر که هزینه‌ها و دردسرهای بیشتری نیز به دنبال خواهد داشت، اجتناب کنید.

بیشتر بدانید نکات لوله کشی ساختمان

بعد از نصب کامل مراحل لوله‌کشی، بهتر است برای اطمینان از صحت کارکرد و عملکرد اتصالات، اقدام به تست لوله کشی آب ساختمان کنید.
بعد از نصب کامل مراحل لوله‌کشی، بهتر است برای اطمینان از صحت کارکرد و عملکرد اتصالات، اقدام به تست لوله کشی آب ساختمان کنید.

تست لوله کشی آب ساختمان

برای تست لوله کشی آب ساختمان چندین روش وجود دارد. روش اول زمانی که به تازگی قرار است سیستم لوله‌کشی یک ساختمان نصب شود و هنوز لوازم بهداشتی متصل نیستند انجام می‌شود. برای این کار ابتدا باید همه مسیرهای آب بسته شوند و حداقل دو روز زمان بدهید تا همه لوله‌ها پر از آب شوند. این کار را باید با ایجاد فشار از بالاترین بخش لوله‌کشی و به وسیله یک تلمبه چندین بار تکرار کنید. در صورتی که همه شیرآلات و لوازم بهداشتی ساختمان نیز نصب هستند، باید همه آن‌ها را در شرایط عادی قرار دهید و همه شیرها را یک بار باز و بسته نمایید و مطمئن شوید که آب‌بندی آن‌ها به درستی انجام شده است.

تمامی شیرها و لوله‌کشی‌ها باید به طور جداگانه بررسی شوند و اطمینان حاصل کنید که هیچ نشتی درون لوله‌ها وجود ندارد. محاسبه فشار آب در لوله در این روش می‌تواند به شما در بررسی وجود نشتی لوله‌ها کمک کند.

روش دیگری نیز برای تست لوله کشی آب ساختمان وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

  • همه مسیرهای لوله‌کشی را کنترل کنید که تمام مهره و ماسوره‌های آن به طور کامل محکم باشند.
  • قبل از شروع تست سیستم لوله‌کشی سوپر پایپ را به وسیله شیر از سایر سیستم‌ها همانند منبع، رادیاتور و لوله‌ها فلزی جدا نمایید.
  • مطمئن شوید که همه شیرها به طور کامل بسته‌اند.
  • این تست در پایین‌ترین قسمت لوله‌کشی‌ها انجام می‌شود.
  • با محاسبه فشار آب در لوله توجه کنید که میزان فشار گیج باید بیشتر از ۱۶ بار باشد و حساسیت آن ۲ بار را نشان دهد. گیج باید روی یک شیر مصرف‌کننده قرار بگیرد و شیر قطع قبل از آن باید باز باشد تا در هر لحظه فشار را نشان دهد.
  • حال پمپ تست را به‌وسیله شیر یک طرفه به شبکه وصل کنید و اجازه دهید کل سیستم پر از آب گشته و هواگیری شود.
  • میزان فشار مدارها را بررسی کنید و زمانی که فشار بیش از ۱۰ بار است، باید آن را با فشار کاری ۵ جمع کنید و مجموع فشار تست نباید از ۱۵ کمتر شود.
  • در سیستم‌های هوا فشرده باید زمانی که سیستم تحت فشار قرار دارد، همه اتصالات را به وسیله کف صابون بررسی کنید.
  • بعد از تمام شدن تست حتماً آب سیستم را خالی کنید و اگر از ضد یخ درون لوله‌ها استفاده کرده‌اید، اجازه دهید تا آب مواد را از درون لوله تخلیه کند.

فشار تست لوله کشی آب ساختمان

برای محاسبه فشار آب در لوله آب ساختمان می‌توانید از تست قسمت به قسمت نیز استفاده کنید. برای این کار باید از آزمایش را در هر منطقه روی لوله‌های قائم نصب شده در ساختمان جداگانه انجام دهید. فشار در هر بخش به طور جدا سنجیده می‌شود. فشار تست لوله کشی آب ساختمان نباید از ۳ متر ستون آب کمتر باشد. اگر در بخش از لوله‌ها نشتی مشاهده کردید، باید سریعاً اقدام به ترمیم آن قسمت کنید و فشار تست لوله کشی آب ساختمان را دوباره مورد سنجش قرار دهید. در واقع، محاسبه فشار آب در لوله به شما نشان می‌دهد که مشکلی در لوله‌کشی وجود دارد یا خیر.

بیشتر بدانید بهترین روش‌های رفع گرفتگی لوله فاضلاب

برای محاسبه فشار آب در لوله آب ساختمان می‌توانید از تست قسمت به قسمت نیز استفاده کنید.
برای محاسبه فشار آب در لوله آب ساختمان می‌توانید از تست قسمت به قسمت نیز استفاده کنید.

روش بعدی برای فشار تست لوله کشی آب ساختمان این است که این آزمایش را به صورت یک باره انجام دهید. برای محاسبه فشار آب، ابتدا باید از مقاومت اتصالات ساختمان مطمئن شوید، سپس می‌توانید همه دهنه‌های باز شبکه لوله‌کشی را ببندید و بعد از ۱۵ دقیقه همه اتصالات را بررسی نمایید. اگر نشتی مشاهده کردید، سریع اقدام به تعویض و تعمیر قطعات کنید و دوباره فشار تست لوله کشی آب ساختمان را انجام دهید.

روش تست لوله فاضلاب ساختمان

فشار تست لوله های فاضلاب نشان می‌دهد که فشار آب داخل لوله‌های فاضلاب در حد نرمال است یا خیر. برای این کار ابتدا باید مطمئن شوید که مایع درون لوله به دلیل سرد بودن هوا دچار یخ‌زدگی نشده باشد و اگر چنین موردی مشاهده کردید، حتماً از ضدیخ درون لوله‌ها استفاده کنید.

از طرفی به یاد داشته باشید که اجزای لوله‌کشی باید در معرض دیدتان باشد و هیچ عایق و رنگی روی آن را نپوشانده باشد. روش تست لوله فاضلاب ساختمان به این گونه است که ابتدا باید بررسی کنید که لوله‌های فاضلاب در شیب درستی نصب شده باشند و بتوانند به راحتی فضولات را در داخل خود انتقال دهند، زیرا عدم رعایت شیب مناسب می‌تواند موجب گرفتگی لوله و ایجاد بوی نامطبوع در آن شود.

 به طور کلی برای لوله‌کشی مربوط به فاضلاب دو روش لوله‌کشی در کف و زیر سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد که لوله‌کشی در کف امروزه چندان کاربرد نداشته و هزینه زیادی به دنبال دارد؛ به همین دلیل بیشتر لوله‌کشی‌های رایج در زیر سقف جاسازی می‌شوند و در این روش باید شیب لوله‌ها حدود ۲ درصد باشد. شیب‌بندی کمتر از ۲ درصد و بیشتر از ۷ درصد می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در تخلیه فضولات شود.

روش تست لوله فاضلاب ساختمان به این گونه است که میزان این شیب به وسیله سرعت فضولات و مایعات درون لوله سنجیده می‌شود. در شرایط عادی و شیب ۲ درصد مواد موجود در لوله باید با سرعت ۷۰ سانتی‌متر بر ثانیه حرکت کنند، برای تست شیب هم می‌توان از روش اندازه‌گیری آن با تراز استفاده کرد.

یکی از روش‌های تست لوله فاضلاب ساختمان اندازه گیری شیب لوله‌ها است.
یکی از روش‌های تست لوله فاضلاب ساختمان اندازه گیری شیب لوله‌ها است.

مورد دیگری که باید در مورد فشار تست لوله های فاضلاب بدانید این است که سیفون توالت شما مستقیم به لوله فاضلاب متصل است و برای اینکه بوی بدی درون دستشویی پخش نشود، همیشه مقداری آب در خود نگه می‌دارد. از آنجایی که توالت‌های فرنگی مجهز به سیفون هستند، سیفون آن‌ها صاف است و سرریز آن به دو زانوی ۴۵ درجه با شیب ۲ درصد متصل شده است. در حالی که در توالت‌های عادی سیفون باید به صورت جداگانه و با کمی شیب نصب شود و اگر این شیب تنها کمی بیشتر شود، امکان تخلیه مواد جامد در لوله نخواهند بود.

توالت‌های فرنگی مجهز به سیفون هستند و سرریز آن به دو زانوی ۴۵ درجه با شیب ۲ درصد متصل شده است.
توالت‌های فرنگی مجهز به سیفون هستند و سرریز آن به دو زانوی ۴۵ درجه با شیب ۲ درصد متصل شده است.

دیگر روش تست لوله فاضلاب ساختمان از طریق اندازه گیری میزان فشار آن است که هیچ‌گاه نباید از ۷ بار کمتر باشد. برای این کار باید از یک فشارسنج در بالاترین نقطه شبکه استفاده کنید و در مدت زمانی حدود ۲ ساعت این کار را انجام دهید. در این مدت باید توجه داشته باشید که هیچ قسمتی در لوله دچار نشتی نباشد، وگرنه فشار تست لوله های فاضلاب به درستی انجام نخواهد شد. در صورت مشاهده نشتی ابتدا آن را به طور کامل برطرف کنید و سپس با انجام روش تست لوله فاضلاب ساختمان از فشار مناسب جریان داخل لوله مطمئن شوید.

روش تست لوله های پنج لایه

روش تست لوله های پنج لایه حتماً باید بعد از اتمام کار و لوله‌کشی کامل همه مسیرها انجام شود، زیرا روش تست لوله های پنج لایه قبل از اتمام چندان مؤثر نخواهد بود و لازم است بعد از تمام شدن تست دوباره هر بخش آن به طور جداگانه تست شود.

قبل از شروع روش تست لوله های پنج لایه باید با دقت همه بخش‌های لوله‌کشی را بررسی نمایید تا دچار ضربه یا اتصال اشتباه نشده باشند و در صورت مشاهده مشکل اقدام به رفع آن نمایید. روش تست لوله های پنج لایه نیاز به دقت و مهارت زیادی دارد، زیرا این لوله‌ها بسیار آسیب‌پذیر هستند و اگر توجه نکنید ممکن است به آن‌ها آسیب ببینند.

  • در روش تست لوله های پنج لایه ابتدا باید همه اتصالات و شیرها را پرس نمایید و دقت کنید که این کار را برای همه قسمت‌ها انجام دهید.
  • سپس همه اتصالات را به استفاده از درپوش پلاستیکی بپوشانید تا دچار افت فشار نشوند.
  • توجه کنید که در روش تست لوله های پنج لایه، لوله‌کشی فلزی باید در مسیر جداگانه‌ای از مسیر لوله‌های ۵ لایه قرار بگیرد.
  • مسیر لوله‌کشی آب سرد و گرم را به صورت جداگانه و همراه با لوله‌کشی گرمایشی ساختمان تست نمایید. معمولاً لوله گرمایش از لوله مربوط به آب سرد و گرم بزرگ‌تر است. برای تست از یک تبدیل استفاده کنید تا مسیر آب آن‌ها یکی شود. درواقع برای تست همزمان لوله‌کشی آب و گرمایش باید به وسیله شیلنگ پیسوار آب سرد به رادیاتور و آب گرم به مسیر بازگشت رادیاتور متصل شود.
  • حال پایین‌ترین شیر مصرفی خانه را در قسمت همکف یا طبقه اول را به وسیله مغزی و والو برای تست لوله های نیوپایپ آماده کنید.
  • حال در این روش تست لوله های پنج لایه یک گیج روغنی با فشار ۲۰ بار به آن متصل کنید و به وسیله پمپ درون لوله فشار ایجاد کنید.
  • با باز کردن آب درون لوله، باید فردی در بالاترین بخش ساختمان یک شیر را باز کند تا هوا از آن خارج شود و سپس شیر را محکم ببندید.
  • لوله‌ها را پر از آب کنید و فشار را تا ۱۵ برسانید و سپس با شیر هواگیری هوای داخل لوله‌ها را تخلیه کنید.
  • در انتهای کار باید بعد از یک ساعت مشاهده کنید که افت فشار بیشتر از ۰/۶ نباشد و نشتی در هیچ قسمتی از لوله‌ها وجود نداشته باشد.
تست لوله های پنج لایه حتماً باید بعد از اتمام کار و لوله‌کشی کامل همه مسیرها انجام شود.
تست لوله های پنج لایه حتماً باید بعد از اتمام کار و لوله‌کشی کامل همه مسیرها انجام شود.

تست لوله سفید

تست لوله سفید نیز همانند تست لوله کشی نیوپایپ نیاز به دقت و بررسی دقیقی دارد. این لوله‌ها مقاومت بالایی در برابر حرارت بالا دارند و تنها برخی از مواد شیمیایی ممکن است موجب ترک خوردگی آن‌ها شوند. تست لوله کشی نیوپایپ قبل از نصب آن نیز می‌تواند این اطمینان را به شما بدهید که این لوله‌ها سالم هستند و مشکلی ندارند. به منظور تست لوله کشی نیوپایپ شما به یک فشارسنج نیاز دارید.

لوله سفید مقاومت بالایی دارد و تنها ممکن است در اثر برخورد با برخی مواد شیمیایی دچار آسیب شود.
لوله سفید مقاومت بالایی دارد و تنها ممکن است در اثر برخورد با برخی مواد شیمیایی دچار آسیب شود.

برای تست لوله سفید ابتدا باید سیستم لوله‌کشی را پر از آب کنید و هوای درون آن را خالی کنید. در مدت زمان نیم ساعته فشار داخل لوله را اندازه بگیرید و سپس بعد از یک ساعت دوباره فشار را اندازه بگیرید. این فشار نباید افتی بیشتر از ۰/۶ داشته باشد و اگر این چنین باشد، مشکل یا نشتی در لوله‌کشی وجود دارد و باید بعد از رفع آن دوباره تست لوله سفید را انجام داده و با محاسبه فشار آب در لوله از عدم نشتی لوله‌ها مطمئن شوید.

تست لوله کشی نیوپایپ

برای تست لوله کشی نیوپایپ لازم است تا با نکاتی در این باره آشنا شوید. تست لوله های نیوپایپ باید بعد از اتمام مراحل نصب انجام شود تا مطمئن شوید که همه اتصالات آن به درستی اجرا شده است. به منظور تست لوله های نیوپایپ باید از یک فشارسنج استفاده کنید و آن را در پایین‌ترین قسمت لوله‌کشی نصب کنید. برای وصل کردن پمپ تست به سیستم لوله‌کشی از یک شیر کمک بگیرید و برای تکمیل تست لوله کشی نیوپایپ، مطمئن شوید که همه اتصالات و درپوش‌ها بسته هستند. سیستم را از آب پر کنید و هوای داخل آن را خالی کنید.

تست لوله های نیوپایپ باید بعد از اتمام مراحل نصب انجام شود تا مطمئن شوید که همه اتصالات آن به درستی انجام شده است.
تست لوله های نیوپایپ باید بعد از اتمام مراحل نصب انجام شود تا مطمئن شوید که همه اتصالات آن به درستی انجام شده است.

زمانی که فشار به میزان ۱۵ بار رسید، آن را از مدار جدا کنید. توجه داشته باشید که آب به کار رفته در لوله‌ها باید با دمای محیط یکسان باشد. بعد از رساندن فشار به مقدار معین ۳۰ دقیقه صبر کنید و اگر افت فشار در این مدت کمتر از ۰/۶ باشد، یعنی هیچ نشتی در لوله‌ها وجود ندارد. حال بعد از ۱۰ دقیقه استراحت دوباره فشار را به ۱۵ برسانید و بعد از ۲ ساعت دوباره اقدام به محاسبه فشار آب در لوله کنید. در صورتی که در تست لوله های نیوپایپ، افت فشار بعد از ۲ ساعت کمتر از ۰/۲ بار باشد، نشان دهنده این است که سیستم لوله‌کشی شما هیچ گونه نشتی ندارد. اگر افت فشار بیشتر از این مقدار بود، باید نشتی را پیدا کنید و بعد از برطرف کردن آن دوباره اقدام به تست لوله کشی نیوپایپ نمایید.

به منظور تست لوله های نیوپایپ باید از یک فشارسنج استفاده کنید و آن را در پایین‌ترین قسمت لوله‌کشی نصب کنید.
به منظور تست لوله های نیوپایپ باید از یک فشارسنج استفاده کنید و آن را در پایین‌ترین قسمت لوله‌کشی نصب کنید.

کلام آخر

آشنایی با روش‌های تست انواع لوله آب ساختمان به شما کمک می‌کند تا از بروز مشکلات بزرگ‌تر جلوگیری کنید و مشکلی در دریافت آب شهری و تخلیه آب فاضلاب نداشته باشید. به یاد داشته باشید که تست لوله کشی آب ساختمان و سنجش میزان فشار آب درون لوله نیاز به مهارت و تجربه زیادی دارد و هر کسی قادر به انجام آن نخواهد بود. لذا می‌توانید برای این کار از همکاران ما که تجربه و اطلاعات کافی در این حوزه دارند، کمک بگیرید.

خدمات لوله کشی آب و فاضلاب

لوله‌کشی آب و فاضلاب

  • لوله کشی آب سرد و گرم
  • لوله کشی فاضلاب و سرویس بهداشتی
  • نشت یابی لوله فاضلاب و رفع ترکیدگی فاضلاب
  • لوله کشی فاضلاب آشپزخانه، سرویس بهداشتی و توالت
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × یک =