انواع پنجره دوجداره و مزایا و معایب هرکدام

0

پنجره ها بخش جدانشدنی هر خانه و ساختمان هستند. آنها تهویه هوا، ورود نور به خانه و دیدن منظره بیرون را به همراه دارند. امروزه انتخاب های بیشتری برای پنجره ساختمان نسبت به گذشته وجود دارد که یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین آن‌ها پنجره دوجداره است. اگر در صدد انتخاب یک پنجره دوجداره برای خانه خود هستید با ما همراه باشید تا با مزایا و معایب انواع پنجره‌های دوجداره آشنا شده و بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

چرا باید از پنجره دوجداره استفاده کنیم؟

شاید پیش از هر چیزی این سوال برایتان پیش بیاید که چرا باید پنجره دوجداره برای خانه خود انتخاب کنید.  به همین دلیل ما پیش از معرفی انواع پنجره دو جداره به طور کلی به شما خواهیم گفت انتخاب پنجره دوجداره برایتان چه فوایدی بهمراه خواهد داشت.

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل استفاده از پنجره دوجداره، صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه‌های آن است. اگر به طور ساده و به زبان عامیانه بخواهیم بگوییم پنجره دوجداره چیست باید بگوییم پنجره دوجداره از دو لایه شیشه و فضای اندک بین آن دو که هوای مهر و موم شده درون آن قرار گرفته است تشکیل می‌شود. همین شکاف پر از هوایی که بین دو لایه شیشه قرار گرفته همانند عایق عمل می‌کند و موجب می‌شود هوای داخل اتاق از درزهای پنجره خارج نشده و دمای اتاق در هر فصلی به همان شکل ایده آل شما باقی بماند. بر فرض مثال، اغلب پنجره‌های معمولی مقداری از گرمای اتاق را در فصل زمستان هدر می‌دهند و همینطور دوجداره نبودن پنجره نیز می‌تواند موجب شود سرما بیشتر وارد اتاق شما شود. همین هدر رفتن انرژی معایب بسیاری چه برای شما چه محیط زیست بهمراه خواهد داشت.

بنابراین برای داشتن هوای گرم‌تر در فصل زمستان و هوای خنک‌تر در فصل تابستان، بدون هدر رفتن انرژی، بهترین راه انتخاب پنجره دوجداره است.

اگرچه اصلی‌ترین دلیل انتخاب پنجره دوجداره صرفه جویی در مصرف انرژی است اما این نوع پنجره فواید دیگری نیز بهمراه خواهد داشت. پنجره دوجدره نسبت به پنجره‌های معمولی مقاومت بالاتری دارد و به دلیل استحکام بالا، دیرتر می‌شکند. علاوه بر این‌ها، به دلیل نوع ساختاری که دارد می‌تواند عایق صدا نیز باشد. بنابراین اگر از سر و صدای تردد ماشین‌ها خسته شده‌اید، پنجره دوجداره آرامش را به خانه شما باز خواهد گرداند.

انواع پنجره دوجداره
پنجره دوجداره با ایجاد دمای متناسب در داخل خانه و از بین بردن سر و صدای بیرون، محیطی آرامشبخش‌تر برای خانه شما ایجاد خواهد کرد.

انواع پنجره دوجداره با توجه به قاب یا فریم پنجره

علاوه بر شیشه پنجره که دوجداره است باید قاب پنجره نیز قابلیت دوجداره شدن داشته باشد. امروزه قاب پنجره‌های دوجداره اغلب از سه جنس متنوع تولید می‌شوند که شامل پنجره‌های دوجداره با قاب چوبی، آلومینیومی و UPVC می‌شود.

پنجره دوجداره چوبی

قابهای چوبی محبوب، زیبا و قابل اعتماد هستند. انواع مختلفی از آنها وجود دارد چوبهای سدار، بلوط، سرخدار و غیره که چوبهایی مانند ماهون بسیار گران تر از چوبهای رایج تر مانند کاج هستند.

مزایای پنجره دوجداره چوبی

  • ظاهر جذاب و کلاسیک
    برای بسیاری از مردم خصوصا افراد سنتی پسند چوب بسیار محبوب و دلخواه است. چوبها از لحاظ ظاهری بسیار جذاب هستند و حس خوبی به خانه می دهند که انواع و مواد دیگر این ویژگی را ندارند. چوب کلاسیک است و بسیاری جنس های دیگر نیز با طرح چوب زده می شوند اما مسلما اصل ان از طرح های فیک برای دوستداران چوب گزینه بهتری است.
  • عایق حرارتی خوب
    چوب ها برای عایق بندی کردن بسیار مناسب هستند. چوب اصل ۴۰۰ برابر پنجره های استیل و ۱۸۰۰ برابر پنجره های آلومینیومی ایزولاسیون بیشتری انجام می دهد. این عایق بندی باعث می شود خانه در زمستان گرم تر و در تابستان خنک تر بماند و در انرژی و هزینه ها صرفه جویی شود. همچنین این پنجره ها در برابر عبور صدا مقاومت خوبی دارند.
  • نصب آسان
    پنجره های چوبی در صورت داشتن ابزار کافی و مهارت نجاری نصب آسانی دارند.
  • خانه سبز و دوستدار محیط زیست
    درختان از منابع تجدیدپذیرند و قاب های چوبی از جنس طبیعت و دوستدار اکوسیستم و محیط زیست هستند. حتی در صورت تبدیل شدن به زباله به ترکیبات غیر مضر برای خاک تجزیه می گردند.
  • عمر بالا و رنگ پذیری
    چوبها اگر مراقبت صحیحی داشته باشند دارای عمر بالایی خواهند بود. دچار زنگ زدگی نمی شوند و در آب و هواهای متنوعی قابل نصب هستند. چوبها به آسانی رنگ می پذیرند و هر نوع رنگی را میتوان روی آنها استفاده کرد. همچنین پنجره های چوبی ارزش و قیمت خانه را بالا می برد.

قاب‌های چوبی ترکیبی با آلومینیوم یا وینیل نیز در بازار موجود است. این قاب‌ها دو رو بوده و هم زیبایی ظاهری را درون خانه فراهم می کند و هم از بیرون پوشیده شده و عایق خوبی است.

معایب پنجره دوجداره چوبی

  • نیازمند مراقبت – چوب‌ها زمانی بخشی از یک گیاه و موجود زنده بوده اند. اگر به چوبها رسیدگی نشود دچار پوسیدگی شده و شروع به از بین رفتن می کنند. آنها به مراقبت نیاز دارند تا دارای تاب خوردگی نشوند و کهنه به نظر نیایند. در خانه های مناطق مرطوب و ساحلی به علت رطوبت هوا چوب‌ها نیاز به توجه بیشتری دارند.
  • خوردگی توسط جشرت – چوبها در برابر حشرات خصوصا موریانه ها آسیب پذیرند. رنگ آمیزی و سم زدایی مرتب این مشکل را برطرف می‌کند.
  • احتراق – چوب در برابر آتش مقاوم نیست و خیلی زود محترق می‌شود.
  • قیمت بالا – قابهای چوبی عموما قیمت بالاتری نسبت به مواد دیگر دارند. گرچه در صورت مراقبت صحیح عمر بالاتری دارند و کمتر پوسیده می شوند و ظاهر زیباتری دارند. انتخاب چوب مناسب بدون ترک، انحراف وگره بسیار مهم است.
  • قاب‎‌های چوبی ممکن است کمی جلوی ورود نور را بگیرند، بخصوص اگر پنجره اتاق کوچک باشد.

بیشتر بدانید طریقه نصب حفاظ پنجره دو جداره

پنجره دوجداره چوبی چهره‌ای طبیعی‌تر به فضای خانه می‌بخشد و نور بیشتری به اتاق وارد می‌کند.
پنجره دوجداره چوبی چهره‌ای طبیعی‌تر به فضای خانه می‌بخشد بخصوص برای دکوراسیون‌های سنتی‌تر مناسب است.

پنجره های UPVC فایبرگلاس

قاب‌های UPVC به طور معمول از پلی وینیل کلرید با تثبیت کننده‌های UV اضافه تولید می‌شوند.

مزایای پنجره‌های دوجداره UPCV

  • عایق‌های خوبی هستند.
  • قابل بازیافت هستند.
  • در طرح ها و رنگ های متنوع تری موجود هستند و می‌توان آن‌ها را رنگ زد هرچند اغلب نیازی به این کار وجود ندارد.
  • نیاز به مراقبت‌های ویژه و خاصی ندارد و همین موجب می‌شود عمر بالایی داشته باشد.

معایب پنجره‌های دوجداره UPVC

  • برخی رنگ‌های آن به مرور زمان در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید کمرنگ و رنگ پریده می‌شود.
  • انعطاف پذیری کمی دارند و نصب آن ممکن است زمان بر و دشوارتر باشد. همچنین این انعطاف پذیری موجب می‌شود نتواند شیشه‌های دوجداره سنگین‌تر را به راحتی نگه دارد بنابراین شاید مناسب درها و پنجره‌های دوجداره بزرگ نباشد.
  • آب و هوا ممکن است به روی آن تاثیر بگذارد.
انواع پنجره
پنجره‌های UPVC استحکام بالایی دارند و اغلب به طور طولانی مدت بدون نیاز به نگهداری و مراقبت خاصی عمر می‌کنند.

پنجره های دوجداره آلومینیومی

آلومینیوم فلزی سبک در عین حال قوی است. قاب های آلومینیومی را در هرشکل و اندازه ای می توان ساخت.

مزایای پنجره دوجداره آلومینیومی

  • قاب های سبک ولی قدرتمند هستند. قدرت این نوع قاب‌ها به قدری بالا است که می‌توانند شیشه‌های دوجداره سنگین را نیز نگه دارند. همین موجب می‌شود برای ساخت درها و پنجره‌های بزرگ نیاز نباشد از چند تکه مختلف استفاده شود.
  • نیاز به مراقبت خاصی ندارند و بسیار بادوام هستند.
  • با استفاده از رنگ‌های مخصوص می‌توان این قاب‌ها را به رنگ دلخواه تبدیل کرد.

معایب پنجره دوجداره آلومینیومی

  • عایق خوبی نیست.  آلومینیوم  نیز همانند فلزات دیگر رسانای گرما و سرماست.
  • آلومینیوم ممکن است دچار پوسیدگی و زنگ زدگی شود، بنابراین برای محیط‌هایی که نزدیک به دریا هستند مناسب نیست.
انواع پنجره دوجداره آلومنیومی
قاب‌های آلومینیومی مقاومت بالایی دارند و می‌توانند قالب‌های بزرگ شیشه‌ای را به راحتی در خود نگه دارند، بنابراین برای فضاهایی که درها و پنجره‌های بزرگ ساخته می‌شود مناسب خواهند بود.

سخن نهایی

انتخاب پنجره دوجداره برای خانه بسیار مفید خواهد بود. باید با معجزه تعویض پنجره در کاهش مصرف انرژی آشنا باشید تا بدانید چقدر می‌تواند پنجره دوجداره برای شما مفید باشد. اما لازم است بدانید کدام نوع پنجره دوجداره مناسب خانه شماست تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. بنابراین با توجه به شرایط آب و هوایی محیطی که در آن زندگی می‌کنید، سایز پنجره‌ها و حتی نوع دکوراسیونی که در خانه انتخاب کرده‌اید، می‌توانید بهترین انتخاب را برای پنجره دوجداره خانه خود داشته باشید.

منابع: thehomeimprovementcentre ، build

ساخت و نصب پنجره

ساخت و نصب پنجره

  • نصب و ساخت انواع پنجره دو جداره و چهار جداره
  • ساخت و نصب پنجره UPVC و آلومینیمی
  • نصب پنجره دوجداره بدون تخریب
  • نصب و تعمیر دستگیره، قفل، لولا، رگلاژ و تنظیم پنجره و در
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش − 3 =