آموزش تعمیر آبگرمکن دیواری

3

خرابی آبگرمکن دیواری، برای هر یک از ما محتمل است و از این جهت نیاز به تعمیر آبگرمکن دیواری ضرورت پیدا می کند. به همین دلیل است که شناخت کافی نسبت به تعمیر آبگرمکن دیواری می‌تواند در چنین مواقعی به کار آمده و باعث شود تا تعمیرات آبگرمکن را در کمترین زمان به انجام برسانیم.

در این مقاله نیز قصد داریم تا به آموزش تعمیر آبگرمکن دیواری بپردازیم و نحوه عیب یابی و برطرف کردن این ایرادات را یادآوری کنیم.

البته باید خاطر نشان کرد که شیوه عیب یابی آبگرمکن دیواری بسیار حائز اهمیت است و دقت عمل در نحوه یافتن ایرادات وارد آمده به سیستم آبگرمکن، اولین گام برای برطرف کردن مشکلات آن محسوب می‌شود. لذا ابتدا باید نقص موجود در کارکرد آبگرمکن را به درستی تشخیص دهیم و بعد به تعمیر آبگرمکن مبادرت کنیم.

آبگرمکن دیواری می تواند مشکلاتی داشته باشد که با عیب یابی آن ها، می توان نسبت به تعمیر آبگرمکن دیواری به صورت صحیح اقدام کرد.
آبگرمکن دیواری می تواند مشکلاتی داشته باشد که با عیب یابی آن ها، می توان نسبت به تعمیر آبگرمکن دیواری به صورت صحیح اقدام کرد.

تعمیر آبگرمکن دیواری

با توجه به مشکلاتی که برای آبگرمکن‌های دیواری پیش می‌آید، در اینجا قصد داریم که به عیب یابی و روش‌های تعمیر آبگرمکن دیواری بپردازیم.

برخی از ایرادات رایج آبگرمکن‌های دیواری به قرار زیر است:

آبگرمکن دیواری دچار نشتی گاز می‌شود

  • اگر آبگرمکن دیواری گازی باشد، ممکن است با مشکل نشتی گاز مواجه شود و این مشکل را می‌توان مشکلی جدی و حتی خطرناک دانست. لذا لازم است پس از پی بردن به این مشکل، هر چه سریع‌تر نسبت به رفع آن اقدام کنیم. در صورتی که احساس کردیم از جانب آبگرمکن دیواری ما بوی نامطبوع و تند گاز احساس می‌شود، باید احتمال تولید و انتشار این بو به دلیل نشتی گاز آبگرمکن را بدهیم.
  • پس از اطمینان حاصل کردن از این موضوع باید به بررسی دقیق پیچ‌های مرتبط با سیستم گازرسانی بپردازیم‌. از جمله پیچ‌هایی که در سیستم انتقال گاز کارایی دارند، می‌توان به پیچ‌های مربوط به هواگیری گاز، پیچ‌های رگلاتور گاز، پیچ چند مسیری گاز و البته شمعک و مهره‌های مرتبط با سرشیلنگ اشاره کرد. به هنگام استشمام بوی گاز و مشکوک شدن به نشتی گاز باید تمام این پیچ و مهره‌ها را به دقت بررسی کنیم و اگر هر یک شل شده بودند، آن‌ها را به خوبی سفت کنیم. همین طور چنانچه پیچ و مهره‌ها دچار خوردگی و خرابی شده بودند نسبت به تعویض آن‌ها با نمونه سالم، اقدام کنیم.
در صورتی نشتی گاز در آبگرمکن دیواری، احتمالا مشکل به سیستم گازرسانی آن مربوط است.
در صورتی نشتی گاز در آبگرمکن دیواری، احتمالا مشکل به سیستم گازرسانی آن مربوط است. لازم است که پیچ های سیستم انتقال گاز را بررسی کرده و هر عیبی در خصوص آن ها را برطرف ساخت.
  • پوسیدگی و تخریب شیرها و واشرها و شیلنگ‌های متصل به آبگرمکن دیواری هم ممکن است در نشتی گاز اثرگذار باشند؛ بنابراین باید سریعتر به تعمیر یا تعویض موارد یادشده بپردازیم و از نشتی گاز ممانعت کنیم.
  • درصورتی که نشتی گاز آبگرمکن دیواری گازی به هیچ کدام از مسائل ذکر شده مربوط نباشد، می‌توانیم علت آن را در رگلاتور گاز آبگرمکن گازی جستجو کنیم‌. اگر در این بخش متوجه ایجاد خلاء یا حفره و روزنه‌ای شویم، ضروری است که سریعتر نسبت به تعمیر آن اقدام کنیم تا از نشتی گاز جلوگیری شود.
یکی دیگر از عوامل نشتی گاز از آبگرمکن دیواری، مشکل در رگلاتور گاز آبگرمکن است که باید به سرعت برطرف گردد.
یکی دیگر از عوامل نشتی گاز از آبگرمکن دیواری، مشکل در رگلاتور گاز آبگرمکن است که باید به سرعت برطرف گردد.

آبگرمکن دیواری دچار نشتی آب می‌شود

  • در صورتی که به روشن‌ترین نشانه نشتی آب آبگرمکن، یعنی سرازیر شدن قطرات آب از قسمت تحتانی پیکره آبگرمکن دیواری و خیس شدن محیط اطراف آن برخورد کنیم، باید اقدام سریعی نسبت به آن انجام شود. به منظور آگاهی دقیق از مبدا اصلی نشتی آب آبگرمکن، لازم است در قسمت‌هایی نظیر رگلاتور آب آبگرمکن، مبدل حرارتی و مهره‌های مربوط به آن، پیچ‌ها و واشرهای مختلف و همچنین بخش لوله‌های انتقال دهنده سیال حرارتی به کنکاش بپردازیم و محل اصلی مربوط به نشتی آب را پیدا کنیم.
  • بررسی رگلاتور آب و دیافراگم مربوط به آن را نیز باید در روند بررسی خود قرار دهیم تا در صورت وجود هر گونه ترک خوردگی یا از هم گسیختگی در این قسمت‌ها، به تعمیر و رفع آن‌ها بپردازیم. در صورتی که هرگونه حفره یا روزنه در پیکره رگلاتور وجود داشته باشد، می‌توانیم علت نشتی آب را به آن نسبت بدهیم.

بیشتر بدانید چگونه آبگرمکن بوتان را رسوب گیری و جرمگیری کنیم؟

آبگرمکن دیواری دچار نشتی آب می‌شود
اگر آبگرمکن دیواری دچار نشتی آب شود، باید در بخش رگلاتور، مبدل حرارتی، پیچ و واشرها به دنبال عیب بوده و نسبت به رفع آن ها اقدام گردد.

(لازم به ذکر است که به طور معمول، نشتی‌ها از وجود ایراد در مبدل حرارتی خبر می‌دهند.)

تغییرات حرارت و دمای آبگرمکن غیرعادی است

  • در صورتی که آب آبگرمکن دیواری با نوسانات حرارتی غیرعادی مواجه باشد، ما به یکی دیگر از مشکلات مربوط به کارایی آبگرمکن برخورده‌ایم و باید به تعمیر آبگرمکن بپردازیم. درصورتی که حرارت و دمای آب گرم شده توسط آبگرمکن دیواری دچار تغییرات ناگهانی و مداوم شود، نمی‌توان مطمئن بود که ایراد و خرابی از خود آبگرمکن نشات می‌گیرد. ممکن است این ایراد از جانب سرشیر یا سردوش حمام حاصل شده باشد. لذا لازم است که ابتدا آن‌ها را به طور کامل و دقیق مورد بررسی قرار دهیم.
  • مبدل حرارتی آبگرمکن باید تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشد و روی آن روزنه‌ای دیده نشود. همچنین لازم است از سلامت و کارایی درست حسگر (سنسور) موجود در آبگرمکن دیواری اطمینان حاصل کنیم.
  • انسداد فیلترهای آبگرمکن درنتیجه آلودگی یا ایجاد رسوبات نیز می‌تواند از دلایل دیگر تغییرات دمای آب باشد؛ بنابراین باید آن‌ها را تمیز کنیم.
  • انسداد کانال خروجی آب و افت فشار آب نیز در عدم تنظیم درست دمای آب توسط آبگرمکن دخیل است؛ لذا لازم است در کنار این‌ها مخزن مربوط به احتراق را نیز بررسی کنیم و درصورت یافتن اشیای غیرضروری و خارجی در آن، این مخزن را از وجود آن‌ها پاکسازی کنیم.

بیشتر بدانید تفاوت پکیج با آبگرمکن در چیست؟

تغییرات حرارت و دمای آبگرمکن غیرعادی است
اگر دمای آبگرمکن دیواری به صورت غیرمتعارف تغییرات داشته باشد، ممکن است مشکل به گرفتگی فیلترها مربوط باشد و لازم است که گرفتگی آن ها برطرف گردد.

آب خروجی از آبگرمکن دیواری به اندازه کافی گرم نیست و یا بیش از حد گرم است

  • تنظیم کردن میزان حرارت لازم برای گرم کردن محیط باید به درستی انجام شود. بدیهی است درصورتی که درجه مربوط به تنظیم میزان حرارت آب آبگرمکن دیواری کم و پایین باشد، آب به میزان کافی گرم نخواهد شد؛ بنابراین باید درجه حرارت را به درستی تنظیم و کنترل کنیم.
  • اگر تنظیمات درجه حرارت درست و بی‌نقص بود و همچنان با مشکل عدم گرمای کافی در آب خارج شده از آبگرمکن مواجه بودیم، سنسور مربوط به دما و حرارت آب در آبگرمکن باید بررسی شود. فشار آب ورودی به آبگرمکن نیز باید از اندازه مناسبی برخوردار باشد تا آب بتواند با حرارت مناسب از آبگرمکن خارج شود.
  • اگر آب خارج شده از آبگرمکن بیشتر از حد عادی گرم باشد، می‌توان این مشکل را به انسداد فیلتر موجود در آبگرمکن و یا ایجاد نقص در حسگر یا سنسور آبگرمکن نسبت داد.
اگر آبگرمکن دیواری به حد کافی آب را گرم نمیکند، مشکل به گرفتگی فیلترها و یا عیب در سنسور آبگرمکن دیواری مربوط خواهد بود
اگر آبگرمکن دیواری به حد کافی آب را گرم نمیکند، مشکل به گرفتگی فیلترها و یا عیب در سنسور آبگرمکن دیواری مربوط خواهد بود.

مشعل آبگرمکن دیواری مشکل دارد

از جمله مشکلات مشعل آبگرمکن، می‌توان موارد زیر را مثال زد:

    • مشعل آبگرمکن در زمان باز شدن شیر آب گرم، روشن نمی‌شود: در صورت انسداد لوله‌های مربوط به سیستم مبدل حرارتی، ممکن است این مشکل پدید بیاید و لذا باید به رفع این مشکل و باز کردن این گرفتگی‌ها پرداخت. اگر دیافراگم آبگرمکن هم دچار مشکل شود، مشعل آبگرمکن با باز کردن شیر آب گرم روشن نمی‌شود. البته برای تعمیر آبگرمکن دیواری باید از سلامت شیرهای گاز نیز اطمینان حاصل کنیم.
  • مشعل آبگرمکن جرقه نمی‌زند: دلیل متداول آن، وجود نقص در کارایی سیستم جرقه زن آبگرمکن دیواری است. اگر سیم‌ها و اتصالات این ‌سیستم دچار قطعی و خرابی باشند، باید به تعمیر آن‌ها بپردازیم. خرابی و پوسیدگی الکترود مربوط به جرقه زدن مشعل و فندک آن نیز در عدم کارایی درست سیستم جرقه زن بی‌تاثیر نیست. البته ایراد سیستم جرقه زن و عدم جرقه زدن مشعل را می‌توان در بخش‌هایی مثل صافی مجرای هوا، صافی شمعک و همچنین نازل شمعک نیز جستجو کرد و اگر این بخش‌ها به واسطه تشکیل رسوبات و ایجاد آلودگی‌های مختلف دچار گرفتگی و مشکل شده باشند، باید با تمیز کردن و سرویس آن‎ها، مشکل جرقه زدن آبگرمکن را مرتفع نماییم.

بیشتر بدانید چرا آبگرمکن دیواری آب را گرم نمی‌کند؟

در صورتی که مشعل آبگرم دیواری جرقه نزند، عیب در اتصالات، صافی مجرای هوا است
در صورتی که مشعل آبگرم دیواری جرقه نزند، عیب در اتصالات، صافی مجرای هوا، صافی شمعک و غیره می تواند باشد.

کلام آخر

به یاد داشته باشیم که این مطالب زمانی در آموزش تعمیر آبگرمکن دیواری تاثیرگذار هستند که ما با برخی از اجزای آبگرمکن نظیر الکترود سنسور، الکترود جرقه زن، مشعل، شیرگاز، رگلاتور آب، مجرای ورودی آب و گاز، کلاهک تعدیل و کلید حرارتی آن، مبدل حرارتی و کلید آن و…. و همچنین اساس کار و سیستم کلی آن‌ها آشنایی داشته باشیم. در غیر این صورت برای تعمیر آبگرمکن دیواری خود نیاز به تخصص کارشناسان و تعمیرکاران در این امر داریم. اگر بدون داشتن مهارت و دانش کافی، اقدام به تعمیر آبگرمکن دیواری کنیم، علاوه بر عدم اخذ نتیجه مطلوب، ممکن است خطراتی را نیز برای خود یا دیگران به وجود بیاوریم‌.

ا

سرویس انواع آبگرمکن ایرانی و خارجی در محل

تعمیر آبگرمکن در محل

  • سرویس انواع آبگرمکن ایرانی و خارجی
  • تعمیر آبگرمکن دیواری گازی
  • تعمیر آبگرمکن برقی دیواری
  • جرم گیری و رسوب‌گیری آبگرمکن دیواری و ایستاده
دریافت این خدمت از استادکار

منابع:

  • https://khedmatazma.com/subservice/water-heater
  • http://www.abzareh.com/1397/02/07/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%B9%D9%85%DB%8C%D8%B1-%D8%A2%D8%A8%DA%AF%D8%B1%D9%85%DA%A9%D9%86-%D8%AF%DB%8C%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C/
  • https://www.pelak.com/blog/552/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%AA%D8%B9%D9%85%DB%8C%D8%B1-%D8%A2%D8%A8%DA%AF%D8%B1%D9%85%DA%A9%D9%86-%D8%AF%DB%8C%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A2%D8%A8%DA%AF%D8%B1/
3 نظرات
  1. علیرضا بختیاری شیخی می گوید

    سلام خسته نباشید. آب با فشار بهتر از آبگرمکن خارج میشه شعله هم خیلی عالی روشن میشه ولی آب خروجی گرم نمیشه. ممنون میشم جواب بدین

  2. علیرضا بختیاری شیخی می گوید

    سلام خسته نباشید. آب با فشار بهتر از آبگرمکن خارج میشه شعله هم خیلی عالی روشن میشه ولی آب خروجی گرم نمیشه. ممنون میشم جواب بدین.

  3. رضا می گوید

    سلام.
    آبگرمکن دیواری ما وقتی آب گرم حمام باز می شه چند ثانیه بعد از روشن شدن آبگرمکن یهو خاموش می کنه. اما مثلا وقتی از دال دستشویی یا آشپزخانه آب رو باز می کنیم این مشکل رو نداره. علت چیه؟
    چیزی که من متوجه شدم این هست که وقتی آب حمام باز می شه شعله شمعک خیلی کم می شه و بین شعله و ترموکوپل فاصله می افته و در نتیجه قطع می شه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − هجده =