نصب و تنظیم شناور کولر آبی را خودتان انجام دهید

0

شناور کولر آبی یکی از ساده‌ترین و در عین حال حیاتی‌ترین قطعات کولرهای آبی است. این قطعه پلاستیکی وظیفه حیاتی کنترل میزان ورود آب به بدنه کولرهای آبی را برعهده دارد؛ وظیفه‌ای که اگر درست انجام نشود کولر را به حوض آب تبدیل خواهد کرد. نصب شناور کولر آبی یکی از مهمترین کارها قبل از آغاز فصل گرما به شمار میرود. در این مطلب راهنمای جامع و ساده‌ای برای انجام این کار در اختیارتان قرار میدهیم.

شناور کولر آبی چه وظیفه‌ای دارد؟

این وسیله پلاستیکی که به وسیله یک پایه اغلب برنجی به بدنه کولر متصل میشود، به محض رسیدن سطح آب داخل بدنه کولر به حداکثر میزان موردنیاز، روند ورود آب را قطع میکند. شناور با پایین رفتن سطح آب داخل بدنه کولر مجددا از مدار خارج میشود. با خارج شدن شناور از مدار، جریان آب برقرار می‌شود.

نصب و سرویس کولر آبی ، تنظیم شناور کولر آبی
شناور کولر آبی یک وسیله پلاستیکی است که به محض رسیدن سطح آب داخل بدنه کولر به حداکثر میزان موردنیاز، روند ورود آب را قطع میکند

شناور کولر آبی از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

این وسیله از یک گوی شناور، بازو، شیر، واشر، چند مهره‌ برنجی محکم‌ کننده‌ لوله‌ آب به شناور، چند مهره برنجی محکم کننده شناور به بدنه‌ کولر و چند قطعه‌ دیگر تشکیل شده است. به کمک این قطعات، سیستم شناور از سمت بیرون به وسیله پیچ و مهره ها و پایه برنجی به لوله‌ آب وصل می‌شود و از سمت گوی شناور پلاستیکی روی سطح آب موجود در کولر قرار می‌گیرد.

چطور یک شناور کولر نصب کنیم؟

برای نصب شناور کولر آبی مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. جریان آب متصل به کولر را قطع کنید.
  2. پنل های کناری کولر را جدا کنید. معمولا برای تعویض شناور باید دو پنل هر سمت را جدا کنید.
  3. شناور را از کارتن خارج کنید. یک واشر و مهره بردارید. انتهای شناور را روی محل اتصاب به بدنه کولر قرار دهید و مجموعه مهره و واشر را پشت متصل کنید.
  4. به کمک آچار فرانسه مهره را تا جایی که شناور را محکم کند، سفت کنید. دقت کنید چرخاندن بیش از حد مهره باعث بریده شدن پایه شناور می شود.
  5. بعد از سفت کردن مهره، گوی شناور باید به سمت کف کولر متمایل باشد اما به کف کولر برخورد نکند.
  6. از محکم بودن همه اتصالات مطمئن شوید. این سیستم محل عبور آب است و کوچکترین سوراخی مشکلات زیادی به وجود خواهد آورد.
  7. پنل های کناری کولر را مجددا نصب کنید.
  8. اگر نمیخواهید بلافاصله از کولر استفاده کنید، فراموش نکنید شیر آب متصل به کولر را حتما ببندید.
  9. اگر بلافاصله کولر را وارد مدار میکنید، بهتر است یک روز بعد سطح آب موجود در بدنه آن را چک کنید و از کارکرد صحیح آن مطمئن شوید. (در ادامه همین مطلب درباره تعویض شناور کولر خواهید خواند)

چطور می‌توان از کارکرد شناور کولر مطمئن شد؟

همانطور که اشاره شد، کارکرد صحیح و دقیق شناور، برای سپری کردن یک تابستان بی دردسر و صد البته کم مصرف، بسیار مهم است. تست سلامت سیستم شناور بسیار ساده است.

  1. شلنگ آب کولر را مجددا وصل کنید.
  2. ابتدا شیر آب متصل به کولر را کمی باز کنید، میزان ورود آب به کولر را در حدی تنظیم کنید که از نزدیک قابل مشاهده باشد؛ لازم نیست حتما آب زیادی وارد کولر شود. بعد از جاری شدن آب از داخل سیستم شناور، گوی پلاستیکی را با دست کمی بالا بکشید تا جایی که در راستای کف کولر قرار بگیرد. اگر سیستم شناور شما درست نصب شده باشد، آب ورودی به کولر قطع خواهد شد. بعد از رها کردن گوی پلاستیکی، جریان آب دوباره برقرار خواهد شد.

اگر نتیجه تست شناور با موفقیت همراه نبود، ابتدا از سالم بودن شناور مطمئن شوید. برای این کار از یک متخصص تاسیسات کمک بگیرید. اگر شناور کولر شما سالم است اما بعد از نصب کار نمیکند، مشکل ممکن است در اتصال شناور به کولر باشد؛ مراحل بالا را دوباره انجام دهید.

شناور کولر آبی را چطور تعویض کنیم؟

عدم کارکرد صحیح شناور به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد.

  1. ممکن است عمر قطعات شناور به پایان رسیده باشد.
  2. ممکن است اتصالات شل یا خراب شده باشند.
  3. ممکن است عمر اتصالات به پایان رسیده باشد.
  4. ممکن است مشکلی در جریان آب ورودی یا خروجی کولر وجود داشته باشد.

قبل از اقدام برای تعویض شناور کولر، ابتدا باید مطمئن شوید چه مشکلی پیش آمده. اگر آب ورودی و خروجی به کولر متصل است اما مشکلی در ورود و خروج آب وجود دارد، از یک متخصص کمک بگیرید.

نصب و سرویس کولر آبی ، تنظیم شناور کولر آبی
شناور کولر آبی یکی از قطعاتی است که باید پیش از راه اندازی کولر در فصل تابستان بررسی و تنظیم شود.

برای تعویض شناور مراحل زیر را انجام دهید:

  1. مطمئن شوید جریان آب متصل به کولر قطع باشد.
  2. پنل های کناری کولر را جدا کنید.
  3. به کمک آچار فرانسه مهره پشت پایه شناور را به آرامی باز کنید. مراقب باشید وزن گوی پلاستیکی باعث شکسته شدن پایه متصل به کولر نشود. شلنگ متصل به شناور معمولا خشک شده است. مراقب باشید آسیب نبیند.
  4. شناور جدید را به کمک مهره و اتصالات جدید، جای شناور قدیمی نصب کنید. مراقب باشید مهره پشت شناور را بیش از حد نچرخانید. پیش از نصب شناور به کمک نوار تفلون از آب بندی اتصالا مطمئن شوید. (نوار تفلون را از ابزار فروشی ها بخواهید.)
  5. شلنگ اتصال شناور کولر را به انتهای قطعه جدید متصل کنید. گوی پلاستیکی شناور باید به سمت کف کولر متمایل باشد اما نباید با کف کولر برخورد کند.
  6. با دست می‌توانید سطح شناور را تنظیم کنید. برای این کار مراقب باشید اتصالات شل نشوند یا آسیب نبینند.

بعد از نصب شناور، جریان آب را دوباره متصل کنید و همانطور که قبلا خواندید، از سلامت شناور و کارکرد سیستم مطمئن شوید.

اگر نمی خواهید بلافاصله کولر را به جریان بیندازید، فراموش نکنید جریان آب  متصل به کولر را قطع کنید.

نکته پایانی

همانطور که توضیح داده شد، نصب یا تعویض شناور کولر در عین ساده بودن مراحل، یکی از مهم ترین کارها قبل از راه اندازی مجددا کولر است. فراموش نکنید برای صرفه جویی در مصرف آب و همچنین جلوگیری از آسیب هایی که نشت کردن آب وارد میکند، قبل از هرکاری شناور کولرتان را کنترل کنید.

نصب، تعمیر و سرویس کولر آبی

نصب، تعمیر و سرویس کولر آبی

  • تعمیر کولر آبی پوشالی، پرتابل، سلولوزی و رومیزی
  • رفع نشتی کف کولر
  • تعویض پوشال، برزنت و تعویض کف کولر آبی
  • تعمیر پمپ آب، دینام و موتور کولر آبی
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 5 =