علت ترکیدگی لوله آب چیست؟

0

ترکیدگی لوله آب در ساختمان یکی از مشکلات رایجی است که بیشتر در فصل زمستان اتفاق می‌افتد و اصلا به قدیمی بودن یا نوساز بودن ساختمان مرتبط نیست و در هر ساختمانی ممکن است ترکیدن لوله آب رخ دهد. اما علت ترکیدن لوله آب در زمستان چیست؟ حتما می‌دانید که سرما و به طور کلی عوامل محیطی تاثیر بسزایی بر روی لوله آب می‌گذارد و یخبندان و سرمای زمستان هم از این موضوع جدا نیست. اما تنها سرما علت ترکیدگی لوله آب نیست بلکه ممکن است عوامل دیگری نیز در ترکیدن لوله آب نقش داشته باشند. در این مقاله به علت ترکیدگی لوله آب می‌پردازیم. پس با استادکار همراه باشید.

علت ترکیدن لوله آب چیست؟

علت ترکیدگی لوله آب بیشترین سوالی است که برای افراد پیش می‌آید. اینکه چرا حتی لوله‌های پلاستیک در ساختمان‌های نوساز دچار ترکیدگی لوله آب می‌شوند و سوال‌های دیگری که پاسخ به آن‌ها را در این مقاله با شما در میان می‌گذاریم. همانطور که قبل‌تر هم به آن اشاره کردیم فرقی ندارد ساختمان نوساز باشد یا قدیمی، چرا که عوامل بسیار مهم دیگری وجود دارد که موجب ترکیدن لوله آب می‌شود. به طور مثال جنس لوله آب یکی از مهم‌ترین فاکتورها است. برای لوله کشی آب از لوله‌های مختلف با جنس متفاوت استفاده می‌شود که هر کدام مزایا و معایبی دارد. برای آشنایی بیشتر با انواع جنس لوله آب در ادامه به معرفی انواع لوله آب می‌پردازیم:

قبل از ادامه این مقاله می توانید راهنمای تشخیص نشتی لوله های آب خانه را بخوانید .

لوله آب گالوانیزه (آهنی)

لوله آب گالوانیزه جز دسته لوله‌های آب است که در ساختمان‌های قدیمی بیشتر به کار رفته و امروزه استفاده چندانی در لوله کشی آب ساختمان ندارد. از نقاط ضعف اصلی این مدل لوله امکان فرسوده و پوسیده شدن است. معمولا در معماری ساختمان‌هایی که در حال حاضر بیش از ۱۰ سال عمر دارند از لوله آهنی استفاده شده است و یکی از علل ترکیدن لوله آب در زمستان به خاطر زنگ زدن و پوسیده شدن لایه‌های آهن در این مدل لوله است.

لوله آب پلاستیک

نسل جدیدی از لوله به نام لوله پلاستیک به بازار آمده که جایگزین بسیار خوبی برای مدل لوله آهنی شده، که از نظر استحکام مانند پوشش آهن است. لوله‌های پلاستیکی فواید بسیار زیادی دارند مانند راحتی در حمل و نقل و نصب آسان اما در کنار مزایا، معایبی نیز دارد. به طور مثال میزان انبساط طولی لوله‌های پلاستیکی بسیار زیاد است در واقع جریان آب گرم در این لوله موجب افزایش سایز طولی می‌شود و علاوه بر این در سیستم‌های گرمایشی، نفوذ اکسیژن به لوله‌های پلاستیکی موجب فرسودگی و در نهایت منجر به ترکیدگی لوله می‌شود.

لوله آب پولیکا

پیشنهاد اکثر افرادی که کار لوله کشی آب انجام می‌دهند، لوله آب پولیکا است. با این حال باید هنگام انتخاب حتما به کیفیت لوله توجه داشته باشید زیرا اگر جنس لوله نامرغوب باشد هنگام نشست ساختمان دچار شکستگی می‌شود.

لوله آب پنج لایه

جدیدترین نسل لوله آب مدل لوله آب پنج لایه است که تقریبا تمام معایب لوله‌های دیگر در این مدل رفع شده است اما کار با آن کاری کاملا تخصصی است و برای استفاده از آن باید از افراد ماهر و آموزش دیده کمک گرفت. لوله آب پنج لایه انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارد و از ترکیب دو لایه پلیمر، دو لایه چسب و یک لایه آلومینیوم تشکیل شده است. از مدل لوله آب پنج لایه می‌توان در تمام سیستم‌های بهداشتی آب سرد و گرم، سیستم تهویه مطبوع، سیستم‌های گرمایشی و سیستم گرمایش از کف استفاده کرد.

مزایای استفاده از لوله آب پنج لایه چیست؟

اگر نگران ترکیدگی لوله آب هستید و می‌خواهید کار لوله‌کشی یک ساختمان نوساز را انجام دهید یا بنا به هر دلیلی تصمیم به تعویض لوله‌کشی ساختمان خود را دارید، لوله آب پنج لایه را توصیه می‌کنیم. حال علت آن و مزایای لوله آب پنج لایه چیست؟ از مزایای لوله آب پنج لایه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحمل حرارت تا حداکثر ۹۰ درجه
  • مقاوم در برابر مواد شیمیایی اسیدی و یا باز
  • عدم نفوذ اکسیژن به داخل لوله و حلوگیری از تغییر رنگ آب
  • مقاومت بسیار عالی در برابر فشار
  • ضریب انبساط طولی بسیار کم
  • افت فشار پایین به علت نرم بودن ساختار داخلی لوله
  • نصب آسان و سریع
  • عدم زنگ زدگی و خوردگی
  • عوامل دیگر در ترکیدگی لوله آب
علت ترکیدن لوله آب در زمستان
لوله پنج لایه با ساختار و فناوری به روز خود یک جایگزین ایده‌آل برای انواع لوله‌های آب است و با صرف هزینه برای این مدل لوله قطعا خیالتان بابت آسیب‌های احتمالی آسوده‌تر خواهد بود.

علاوه بر جنس لوله آب که یکی از مهم‌ترین فاکتورها، به ویژه برای ترکیدن لوله آب در زمستان است، عوامل دیگری نیز ممکن است سبب ترکیدن لوله آب شود. عوامل مانند:

  • آب‌بندی اشتباه اتصالات لوله آب که معمولا هنگام لوله‌کشی رخ می‌دهد و مقصر لوله‌کش است.
  • خرابی برخی از اجزای داخلی شیرآلات مثل نشیمنگاه، واشرهای آب‌بندی و یا آب‌بند نیز ممکن است یکی از دلایلی ترکدگی لوله آب باشد.
  • یکی از دلایل ترکیدن لوله آب در زمستان می‌تواند عدم عایق‌کاری مناسب در فصل سرما و فشار زیاد مایع درون لوله نیز باشد.
  • افزایش ناگهانی فشار آب در لوله به خصوص هنگام شب که میزان مصرف آب شهری کم است، یا برعکس فشار آب دچار افت ناگهانی شود، نیز ممکن است سبب ترکیدن لوله شود
  • و اما دلیل دیگر نم‌زدگی لوله‌ها است که معمولا با پوسیده شدن گچ دیوار یا سقف می‌توان به آن پی برد.

چگونه ترکیدگی لوله آب را تشخیص دهیم؟

تشخیص این کار در برخی موارد آسان است مثلا اگر متوجه نشتی آب از جایی شوید ممکن است علت آن ترکیدن لوله آب باشد اما امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی و فناوری در تمام عرصه‌ها، دستگاه‌هایی تولید شده است که در کمترین زمان ممکن می‌تواند محل نشتی آب و ترکیدگی لوله را مشخص کند. اما خرید این دستگاه راحت نیست چون بسیار گرانقیمت است و معمولا افرادی که کار لوله کشی انجام می‌دهند این دستگاه را دارند و به همین خاطر است که اولین توصیه ما همیشه کمک گرفتن از یک متخصص در این زمینه است.

چگونه ترکیدگی لوله آب را تشخیص دهیم؟
گوش دادن به صدای جریان آب از درون کف زمین یا دیوارها یک روش قدیمی و کاملا احتمالی بوده اما در حال حاضر با استفاده از دستگاه مخصوص محل دقیق لوله ترکیده شده را می‌توان پیدا کرد.

 

چگونه از ترکیدن لوله آب پیشگیری کنیم؟

اثرات مخرب ترکیدگی لوله آب بسیار ناراحت کننده و زیان‌آور است از این رو باید به فکر پیشگیری آن باشیم زیرا ترکیدگی لوله آن هم در سیستم اصلی لوله کشی ساختمان می‌تواند خسارت زیادی به دیوارها، سقف، نمای ساختمان و حتی وسایل شما وارد کند. اما بهترین راه‌حل برای پیشگیری ترکیدن لوله آب چیست؟

بهترین راه برای جلوگیری از ترکیدن لوله آب یا شکستن آن این است که همان ابتدای کار از یک فرد کاملا ماهر و استادکار برای لوله‌کشی ساختمان کمک بگیریم تا تمام لوله‌ها با محاسبه دقیق در مکان مناسب نصب شود.

و اما راه‌حل‌های دیگری مثل استفاده کم از حلال‌ها و لوله‌بازکن‌های خانگی هم می‌تواند کمک کند تا کمتر به بدنه لوله آسیب وارد شود. علاوه بر این اگر بتوانید مخازن آب سرد و لوله‌هایی که در معرض هوای خیلی سر یا خیلی گرم قرار دارند را عایق‌بندی کنید نیز احتمال شکست یا پوسیدگی لوله بسیار کم می‌شود.

بیشتر بدانید لوله‌های یخ زده و بررسی ۶ مورد از علت‌های رایج آن

ترکیدگی لوله آب در ساختمان
پیشگیری از ترکیدن لوله آب به این معنا نیست که هیچ‌گاه لوله‌ها نمی‌ترکند چون این اتفاق ممکن است با وجود تمام مراقبت‌ها رخ دهد اما با اقدامات پیشگیری می‌توان احتمال وقوع آن را به حداقل رساند.

جمع‌بندی

ترکیدن لوله آب چه در زمستان که احتمال وقوع آن بسیار زیاد است و چه در فصل‌های دیگر سال در هر نوع ساختمانی با هر قدمتی ممکن است. مهم این است که بدانیم موقع بروز چنین اتفاقاتی به جای سهل‌انگاری حتما دلیل آن را پیگیری کنیم و از فرد متخصص و استادکار در زمینه لوله‌کشی کمک بگیریم چون ترکیدن لوله چیز ساده‌ای نیست و می‌توان به مرور زمان آثار خسارت‌بار زیادی به همراه داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × سه =