فلومتر پکیج چیست و چه کاربردی دارد؟

0

فلومتر پکیج که برخی آن را به نام دبی سنج می‌شناسند برای اندازه‌گیری آب گرم مصرفی در دستگاه‌های خانگی مانند پکیج و آبگرمکن استفاده می‌شود. به خاطر داشته باشید که فلومتر پکیج قطعه‌ای متفاوت با فلوسوئیچ است. فلوسوئیچ پکیج قطعه‌ای است که در مسیر آب سرد پکیج قرار دارد که باز شدن آب گرم را تشخیص می‌دهد و در زمان قدیم از این قطعه در پکیج‌ها استفاده شده و در حال حاضر به جای فلوسوئیچ از فلومتر استفاده می‌شود. از این رو در این مطلب از استادکار نگاهی می‌اندازیم به کاربرد فلومتر پکیج و روش‌های تعمیر و تست فلومتر در پکیج پس با استادکار همراه باشید.

فلومتر پکیج چیست؟

تا به حال به این فکر کرده‌اید که پکیج یا آبگرمکن چگونه آب را گرم می‌کنند؟ اصلا چطور ممکن است شیر آب را به یک سمت باز کنید آب گرم داشته باشید و به سمت دیگر آب سرد؟ اگر با ساختار و قطعات پکیج آشنا باشید جواب این سوال‌ها برای شما آسان می‌شود. قطعا در ساختمان پکیج عوامل مختلفی موجب گرم شدن آب مصرفی می‌شوند ولی قطعه بسیار مهمی که نقش اصلی را ایفا می‌کند، فلومتر پکیج است. از این رو می‌خواهیم اساس کار فلومتر پکیج را بیشتر بررسی کنیم.

برای اندازه‌گیری دبی آب گرم مصرفی در دستگاه‌های خانگی مانند آبگرمکن و پکیج از حسگر دبی سنج به نام فلومتر پکیج استفاده می‌شود. فلومتر دارای ساختار مکانیکی است که از یک چرخ یا توربین مغناطیسی تشکیل شده که با عبور جریان آب به چرخش درمی‌آید و درون این چرخ یا توربین یک قطعه مغناطیسی به کار رفته و جلو حسگر قرار می‌گیرد و خروجی آب گرم از آن با میزان جریان عبوری نسبت مستقیم دارد و با ارسال فرکانس به برد الکترونیک پکیج کار مدولاسیون شعله انجام می‌شود.

در واقع اساس کار به این صورت است که کنار فلومتر پکیج دو عدد پلاتین با فاصله بسیار کم وجود دارد که با هر چرخش توربین، اتصالات را وصل و قطع می‌کند و در نتیجه فرکانسی را به بورد ارسال می‌کنند که مشخص می‌کند شیر آب باز شده است. در همین فاصله بورد الکترونیکی بلافاصله مشعل را روشن کرده و به شیر برقی فرمان می‌دهد که مسیر گرمایشی رادیاتور بسته شود. در نتیجه آب گرمایشی بین دو مبدل اولیه و ثانویه به گردش در می‌آید و آب مصرفی گرم می‌شود.

بیشتر بدانید علت صدای ناهنجار و زوزه در پکیج بوتان چیست؟

فلومتر قطعه‌ای در آبگرمکن، پکیج و هر سیستم گرمایشی دیگر است که کار اصلی آن اندازه‌گیری دبی آب گرم مصرفی است.
فلومتر قطعه‌ای در آبگرمکن، پکیج و هر سیستم گرمایشی دیگر است که کار اصلی آن اندازه‌گیری دبی آب گرم مصرفی است.

تفاوت فلومتر پکیج با فلوسوئیچ چیست؟

همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردیم در زمان قدیم از فلوسوئیچ در آبگرمکن و پکیج استفاده شده است ولی در حال حاضر جایگزین بهتر به نام فلومتر برای پکیج ارائه شده است اما فرق این دو قطعه در چیست؟ تفاوت این دو قطعه به نحوه کارکرد آن‌ها باز می‌گردد. در واقع جریان در فلوسوئیچ فقط کار برقراری اتصال و یا قطع کردن آن را به عهده دارد یعنی فلوسوئیچ فقط مصرف آب گرم را اعلام می‌کند و شعله یکسانی برای هر میزان آب کم یا زیاد در مبدل ایجاد می‌کند اما فلومتر نه تنها مصرف آب گرم را مشخص می‌کند بلکه میزان دبی آب (میزان آب جابه‌جا شده در یک مقطع مشخص) را نیز مشخص می‌کند.

تفاوت فلومتر پکیج با فلوسوئیچ چیست
پکیج‌هایی که فلوسوئیچ دارند دقت بسیار کمتری در گرم کردن آب مصرفی نسبت به پکیج‌های دارای فلومتر دارند.

تعویض فلومتر پکیج به چه صورت است؟

قبل از آنکه درباره نحوه تعویض فلومتر پکیج صحبت کنیم بهتر است بدانیم که در چه صورت و چرا باید این قطعه تعویض شود. اگر سیستم ساز و کار پکیج با مشکل روبه‌رو شود و به طور مثال چراغ سبز رنگ پکیج که نشان دهنده کار کردن آن است دچار ایراد شود نشان‌دهنده آن است که پکیج باید عیب یابی شود. معمولا یکی از قطعاتی که ممکن است بیشتر در معرض آسیب باشد فلومتر یا فلوسوئیچ پکیج است. در واقع اگر چراغ پکیج با خطا مواجه شود و آب مصرفی گرم نشود یکی از احتمالات، خرابی فلومتر پکیج است که معمولا برای مطمئن شدن تعمیرکار پکیج از بخش‌های مختلف پکیج تست می‌گیرد تا عیب‌یابی پکیج را با اطمینان خاطر انجام دهد. به همین خاطر است که هنگام خرابی پکیج گفته می‌شود از یک فرد ماهر و استادکار در زمینه عیب‌یابی پکیج کمک بگیرید.

بیشتر بدانید ۱۳ دلیل برای خاموش و روشن شدن مکرر مشعل پکیج ایران رادیاتور

تعویض فلومتر پکیج به چه صورت است
یکی از دلایل گرم نشدن آب مصرفی و شوفاژها، خرابی فلومتر در پکیج است که باید این قطعه تعویض شود و برای تعویض فلومتر پکیج تنها کافیست که این قطعه از روی پکیج باز شود و با یک فلومتر دیگر جایگزین شود.

فلومتر پکیج را چطور تعمیر کنیم؟

گاهی اوقات خرابی قطعه فلومتر به اندازه‌ای زیاد نیست که بخواهیم آن را تعویض کنیم از این رو باید نسبت به تعمیر فلومتر پکیج اقدام کنیم. برای تعمیر فلومتر پکیج باید سه مورد را ابتدا بررسی کرد:

  • سالم بودن بدنه فلومتر، چون در غیر این صورت باید تعویض گردد.
  • عدم قطعی اتصال الکتریکی مسیر بین فلومتر و برد کنترل
  • سالم بودن برد کنترل

پس از بررسی این سه مورد حال می‌توان نسبت به تعمیر فلومتر اقدام کرد. روشی که در ادامه به آن می‌پردازیم در پکیج‌های بوتان کاربرد بیشتری دارد و ممکن است در پکیج‌های دیگر متفاوت باشد که توصیه ما این است حتما در چنین مواردی از یک متخصص تعمیرات پکیج کمک بگیرید. و اما روش تعمیر فلومتر:

ابتدا باید یک مولتی متر و سنجش ولتاژ تهیه کنید. حال شیر آب گرم مصرفی را باز می‌کنید، سپس به کمک مولتی متر دو سر سیم‌های فلومتر را بررسی می‌کنید. اگر مولتی متر یا دستگاه سنج ولتاژ مقادیر مورد نظر را نشان دهد که نتیجه می‌گیریم فلومتر سالم است و اشکال از بخش‌های دیگر پکیج است. در غیر این صورت فلومتر را باید عیب یابی کرد. در چنین شرایطی اگر فلومتر خراب شده باشد معمولا یا توربین پروانه‌ای آن به دلیل رسوب‌گیری و ذرات معلق در آن قادر به حرکت نیست که باید عملیات رسوب‌گیری انجام شود، و یا پروانه آن شکسته و یا ممکن است آهنربای توربین پروانه‌ای خراب شده باشد که در این صورت باید قطعه خراب شده را تعویض کرد.

بیشتر بدانید بررسی تمام علت‌های خاموش شدن پکیج بوتان

فلومتر پکیج را چطور تعمیر کنیم
اگر توربین پروانه‌ای فلومتر به دلیل رسوب‌گرفتگی قادر به حرکت نیست، باید عملیات رسوب‌زدایی را انجام داد.

روش تست فلومتر پکیج چطور است؟

قبل از هر چیز باید به یک نکته مهم بپردازیم . برای عیب یابی فلومتر یا فلوسوئیچ هیچ وقت پکیج را در حالت زمستانه قرار ندهید چون امکان خطا در این حالت بیشتر است و شما نمی‌توانید به خوبی عیب‌یابی کنید. علاوه بر این ورودی آب سرد هم باید به فلومتر یا فلوسوئیچ متصل شده باشد.

حال نکته اینجا است که اگر قطعه فلومومتر یا فلوسوئیچ پکیج خراب شود، دستگاه هیچ ارور یا خطایی گزارش نمی‌دهد که به طور مستقیم شما متوجه شوید ایراد از خرابی فلومتر است و شاید با روشن نشدن چراغ پکیج و سرد شدن آب بتوان حدس زد مشکل از خرابی فلومتر است. پس در چنین شرایطی چطور متوجه شویم ایراد از فلومتر است؟ برای این کار ما یک روش ساده تست فلومتر پکیج را به شما آموزش می‌دهیم:

در روش تست فلومتر پکیج ابتدا پکیج را در حالت تابستانه قرار دهید و سپس شیر آب گرم مصرفی را به اندازه کافی باز کنید. اگر در این حالت پکیج روشن شد و شروع به کار کردن کرد یعنی فلومتر یا فلوسوئیچ سالم است اما اگر در حالت آماده باش (standby) قرار گرفت و تغییری نکرد یعنی فلومتر یا فلوسوئیچ پکیج خراب است.

البته یک نکته مهم را باید یادآور شویم و آن این است که اگر در حال تابستانه بدون باز کردن شیر آب گرم، پکیج شروع به کار کند باز هم قطعه فلومتر خراب است چون در این حالت شناور تفلونی آن در قسمت بالا گیر کرده و برد کنترل احساس می‌کند شیر آب باز شده است. البته که این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد چون اگر توربین فلومتر گیر کند دیگر جریانی به برد کنترل ارسال نمی‌شود در نتیجه پکیج روشن نمی‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به نکات مهم و ضروری در خصوص عیب‌یابی پکیج و قطعات فلومتر و فلوسوئیچ بپردازیم. با این حال که تمام روش‌ها برای تعمیر پکیج گفته شده است پیشنهاد ما این است که اگر تخصص کافی در زمینه عیب‌یابی و تعمیر پکیج ندارید حتما از متخصصین ماهر و استادکار کمک بگیرید تا از آسیب‌ها و هزینه‌های گزاف احتمالی برای تعمیر دوباره سیستم گرمایشی به دور باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 1 =