رله استارت یخچال چیست؟

8

رله استارت یخچال وسیله ایست که انرژی را به کمپرسور یخچال می رساند. کمپرسور وظیفه خنک کردن یخچال را دارد. در واقع کمپرسور یخچال، گاز را فشرده کرده و آن را به مایع تبدیل می کند و دمای آن را بالا می برد. این گاز پس از یک دور چرخش داخل سیستم سرد شده و یخچال را خنک می کند. کمپرسور دائما در حال کار نیست و برای شروع به کار هر بار نیاز به استارت دارد که این عمل توسط رله انجام می شود. اگر رله یخچال بسوزد کمپرسور کار نخواهد کرد و درون یخچال سرد نمی شود.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

رله استارت یخچال چیست؟

رله استارت یخچال یکی از قطعاتی است که برای راه اندازی و استارت کمپرسور مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورت معیوب بودن، کمپرسور از کار می‌افتد. این قطعه در یخچال و فریزر بسیار دارای اهمیت است، چرا که گاز خنک کننده که در محفظه داخلی یخچال و فریزر وظیفه خنک سازی را دارد، به کمپرسور رفته تا خنک شده و به فعالیت خود ادامه دهد.

اگر رله استارات یخچال خراب شود، کمپرسور هم خراب شود و نمی تواند این گاز را خنک کند. در نتیجه یخچال و فریزر آسیب خواهند دید. تعمیر این بخش نیازمند تخصص و تجربه بالاست و پیشنهاد می‌شود که تعمیر آن را خودتان بر عهده نگیرید و به تعمیرکار مجرب و یا نمایندگی یخچال خود بسپارید.

عملکرد رله یخچال چیست؟ رله استارت یخچال برای راه‌اندازی و استارت کمپرسور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
رله استارت یخچال برای راه‌اندازی و استارت کمپرسور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رله استارت یخچال کجاست؟

رله استارت یک قطعه داخل کمپرسور است و کمپرسور نیز پشت یخچال دارد و وظیفه خنک سازی گاز یخچال را بر عهده دارد.

نحوه عملکرد رله یخچال و کاربرد آن

رله یخچال یک کلید الکترومغناطیسی است که با جریان نسبتا کمی فعال می شود. رله شامل یک سیم پیچ می شود که هنگامی که جریان الکتریسیته از آن عبور می کند خاصیت آهنربایی موقت پیدا می کند. این آهنربا کنتاکت فلزی را جذب می کند و باعث اتصال و عبور انرژی به سمت دیگر کلید می شود. در صورت قطع توان ورودی کلید نیز قطع می گردد. از رله برای راه اندازی موتور، کنترل ولتاژ و جریان بالا، کنترل پمپ سوخت در خودروها و… استفاده می شود. نحوه تعویض لامپ یخچال ال جی اطلاعات مفیدی برای شما خواهد داشت پیشنهاد می کنیم آن را مطالعه کنید.

ترموستات داخل یخچال به کمپرسور فرمان می دهد تا چه زمانی روشن شود و سرما را به سطح امن تعریف شده برساند. هنگامی که دمای داخل یخچال از دمای تنظیم شده ترموستات بالا تر می رود، ترموستات یک سیگنال الکتریکی به رله می فرستد تا کمپرسور را استارت بزند. انرژی مورد نیاز برای کار کردن کمپرسور از مسیر رله تامین می شود.

رله یخچال چگونه کار می‌کند

نشانه های خرابی رله یخچال

در این بخش علائم خرابی رله استارت یخچال را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

  • گرم شدن یخچال

    یکی از نشانه های کار نکردن رله افزایش دما و سرد نشدن یخچال است که در این حالت احتمالا کمپرسور اصلا استارت نمی خورد. معمولا در این حالت صدای وزوز دائمی از کمپرسور شنیده می شود. اگر این صدا شنیده نمی شود و مواد غذایی گرم می شوند می تواند نشانه خوب کار نکردن رله باشد، یعنی رله ضعیف عمل می کند و توان ورودی آن مناسب نیست.

  • صدای کلیک

    هر بار که رله کمپرسور را استارت می زند یک صدای کلیک شنیده می شود. اما اگر کمپرسور به کار نیفتد رله پس از زمان کوتاهی دوباره زده و صدای کلیک شنیده می شود. این صدای کلیک تکرار شونده نشانه ای از رله سوخته است.

نشانه های خرابی رله استارت یخچال | چرا رله یخچال کار نمی کند؟
گرم شدن یخچال و شنیده شدن صدای کلیک از نشانه‌های خرابی رله استارت یخچال هستند.

تست رله

همانطور که ذکر شد اگر کمپرسور گرم شود و صدای کلیک بلندی یا متناوب بدهد می تواند نشانه خرابی رله یخچال باشد. برای تست کردن آن باید از سیستم جدا شود. این قطعه نسبتا ارزان قیمت و تعویض آن آسان است.

مراحل تست

ابتدا یخچال را از برق بکشید. رله در پشت و پایین یخچال قرار دارد. گارد محافظ را باز کنید تا به کمپرسور دسترسی پیدا کنید. در نزدیکی کمپرسور یک جعبه کوچک قرار دارد که تعدادی سیم از آن بیرون زده است. این جعبه همان رله است. برای اطمینان می توانید قبل جدا کردن از نحوه قرار گرفتن و سیم کشی آن عکس بگیرید تا در هنگام نصب دوباره و تعویض به مشکل برنخورید. در نمونه های قدیمی تر معمولا یک رله با سیم پیچی مسی وجود دارد که به سادگی قابل تشخیص هستند. مدل های جدیدتر، رله حالت جامد هستند که برای چک کردن آنها وسایل خاصی نیاز است. این مدل ها برخلاف نمونه های سیم پیچی راحت تر می سوزند.

  • تست بدون ابزار

رله را به صورت دیداری مورد بررسی قرار دهید. اگر پایه های رله دارای زنگ زدگی و خوردگی شده است، نیاز به تعویض دارد البته در برخی موارد تنها با تمیز کردن مشکل برطرف می گردد. اما این روش به اندازه کافی مطمئن نیست.
در رله های حالت جامد پس از جدا کردن آن از کمپرسور آن را تکان دهید اگر صدای تق تق داد سوخته است. برا ی اطمینان بیشتر می توانید ان را به یک متخصص نشان دهید.

  • تست توسط مولتی متر/ اهم متر

می توان از یک اهم متر برای اندازه گیری مقاومت پایه های رله استفاده نمود. اهم پایه های رله را به صورت دو به دو اندازه بگیرید، تنها یک جفت ازین پایه ها باید مقدار داشته باشد ( در حدود ۱۰ الی ۱۰۰ اهم ).

در رله های سیم پیچی می توان آنها را توسط یک اهم متر چک کرد. رله ها معمولا سه پایه دارند که با نام های L ، M و S علامت گذاری شده اند. برای تست صحت اتصال پراب های اهم متر را روی پایه های M و S قرار دهید. مقدار صفر باید نمایش داده شود. در حالی که پراب ها هنوز به پایه ها متصل اند رله را برگردانید یک صدای کلیک باید شنیده شود و مقدار بی نهایت روی اهم متر نمایش داده شود. این عمل را بین پایه های L و S نیز تکرار کنید همین نتیجه را بایستی بگیرید. حال بین پایه های L و M این کار را انجام دهید این بار در هردو حالت باید مقدار صفر خوانده شود. خواندن تحقیق در مورد برچسب مصرف انرژی را به شما پیشنهاد می کنیم .

در واقع باید بررسی نمود قطعی داخل سیم پیچ و یا بین پایه ها تا سیم پیچ وجود نداشته باشد. هممچنین دو پایه ای از رله که به کمپرسور وصل می شود وقتی کلید هنوز باز است اتصال کوتاه نشده باشند.در صورت خراب بودن رله مدل و شماره آن را برداشته و آن را با یک رله جدید تعویض کنید.

برخی مدل های جدیدتر یخچال توسط یک برد الکترونیکی کنترل می شوند. کنترل دما، کمپرسور، فن و سیستم یخ زدایی همه توسط برد انجام می شود. اگر یخچال روشن نمی شود یا فن کار نمی کند ممکن است برد معیوب باشد. می توان اتصالات آن را توسط مولتی متر چک کرد. قبل از هرگونه چک یخچال را از برق بکشید. بردهای کنترلی گران قیمت و پیچیده هستند. برد را به صورت دیداری برای یافتن نشانه های سوختگی، قطعی و قطعات سوخته  و آسیب دیده بررسی کنید. در صورت عدم تشخیص محل مشکل، برای تعمیر برد ها و یافتن عیب یخچال از یک تعمیرکار متخصص کمک بخواهید.

تست رله استارت یخچال با استفاده از مولتی متر/ اهم متر | بررسی عملکرد رله یخچال
تست رله استارت یخچال با استفاده از مولتی متر/ اهم متر

تست رله سنگی یخچال

کمپرسورهای یخچال دارای دو سیم پیچی اصلی ، که سیم پیچ ران running coil و سیم پیچ استارت start coil  نام دارند. همچنین به طور کلی دو نوع رله برای روشن کردن کمپرسور وجود دارد:

  • رله جریان: شامل رله سوزنی یخچال و رله ptc یخچال که به آن رله سنگی هم می‌گویند.
  • رله ولتاژ: که با تغییرات ولتاژ بین سیم پیچ استارت و سیم پیچ ران کار می‌کند.

رله یخچال سنگی یخچال برای شروع به کار موتور کمپرسور برای لحظاتی انرژی سیم پیچ را تهیه می کند ، پس اگر یخچال راه اندازی نمی شود و شروع به کارکرد نمی کند رله سنگی معیوب شده است. برای تست رله سنگی یخچال نیاز است مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا یخچال را خاموش کنید.
  • کمپرسور را پیدا کرده و قاب پلاستیکی را بردارید. از سیم کشی‌ها عکس بگیرید تا خاطرتان بماند که چگونه در جای خود فیکس شده‌اند.
  • رله سنگی را پیدا کرده و آن را به سمت اتصال دهنده اش که دارای سه سوکت است به سمت پایین بکشید.
  • رله را در دست گرفته و تکان دهید، اگر صدایی می شنوید و چیزی داخلش تکان می‌خورد یا رنگ سوختگی دارد؛ احتمالا شکسته است.
  • برای اطمینان از شکستگی از یک مولتی متر استفاده کنید و فقط یک جفت جریان زیر رله و بین ۱۰ – ۱۰۰ اهم باید وجود داشته باشد.
  • اگر اطمینان حاصل کردید که رله شکسته است، باید رله را جایگزین کنید.

همانطور که در بالا اشاره شد بهتر است این کار را به یک متخصص مجرب بسپارید.

تعمیر یخچال فریزر

تعمیر یخچال فریزر

  • تعمیر یخچال فریزر
  • تعمیر یخچال ساید‌بای‌ساید
  • تعمیر یخچال فروشگاهی
  • تعمیر یخچال صندوقی
دریافت این خدمت از استادکار
8 نظرات
  1. ابراهیم سیفی می گوید

    سلام، میخواستم بدونم آیا میشه رله سنگی موتور سامسپنگ را با رله سوزنی تعویض کرد ممنون

  2. S.A.N می گوید

    سلام از مطلب های که درمورد رله گفتین واقعا تشکر میکنم عالی بود درست ودقیق ممنون

  3. محمدخیری می گوید

    باتشکر،مطالب برایم مفیدبودند،سپاسگذارم

  4. دانیال شجاعی می گوید

    وقتی یخچال رو ب برق متصل میکنیم با یک تق روشن میشه ومجددا بعد از ۱۰ثانیه با تق خاموش میشه این موضوع همین طور تکرار میشه مشکل از کجاست

  5. مجید می گوید

    ممنون

  6. رضا می گوید

    ممنون،اما چرا هیچ کجا نحوه اتصال رله استارت به موتور نیست

  7. بهروز م می گوید

    سلام یخچال فریزر پارس بدون برفک نو خریدم به نمایندگی زنگ زدیم کاغذ گارانتی امضاء کردو اونو روشن کرد بعد از 20 دقیقه خاموش شدهیچ صدای نمیده مثلأ سه سال گارانتی داره علتش چیه؟

  8. رومینا می گوید

    سلام مطلب خوب و مفیدی بود.سرویسکار رله یخچال بوش را تعویض نمود و بعد از آن یخچال یکسره کار میکند و خاموش نمیشود. فرداش برد یخچال سوخت. آیا علت سوختن برد ، استفاده از رله نامناسب بوده؟ ممنون میشم اگر پاسخ بدهید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − 4 =