علت دود دادن شومینه هیزمی چیست؟

1

دود دادن شومینه هیزمی یکی از بدترین اتفاق‌های ممکن برای همه کسانی به شمار می‌رود که از این وسیله استفاده می‌کنند. حتی اگر حجم دودی که از شومینه خارج می‌شود کم هم باشد، ممکن است باعث به خطر افتادن سلامتی افراد و ایجاد مشکلات دیگر شود. بررسی و برطرف کردن علت دود دادن شومینه هیزمی یکی از آموزش‌های بسیار مهم و حساس برای کسانی است که از این وسیله استفاده می‌کنند. در این راهنما قصد داریم درباره مهم‌ترین علت‌های ایجاد دود توسط شومینه و راه‌های جلوگیری یا برطرف کردن آن‌ها صحبت کنم.

دود دادن شومینه هیزمی یکی از بدترین اتفاق‌های ممکن برای همه کسانی به شمار می‌رود که از این وسیله استفاده می‌کنند
دود دادن شومینه هیزمی یکی از بدترین اتفاق‌های ممکن برای همه کسانی به شمار می‌رود که از این وسیله استفاده می‌کنند

چند علت دود دادن شومینه هیزمی

پیش از این در مطالب دیگری درباره انواع شومینه‌ها، دکوراسیون مرتبط با‌ آن‌ها، نکات ایمنی مربوط به این وسیله و بهترین روش‌های روشن کردن شومینه در استاد کار منتشر شده است. در صورتی که اطلاعات شما درباره شومینه‌ها کافی نیست توصیه می‌کنیم ابتدا مطالب دیگر مرتبط با این وسیله را مطالعه کنید.

همانطور که گفته شد دود دادن شومینه ممکن است باعث به خطر افتادن سلامت افراد حاضر در منزل باشد. این دود حتی اگر بسیار کم هم باشد ممکن است باعث کثیف شدن فضای داخلی منزل شود. همچنین کارشناسان می‌گویند حتی دود بسیار کم تولید شده توسط هیزم چوب را نباید نادیده گرفت چرا که ممکن است در میان‌مدت باعث آسیب‌های جدی به افراد به خصوص افراد حساس مانند کودکان و سالمندان شود.

بیشتر بدانید راهنمای نگهداری از شومینه فضای باز

این دود حتی اگر بسیار کم هم باشد ممکن است باعث کثیف شدن فضای داخلی منزل شود
این دود حتی اگر بسیار کم هم باشد ممکن است باعث کثیف شدن فضای داخلی منزل شود
  • بسته بودن خروجی

همانطور که در راهنمای روشن کردن شومینه توضیح دادیم، خروجی شومینه بسیار مهم است. بسته بودن یا هر مشکل دیگری در این بخش ممکن است باعث ایجاد دود شود. قبل از روشن کردن شومینه حتما از باز بودن دودکش و مجرای آن مطمئن شوید. اگر شومینه شما بعد از مدتی دود می‌دهد، بهتر است ابتدا این بخش را بررسی کنید.

  • کف‌سازی نامناسب

اگر تل هیزم را مستقیم روی کف شومینه قرار داده باشید ممکن است باعث ایجاد دود شود. این دود ممکن است حاصل سوختن سطح رویی کف شومینه باشد. توصیه می‌شود تل هیزم را روی یک ورقه‌ توری فلزی یا مواد غیرقابل اشتعال دیگر قرار دهید.

  • کف و خروجی نامتناسب

یکی دیگر از عواملی که ممکن است باعث دود دادن شومینه شما شده باشد،‌ نامتناسب بودن اندازه کف شومینه و خروجی آن است. این دو بخش باید طبق استاندارهای هندسی مشخصی ساخته شده باشند در غیر این صورت دود حاصل از احتراق شومینه به سمت بالا و در نهایت خروجی لوله دودکش هدایت نخواهد شد. این استانداردها بر اساس هندسه ساختمان شومینه تهیه و اجرا خواهند شد. به همین دلیل است که اکیدا توصیه می‌شود اجرای شومینه خود را به یک دکوراتور مجرب بسپارید.

بیشتر بدانید آموزش نحوه تنظیم دمپر شومینه

کف شومینه باید طبق استانداردهای هندسی مشخصی ساخته شده باشند در غیر این صورت دود حاصل از احتراق شومینه به سمت بالا و در نهایت خروجی لوله دودکش هدایت نخواهد شد.
کف شومینه باید طبق استانداردهای هندسی مشخصی ساخته شده باشند در غیر این صورت دود حاصل از احتراق شومینه به سمت بالا و در نهایت خروجی لوله دودکش هدایت نخواهد شد.
  • مشکل دیوار پشتی

شومینه‌ها را طوری می‌سازند که دیوار پشت آن‌ها کمی به سمت بیرون خمیده باشد. این خمیدگی دود را به سمت بالا و خروجی دودکش هدایت می‌کند. اگر این استاندارد مهم در شومینه‌ای رعایت نشده باشد، دود حاصل از سوختن هیزم به جای خروجی دودکش و بیرون از ساختمان، به سمت بیرون شومینه و داخل منزل هدایت خواهد شد.

  • حجم نامناسب هیزم

اگر حجم هیزمی که در آتش قرار دارد بیشتر از حجم استاندارد شومینه باشد، شومینه حتما دود می‌دهد. این استاندارد را باید از نصاب شومینه خود بپرسید. حجم استاندارد هیزم برای هر شومینه را معمولا با توجه به هندسه داخلی آن و محیط داخلی شومینه محاسبه می‌کنند.

بیشتر بدانید تعویض شیشه شومینه

اگر حجم هیزمی که در آتش قرار دارد بیشتر از حجم استاندارد شومینه باشد، شومینه حتما دود می‌دهد
اگر حجم هیزمی که در آتش قرار دارد بیشتر از حجم استاندارد شومینه باشد، شومینه حتما دود می‌دهد
  • مشکل لوله خروجی

لوله خروجی دودکش باید استاندارد باشد. این استاندارد شامل جنس و اندازه می‌شود. در صورتی که قطر لوله دودکش کم‌تر از حد استاندارد باشد، دود حاصل از احتراق از آن عبور نمی‌کند و به سمت داخل منزل پس زده می‌شود. استاندارد لوله دودکش هم براساس حجم خود شومینه تعیین می‌شود. بنابراین نمی‌توانید یک لوله دودکش را برای دو شومینه با اندازه‌های متفاوت استفاده کنید.

  • اندازه لوله بیرون از ساختمان

اندازه خروجی بخشی از لوله دودکش که از بالای  ساختمان خارج می‌شود هم استاندارد مشخصی دارد. این استاندارد براساس حجم آتش استانداردی که هر شومینه می‌تواند تحمل کند محاسبه می‌شود. اگر اندازه لوله‌ای که از دودکش ساختمان شما به بیرون هدایت شده کم‌تر یا بیشتر از استاندارد باشد، شومینه شما حتما دود می‌دهد.

  • مشکل کلاهک

مانند بخاری‌های گازسوز، کلاهک در شومینه‌ها هم بسیار مهم است. این کلاهک باید به صورت T و خارج از ساختمان در ارتفاع استاندارد نصب شود. بسیار مهم است که بیرون این کلاهک همیشه باز باشد در غیر این صورت دود حاصل از احتراق به سمت داخل منزل پس زده می‌شود. هرگز از کلاهک‌هایی که شکل هندسی آن‌ها شکلی به جز T است استفاده نکنید. این کلاهک‌ها ممکن است باعث ایجاد خطرات بسیار زیادی برای شما شوند.

کلاهک شومینه باید به صورت T و خارج از ساختمان در ارتفاع استاندارد نصب شود
کلاهک شومینه باید به صورت T و خارج از ساختمان در ارتفاع استاندارد نصب شود
  • خفه شدن آتش

در راهنمای روشن کردن شومینه‌های هیزمی هم توضیح دادیم که اکسیژن یک پارامتر بسیار مهم در سوختن است. در صورتی که آتش را خفه کرده باشید، احتراق با ایجاد دود بسیار همراه خواهد بود. البته آتش در این شرایط بعد از مدتی خاموش می‌شود اما دود حاصل از آن وارد خانه خواهد شد. بنابراین هرگز از روش خفه کردن آتش برای خاموش کردن شومینه استفاده نکنید. البته خفه شدن آتش ممکن است به دلیل بسته شدن راه ورود و خروج هم اتفاق افتاده باشد. اگر شومینه‌ی دردار دارید، مطئن شوید سوراخ‌های تعبیه شده روی در شومینه کیپ نشده باشند.

  • آتش در تابستان

هوای سرد زمستان، دود حاصل از احتراق شومینه را به سمت بیرون می‌کشد. به همین دلیل است که اگر در تابستان شومینه خود را روشن کنید، احتمالا با حجم زیادی دود مواجه خواهید شد. اگر هیچ‌ کدام از مواردی که در بالا گفته شد دلیل ایجاد دود در شومینه شما نیست، نگران نباشید. اگر در تابستان شومینه خود را به هر دلیلی روشن کرده‌اید، دلیل دود دادن شومینه این است که هوای بیرون گرم شده است.

البته در مواقعی هم تمیر نبودن شومینه علت دود کردن آن است بهتر است تمیز کردن شومینه و ۴ راهکار اساسی نظافت آن را مطالعه کنید .

اگر در تابستان شومینه خود را به هر دلیلی روشن کرده‌اید، دلیل دود دادن شومینه این است که هوای بیرون گرم شده است
اگر در تابستان شومینه خود را به هر دلیلی روشن کرده‌اید، دلیل دود دادن شومینه این است که هوای بیرون گرم شده است

جمع بندی

در این مقاله با انواع علت های دود دادن شومینه هیزمی آشنا شدید و روش‌های برطرف کردن هر مشکل را دانستید. آیا تا کنون شومینه هیزمی شما دود داده است؟ چه روش‌هایی برای جلوگیری از آن به انجام رساندید؟

1 نظر
  1. اله وردی می گوید

    سلام شما که لطف کردید و این همه اطلاعات خوب دادید از استانداردهای این مورد هم می گفتید یا حداقل رفرنس می دادید. با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 3 =