هنگام ترکیدن لوله آب چه اقداماتی باید انجام شود؟

0

تصور کنید که در یک بعد از ظهر مطبوع زمستانی در خانه نشسته‌اید که ناگهان همسرتان با صدایی پر از اضطراب صدایتان می‌زند و می‌گوید که لوله آب ترکیده است و آب همه جا را گرفته است. شما کاری که مشغولش هستید را نصفه و نیمه رها می‌کنید و به سراغ بلایی که گریبانگیرتان شده می‌روید، اما خرابکاری آن قدر وسیع است که حتی نمی‌دانید از کجا شروع کنید. این سناریو ممکن است خیلی دراماتیک به نظر برسد، اما متاسفانه سناریویی رایج است که به کرات اتفاق میفتد. بنابراین دانستن اقدامات اضطراری هنگام ترکیدن لوله آب، امری بسیار ضروری است.

ترکیدن لوله آب در منازل اتفاقی رایج و البته بسیار ناخوشایند است و در صورتی که لوله آب منزل شما ترکیده است، بهترین اقدام، تماس با یک لوله کش حرفه‌ای است. اما در این مطلب علت‌های احتمالی ترکیدن لوله آب و نکاتی برای کاهش صدمات و خرابی‌های حاصل از ترکیدن لوله آب را جمع‌آوری کرده‌ایم.

علت‌های احتمالی ترکیدن لوله آب

احتمالا به عنوان یک صاحب خانه، یکی از کابوس‌های شما این است که لوله‌های آب خانه‌تان بترکد. ترکیدن لوله آب می‌تواند مشکلات مختلفی را در خانه شما ایجاد کند و وقت، انرژی و از همه مهم‌تر پول شما را هدر دهد. به همین دلیل است که باید تمام توان خود را برای جلوگیری از ترکیدن لوله‌های آب انجام دهید.

البته برای جلوگیری از ترکیدن لوله آب و یا تعمیر آن، باید در وهله اول بدانید که چه عواملی باعث ترکیدن آن می‌شود. در ادامه، ۶ دلیل ترکیدن لوله‌های آب منازل آورده شده است.

ترکیدن لوله آب به علت یخ زدگی

هنگامی‌که درجه حرارت به حدود ۰ درجه کاهش می‌یابد، ممکن است آبی که درون لوله‌های آب عبور می‌کند، در جا یخ بزند. هرچه آب بیشتری در یک ناحیه لوله یخ زده و جمع شود، فشار بیشتر و بیشتری به آن ناحیه وارد می‌شود. هنگامی‌ که فشار بیش از حد شود، لوله آب می‌ترکد.

البته خوشبختانه شما می‌توانید با برخی اقدامات از جمله باز گذاشتن شیر آب و چکه کردن آب از آن، از یخ زدن لوله‌ها جلوگیری کنید. برای اطلاع از سایر روش‌های جلوگیری از یخ زدن لوله آب، می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.

اقدامات اضطراری هنگام ترکیدن لوله آب
ترکیدن لوله آب می‌تواند به علت یخ زدگی باشد.

ترکیدن لوله آب به علت برخورد با ریشه درخت

یکی دیگر از دلایل ترکیدن لوله آب، گسترش ریشه درخت به سمت آن است. هرچه درختان بزرگ‌تر شوند، ریشه آن‌ها هم بیشتر در خاک گسترش می‌یابد. در بعضی موارد، این ریشه‌ها تا زمانی که با چیزی در زیر زمین (به عنوان مثال لوله‌های آب) تماس پیدا کنند، رشد می‌کنند.

در اکثر موارد، لوله‌های آب به اندازه‌ای قوی نیستند که ریشه‌های درخت را در مسیر خود متوقف کنند. درعوض، ریشه‌های درخت همچنان به لوله‌های آب فشار می‌آورند و تا زمان ترک خوردن، آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند.

برای جلوگیری از وقوع این امر، باید درختان را تا آنجا که ممکن است از لوله‌های آب دور بکارید. زیرا بعد از کاشتن درخت کار زیادی برای جلوگیری از رشد ریشه آن نمی‌توان انجام داد.

ترکیدن لوله آب به علت برخورد با ریشه درخت
یکی دیگر از دلایل ترکیدن لوله آب، گسترش ریشه درخت به سمت آن است.

ترکیدن لوله آب به علت خوردگی و فرسایش

در بعضی موارد – به ویژه هنگامی‌ که لوله‌ها از فولاد ساخته شده‌اند – لوله‌های آب به سادگی به علت عمر زیاد و تماس با آب فراوان خورده می‌شوند. هنگامی‌ که این اتفاق بیفتد، لوله‌های مذکور دچار فرسایش شده و آهسته ترک می‌خورند.

کار زیادی برای جلوگیری از خوردگی لوله‌های فولادی نمی‌توان انجام داد. با این وجود، با جایگزینی آن‌ها با لوله‌های مسی یا پلاستیکی، دیگر نیازی به نگرانی درباره خوردگی نخواهد بود.

ترکیدن لوله آب به علت خوردگی و فرسایش
در بعضی موارد لوله‌های آب به سادگی به علت عمر زیاد و تماس با آب فراوان خورده می‌شوند.

ترکیدن لوله آب به علت جابه‌جایی خاک

در بعضی مواقع، لوله‌های آب به علت جابه‌جایی خاک اطرافشان ترک می‌خورند. این اتفاق به طور معمول زمانی می‌افتد که ساخت و ساز در مجاورت لوله‌ها انجام شود.

بیشترین کاری که می‌توانید در این شرایط برای محافظت از لوله‌ها انجام دهید، این است که از کارکنان ساخت و ساز بخواهید که نسبت به محل توزیع خاک مراقب باشند تا فشار غیر طبیعی به لوله‌های منزل شما وارد نشود.

ترکیدن لوله آب به علت جابه‌جایی خاک
در بعضی مواقع، لوله‌های آب به علت جابه‌جایی خاک اطرافشان ترک می‌خورند. این اتفاق به طور معمول زمانی می‌افتد که ساخت و ساز در مجاورت لوله‌ها انجام شود.

ترکیدن لوله آب به علت فشار زیاد آب

فشار مطلوب آب برای اکثر لوله‌های آب خانگی ۴۰ تا ۴۵ psi است. حداکثر فشار آب منزل شما هرگز نباید از ۶۰ psi بیشتر شود. اگر این اتفاق بیفتد، لوله‌های آب در برابر ترکیدن آسیب پذیر می‌شوند.

فشار آب به دلایل مختلفی افزایش می‌یابد. گاهی اوقات آب با سرعت زیادی به سمت خانه می‌رود و در نتیجه فشار آب بالا می‌رود. در موارد دیگر، اختلالات لوله‌های آب می‌تواند باعث کند و سریع شدن جریان آب در زمان‌های نامناسب شود.

صرف نظر از دلیل فشار زیاد آب، در صورت بالا بودن فشار، حتما با یک لوله‌کش متخصص تماس بگیرید.

ترکیدن لوله آب به علت فشار زیاد آب
فشار آب منزل شما هرگز نباید از ۶۰ psi بیشتر شود. اگر این اتفاق بیفتد، لوله‌های آب در برابر ترکیدن آسیب پذیر می‌شوند.

ترکیدن لوله آب به علت گرفتگی لوله

آخرین دلیل برای ترکیدن لوله‌های آب، وجود گرفتگی است. هنگامی‌ که گرفتگی در لوله‌های آب وجود داشته باشد، می‌تواند باعث ایجاد فشار ناخواسته در لوله‌ها شود. در بعضی مقاطع، این فشار بیشتر از حد تحمل لوله خواهد بود و لوله می‌ترکد.

لوله‌های آب تقریباً با هر چیزی، از مو گرفته تا مواد غذایی و موارد دیگر ممکن است گرفته شوند. بنابراین حتما به زباله‌هایی که داخل چاه می‌اندازید توجه کنید.

ترکیدن لوله آب به علت گرفتگی لوله
لوله‌های آب تقریباً با هر چیزی، از مو گرفته تا مواد غذایی و موارد دیگر ممکن است گرفته شوند.

اقدامات اضطراری هنگام ترکیدن لوله آب

در صورتی که لوله آب منزل شما ترکیده است، برای کاهش خسارات و تا زمان رسیدن یک لوله‌کش متخصص، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

آب و برق را قطع کنید

اولین کاری که در صورت ترکیدن لوله آب باید انجام دهید، این است که فورا آب خانه را قطع کنید. این کار به محدود کردن آسیب‌های لوله آب کمک می‌کند. در مرحله بعد، برق آن قسمت از خانه را قطع کنید، به خصوص اگر فکر می‌کنید نشتی ناشی از ترکیدگی لوله ممکن است به پریز برق رسیده باشد. این دو مرحله بسیار مهم هستند و قبل از هر کار دیگری باید انجام شوند. همچنین از کلیدها و کنتور برق فاصله بگیرید زیرا آب می‌تواند به راحتی رسانا‌ی جریان برق شود.

اگر در یک مجتمع آپارتمانی زندگی می‌کنید که به منبع آب و برق ساختمان دسترسی ندارید، حتما با مدیر ساختمان یا صاحبخانه تماس بگیرید.

اقدامات اضطراری هنگام ترکیدن لوله آب
اولین کاری که در صورت ترکیدن لوله آب باید انجام دهید، این است که فورا آب خانه را قطع کنید.

شیرهای آب سرد را تخلیه کنید

پس از قطع کردن منبع آب، شیرهای آب را باز کنید تا آب سرد باقی مانده از سیستم تخلیه شود. (سیفون دستشویی را نیز چند بار فشار دهید تا آب موجود در مخزن آن هم تخلیه شود.) این کار باعث می‌شود احتمال یخ زدن آب باقیمانده در داخل لوله‌ها کاهش یابد و همچنین مقداری از فشار مانده در لوله‌ها هم رها شود.

پس از قطع کردن منبع آب، شیرهای آب را باز کنید تا آب سرد باقی مانده از سیستم تخلیه شود.
پس از قطع کردن منبع آب، شیرهای آب را باز کنید تا آب سرد باقی مانده از سیستم تخلیه شود.

سیستم گرمایش را خاموش کرده و شیرهای آب داغ را هم تخلیه کنید

سیستم آب گرم و گرمایش خود را خاموش کنید و تمام آب باقیمانده در شیرهای آب گرم را تخلیه کنید.

آب باقیمانده در شیرهای آب گرم را تخلیه کنید.
آب باقیمانده در شیرهای آب گرم را تخلیه کنید.

اجازه دهید هوای گرم در محیط به جریان بیفتد

اگر لوله آب خانه‌تان در اثر هوای سرد یخ زده و ترکیده است، اجازه دهید هوای گرم وارد خانه شود. پس از تخلیه آب باقیمانده از شیرهای آب، گرمایش را روشن کنید یا یک سشوار را بر روی لوله یخ زده قرار دهید تا یخ آن باز شود.

پس از تخلیه آب باقیمانده از شیرهای آب، یک سشوار را بر روی لوله یخ زده قرار دهید تا یخ آن باز شود.
پس از تخلیه آب باقیمانده از شیرهای آب، یک سشوار را بر روی لوله یخ زده قرار دهید تا یخ آن باز شود.

آب پخش شده در اثر ترکیدگی لوله را جمع کنید

اگر می‌دانید که ترکیدگی مربوط به کدام لوله است، شروع به پاکسازی و خشک کردن آن ناحیه کنید تا احتمال ایجاد قارچ و کپک را از بین ببرید.

شروع به پاکسازی و خشک کردن آب کنید تا احتمال ایجاد قارچ و کپک را از بین ببرید.
شروع به پاکسازی و خشک کردن آب کنید تا احتمال ایجاد قارچ و کپک را از بین ببرید.

با یک لوله‌کش تماس بگیرید

اگر فرد به اصطلاح دست به آچاری هستید، ممکن است ترجیح دهید که در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و خودتان مشکل ترکیدن لوله آب را حل کنید. اما با توجه به این که این موضوع، بسیار حساس است، ما به شما توصیه می‌کنیم که از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

ما به شما توصیه می‌کنیم که از یک فرد متخصص کمک بگیرید.
ما به شما توصیه می‌کنیم که از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

سخن آخر

خسارت احتمالی ناشی از هدر رفتن آب لوله‌های ترکیده، می‌تواند به ۴۰۰ لیتر در ساعت یعنی مقدار آب کافی برای دو بار استحمام کامل هم برسد. بنابراین ترکیدگی لوله آب را جدی گرفته و در صورتی که این اتفاق برای‌تان افتاد، حتما ضمن انجام اقدامات اولیه بالا با شرکت‌های متخصص تماس بگیرید. همچنین برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است که چندبار در سال، شرایط لوله‌کشی منزل خود را بررسی کنید. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + 13 =