علت سیاه شدن پشت رادیاتور شوفاژ چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

0

یکی از مشکلات کسانی که از شوفاژ استفاده می‌کنند، دوده زدن آن است. هرچند کشیدن فویل روی رادیاتور یک راه نسبتا خوب است اما جلوگیری از سیاهی شوفاژ می‌تواند راه بهتری باشد. اگر شما هم در منزل یا محل کار خود شوفاژ روشن می‌کنید، حتما با پدیده دوده زدن رادیاتور شوفاژ آشنایی دارید. تفاوتی ندارد که شوفاژ شما پره‌ای باشد یا نه و حتی تفاوتی نمی‌کند شما چطور شوفاژ خود را سرویس و نگه‌داری می‌کنید؛ اگر برای رفع دوده شوفاژ فکری نکنید، این مشکل همواره، همراه شما خواهد بود. در این مطلب علت سیاه شدن پشت شوفاژ را بررسی می‌کنیم و راهکارهایی برای جلوگیری از سیاهی شوفاژ ارائه می‌کنیم. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

 یکی از مشکلات کسانی که از شوفاژ استفاده می‌کنند، دوده زدن آن است
یکی از مشکلات کسانی که از شوفاژ استفاده می‌کنند، دوده زدن آن است

علت سیاه شدن پشت شوفاژ

باتوجه به آغاز فصل سرما و روشن شدن شوفاژها در اغلب نقاط کشور، کم کم باید شاهد سیاه شدن دیوارها، کف و حتی پرده‌ها و فرش‌های نزدیک به شوفاژها باشیم. اگر شما هم در سال‌های اخیر با این بحران مواجه بوده‌اید و برای تمیز کردن این خراب‌کاری هزینه و انرژی زیادی صرف کرده‌اید، باید بدانید که می‌توانید به راحتی از تکرار این هزینه‌ها و مشکلات دوده زدن رادیاتور شوفاژ جلوگیری کنید.

دوده اطراف شوفاژ چگونه ایجاد می شود؟

پیش از هرچیزی، باید بدانیم که این دوده چیست، چرا تولید می‌شود و از کجا می‌آید؟ برخلاف تصور عمومی، این دوده ربطی به سوخت داخل موتورخانه ندارد. اساسا دود حاصل از سوخت موتورخانه ارتباطی با فضای داخل منزل پیدا نمی‌کند. دوده‌ای که در اطراف شوفاژ ایجاد می‌شود، از ذرات معلق و آلودگی‌هایی است که در محیط جریان دارد. این ذرات معلق و آلودگی‌ها که در حالت عادی، هم‌دمای اتاق هستند، معمولا با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند.

بیشتر بدانید محاسبه آنلاین تعداد پره رادیاتور

دوده‌ای که در اطراف شوفاژ ایجاد می‌شود، از ذرات معلق و آلودگی‌هایی است که در محیط جریان دارد
دوده‌ای که در اطراف شوفاژ ایجاد می‌شود، از ذرات معلق و آلودگی‌هایی است که در محیط جریان دارد

روشن شدن شوفاژها در زمستان، تعادل دمایی آلودگی محیطی با ذرات هوا را بهم می‌زند. ذرات معلق و آلودگی‌های دیگر با گرم شدن، یونیزه می‌شوند و بهم می‌چسبند. در واقع این ذرات مثل زمانی که یک شانه را به موی خود می‌کشید و آن را نزدیک جسم پلاستیکی می‌گیرید و آن را جذب می‌کنید، بار الکتریکی می‌گیرند و با عبور از کنار یکدیگر یا پره‌های شوفاژ، بهم می‌چسبند. همین مسئله باعث می‌شود این آلودگی‌ها به صورت لکه‌های سیاه در نزدیک شوفاژ به زمین و وسایل بچسبند.

اگر دوده اطراف شوفاژ شما بیش از معمول باشد نشانه خوبی نیست و باید فکری به حالش کنید
اگر دوده اطراف شوفاژ شما بیش از معمول باشد نشانه خوبی نیست و باید فکری به حالش کنید

لازم به ذکر است که این واکنش شیمیایی، باعث ایجاد لکه‌هایی معمولا محو و بسیار نزدیک به شوفاژ می‌شود. اگر شما روی زمین یا دیوار خود با فاصله از شوفاژ لکه‌ای سیاه مشاهده کردید یا لکه‌ سیاهی مشاهده کردید که جرم زیادی داشت به احتمالا فراوان این لکه ارتباطی با شوفاژ ندارد. باید دنبال منبع دیگری برای آن آلودگی بگردید.

البته این، به معنی آلوده بودن محیط منزل شما نیست. هیچ محیط غیرآزمایشگاهی نمی‌تواند صد در صد غیرآلوده باشد و همواره مقداری ذرات معلق و آلودگی در هوای محیط وجود دارد. البته اگر دوده اطراف شوفاژ شما بیش از معمول باشد نشانه خوبی نیست و نیاز دارید فکری به حال گردش هوای محیط و آلودگی‌های وارد شده به آن بکنید. مقاله راهنمای کامل تمیز کردن شوفاژ هم به شما پیشنهاد می شود.

راهکارهایی برای جلوگیری از سیاهی و دوده زدن پشت شوفاژ

همانطور که دیدید، دلیل ایجاد این آلودگی نسبتا ساده و کاملا قابل حل است. همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم با چند روش پیشگیری ساده می‌توانید مشکل دوده‌های اطراف شوفاژ را حل کنید:

  • استفاده از فیلتر رادیاتور شوفاژ

این فیلترها توسط نمایندگی‌ شرکت‌های تولیدکننده رادیاتور یا مراکز معتبر سرویس این وسایل فروخته می‌شود. با ارائه برخی مشخصات اولیه شوفاژ می‌توانید فیلتر مناسب را تهیه کنید. این فیلترها جنسی شبیه به نمد دارند و بین رادیاتور و دیوار یا کف نصب می‌شوند. قابلیت جذب بالای این فیلترها باعث می‌شود آلودگی‌های یونیزه شده محیط به جای کف یا دیوار منزل شما به آن‌ها بچسبند.

در هنگام تهیه این فیلترها دقت کنید که حتما قابل شست‌وشو باشند. دستور شست‌وشوی فیلتر داخل جعبه آن قرار دارد. دقت کنید که در زمان مشخص و با روش تعیین شده فیلتر را بشورید تا بتوانید از حداکثر طول عمر و قابلیت جذب آن استفاده کنید.

بیشتر بدانید مراحل نحوه اجرای گرمایش از کف

فیلترهای رادیاتور شوفاژ جنسی شبیه به نمد دارند و بین رادیاتور و دیوار یا کف نصب می‌شوند
فیلترهای رادیاتور شوفاژ جنسی شبیه به نمد دارند و بین رادیاتور و دیوار یا کف نصب می‌شوند
  • دور کردن رادیاتور از دیوار

اگر این امکان فراهم باشد، روش بسیار خوبی خواهد بود. فاصله دادن رادیاتور از دیوار، باعث می‌شود مواد یونیزه شده به جای دیوار به خود رادیاتور بچسبند. این آلودگی به راحتی با یک دستمال خیس برطرف می‌شود.

فاصله دادن رادیاتور از دیوار، باعث می‌شود مواد یونیزه شده به جای دیوار به خود رادیاتور بچسبند.
فاصله دادن رادیاتور از دیوار، باعث می‌شود مواد یونیزه شده به جای دیوار به خود رادیاتور بچسبند.
  • کشیدن فویل روی رادیاتور

این هم یک روش نسبتا کاربردی است. البته این روش معمولا فقط در محیط‌های عمومی قابل اجراست و نمی‌توان رادیاتور منزل یا شرکت را با فویل پوشاند.

کشیدن فویل روی رادیاتور روشی است که معمولا فقط در محیط‌های عمومی قابل اجراست
کشیدن فویل روی رادیاتور روشی است که معمولا فقط در محیط‌های عمومی قابل اجراست

جمع بندی

توجه داشته باشید که به جز راه‌های اشاره شده، می‌توانید با کنترل عبور هوای داخل منزل و همچنین تمیز نگه داشت محیط، تا حدود بسیار زیادی دوده‌های اطراف شوفاژ را از بین ببرید. همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، دوده زدن اطراف شوفاژ به هیچ وجه نشانه آلودگی محیط نیست چراکه این میزان آلودگی در زندگی شهری امروز کاملا عادی شده است. پس اگر اطراف شوفاژ خود دوده مشاهده می‌کنید، اصلا نگران و ناراحت نباشید.

تعمیر و سرویس رادیاتور شوفاژ

تعمیر و سرویس رادیاتور شوفاژ

  • سرویس رادیاتور شوفاژ
  • سرویس رادیاتور پکیج
  • هواگیری رادیاتور
  • اضافه کردن پره به رادیاتور
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 3 =