کولر گازی پنجره ای چیست؟

2

در مقاله قبل کولر گازی قابل حمل پراختیم به پرداختیم در این نوشتار به توضیح کولر گازی پنجره ای می پردازیم. داشتن یک سیستم تهویه خوب در روزهای گرم سال نعمت است! کولرهای گازی به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین سیستم‌ های خنک‌کننده به‌حساب می‌آیند که با پیشرفت تکنولوژی در انواع و اندازه‌های مختلف از کولرهای مرکزی بزرگ گرفته تا کولر گازی پنجره ای و مدل‌های کوچک قابل‌حمل دیده می‌شوند. همه این مدل‌ها به‌طورکلی اجزای مشابه ای برای ایجاد تهویه خنک و مطبوع دارند. در این میان، کولر گازی پنجره ای به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین انواع کولرهای گازی به‌واسطه برخی ویژگی‌های خود همچنان در بین مصرف‌کنندگان محبوب است.

ساخت مدل‌های اولیه کولر گازی پنجره ای به سال ۱۹۳۰ برمی‌گردد که شرکت آمریکایی گیبسون اقدام به تولید نمونه‌های اولیه آن کرد، از آن زمان تاکنون انواع مختلف کولرگازی از نوع دوتکه یا اسپیلت و مدل‌های پرتابل یا قابل‌حمل با ویژگی‌ها بیشتر و مصرف انرژی کمتر روانه بازار شدند. کولرهای گازی پنجره ای نیست طی این سال‌ها محبوبیت خود را حفظ کردن و با اضافه شدن چند ویژگی بهینه‌سازی شدند تا برای محیط‌های کوچک مناسب باشند. در این مطلب با بررسی کامل کولر گازی پنجره ای، نحوه کارکرد آن، بیان ایرادات رایج این نوع سیستم تهویه و همچنین نحوه انتخاب کولر گازی پنجره ای مناسب در خدمت شما خواهیم بود.

راهنمای استفاده از کولر گازی پنجره ای
کولر گازی پنجره ‌ای بیشتر برای فضاهای کوچک کاربرد دارد، بااین‌حال با توجه به محبوبیتی که دارد، شرکت‌ها را به تولید انواع قدرتمندتری از آن برای تهویه خانه‌های بزرگ مجاب کرده است.

معرفی کولر گازی پنجره ای

کولر گازی پنجره ای یا Window Air Conditioner مجموعه کاملی از همه اجزای تشکیل‌دهنده کولرهای گازی است که به‌نوعی در یک فضای یکپارچه از جنس فلز یا پلاستیک قرار گرفته است ازاین‌رو به آن کولر گازی یک‌تکه نیز می‌گویند. محل قرارگیری آن معمولاً روی پنجره‌ها و در برخی موارد قسمت مشخص شده‌ای از دیوار ساختمان است. بعد از قرارگیری و نصب آن بر روی دیوار، دو بخش پنل جلویی که رو به اتاق است و پنل پشتی که به‌طرف بیرون ساختمان هست از هم متمایز می‌شوند. هوای گرم اتاق به کمک فن‌های داخلی کولر ازیک‌طرف آن واردشده و طی عملیاتی که در کندانسور انجام می‌پذیرد آن را خنک کرده و به داخل خانه بازمی‌گرداند و گرمای تولید شده حاصل از این فرآیند نیز از سمت دیگر یعنی پنل پشتی خارج می‌شود. اگر شما هم مشکل صدای زیاد کولر گازی دارید می توانید مقاله دلیل صدای زیاد کولر گازی را مطالعه کنید .

همان‌طور که گفته شد پنل جلویی کولر گازی پنجره ای قسمتی از آن است که در داخل اتاق قرار دارد و دارای یک رابط کاربری الکترونیکی یا مکانیکی است. کولرهای گازی قدیمی رابط مکانیکی داشتند که با چرخاندن قسمتی از آن می‌توانستیم صرفاً کولر را در چند وضعیت ثابت از قبیل روشن/خاموش و سه گزینه سرمای کم، متوسط و زیاد قرار دهیم. کولرهای گازی جدیدتر سیستم الکترونی کنترل از راه دور و یا صفحه لمسی دارند که شما می‌توانید به کمک صفحه‌نمایش دیجیتالی وضعیت کولر را در چند حالت مختلف دیگر علاوه بر تنظیم سرما مثل فن یا FAN، خشک یا DRY، خودکار یا AUTO قرار دهید. بعضی دیگر از کولرهای گازی پنجره ای قسمت گرما یا HEAT را نیز دارند که به این بخش به‌طور مفصل در مقاله بررسی کامل سیکل گرمایش کولر گازی و باد گرم کولر گازی، پرداخته‌ایم.

نصب تعمیر و سرویس کولرگازی

سرویس کولرگازی، نصب و تعمیر آن

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار

اجزای تشکیل‌دهنده کولر گازی پنجره ای

اجزای تشکیل‌دهنده پنل جلویی یا داخلی

  • اواپوراتور (Evaporator): این بخش معادل بخشی است که شما در کولرهای گازی اسپیلت یا دوتکه در ساختمان مشاهده می‌کنید. معمولاً اواپوراتور به شکل لوله‌های پیچ‌درپیچ دید می‌شود که گاز مبرد در آن گرمای خود را ازدست‌داده و سردتر می‌شود و درنهایت این هوای خنک وارد اتاق می‌گردد.
  • فن دمنده (Fan Blower): وظیفه آن انتقال و تخلیه هوای خنک و سرد از سمت اواپوراتور به اتاق است و از نوع فن‌های سانتریفیوژی یا گریز از مرکز است.
  • لوله مویی (Capillary Tube): به‌عنوان عامل منبسط کننده و کنترل‌کننده جریان مبرد در کولر گازی شناخته می‌شود. به این صورت که مبرد از کندانسور با فشار بسیار بالا و در حالت مایع به سمت لوله مویی فرستاده می‌شود. طی عبور از آن با تبدیل مبرد به حالت گاز-مایع فشار آن تا یک‌پنجم کاهش می‌یابد و در نتیجه آن دمای آن به نزدیک صفر درجه می‌رسد و به سمت لوله‌های اواپوراتور فرستاده می‌شود.
  • سیم‌پیچ یا کویل­ خنک‌کننده (Cooling Coil): کویل خنک‌کننده جایی است که بین مبرد و جریان هوا تبادل حرارتی صورت می‌گیرد و به‌نوعی مبدل حرارتی کولر گازی به‌حساب می‌آیند. معمولاً روی کویل های خنک‌کننده یک فیلتر هوا نیز نصب شده است.
  • پنل تنظیمات (Operation Panel): همان‌طور که بیان شد پنل تنظیمات کولر گازی پنجره ای می‌تواند بر دو نوع الکترونیکی یا مکانیکی باشد. مدل الکترونیکی شامل صفحه‌نمایش و پنل لمسی به همراه ریموت کنترل است و مدل مکانیکی دارای ولوم با قابلیت چرخش برای تنظیم مقدار سرما و یا خاموش و روشن کردن سیستم است.
  • فیلتر خشک‌کن (Filter Drier): وظیفه آن حذف رطوبت از اجزای درون کولر گازی به منظور جلوگیری از زنگ‌زدگی، یخ‌زدگی و مسدود شدن مسیر جریان گاز مبرد است.
  • سینی تخلیه (Drain Pan): محل جمع‌آوری آب حاصل میعانات گازی کویل­ خنک‌کننده است که بر اثر نیروی جاذبه به سمت پنل بیرونی فرستاده شده و از آن تخلیه می‌شود.

اجزای تشکیل‌دهنده پنل پشتی یا خارجی

  • کمپرسور (Compressor): مهم‌ترین بخش اجزای تشکیل‌دهنده کولر گازی پنجره ای و یا هر نوع کولرگازی دیگر به‌حساب می‌آید. کمپرسور با فشرده‌سازی گاز مبرد و کاهش حجم آن به هدایت و جابجایی مبرد در طی سیکل سرمایش کولر کمک می‌کند.
  • کندانسور (Condenser): کندانسور زیر نوعی مبدل حرارتی است که به کمک حالت کویل مانند یا پیچ‌درپیچ خود گرمای میرد را دریافت کرده و آن را وارد جریان هوای محیط می‌کند تا از پنل پشتی خارج شود.
  • فن پیش­ران (Propeller Fan): برای کمک به حرکت مولکول‌های هوا روی سطح کویل کندانسور به خارج ساختمان استفاده می‌شود.
  • موتور فن (Fan Motor): موتور فن کولر گازی پنجره ای از دو محور تشکیل شده که در دو طرف موتور قرارگرفته‌اند به همین دلیل به آن Double Shaft Motor Fan می‌گویند. یکی از این محورها در پنل داخلی در کنار اواپوراتور قرار دارد که نوعی فن دمنده است و دیگری در سمت کندانسور قرار دارد. حتما مقاله  علت نشتی گاز کولر گازی را مطالعه کنید .
نحوه کار کولر گازی پنجره ای
نمایی از اجزای کولر گازی پنجره ‌ای را مشاهده می‌کنید، در میان این اجزا سه بخش کمپرسور، کندانسور و اواپوراتور سه جزء اصلی هر نوع سیستم سردکننده‌ای به‌حساب می‌آیند.

نحوه کارکرد کولر گازی پنجره ای

در اغلب سیستم‌های تهویه موجود در بازار و البته مدل‌های جدیدتر کولر گازی پنجره ای به منظور کاهش مصرف برق و بالا بردن عمر دستگاه از یک ترموستات برای ثابت نگه داشتن دما به‌وسیله کنترل وضعیت روشن یا خاموش بودن کمپرسور استفاده می‌شود. هنگامی‌که شما دمای خاصی را انتخاب می‌کنید، کولر گازی شروع به فعالیت می‌کند تا اتاق را خنک کند و زمانی که ترموستات هوای ورودی به کولر را برابر با دمای انتخابی شما تشخیص داد، کمپرسور دستگاه غیرفعال می‌شود.

اما این فرآیند خنک سازی چگونه صورت می‌گیرد؟

  1. جریان هوای گرم و مرطوب موجود در اتاق به کمک فن به سمت داخل کولر کشیده می‌شود و ضمن عبور از فیلتر هوا و کویل خنک‌کننده علاوه بر کاهش دما و میزان رطوبت، گردوغبار هوا و ذرات آلاینده را نیز حذف می‌شود.
  2. مبرد از طریق لوله در سیستم وارد می‌شود و سیکل سرمایش آغاز می‌گردد. هنگامی‌که مبرد گرما ببیند از مایع به گاز تبدیل‌شده و هنگام از دست دادن دمای خود دوباره به مایع تبدیل می‌شود.
  3. هنگام عبور مبرد در ابتدای چرخه دمای آن بسیار کم و سرد است. هنگامی‌که فن هوای گرم داخل اتاق را به سمت داخل کولر می‌کشد، مبرد با دریافت گرما، تبدیل به بخار یا گاز می‌شود.
  4. در این حالت گاز مبرد وارد کمپرسور شده و طی فعالیت آن گاز مبرد تحت‌فشار بسیار زیاد قرار می‌گیرد و اختلاف فشار حاصل شده باعث هدایت مبرد به سمت لوله‌های پیچ‌درپیچ کندانسور می‌شود، جایی که سطح تماس مبرد با محیط افزایش پیداکرده و گرمای خود را از دست می‌دهد و خارج می‌شود.
  5. در ادامه مبرد با عبور از شیر انبساط کولر گازی که موجب کاهش فشار و تبدیل مبرد به مایع می‌شود به اواپوراتور می‌رسد.
  6. ساختار کویل مانند و پیچ‌درپیچ اواپوراتور سبب می‌شود که سرمای به وجود آمده به سمت اتاق فرستاده شود. این چرخه با مکش هوای گرم داخل اتاق به سمت کویل خنک‌کننده و دمیده شدن هوای خنک از اواپوراتور به سمت اتاق تا رسیدن به دمای تنظیم‌شده برای ترموستات تکرار می‌شود.

کولر گازی پنجره ای چگونه گرما تولید می‌کند؟

در مقاله سیکل گرمایش کولر گازی و باد گرم کولر گازی به بررسی کامل این فرآیند پرداختیم ولی به‌طور خلاصه باید گفت هنگام استفاده از گرمایش کولر گازی پنجره ای، به‌نوعی جای کندانسور و اواپوراتور با هم عوض می‌شود. این عمل به‌واسطه شیر معکوس یا شیر چهار طرفه صورت می‌گیرد. در این حالت گاز مبرد در کمپرسور گرم می‌شود و از طریق شیر معکوس به اواپوراتور می‌رسد، گرمای حاصله به‌واسطه ساختار صفحه به صفحه و لوله‌های متعدد اواپوراتور، در مدت‌زمانی کوتاه به محیط خارجی فرستاده می‌شود و این عمل تا رسیدن به دمای تنظیم‌شده برای ترموستات ادامه می‌یابد. مقاله استادکار درباره ی  مزایای کولر آبی نسبت به کولر گازی را می توانید مطالعه کنید .

تنظیم درجه ترموستات کولر گازی پنجره ای
به‌طور خلاصه کولرگازی برای ایجاد سرمایش با تبدیل گاز به مایع و سپس مایع به گاز سرما تولید می‌کند. این هوای سرد با هوای گرم و مرطوب درون اتاق ترکیب شده و از میزان دما و رطوبت آن می‌کاهد. این عمل تا رسیدن به دمای تعیین‌شده برای کولر گازی ادامه پیدا می‌کند.

نحوه خرید و انتخاب کولر گازی پنجره ای

برای خرید کولر گازی پنجره ای مناسب می‌بایست ابتدا محل قرارگیری آن و سپس اندازه و سایز مناسب آن را بررسی کنید و در ادامه ویژگی‌های هر مدل را بررسی کنید.

انتخاب محل قرارگیری کولر گازی پنجره ای

همان‌طور که ذکر شد محل قرارگیری این‌گونه کولرها اغلب روی پنجره است، ازاین‌رو انتخاب اینکه کدام پنجره برای قرارگیری کولر مناسب‌تر است نیز اهمیت دارد.

  • پنجره ای که انتخاب می‌کنید باید با فاصله مناسبی با دیوار، کمد، مبل و هر چیزی که مانع گردش هوا می‌شود داشته باشد، این موضوع یکی از راه‌های کاربردی کاهش مصرف برق کولر گازی نیز است.
  • نسبت به‌قرار داشتن یک پریز برق در نزدیکی پنجره اطمینان حاصل کنید.
  • پنجره ای را انتخاب کنید که در نزدیکی در ورودی و خروجی نباشد تا اتلاف انرژی کمتری داشته باشید.
  • اگر پنجره مناسبی پیدا نکردید و یا نگران لرزش و صدای کولر روی پنجره هستید، می‌توانید قسمتی از دیوار خانه را که مناسب قرارگیری کولر گازی پنجره ای است انتخاب کنید و کولر را درون دیوار نصب کنید، این کار به‌واسطه تخریب دیوار کمی هزینه‌بر است ولی محدودیت شما را نسبت به ‌قرارگیری کولر در نقاطی که فقط پنجره وجود دارد، از بین می‌برد.

انتخاب کولر گازی پنجره ای مناسب

یکی از مهم‌ترین نکاتی به هنگام خرید کولر گازی پنجره ای باید در نظر بگیرید متراژ اتاقی است که قرار است کولر در آن قرار بگیرید. به‌طور معمول این نوع کولر برای تهویه یک اتاق یا محوطه ساخته شده است اما کولرهای گازی قدرتمندتر در طی سال‌های اخیر روانه بازار شده‌اند که به‌راحتی توانایی تهویه کامل منزل شما را دارند. هر کولر گازی برای سنجش میزان قدرت خنک‌کنندگی با واحدی به نام (BTU (British Thermal Units شناخته می‌شود. این عدد معمولاً بین ۵۰۰۰ تا بیش از ۳۰۰۰۰ است که برای متراژهای مختلف متفاوت است، برای مثال برای خانه‌ای با متراژ ۱۲۰ متر کولر گازی BTU 9000 پیشنهاد می‌شود و برای خانه‌ای با متراژ ۷۰ متر کولر گازی با قدرت BTU 6000 نیز کافی است. جدول معادل‌سازی شده توسط دپارتمان انرژی آمریکا، برای انتخاب کولر مناسب نسبت به متراژ خانه شما را راهنمایی می‌کند. ولی چرا این موضوع اهمیت دارد؟ ازآنجاکه عامل مهم داشتن یک تهویه خنک و مناسب که به شما احساس راحتی دهد، فقط کاهش دما محیط نیست بلکه میزان رطوبت هوا نیز است. هنگامی‌که کولر گازی پنجره ای شما قدرت بیش‌تر از حد نیاز داشته باشد به سرعت دمای هوا را کاهش می‌دهد و این موضوع سبب می‌شود که رطوبت هوا به‌طور مناسب کاهش پیدا نکند و شما از عملکرد دستگاه ناراضی باشید.

موارد دیگری که در انتخاب کولر گازی پنجره ای با آن روبرو می‌شوید، ویژگی‌های متفاوت این نوع کولرها است که باید برحسب نیاز و هزینه‌ای که می‌خواهید بکنید آن را انتخاب کنید.

  • مدل‌های دارای ترموستات به‌واسطه تنظیم دمای خانه با کنترل فعالیت کمپرسور دستگاه به کاهش مصرف برق کمک شایانی می‌کنند.
  • اگر به سیستم گرمایش کولر نیازی ندارید، خرید مدل دو منظوره کولر گازی پنجره ای هزینه اضافی‌تر برای شما است.
  • به برچسب انرژی دستگاه به هنگام خرید دقت کنید و مدل کم‌مصرف‌تر را انتخاب کنید.
  • محل قرارگیری فیلتر دستگاه را بشناسید، زیرا در فواصل منظم نیاز است آن را تمیز و یا تعویض کنید.
  • مدل‌هایی را که گارانتی کالای معتبر دارند انتخاب کنید.
  • در صورتی امکان، وضعیت کولر را در حالت روشن بررسی کنید تا میزان سروصدا آن را هنگام روشن بودن ارزیابی کنید.
  • درباره شرایط نصب نیز جویا شوید، در صورت نیاز همکاران ما در استادکار آماده انجام کلیه امور مربوط به نصب و سرویس کولر گازی شما هستند.
عیب یابی کولر گازی پنجره ای
مهم‌ترین نکته هنگام خرید کولر گازی پنجره ای توجه به‌اندازه و متراژ محیطی است که کولر را برای آن در نظر گرفتید تا بتوانید کولر گازی با قدرت خنک‌کنندگی و ظرفیت مناسب را انتخاب کنید. دقت کنید که به‌طور معمول این نوع کولر مصرف برق بالایی دارد. پس از تهیه و خرید مدل‌های بدون ترموستات (مدل‌های قدیمی‌تر فقط فاقد ترموستات هستند) که کنترلی روی فعالیت کمپرسور ندارند خودداری کنید.

نگهداری و سرویس کولر گازی پنجره ای

تصور کنید که کم‌کم ماه‌های گرم سال از راه می‌رسند و وقت آن رسیده که شما کولر گازی پنجره ای خود را از خواب زمستانی بیدار کنید! تمیز نگاه داشتن و سرویس کولر گازی پنجره ای رابطه مستقیمی با طول عمر و عملکرد بهتر دستگاه دارد. پس بهتر است قبل از اینکه از کولر گازی خود استفاده کنید لازم است روش‌های زیر را جهت نگهداری و سرویس کولر گازی پنجره ای انجام دهید.

  • اقدامات روزانه جهت نگهداری و سرویس کولر گازی پنجره ای
    • پنل داخلی که درون اتاق قرار دارد را بررسی کنید و در صورت مشاهده هرگونه رسوب، کپک و یا بوی نامطبوع نسبت به تمیز کردن اقدام کنید.
    • معمولاً از محلول ۳ درصد پراکسید هیدروژن برای شستشو و اسپری پنل داخلی کولر استفاده می‌کنند که محصولات نظافتی مشابه این ترکیب در فروشگاه‌ها موجود است. دقت کنید استفاده از الکل به دلیل مشتعل پذیر بودن آن توصیه نمی‌شود.
    • کولر را خاموش کنید و از برق بکشید، سپس تمام ناحیه جلویی کولر را اسپری کنید و با پارچه‌ای تمیز، لکه‌ها را از بین ببرید (ترجیحاً از دستکش استفاده کنید).
    • اجازه دهید همه‌چیز به‌صورت طبیعی خشک شود، بهتر است این کار را شب انجام دهید و صبح روز بعد اقدام به روشن کردن کولر کنید.
    • اگر احساس می‌کنید کولر به نظافت بیشتری نیاز دارد، پنل جلویی دستگاه و فیلتر آن را جدا کنید و داخل آن را اسپری کنید.
  • اقدامات ماهیانه جهت نگهداری و سرویس کولر گازی پنجره ای
    • در اینجا نیز قبل از انجام کار از خاموش بودن و خارج بودن دستگاه از پریز برق اطمینان حاصل کنید.
    • پنل جلویی دستگاه را جدا کنید تا به فیلتر دسترسی داشته باشید (اگر نمی‌توانید فیلتر را خارج کنید از دفترچه راهنمای دستگاه کمک بگیرید).
    • فیلتر کولر را خارج کرده و با آب گرم فیلتر را به‌طور کامل شستشو دهید.
    • آب اضافی رو فیلتر را با تکان دادن آن از بین ببرید و اجازه دهید به‌طور کامل خشک شود و سپس آن را در جای خود قرار دهید.
    • اگر فیلتر کولر شما خراب است و یا مدت‌ها است که استفاده می‌شود و خراش یا پارگی در آن مشاهده می‌شود، بهتر است آن را تعویض کنید، برای تهیه فیلتر جدید شما به مدل و شماره دستگاه که در دفترچه آن نوشته شده نیاز دارید.
  • اقدامات فصلی جهت نگهداری و سرویس کولر گازی پنجره ای
    • دستگاه را خاموش و به‌طور کامل از برق بکشید. در این حالت نیاز است علاوه بر پنل رویی، قاب دور کولر را نیز باز کنید، پیچ‌ها را باز کنید. بعد از جدا کردن پنل و قاب جلویی، صفحه‌ای تیغه‌های آلومینیومی را مشاهده می‌کنید که معمولاً گردوغبار و خاک وارد این بخش دستگاه می‌شود.
    • برای تمیز کردن این بخش بهتر است از جاروبرقی با مکش قوی استفاده کنید و دقت کنید به تیغه‌های آلومینیومی ضربه نزنید پس‌ازآن برای اطمینان چند بار محلولی را که تهیه کردید به آن اسپری کنید. هرچقدر وسواس بیشتری نسبت به از بین بردن گردوخاک داشته باشید یعنی با آلودگی کمتری در آینده روبرو خواهید شد و جلوی فعالیت میکروبی و قارچی را نیز خواهید گرفت.
  • سرویس کولر گازی پنجره ای با استفاده از ترکیبات شوینده قوی‌تر
    • با انجام دادن روش‌های ذکرشده، کولر گازی پنجره ای شما تمیز خواهد شد. اما اگر سال‌هاست که به کولر خود سر نزدید و کثیفی و آلودگی‌های به‌جامانده با این روش‌ها از بین نمی‌رود بهتر است. دستگاه را در خارج از خانه باز کنید و از محلول‌های شوینده قوی‌تر به همراه آب داغ استفاده کنید و اجازه دهید محلول برای حداقل ده دقیقه روی آلودگی‌ها بماند و سپس آن را تمیز کنید. در صورت نیاز از فشار شلنگ برای شستشوی فیلتر کثیف استفاده کنید.
    • گزینه بعدی پیش روی شما استفاده از خدمات سرویس کولر گازی توسط کارشناسان مجرب استادکار است تا در اسرع وقت و بالاترین کیفیت نسبت به تعمیر کولر گازی پنجره ای شما اقدام کنند. اگر علاقه مند هستید در مورد کم مصرف ترین سیستم سرمایشی بیشتر اطلاعات کسب کنید مقاله استادکار در این باره را مطالعه کنید .
عیب کولر گازی پنجره ای
مجموعه اقدامات ذکرشده برای نگه‌داری و سرویس کولر گازی پنجره ای موجب بهبود عملکرد و افزایش طول عمر دستگاه خواهد شد. دقت کنید که اختصاص دادن زمانی کوتاه جهت نگه‌داری از کولر به مراتب ساده‌تر از رسیدگی و پرداخت هزینه‌های تعمیر کولر گازی پنجره ای ناشی از استفاده نادرست از آن خواهد بود.

 معایب و ویژگی‌های کولر گازی پنجره ای

مزایای کولر گازی پنجره ای

  • به دلیل محبوبیت زیادی که دارند به‌سادگی پیدا می‌شوند و رقابت میان انواع مدل آن بیشتر رو امکانات جزئی و قیمت نهایی محصول است و به همین دلیل قیمت مناسبی دارند.
  • کولر گازی پنجره ای را نمی‌توان نوعی کولر گازی قابل‌حمل دانست ولی نسبت به انواع دیگر سیستم‌های تهویه نصب و سرویس ساده‌تری دارند.
  • کولرهای گازی پنجره ای محدودیت نصب ندارند و به‌مانند انواع کولرهای دیگر شرایط نصب خاص یا کانال‌کشی نیاز ندارند.
  • بیشتر آن‌ها راندمان بالایی دارند و در صورت نصب مناسب سروصدای کمی تولید می‌کنند.
  • آب از سیستم این کولرها بدون واسطه لوله یا شلنگ به‌راحتی از پنل پشتی، خارج می‌شود.
  • به‌واسطه تنوعی که دارند از واحد کوچک ۵۰ متری تا خانه‌ها و ساختمان‌های بزرگ را می‌توانند پوشش دهند.
  • اگر محل درستی برای آن انتخاب شود به‌راحتی چند اتاق را خنک می‌کنند.

معایب کولر گازی پنجره ای

  • پنجره ای که از آن استفاده می‌کنید، عملاً دیگر مسدود می‌شود، همچنین قطرات آبی که از پنل پشتی خارج می‌شود می‌تواند باعث مزاحمت عابران یا زنگ‌زدگی نواحی فلزی در مجاورت با آن شود.
  • اگر پشت پنجره قسمتی برای حمایت و نگهداری کولر تعبیه نشده باشد، نصب سازه‌ای که وزن پنل پشتی کولر را تحمل کند لازم است و به طبع آن خطراتی نیز مثل تنظیم نامناسب و شل شدن اتصالات به دنبال دارد.
  • نصب کولر گازی پنجره ای در همه واحدهای یک ساختمان به لحاظ زیبایی‌شناسی، دکوراسیون محیط داخل و خارج ساختمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و نمای بدی دارد.
  • این مدل کولر گازی وزن به نسبت زیادی دارند.
  • فقط مدل‌های جدیدتر آن مجهز به سیستم ریموت کنترل هستند.
  • مصرف برق بالایی دارند.
تنظیم درجه کولر گازی پنجره ای
مهم‌ترین ویژگی مثبت کولر گازی پنجره ای قیمت پایین آن نسبت به انواع دیگر کولرهای گازی است. بااین‌حال آن‌ها مصرف برق بالایی دارند. بنابراین توصیه می‌کنیم دو مقاله روش‌های کاهش مصرف برق کولر گازی و همچنین روش‌های خنک کردن خانه بدون نیاز به کولر را مطالعه کنید.

عیب یابی کولر گازی پنجره ای

در این بخش از مطلب به بررسی ایرادات رایج کولر گازی پنجره ای و راه‌حل‌های پیشنهادی خواهیم پرداخت.

  • کولر گازی پنجره ای خنک نمی‌کند
    • اگر از سالم بودن کولر گازی خود اطمینان دارید، احتمالاً نیاز است تا گاز مبرد درون دستگاه را شارژ کنید. با یک تماس ساده با تیم استادکار خدمات شارژ کولر گازی در محل شما انجام می‌پذیرد.
    • اما اگر خوش‌شانس‌تر باشید شاید صرفاً کولر گازی شما نیاز به تمیزکاری و سرویس شدن دارد. در این صورت اقدامات بخش سرویس کولر گازی پنجره ای را انجام دهید.
    • خراب بودن کندانسور یا خم شدن کویل آن نیز می‌تواند باعث بروز این مشکل شود.
  • چکه کردن آب از سمت پنل داخلی کولر گازی پنجره ای
    • خوشبختانه این مورد آن‌چنان جدی نیست. در این حالت شما باید اطمینان حاصل کنید که دستگاه شیب اندکی به سمت بیرون از خانه داشته باشد. زیرا آبی که در سینی تخلیه جمع می‌شود طی همین شیب و به‌واسطه‌ی نیروی گرانش از سیستم خارج می‌شود.
    • حالت بعیدتر اشکال در سینی تخلیه و نامتوازن بودن آن است.
  • خاموش و روشن شدن متوالی کولر گازی پنجره ای
    • همان‌طور که گفتیم وظیفه خاموش و روشن شدن کمپرسور و فعالیت آن بر عهده ترموستات است. احتمالاً ترموستات عملکرد درستی ندارد و یا اینکه دمای بالایی را برای آن در نظر گرفتید.
    • احتمال دیگری که وجود دارد نشت مبرد از لوله‌ها و یا مسدود شدن کویل کندانسور است که هر دو می‌تواند موجب بروز این مشکل شوند.
  • فیوز متصل به کولر گازی پنجره ای به‌طور مداوم قطع می‌شود
    • علت این امر اورلود کردن مدار کولر گازی است. در مقاله اورلود کولر گازی چیست و دلایل آن چیست؟ به‌طور کامل به این موضوع پرداخته شده است ولی به‌طور خلاصه، اورلود در وسایل الکترونیکی و برقی برای جلوگیری از آسیب دیدن و یا سوختن احتمالی وسایل به کار می‌رود. زمانی که سیم‌پیچ کمپرسور کولر گازی بیش از اندازه داغ شود، اورلود مسیر جریان اصلی کمپرسور را قطع می‌کند و در نتیجه کمپرسور خاموش می‌شود.
    • اگر دستگاه روشن نمی‌شود، دقت کنید فیوز مناسب برای دستگاه خودتان تهیه کرده باشید. از فیوز بالاتر از میزان تعیین‌شده برای دستگاه استفاده نکنید.
  • سروصدای زیاد کولر گازی پنجره ای
    • در مقاله بررسی دلایل صدای زیاد کولر گازی مهم‌ترین عوامل به وجود آورنده صداهای آزاردهنده کولرهای گازی را به همراه راه‌حل آن ذکر کردیم. در بین موارد ذکرشده، تراز نبودن کولرگازی، مشکل در قاب جلوی کولر گازی، لق شدن پیچ و مهره‌ها و تمیز نبودن دستگاه، جزو مواردی است که شما می‌توانید آن را بررسی کنید.
    • عوامل دیگری از قبیل مشکلات فن و انحراف تیغه‌های آن و همچنین سروصدای غیرطبیعی کمپرسور جزو مواردی است که برای رفع عیب آن نیاز به کارشناس متخصص آن خواهید داشت.
تنظیم ترموستات کولر گازی پنجره ای
دلایل سروصدای زیاد کولر گازی پنجره ای، متفاوت هستند ولی با استفاده از سرویس به‌موقع می‌توان هر کدام از آن‌ها را برطرف ساخت و یا حتی از بروز آن پیشگیری نمود. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که سرویس فصل به فصل کولر گازی خود را به کارشناسان متخصص استادکار بسپارید.

نتیجه گیری

در این مطلب سعی کردیم به‌طور جامع مباحث مرتبط با کولر گازی پنجره ای را پوشش دهیم. امیدواریم مطالب گفته شده خصوصاً در بخش سرویس و عیب یابی کولر گازی پنجره ای برای شما کاربردی باشد، علاوه بر این تیمی از کارشناسان متخصص استادکار نیز آماده ارائه مشاوره رایگان در ارتباط با سرویس و نصب انواع کولرگازی است. شما نیز اگر تجربه استفاده از کولر گازی پنجره ای را دارید در قسمت نظرات آن را با ما در میان بگذارید. پیشنهاد می کنیم مقاله ساخت سایبان برای کولر را نیز بخوانید .

سرویس کولرگازی در محل

سرویس کولرگازی در محل

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار

منابع:  hometips l airconditioning l airreflect l wikihowthespruce

2 نظرات
  1. alisameti می گوید

    سلام مدل و مشخصات کولر های پنجره ای کجاش نوشته
    من یه کولر جنرال دارم می خوام عین همینو بخرم ولی نمی دونم مدلش دقیقا چیه
    اینم عکسش
    چندصدتا کولر این مدلی هست

  2. سعید می گوید

    سلام
    رینگ آلومینیومی جلوی کولرهای گازی پنجره ای چه نقشی ایفا می کند؟
    با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 1 =