۱۰ دلیل مهم برای یکسره کار کردن کولر گازی چیست ؟

2

در مقاله قبل در مورد کولر دوال گفتیم در این مقاله مهم ترین دلیل یکسره کار کردن کولر گازی را خواهیم گفت . هیچ‌چیز دل‌نشین‌تر از بهره‌مند بودن از یک سیستم تهویه مطبوع و خنک در روزهای گرم و طاقت‌فرسا نیست اما این روزها علاوه بر نیاز به‌صرفه جویی در مصرف برق با توجه به هزینه‌های استفاده از وسایل برقی نیاز است که از عملکرد کولرگازی خود در این شرایط اطمینان حاصل کنیم. با استادکار همراه باشید .

کولرهای گازی برعکس کولرهای آبی نیاز به فعالیت مداوم ندارند و با رسیدن به دمای دلخواه شما برای کاهش مصرف برق تعدیل می‌یابند اما ممکن است کولر گازی به دلایل مختلف نتواند از این ویژگی استفاده کند و دائم روشن بماند. این موضوع علاوه بر این‌که می‌تواند دیگر ایرادات کولر گازی را به دنبال داشته باشد، هزینه‌های شما را نیز بالا می‌برد، در این مقاله به بررسی مهم‌ترین دلایل یکسره کار کردن کولر گازی خواهیم پرداخت.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

دلایل یکسره کار کردن کولر گازی

۱.اشکال در برد الکتریکی کولر گازی

دلایل یکسره کار کردن کولر گازی
هیچ دلیل خاصی برای عملکرد نادرست برد دستگاه وجود ندارد؛ اما برخی موارد از جمله روشن خاموش کردن متعدد دستگاه، یا آسیب فیزیکی رسیدن به آن می‌تواند از دلایل رخ دادن این مشکل باشد.

پنل تنظیمات کولرهای گازی بر دو نوع الکترونیکی یا مکانیکی است. کولرهای گازی قدیمی دارای مدل مکانیکی هستند، پنل مکانیکی تنظیمات به‌وسیله یک ولوم با قابلیت چرخش برای تنظیم مقدار سرما و یا خاموش و روشن کردن سیستم کار می‌کند اما کولرهای امروزی دارای پنل تنظیماتی الکترونیکی هستند که شامل صفحه‌نمایش و پنل لمسی به همراه ریموت کنترل است. اشکال در برد مدار الکتریکی دستگاه یا PCB باعث به وجود آمدن مشکلات مختلفی می‌تواند بشود شایع‌ترین آن این است که کولر شما روشن نمی‌شود اما در برخی موارد درصورتی‌که برد مشکل داشته باشد فرمان توقف کمپرسور صادر نخواهد شد و دستگاه روشن می‌ماند زیرا بخشی از فعالیت این برد الکتریکی شامل تأمین ولتاژ مناسب برای کمپرسور و موتور فن کولر شما است. برای بررسی این موضوع نیز میزان و نوسانات ولتاژ خروجی برد توسط تعمیرکار متخصص اندازه‌گیری می‌شود.

۲.اشکال در برد رله کولر گازی

خراب بودن رله استارت کولر گازی معمولاً به خاموش شدن آن می‌انجامد اما اگر مشکل در برد رله باشد برای مثال نیم‌سوز شدن آن یا اتصال کوتاه در آن می‌تواند باعث ارسال ولتاژ دائمی شود که موجب یکسره کار کردن کولر گازی می‌شود.

۳.اشکال در ترموستات کولر گازی

یکی از دلایل یکسره کار کردن کولر اشکال در برد رله کولر گازی
همان‌ طور که گفتیم وظیفه خاموش و روشن شدن کمپرسور و فعالیت آن بر عهده ترموستات است. یکی از دلایل اصلی یکسره کار کردن کولر گازی عملکرد نادرست ترموستات برای صدور فرمان به کمپرسور است.

در اغلب سیستم‌های تهویه و البته کولرهای گازی موجود در بازار به‌منظور کاهش مصرف برق و بالا بردن عمر دستگاه از یک ترموستات برای ثابت نگه‌داشتن دما به‌وسیله کنترل وضعیت روشن یا خاموش بودن کمپرسور استفاده می‌شود. هنگامی‌که شما دمای خاصی را انتخاب می‌کنید، کولر گازی شروع به فعالیت می‌کند تا اتاق را خنک کند و زمانی که ترموستات هوای ورودی به کولر را برابر با دمای انتخابی شما تشخیص داد، کمپرسور دستگاه غیرفعال می‌شود. پیشنهاد می کنیم علت خاموش شدن ناگهانی کولر گازی را مطالعه کنید .

یکی از عوامل یکسره کار کردن کولر گازی ترموستات دستگاه است. وجود اتصال کوتاه در ترموستات ممکن است باعث ارسال ولتاژ دائمی به کمپرسور شود که درنهایت به یکسره کار کردن کولر گازی می‌انجامد. برای بررسی این موضوع تعمیرکاران کولر با استفاده از یک مولتی متر میزان این ولتاژ را اندازه‌گیری می‌کنند و در صورت ثابت ماندن آن به شما پیشنهاد تعویض خواهند داد.

۴.اشکال در ترمیستور کولر گازی

ترمیستور نوعی مقاومت حساس به دما است که از مواد نیمه‌هادی ساخته‌شده در این وسیله مقاومت الکتریکی به تغییرات دما حساس است. درواقع با اندازه‌گیری مقاومت یک ترمیستور می‌توان دمای آن را اندازه‌گیری کرد به همین دلیل از آن به‌عنوان سنسور دمایی استفاده می‌شود. در کولرهای گازی ترمیستور که به برد الکتریکی دستگاه متصل است وظیفه اندازه‌گیری دمای هوای اتاق را دارد. اگر ترمیستور خراب باشد دمای درست محیط اندازه‌گیری نمی‌شود و این موضوع می‌تواند علت یکسره کار کردن کولر گازی شود.

۵.اشکال در کویل های اواپوراتور کولر گازی

اشکال در کویل های اواپوراتور کولر گازی از دلایل یکسره کار کردن کولر گازی است
سیکل سرمایش کولر گازی به این صورت حاصل می‌شود که هوای گرم اتاق به کمک فن‌های داخلی ازیک‌طرف وارد لوله‌های اواپوراتور شده و طی عملیاتی که در کندانسور انجام می‌گیرد آن را خنک کرده و به داخل خانه بازمی‌گرداند. هرگونه اشکال در اواپوراتور موجب اختلال در این سیکل میشود که در نهایت دستگاه را برای جبران آسیب روشن نگاه می دارد

اواپوراتور به شکل لوله‌های پیچ‌درپیچ دید می‌شود که گاز مبرد در آن گرمای خود را ازدست‌داده و سردتر می‌شود و درنهایت این هوای خنک وارد اتاق می‌گردد. یخ‌زدگی یا کثیف بودن کویل های اواپوراتور باعث اختلال در چرخه سرمایش کولر گازی می‌شود. این مشکل با سرویس منظم کولر گازی برطرف می‌شود اما بسته به محل نصب و کاربرد نیز دارد. برای مثال کولرهای گازی که در آشپزخانه رستوران‌ها باشد به‌واسطه میزان زیاد جرمی که در اواپوراتور جمع می‌شود، خیلی زود دچار این مشکل می‌شوند.

۶.اشکال در فیلتر هوای کولرگازی

یکی از دلایل یکسره کار کردن کولر گازی ناشی از بسته شدن مسیر هوای ورودی و خروجی به درون سیستم است وقتی فیلتر هوای کولر گازی کثیف و مسدود است علاوه بر اینکه روی بازده کیفی دستگاه اثر می‌گذارید، دستگاه نمی‌تواند رطوبت را از داخل خود خارج کند و سرمایش لازم را ایجاد کند و به همین علت دائم روشن می‌ماند.

۷.اشکال در فن‌ها یا فن دمنده کولر گازی

اشکال در فن‌ها یا فن دمنده کولر گازی
اشکال در فن کولر گازی به دلیل موارد مختلفی مثل انحراف تیغه های فن، آلودگی و یا مشکل در یاتاقان و بولبورینگ می تواند رخ دهد که باعث اثر روی عملکرد صحیح دستگاه و در موارد شدید موجب ایجاد سروصدای شدید کولر میشود.

وظیفه فن دمنده (Fan Blower) انتقال و تخلیه هوای خنک و سرد از سمت اواپوراتور به اتاق است. در این مورد نیز اگر فن دمنده یا فن‌های دیگر نتوانند باعث گردش کافی هوا در داخل سیستم شوند، بازده کیفی دستگاه کاهش می‌یابد و دستگاه برای خنک کردن محیط مجبور است بیشتر روشن بماند. کثیف و جرم روی فن‌ها یکی از دلایل چرخش کند آن‌ها می‌تواند باشد که باعث بروز این مشکل می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر آموزش سرویس کردن کولر گازی را مطالعه کنید .

۸.کثیف بودن کویل های کندانسور کولر گازی

کندانسور نوعی مبدل حرارتی است که به کمک حالت کویل مانند یا پیچ‌درپیچ خود گرمای میرد را دریافت کرده و آن را وارد جریان هوای محیط می‌کند تا از پنل بیرونی کولر گازی خارج شود. هنگام مسدود شدن کویل های کندانسور به دلایل مختلف دریافت گرما به‌درستی صورت نمی‌گیرد و درنتیجه کولر گازی برای اعمال سرمای بیشتر به محیط مجبور است به‌طور دائم روشن بماند. درصورتی‌که این مشکل را دارید بهتر است سرویس کولر گازی خود را به یک متخصص بسپارید. از طرفی یخ‌زدگی کویل های اواپوراتور هم باعث فشار آمدن به دستگاه می‌شود این مشکل معمولاً با خروج باد گرم از کولر مشخص می‌شود.

۹.کم بودن گاز مبرد کولر گازی

کثیف بودن کویل های کندانسور کولر گازی
یکی از دلایل اصلب کاهش گاز کولر نشتی آن است برای بررسی سریع نشت گاز کولر از آب و کف صابون استفاده کنید. در صورت مشاهده نشتی، حتماً از سرویس کار متخصص کمک بخواهید.

وقتی میزان مبرد یا همان گاز خنک‌کننده کولر گازی کمتر از حد معمول باشد که معمولاً ناشی از نشتی لوله است دستگاه نمی‌تواند با خنک کردن محیط به دمای تنظیم شده روی ترموستات برسد و به همین علت دائم روشن می‌ماند. بهتر است با یک متخصص و سرویس‌کار ماهر کولرگازی تماس بگیرید تا با سرویس کردن صحیح کولر گازی مشکل را بیابد و میزان مبرد را به حد نرمال بازگرداند.

۱۰.انتخاب کولر گازی نامناسب

مورد پایانی اندازه و سایز کولر گازی شما است. ممکن است شما به محل دیگری نقل‌مکان کرده‌اید و این مشکل به خاطر تناسب نداشتن متراژ واحد جدید با ظرفیت کولر گازی شما است. هر کولر گازی برای سنجش میزان قدرت خنک‌کنندگی با واحدی به نام (BTU (British Thermal Units شناخته می‌شود. این عدد معمولاً بین ۵۰۰۰ تا بیش از ۳۰۰۰۰ است که برای متراژهای مختلف متفاوت است، برای مثال برای خانه‌ای با متراژ ۱۲۰ متر کولر گازی BTU 9000 پیشنهاد می‌شود و برای خانه‌ای با متراژ ۷۰ متر کولر گازی باقدرت BTU 6000 نیز کافی است.

سخن پایانی

اگر دقت کنید بیشتر این دلایل ناشی از عدم سرویس به‌موقع کولر گازی به وجود می‌آیند. بهتر است هرسال پیش از اینکه کولر گازی را راه‌اندازی کنید آن را سرویس کنید. سرویس کردن کولر گازی به این معنا نیست که کولر گازی شما مشکلی دارد یا قرار است قطعه‌ای از آن تعویض شود. این کار قرار نیست برای شما هزینه‌بر باشد چون می‌تواند به تمیز کردن فیلتر هوا، باز کردن مسیر تخلیه آب، جا انداختن فن در سر جایش و مسائل این‌چنینی ختم شود که درنهایت موجب می‌شود در تمام تابستان دیگر مشکلاتی نظیر سروصدای کولر گازی، آبریزی کولر گازی و یا بوی بد آن مواجه نشوید و هزینه بیشتری پرداخت نکنید.

سرویس کولرگازی در محل

سرویس کولرگازی در محل

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: aristair

2 نظرات
  1. خسرو می گوید

    با سلام وعرض ادب. اکثر مواقع کولر مادخاموش است ولی دیروز مورخه ۹۹/۴/۳۱ ما روشن کردیم کار کرد سرما را داد تا ساعت صبح ۷ من یه هو بیدار شدم برم خاموش کنم دیدم ریموت کار نمیکنه ودستگاه خاموش نمیشه رفتم از کنار کنتور خاموش کردم چرا چون اب بیرون را داده بود به داخل ایا احتمال دارد مسکلی براش پیش بیاد یا ریموت باطری تمام کرده وچه باید کرد ؟شهرستان ارومیه میباشم ممنون اگه زود جواب بدین

  2. امين٦٥ می گوید

    با سلام جناب كولر ما وقتى كه كولرو خاموش ميكنيم هنوز متور گازو ميده تو رادياتور حتمن بايد كليد مينياتوريرو بزنيم تا خاموش بشه علت جي ميتونه باشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + نوزده =