ترفندهای خنک کردن خانه بدون کولر

0

در طول تابستان‌های داغ وسیله‌ای که بیش از هر چیزی برای آسایش ما ضروری به نظر می‌رسد کولرهای آبی و گازی هستند. اما روشن کردن این وسایل باوجود آنکه در خنک کردن خانه تأثیر زیادی دارند می‌توانند هزینه‌های آب و برق مصرفی را بالا ببرند. دستگاه‌های تهویه مطبوع کم‌مصرف و پیشرفته نیز بسیار گران‌قیمت هستند و ممکن است بسیاری از ما توان خرید چنین دستگاهی را نداشته باشیم. به همین دلیل در این مقاله استادکار چند ترفند خنک کردن خانه بدون کولر را معرفی نموده‌ایم. واضح است که چنین ترفندهایی به‌اندازه دستگاه‌های تهویه مطبوع مؤثر نیستند، اما بازهم می‌توانند به ما در خنک‌سازی خانه کمک نمایند.

روش‌های مقرون‌به‌صرفه خنک کردن خانه بدون کولر

۱- از دستگاه رطوبت‌گیر استفاده کنید

اگر در مناطق کنار دریا زندگی می‌کنید حتماً شرجی شدن هوا را در روزهای گرم تابستان تجربه کرده‌اید. سفر به کنار دریا در تعطیلات تابستان بسیار لذت‌بخش است اما برای آن‌که بتوانید گرما و رطوبت هوا را تحمل‌کنید می‌توانید از دستگاه رطوبت‌گیر استفاده نمایید. همچنین در آب‌وهوای شرجی عرق بدن دیرتر بخار می‌شود پس بهتر است لباس‌های نخی گشاد با الیاف طبیعی بپوشید تا بیش‌تر احساس خنکی کنید. (مطلب پیشنهادی: چطور رطوبت خانه و اتاق را از بین ببریم؟)

ترفندهای خنک کردن خانه بدون کولر
رطوبت خانه جدای فرسودگی هایی که ایجاد میکند در تابستان باعث گرم تر شدن محیط نیز میشود. با کنترل و کاهش رطوبت خانه میتوان محیط خانه را خنک تر کرد.

۲- مانع تابش مستقیم آفتاب به داخل خانه شوید

نور آفتابی که از در و پنجره‌های خانه مستقیم به داخل اتاق می‌تابد می‌تواند دمای هوا را بالا ببرد. نصب کرکره، پرده‌های ضخیم و شیشه‌های پنجره با خاصیت بازتاب‌کننده نور خورشید از روش‌هایی است که می‌تواند به شما در خنک کردن خانه بدون کولر کمک کند. (مطلب پیشنهادی: نور خورشید مضرتر است یا کرم ضد آفتاب؟)

۳- لامپ‌ها و وسایل برقی بدون استفاده را خاموش‌کنید

شاید گرمایی که در اثر کار کردن وسایل برقی و روشن بودن لامپ‌ها ایجاد می‌شود در وهله اول چندان قابل‌توجه نباشد. اما لازم است بدانید که خاموش کردن آن‌ها به خنک کردن خانه بدون کولر کمک می‌کند. لامپ‌های رشته‌ای به‌خصوص گرمای زیادی تولید می‌کنند. بهتر است این نوع لامپ‌های قدیمی را با لامپ‌های کم‌مصرف عوض نمایید. (مطلب پیشنهادی: پیشنهادهایی برای مرتب کردن سیم‌های آویزان)

روش‌های مقرون‌به‌صرفه خنک کردن خانه بدون کولر
بخش اعظمی از انرژی لامپ های رشته ای به گرما تبدیل میشود. امروزه لامپ های رشته ای دکوراتیو پرکاربرد شده اند که برای خنک نگه داشتن محیط بهتر است آنها را خاموش نگاه داشت.

۴- مانع خارج شدن هوای خنک از درون اتاق شوید

هنگامی‌که در یک روز گرم تابستانی با کمک ترفندهای این مقاله موفق به خنک کردن خانه بدون کولر شدید، لازم است مراقب باشید که خنکی داخل اتاق حفظ شود. برای این کار در و پنجره‌ها را ببندید زیرا این کار باعث می‌شود دمای اتاق تا جای ممکن پایین نگه‌داشته شود. (مطلب پیشنهادی: ایرادات و مشکلات رایج کولر گازی)

۵- بیرون از خانه آشپزی کنید

آشپزخانه هنگام آشپزی می‌تواند گرمای فراوانی را تولید و حفظ کند. اگر در تراس یا حیات خانه امکان قرار دادن گاز و آشپزی را دارید می‌توانید در گرم‌ترین روزهای سال آشپزی را بیرون از خانه انجام دهید تا محیط داخل خانه خنک باقی بماند. در غیر این صورت برای آن‌که تا جای ممکن خنکی خانه حفظ شود آشپزی را به خنک‌ترین ساعات شبانه‌روز موکول کنید. (مطلب پیشنهادی: طراحی و ساخت باربیکیو با جنس‌های مختلف برای تراس یا حیاط)

روش‌های مقرون‌به‌صرفه خنک کردن خانه بدون کولر
پخت و پز در منزل گرما و رطوبت زیادی ایجاد میکند. بهتر است در روزهای گرم تابستان در فضای باز آشپزی کنید و یا غذاهای سرد بیشتری بخورید

۶- دکوراسیون خود را با رنگ‌های روشن تزیین کنید

ازآنجاکه رنگ‌های روشن کمتر گرما را به خود جذب می‌کنند و می‌توانند نور آفتاب را تا حدی منعکس نمایند، با اضافه کردن رنگ‌های روشن به خانه می‌توانید به خنک شدن آن کمک کنید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید روکش‌های سفیدرنگ روی مبلمان خود بکشید یا پرده‌های روشن به پنجره‌ها بیاویزید.

۷- پنجره‌ها را در دو سر خانه بازکنید

هنگامی‌که احساس کردید هوای خانه گرم و خفه است کافی است پنجره‌های دو سر خانه را بازنمایید و اجازه دهید جریان هوای آزاد در کل ساختمان حرکت کند. کار به شما در خنک کردن خانه بدون کولر کمک می‌کند تا جایی که از میزان کاهش دما و تازه شدن هوای خانه تعجب خواهید کرد!

روش‌های مقرون‌به‌صرفه خنک کردن خانه بدون کولر
چریان هوا، عامل مهمی در خنک کردن محیط است. اگر اقدامات بیان شده در این مطلب را انجام داده باشید، قطعا باز کردن پنجره ها کمک شایانی به خنک کردن محیط زندگی شما میکند.

۸- جهت حرکت پنکه سقفی را عوض کنید

عوض کردن جهت چرخش پنکه در جهت خلاف عقربه‌های ساعت به خنک کردن اتاق کمک می‌کند. با معکوس کردن جهت چرخش پره‌های پنکه گرما به سمت سقف هدایت می‌شود و افرادی که زیر پنکه قرار دارند احساس خنکی بیشتری خواهند داشت.

۹- پنکه را به سمت یک پنجره باز قرار دهید

با قرار دادن یک پنکه روشن به سمت پنجره‌ای باز هوای داغ را به بیرون از خانه می‌رانید. این ترفند در ابتدا ممکن است عجیب به نظر برسد اما گاهی بهتر است از پنکه‌ها به‌عنوان وسیله‌ای جهت خارج کردن گرما استفاده نمود تا آن‌که فقط برای ایجاد یک نسیم مصنوعی کاربرد داشته باشد. (مطلب پیشنهادی: انواع پنکه)

روش‌های مقرون‌به‌صرفه خنک کردن خانه بدون کولر
شما با کمک پنکه میتوانید یک جریان هوای مصنوعی در خانه ایجاد کنید و باعث خنک شدن خانه تان شوید.

۱۰- چند قالب یخ را در مقابل پنکه قرار دهید

وقتی گرمای هوا شما را کلافه کرده روشن کردن کولرآبی و گازی بهترین راه‌حل به نظر می‌رسد. اما وقتی سر ماه می‌شود و قبض‌های آب و برق و… می‌رسند ممکن است به یک راه‌حل مقرون‌به‌صرفه تر نیاز پیدا کنید!

آیا تابه‌حال به خنک کردن خانه با یخ فکر کرده‌اید؟ این‌یک روش قدیمی است اما اثربخشی آن ثابت‌شده است. مقداری یخ را در کاسه قرار دهید و آن را در مقابل یک پنکه روشن قرار دهید. حالا شما یک کولر ساخته‌اید. ممکن است این کولر دست‌ساز به‌اندازه کولرهای اصلی هوا را خنک نکند اما نمی‌توان انکار کرد که اثربخش است.

۱۱- شست و شوی لباس و اتوکشی را عصرها انجام دهید

درست مثل آشپزی می‌توانید اتوکشی و خشک‌شویی لباس‌ها را در ساعاتی از روز انجام دهید که هوا خنک‌تر است. با این کار گرمای زیادی را به خانه اضافه نمی‌کنید. مزیت دیگر این کار این است که هنگام اتوکشی خودتان نیز کمتر احساس گرما می‌کنید.

روش‌های مقرون‌به‌صرفه خنک کردن خانه بدون کولر
روزهای خنک و یا عصر و شب را به اتوکشی و خشکشویی لباسهایتان بپردازید. ضمن اینکه به فکر ساعت اوج مصرف هستید خوب است که در روزهای گرم از اتوکشی لباسهایتان اجتناب کنید.

۱۲- اجازه دهید هوای خنک شبانه داخل بیاید

در طول ماه‌های گرم تابستان اغلب شب‌ها دمای هوا افت پیدا می‌کند. اگر شما هم در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که شب‌های خنکی دارد، از این موهبت استفاده کنید! پیش از آنکه به رختخواب بروید تمام پنجره‌ها را بازکنید. حتی می‌توانید با قرار دادن پنکه خود در جای مناسب یک تونل باد درست کنید به‌طوری‌که هوا در اتاق‌ها جریان یابد. فقط به یاد داشته باشید که در صبح پیش از آن‌که هوا مجدداً داغ شود پنجره‌ها را ببندید.

۱۳- اطراف خانه درخت بکارید

کاشتن درخت ترفندی است که در طولانی‌مدت به ثمر می‌نشیند اما مزیت‌های آن نیز طولانی‌مدت هستند. پس مدتی از سایه طبیعی که درختان برای خانه شما فراهم می‌کنند لذت خواهید برد. درخت‌ها را مقابل قسمت‌هایی از خانه بکارید که در اثر تابش خورشید بیش‌تر داغ می‌شوند.

روش‌های مقرون‌به‌صرفه خنک کردن خانه بدون کولر
گیاهان کولرهای طبیعی زمینند. آنها گرما محیط را طی یک عملیان میعانی از بین میبرند و هوا را خنک میکنند. تا انجا که میتوانید سبز زندگی کنید!

سخن پایانی

در این مقاله روش‌هایی با مصرف انرژی کم را برای جایگزین کردن با کولر معرفی نمودیم. آیا شما خواننده محترم وبلاگ استادکار چنین روش‌هایی را استفاده نموده‌اید؟ آیا روش‌های کم‌هزینه و مؤثری سراغ دارید که در این مقاله به آن اشاره نشده باشد؟ در این صورت در قسمت دیدگاه‌ها ما را از تجربه‌های ارزشمند خود بهره‌مند سازید.

نصب، تعمیر و سرویس کولر آبی

نصب، تعمیر و سرویس کولر آبی

  • تعمیر کولر آبی پوشالی، پرتابل، سلولوزی و رومیزی
  • رفع نشتی کف کولر
  • تعویض پوشال، برزنت و تعویض کف کولر آبی
  • تعمیر پمپ آب، دینام و موتور کولر آبی
دریافت این خدمت از استادکار
نصب تعمیر و سرویس کولرگازی

سرویس کولرگازی، نصب و تعمیر آن

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار

منابع: huffpost , survivallife

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + 15 =