آیا پکیج دیواری خطرناک است؟

2

پکیج های دیواری که بنا بر دلایلی از جمله ایجاد استقلال در مدیریت آب گرم، جایگاه ویژه ای در میان هموطنان عزیزمان پیدا کرده اند، دستگاه هایی هستند که کم و بیش با آن ها آشنایی وجود دارد. نمونه های رایج آن ها در ابعادی بسیار کوچک –در مقایسه با شوفاژخانه یا به عبارت جامع تر، سیستم گرمایش مرکزی- در دسترس بوده و فضایی در حدود یک کابینت را به خود اختصاص داده و به صورت مستقل، آب گرم واحد را تامین می کنند. این ورود گسترده به منازل و رواج روزافزون پکیج ها این سوال را ایجاد می نماید که آیا این دستگاه ها از ایمنی کافی برخوردارند یا خیر؟ خطرات پکیج دیواری در واحدهای مسکونی کوچک چیست؟ در ادامه به این پرسش ها پاسخ خواهیم داد.

خطرات پکیج

خطرات پکیج دیواری و ضررهای احتمالی ناشی از آن

پکیج های دیواری، دستگاه هایی هستند که فرآیند احتراق در دل آن ها به صورت مداوم انجام می پذیرد. از آن جاییکه عموما احتراق و حضور همزمان سوخت (اغلب گاز در پکیج های خانگی) و برق می تواند پتانسیل بالقوه ای برای خطر باشد، رعایت جوانب احتیاط برای این دستگاه ها نیز ضروری بوده و باید جدی گرفته شود. بعد از این توضیح کلی، سراغ موارد مختلف از مخاطرات و همچنین مضرات پکیج های دیواری رفته و اجمالا آن ها را بررسی می نماییم:

  • خطر نشت گاز: همانطورکه اشاره شد، در مورد این دستگاه نیز باید مراقب نشت گاز بود. روش معروف نشت گاز در تمامی طول مسیر عبور شلنگ گاز و ورود آن به دستگاه، کف ناشی از آب و صابون است.
  • خطر مرگ خاموش: همه ساله و خصوصا در فصول سرد سال، مونواکسید کربن جان افراد زیادی را می گیرد. حصول اطمینان از سوختن مناسب گاز در پکیج ها از طریق مشاهده شعله آبی رنگ، سرد نبودن دودکش و وجود تهویه مناسب هوا در محل نصب پکیج از مهمترین عوامل پیشگیری کننده از این مسمومیت ها هستند. نصب سنسور مونواکسید کربن در محل نصب دستگاه و استفاده از مدل های جدید و مرغوب با سیستم های ایمنی و قطع کن های موردنیاز نیز به شدت توصیه می شود.
  • تاثیر بر سلامت: کارکرد پکیج در محیط منزل موجب خشک شدن هوا و به اصطلاح سنگینی آن می شود. این عامل تاثیر بدی، خصوصا بر افرادی که بیشتر داخل خانه حضور دارند از جمله کودکان و سالمندان که سیستم دفاعی ضعیفتری نیز دارند، می گذارد. به عنوان یک مثال عملی، این شرایط به وجود آمده توسط پکیج می تواند به تشدید حالات بیماران آسمی گردد.
  • آلودگی صوتی و نویز: میزان نویز تولیدی این دستگاه ها نیز فاکتور مهمی است. در اغلب مدل های موجود در کشور، مقدار دسیبل این نویز از حد استاندارد برای یک واحد مسکونی بیشتر است.

ایمنی پکیج دیواری

دودکش و هوادهی پکیج ها

از آنجاییکه مقوله نصب دودکش و هوادهی مناسب نیز بسیار مهم هستند، به بررسی دقیقتر آن ها می پردازیم.

دودکش مناسب

بسته به نوع پکیج، دودکش می تواند معمولی و فن دار، تک جداره یا دو جداره و… باشد. در هر مورد باید توجه نمود که تخلیه گاز های ناشی از سوختن به نحو احسن انجام پذیرفته و شرایط احتراق مناسب فراهم باشد. تغییر سایز دودکش پیش فرض کارخانه، استفاده نکردن از دودکش مخصوص مدل دستگاه، عدم نصب کلاهک H، بازدید نکردن  دوره ای مسیر خروج دود و سایر نکات عمومی درباره وسایل گازسوز، در رابطه با پکیج هم می تواند بسیار خطرناک باشد.

هوادهی مناسب

فضایی که پکیج در آن قرار دارد باید دارای تهویه بوده و هیچگاه نباید به منظور حفاظت حداکثری در مقابل سرما، تمامی منافذ ورود هوای تازه به فضا بسته باشند. البته باید توجه نمود که قرار گرفتن این پکیج ها در مسیر باد یا جریان های شدید هوایی نیز نادرست است. نصب پکیج در بالکن و فضای آزاد نیز اگرچه خطر مسمومیت و نشت گاز  در داخل خانه را کاهش می دهد ولی باید با رعایت نکات ایمنی و استاندارد های مخصوص نصب پکیج، اقدام به این امر نمود. هوادهی ناکافی دلیلی است بر این که چرا در مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان ها، نصب وسایل گازسوز پر مصرف از جمله پکیج در منازل زیر ۶۰ متر ممنوع است.

نکته قابل ذکر در مورد دودکش های دو جداره نیز این است که در این دودکش ها، درون یکی از جداره ها، گاز حاصل  از احتراق بوده و در جداره دیگر، ورودی هوا برای کمک به تامین اکسیژن مورد نیاز احتراق تعبیه شده است.

خطرات پکیج دیواری

جمع بندی

در مجموع باید توجه داشت که تمامی شرایط عمومی وسایل گازسوز و نکات ایمنی درباره پکیج ها نیز باید رعایت گردد؛ خصوصا اینکه برخلاف وسایل گرمایشی، پکیج به علت فعال بودن در تمام سال، همواره خطر خود را دارا بوده و بارها در فصول غیر سرد سال نیز قربانی گرفته است. با رعایت نکات ایمنی، بازدید های دوره ای، اقدامات پیشگیرانه از قبیل تعویض تمامی شلنگ های گاز به ازای هر ۲ سال(به منظور حصول اطمینان از پوسیده نبودن شلنگ های گاز و سلامت آن ها)، نگرفتن انشعاب غیر استاندارد برای ورودی گاز، عدم ادغام غیر استاندارد خروجی دودکش چند دستگاه و… می توان به صورت مناسب و ایمن از این دستگاه ها بهره برد.

منبع: https://learn.compactappliance.com/wall-heaters/

2 نظرات
  1. یک زخم خورده از دست پکیج می گوید

    من تا حالا هیچ پکیجی ندیده ام که درست کار کنه. هر کدوم هم یه بهانه دارن. یه جا میگن بخاطر سنگین بودن آب و رسوب، یه جا میگن فشار آب کم، یه جا میگن درست نصب نشده و …
    یاد آبگرمکن مخزنیهای قدیم بخیر. تمام اهل منزل حموم میکردن هنوز آبش گرم و پر فشار بود. بعدش هم که موتور خونه اومد. خداییش هیچ عیبی نداشت جز اینکه ممکن بود ده سالی یه بار مخزن آبش سوراخ بشه که با یه جوشکاری ساده میشد باز دو سال ازش کار کشید. اما این پکیج واقعا چیز مزخرفیه. یه سری مارک هم وارد بازار شده که بعد از خراب شدن هیچکس نمیتونه تعمیرش کنه. میگن چون کوچیکه واسه زندگیهای امروزی تو آپارتمانهای قوطی کبریتی مناسبه. این هم شد حسن؟ با وسایل بد شرایط بد رو بزک کنیم.

  2. احمد می گوید

    صددرصد باهاتون مخالفم ما تا سه سال قبل بدلیل قدیمی بودن ساختمان همیشه از آبگرمکن و بخاری استفاده میکردیم و همواره با سختی از زمستان عبور میکردیم حتی تابستانم گاهی مشکل آب گرم برقرار بود
    ولی از وقتی از پکیج در ساختمان نوساز استفاده میکنیم معنی آرامش خیال و دمای معتدل حس کردیم تکنولوژی های جدیدتر حقیقتا بهترن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 − شش =