مقایسه داکت اسپلیت و مینی چیلر

0

انتخاب سیستم تهویه مطبوع و سرمایشی مناسب برای افرادی که قصد خرید یا بازسازی و یا تعویض آن را دارند، یک ضرورت محسوب می‌شود. مقایسه داکت اسپلیت و مینی چیلر به عنوان دو سیستم رایج در بسیاری از ساختمان‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا انتخاب مناسب‌تری داشته باشید و با در نظر گرفتن مزایای مینی چیلر و داکت اسپلیت در شرایط مختلف، سیستم مناسبی را برای ساختمان خود برگزینید. در این مقاله از استادکار قصد داریم تا به مقایسه داکت اسپلیت و مینی چیلر بپردازیم و اطلاعاتی در مورد مزایای داکت اسپلیت و مینی چیلر در شرایط متفاوت به دست آوریم. پس با وبلاگ استادکار همراه باشید.

همه چیز درباره داکت اسپلیت

یکی از رایج‌ترین سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در آپارتمان‌ها که معمولاً کانال‌های آن روی سقف ساختمان اجرا می‌شود و هم زمستان و هم در تابستان برای تأمین گرما و سرما مورد استفاده قرار می‌گیرد، داکت اسپلیت است. اوپراتور اصلی این دستگاه معمولاً بیرون از ساختمان قرار می‌گیرد و یا زیر سقف کاذب جا داده می‌شود. در قسمت‌های مختلف هر خانه یونیت‌هایی برای ورود هوای خنک و گرم تعبیه می‌شود که هوا را داخل فضای خانه توزیع می‌کند. توزیع هوا در همه یونیت‌ها یکسان است و معمولا امکان تنظیم جداگانه برای هر یونیت وجود ندارد.

برای داکت اسپلیت‌ها در قسمت‌های مختلف خانه یونیت‌هایی برای ورود هوای خنک و گرم تعبیه می‌شود که هوا را داخل فضای خانه توزیع می‌کند
برای داکت اسپلیت‌ها در قسمت‌های مختلف خانه یونیت‌هایی برای ورود هوای خنک و گرم تعبیه می‌شود که هوا را داخل فضای خانه توزیع می‌کند

این دستگاه از یک هواساز و کندانسور تشکیل شده که توسط لوله‌هایی از جنس مس به هم اتصال پیدا کرده‌اند. داکت اسپلیت‌ها به دو نوع اینورتر دار و معمولی تقسیم می‎شوند:

داکت اسپلیت اینورتر دار

در این نوع داکت اسپلیت‌ها سیگنال مربوط به گرما و سرمایش دستگاه از راه یک سنسور به موتور کمپرسور فرستاده می‌شود و موتور میزان سرما و گرمایش مورد نظر کاربر را در حد مطلوب تنظیم می‌کند.

داکت اسپلیت معمولی

عملکرد این نوع داکت اسپلیت‌ها به این صورت است که سرعت متغیر آن ثابت است و سر و صدای بیشتر و بازدهی کمتری نسبت به داکت اسپلیت اینورتر دارد و طول عمر آن نیز کوتاه‌تر است.

مزایای داکت اسپلیت‌ها

  • سیستم اصلی داکت اسپلیت‌ها در خارج از محیط خانه نصب می‌شود و هوای مطبوع آن در سراسر اتاق‌ها هدایت می‌شوند.
  • صدای کمی دارند و طول عمر آن‌ها نسبتاً زیاد است.
  • رطوبت اضافی محیط را از بین می‌برند.
  •   یکی دیگر از مزایای داکت اسپلیت این است که با قرار دادن فیلتر هوا در مسیر داکت اسپلیت می‌توانید هوای وارد شده به داخل خانه را تصفیه کنید.

همه چیز درباره مینی چیلرها

مینی‌ چیلرها در واقع چیلرهای کوچکی هستند که سیستم اصلی آن‌ها نیز همانند داکت اسپلیت‌ها در خارج از ساختمان و معمولاً بر روی پشت بام قرار می‌گیرد و آب سرد یا داغ از طریق لوله‌ به داخل فن کویل‌ها منتقل می‌شود و با عبور هوا از آن، هوای سرد یا گرم به داخل ساختمان جریان پیدا می‌کند.

 این نوع سیستم‌ها برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند. طریقه عملکرد این دستگاه‌ها با توجه به محیط و هدفی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، متفاوت است. به عنوان سیستم سرمایشی آپارتمان‌ها آب وارد هواساز مینی چیلر می‌شود و پس از خنک شدن به سمت خانه هدایت می‌شوند. برخی از انواع مینی‌ چیلرها نیز نیاز به آب ندارند و این کار را با لوله‌های مسی که در داخل آن‌ها وجود دارد انجام می‌دهند. این مینی چیلرها قادر به تولید گرما در زمستان و تولید سرما در تابستان هستند.

بیشتر بدانید چیلر جذبی چیست؟

مینی‌ چیلرها در واقع چیلرهای کوچکی هستند که برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند.
مینی‌ چیلرها در واقع چیلرهای کوچکی هستند که برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایای مینی چیلرها

  • فضای کمی اشغال می‌کنند و نیاز به تجهیزات بزرگ ندارند.
  • لوله‌کشی مینی چیلرها می‌تواند در فواصل طولانی انجام شود.
  • برای فضاهای بزرگ می‌توان از چند مینی چیلر استفاده کرد.
  • نیاز به موتورخانه ندارند.
  • هر یونیت به طور جداگانه امکان تنظیم دارد.

مقایسه داکت اسپلیت و مینی چیلر

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید در مقایسه داکت اسپلیت و مینی چیلر بدانید این است که هزینه دستگاه و همچنین بهره‌وری در کدام یک از این سیستم‌ها مناسب‌تر است و در ادامه این قسمت قصد داریم به بررسی و مقایسه داکت اسپلیت و مینی چیلر بپردازیم.

هزینه‌ها

به طور کلی هزینه خرید، نصب و راه‌اندازی سیستم داکت اسپلیت نسبت به مینی چیلرها تقریباً تا ۴۰ درصد کمتر است. در مورد هزینه‌ مصرفی و تعمیر آن نیز باید بدانید که تفاوت فاحشی در میان داکت اسپلیت با مینی چیلرها وجود ندارد.

کنترل یونیت‌ها

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در مقایسه داکت اسپلیت و مینی چیلر در نظر داشته باشید، این است که در داکت اسپلیت‌ها از آنجایی که همه یونیت‌ها به یک سیستم داخلی متصل هستند، قابلیت تنظیم جداگانه ندارند و با تنظیم یک دمای مشخص همه یونیت‌ها دما را بر روی همان میزان تنظیم می‌کنند. روشن و خاموش شدن یونیت‌ها هم با هم صورت می‌گیرد. تنها راهی که می‌توان سیستم دمای قسمت‌های مختلف را در داکت اسپلیت تغییر دارد، به وسیله دمپرهایی است که به یک ترموستات وصل می‌شود و بر سر مسیر ورود هوا قرار می‌گیرند و با تنظیم دما می‌توان دریچه برخی از یونیت‌ها را بسته و یا باز نمود.

در مینی‌ چیلرها سیستم کنترل مستقلی برای هر یونیت وجود دارد و فرد می‌تواند در صورت تمایل دمای فن کویل اتاق را کمتر از سالن در نظر بگیرد و یا به طور مستقل یکی از فن کویل‌ها را خاموش و یا روشن کند.

بیشتر بدانید کاربرد هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه چیست؟

در داکت اسپلست‌ها امکان تنظیم دمای سیستم به طور جداگانه وجود ندارد.
در داکت اسپلست‌ها امکان تنظیم دمای سیستم به طور جداگانه وجود ندارد.

سیستم لوله‌کشی

مورد بعدی که باید در مقایسه داکت اسپلیت و مینی چیلرها بدانید این است که کانال‌کشی این دو سیستم با هم متفاوت است و داکت اسپلیت‌ها معمولاً هزینه‌برتر از مینی‌ چیلرها است و از طرفی تمیز کردن آن‌ها و یا ایجاد تغییر و بازسازی در لوله‌کشی‌های داکت اسپلیت معمولاً سخت‌تر است. از طرفی لوله‌کشی داکت اسپلیت‌ها از جنس مسی و حاوی مبرد است و این لوله‌ها باید طول مشخصی داشته باشند تا به یونیت‌ها داخلی وصل شوند اما با توجه به جنس لوله‌های آبی به کار رفته در مینی چیلرها این محدودیت در آن‌ها وجود ندارد و می‌توان تا هر میزان که لازم است لوله‌کشی را انجام داد.

در مینی‌ چیلرها محدودیتی در مورد فاصله لوله‌کشی‌ها وجود ندارد.
در مینی‌ چیلرها محدودیتی در مورد فاصله لوله‌کشی‌ها وجود ندارد.

میزان صدا

در این مورد نیز باید بدانید که مقایسه داکت اسپلیت و مینی چیلر باز هم به نفع مینی چیلرها تمام می‌شود. از آنجایی که داکت اسپلیت‌ها دارای یک فن بزرگ هستند، صدای تولیدی آن‌ها در مقابل مینی چیلرها بسیار بیشتر است. از طرفی اگر سیستم داکت اسپلیت‌ها به صورت کاملاً اصولی نصب نشده باشد، سر و صدای آن از چیزی که باید باشد هم بیشتر می‌شود و لرزش مضاعفی نیز خواهد داشت. به همین دلیل این موضوع اهمیت زیادی دارد که نصب داکت اسپلیت‌ها حتماً توسط یک فرد کارشناس انجام شود.

از آنجایی که داکت اسپلیت‌ها دارای یک فن بزرگ هستند، صدای تولیدی آن‌ها در مقابل مینی چیلرها بسیار بیشتر است.
از آنجایی که داکت اسپلیت‌ها دارای یک فن بزرگ هستند، صدای تولیدی آن‌ها در مقابل مینی چیلرها بسیار بیشتر است.

کیفیت هواسازی

هواساز به دستگاهی گفته که با خروج هوای داخل ساختمان، هوای تازه وارد آن می‌کند و داکت اسپلیت‌ها با دارا بودن فیلتراسیون مناسب می‌توانند ضمن تنظیم دمای مناسب ساختمان، هوای تازه نیز وارد محیط کنند.

مینی چیلر یا داکت اسپلیت؛ کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

با بررسی و مقایسه داکت اسپلیت و مینی چیلر و در نظر گرفتن مزایا و معایب هر کدام از این سیستم‌های سرمایشی-گرمایشی باید گزینه مناسب خود را با توجه به شرایط و نیازی که دارید، انتخاب کنید. به طور کلی داکت اسپلیت‌ها به خاطر هوای یکنواخت و یکپارچه‌ای که دارند برای محیط‌هایی که نیاز به دمای یکسان در همه قسمت‌های آن است گزینه بهتری هستند. معمولاً در سالن‌ها و مراکز تجاری بهتر است از داکت اسپلست‌ها استفاده شود. در مورد واحدهای مسکونی به منظور تنظیم جداگانه دما در هر اتاق بهتر است از سیستم مینی ‌چیلر به جای داکت اسپلیت استفاده نمایید.

داکت اسپلیت‌ها به خاطر هوای یکنواخت و یکپارچه‌ای که دارند برای محیط‌هایی که نیاز به دمای یکسان در همه دارند، گزینه بهتری هستند.
داکت اسپلیت‌ها به خاطر هوای یکنواخت و یکپارچه‌ای که دارند برای محیط‌هایی که نیاز به دمای یکسان در همه دارند، گزینه بهتری هستند.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی همه ویژگی‌های داکت اسپلیت و مینی چیلر پرداختیم و متوجه شدیم که هر کدام از این سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی در شرایط مناسب خودشان می‌توانند گزینه مناسبی باشند. حال شما نیز باید قبل از انتخاب از میان آن‌ها در نظر بگیرید که قرار است از این سیستم در منزل خود استفاده کنید و یا آن را برای سالنی بزرگ به کار بگیرید. میزان سر و صدا و هواسازی آن چقدر برایتان اهمیت دارد و سپس با در نظر گرفتن همه این ویژگی‌ها در کنار هم مناسب‌ترین سیستم را انتخاب کنید. در انتها اگر برای نصب این سیستم‌ها نیاز به فردی متخصص داشتید می‌توانید از همکاران ما در استادکار کمک بگیرید.

اپلیکیشن کارهای ساختمانی

تعمیر چیلر و هواساز

  • نصب و راه اندازی سیستم های تهویه مطبوع، چیلر و هواساز
  • تعمیر هواساز خانگی و آپارتمانی
  • نصب چیلر و هواساز خانگی، آپارتمانی، ساختمانی و ...
  • نصب و تعمیر چیلر تراکمی، جذبی و مینی چیلر
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − سه =