هر آنچه که قبل از بازسازی و تعمیرات ساختمان باید بدانید
بازسازی ساختمان جایگزین بسیار خوبی به جای فروش خانه و یا تغییر محل سکونت است. این بازسازی اما نیاز به مجوزهایی هم دارد. اخذ مجوز بازسازی خانه مراحل نسبتا زیادی دارد. در این مقاله به نکاتی در مورد بازسازی و تعمیرات ساختمان خواهیم پرداخت و به شما خواهیم گفت که کدام نوع تعمیرات ساختمان نیاز به مجوز بازسازی خانه دارند و هزینه بازسازی خانه چگونه محاسبه میشود؟ با استادکار همراه باشید .
نکاتی که پیش از بازسازی ساختمان باید بدانید
پیش از این در چند مطلب مفصل، درباره محاسن و معایب بازسازی خانههای قدیمی پرداختهایم. همچنین پیش از این در استادکار مطالب زیادی درباره تکنیکهای فنگشویی و ایدههای تعمیر و بازسازی خانه منتشر شدهاست. بازسازی ساختمان جایگزین بسیار مناسبی به جای تغییر محل سکونت است. بسیاری از افراد، بعد از چند سال زندگی در یک ساختمان و سپری شدن عمر مفید آن، تصمیم به جابهجایی میگیرند. بعضی از افراد هم تصمیم به بازسازی میگیرند. هزینه بازسازی خانه اما فقط یکی از موارد مهم برای بررسی قبل از اتخاذ چنین تصمیمی است.
اگر هنوز تصمیم نگرفتهاید که منزل خود را بازسازی کنید یا نه، مطالبی که در پاسخ به این سوال منتشر کردهایم را بخوانید. اگر هم تصمیم گرفتهاید منزل خود را بازسازی کنید، ایدههای متنوعی که درباره بازسازی منازل و آپارتمانهای قدیمی مطرح کردهایم را ببینید.
البته قبل از اینکه سراغ ایدههای جالبی که پیشنهاد دادهایم بروید، باید مجوزهای لازم را تهیه کنید. همانطور که احتمالا حدس میزنید، این مجوزها بعد از طی شدن مراحل اداری نسبتا طولانی به شما اعطا خواهد شد. این مراحل اگر با آنها آشنا نباشید، ممکن است کار شما را سخت و حتی غیرممکن کنند. در این مطلب، درباره مجوزهای لازم برای آغاز تخریب و نوسازی ساختمان توضیح خواهیم داد.
بازسازی یا نوسازی؟
شاید در نگاه اولیه، نوسازی و بازسازی تفاوت چندانی نداشته باشند اما این صحیح نیست. بازسازی در قانون شهرداریهای ایران به معنی مرمت درنظر گرفته میشود. نوسازی اما به معنی تخریب و ساخت مجدد است. ممکن است این تخریب و ساخت مجدد محدود یا کلی باشد اما این مسئله تفاوتی در مباحث اداری ایجاد نمیکند. پس بسیار مهم است که بدانید قرار است منزل خود را نوسازی کنید یا بازسازی. میتوانید برای آگاهی بیشتر با یک متخصص یا شهرداری (یا دهیاری) منطقه خود مشورت کنید.
بیشتر بدانید سقف کاذب گریلیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
همه تعمیرات به مجوز نیاز دارند؟
براساس قوانین شهرسازی جاری کشور، تعمیرات زیر نیازی به دریافت مجوز ندارند. میتوانید بدون نیاز به هرگونه مجوز یا هماهنگی با شهرداری / دهیاری، این تعمیرات را در منزل خود انجام دهید:
مرمت بام از قبیل (تعویض قیرگونی و آسفالت – نصب موزائیک – تعویض – مرمت شیروانی)
- تعمیر و تعویض کفسازی زیر زمین و طبقات
- سفید کاری و نقاشی و نصب کاشی
- نماسازی ساختمان، دیوارها و حیاط
- محوطه سازی منازل و مجتمعهای مسکونی
- نصب و تعمیر یا تعویض سرویسهای بهداشتی و رفع نواقص بهداشتی ساختمان
- تعویض درب یا پنجره، مشروط به عدم تغییر درنظام فنی و معماری و کاربری ساختمان
- لوله کشی آب، فاضلاب، گاز و نصب شوفاژ، مشروط به اینکه محل موتورخانه نیاز به احداث ساختمان جدیدی نداشته باشد
- حفر چاه فاضلاب و تخلیه آن
به جز این تعمیرات، ایجاد هرگونه تغییر در ساختمان، نیاز به اخذ مجوز دارد. دقت داشته باشید، مواردی که در بالا مطرح شد در صورتی نیاز به اخذ مجوز ندارند که تغییر در مالکیت ایجاد نکنند در غیر این صورت این موارد هم نیاز به اخذ مجوز خواهند داشت.
بیشتر بدانید پارکت بهتر است یا سرامیک
مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهی تعمیرات
اولین قدم در راه کسب مجوز لازم برای تعمیرات، فراهم کردن مدارک مورد نیاز است. دقت داشته باشید که همه مدارک مورد نیاز را آماده کنید و بعد سراغ دریافت مجوز بروید. در غیر این صورت، باید زمان و انرژی زیادی صرف این کار کنید. مدارکی که برای دریافت گواهی تعمیرات نیاز دارید عبارتند از:
- تکمیل فرم مجوز تعمیرات و تشکیل پرونده
- اصل و کپی سند مالکیت
- کپی بنچاق
- کپی سند سرقفلی در صورت سر قفلیدار بودن متقاضی
- کپی شناسنامه یا کارت ملی مالک یا سر قفلدار
- جوابیه بیمه
- جوابیه آتشنشانی
- تکمیل فرم مجوز تعمیرات توسط کارشناس و تائید توسط مسئول واحد فنی و مجوز سازمان میراث فرهنگی در صورت واقعشدن ملک در محدوده بافت فرسوده
- درصورتی که تعمیرات کلی و اساسی باشد علاوه بر مدارک فوق در اختیار داشتن فرم تعهد کارفرما و گواهی استحکام بنا الزامی است.
مراحل دریافت پروانه تعمیرات
برای دریافت این پروانه باید به واحد شهرسازی شهرداری / دهیاری منطقه خود مراجعه کنید. در این بخش فرم درخواست دریافت این پروانه در اختیار شما قرار خواهد گرفت. بعد از ارائه این فرم، مسئول بخش شهرسازی روی آن دستور بازدید از ملک را صادر میکند. مراحل بازدید در هر شهرداری ممکن است متفاوت باشد.
واحد شهرسازی، بعد از بررسی گزارش مامور بازرسی، دستور بررسی کنترل عوارض را صادر میکند. بعد از طی شدن مرحله کنترل عوارض دستور ارائه پروانه صادر میشود. از زمان ارائه این دستور تا صدور پروانه ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد.
هزینه بازسازی خانه چگونه محاسبه میشود؟
مرحله بعد از دریافت پروانه، قبل از آغاز به کار محاسبه هزینههای پروژه است. طبیعی است که نمیتوان فرمول مشخصی برای محاسبه هزینههای چنین پروژهای تهیه کرد. قاعدتا هر پروژه تعمیر و بازسازی هزینههایی مشخص به خود را خواهد داشت. نکته بسیار مهم این است که باید قبل از آغاز پروژه، با مشورت با یک فرد حرفهای، هزینهها را محاسبه کنید. توصیه میشود پروژه را اولویت بندی کنید و تلاش کنید بودجه خود را براساس اولویتهایی که تعیین میکنید تقسیم کنید. بهتر است ابتدا موارد مهمتر را تعمیر و بازسازی کنید و بعد از آن در صورت باقی ماندن بودجه، سراغ بخشهای دیگر بروید.
جمع بندی
از زمانی که تصمیم به بازسازی خانه میگیرید تا اجرایی شدن آن نیاز به طی کردن چند مرحله دارید. ابتدا تصمیم بگیرید که نیاز به بازسازی دارید یا نوسازی. سپس به فراخور تغییراتی که لازم است انجام دهید نسبت به کسب مجوزها اقدام کنید. مدارک و مجوزهای لازم را بگیرید و منتظر طی شدن مراحل دریافت پروانه تعمیرات باشید. مرحله بعد از دریافت پروانه و قبل از آغاز به کار محاسبه هزینههای پروژه است که با توجه به مواردی که میخواهید بازسازی کنید متغیر است.
بازسازی خانه و ساختمان
- ✔بازسازی و تعمیرات ساختمان
- ✔مرمت بنا و تمام خدمات بنایی ساختمان
- ✔تخریب و بازسازی انواع دیوار و کف
- ✔خدمات بازسازی خانه، آپارتمان و واحدهای تجاری
ممنون خیلی خوب بود
تشکر از دیدگاه ارزشمند شما