قفل کارتی چیست و چگونه کار می کند؟

0

قفل کارتی یکی از نمونه‌های پیشرفته انواع قفل برای حفاظت از واحدهای هر ساختمان است؛ قفل هوشمندی که بیشتر در هتل‌ها مورد استفاده قرار می‎گیرد و از امنیت بالایی برخوردار است. امروزه قفل کارتی درب آپارتمان به منظور کنترل ورود و خروج افراد در هتل‌ها، برخی سازمان‌ها و حتی منازل مسکونی استفاده می‌شود. در این روش هر فرد برای باز کردن درب واحد خود به قفل درب کارتی نیاز دارد و تنها با استفاده از آن مجوز ورود به خانه را پیدا خواهد کرد. در این مقاله از استادکار همراه ما باشید تا بیشتر با قفل کارتی و عملکرد آن آشنا شویم.

قفل کارتی چیست؟

همان‌طور که بسیاری از ما برای باز و بسته کردن درب منزل خود از کلید استفاده می‌کنیم، قفل کارتی نیز روشی مدرن و پیشرفته برای این کار است و به افراد اجازه می‌دهد تا با قرار دادن کارت بر روی قسمت مشخص شده روی در وارد یک واحد یا ساختمان شوند. در این روش شما دیگر احتیاجی به داشتن کلید ندارید و لازم نیست نگران گم کردن و شکستن کلیدتان باشید. کارت مغناطیسی شما زمانی که روی مغزی الکترونیکی درب قرار می‌گیرد، به وسیله رمزهایی که برای آن در نظر گرفته شده مجوز ورود را برای شما صادر می‌کند. از طرفی، امروزه نمونه‌های بدون تماس قفل کارتی نیز وجود دارد که دیگر حتی نیاز به قرار دادن این کارت‌ها روی درب ورودی نیست و همه چیز توسط امواج کنترل می‌شود.

قفل کارتی روشی مدرن و پیشرفته برای باز کردن درب است.
قفل کارتی روشی مدرن و پیشرفته برای باز کردن درب است.

عملکرد قفل کارتی چگونه است؟

زمانی که قفل کارتی درون درب کارگذاری می‌شود، رموز مشخصی را نیز برای گشودن درب به وسیله کارت تنظیم می‌کند و این امکان را می‌دهد که هر بار با قرار دادن کارت روی درب و باز شدن آن، تاریخ و زمان دقیق نیز ثبت شود. معمولاً هر قفل توانایی بررسی و ثبت ۲۰۰ ورود و خروج را به کمک نرم‌افزارهای وابسته دارد. از قفل درب کارتی بیشتر در مکان‌هایی مثل هتل‌ها، دفاتر، فروشگاه‌های بزرگ، بیمارستان‌ها، باشگاه‌های ورزشی و مدارس استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید راه حل جا ماندن کلید پشت درب چیست؟

امروزه از قفل کارتی در اماکن عمومی همانند بیمارستان‌ها و باشگاه‌ها نیز استفاده می‌شود.
امروزه از قفل کارتی در اماکن عمومی همانند بیمارستان‌ها و باشگاه‌ها نیز استفاده می‌شود.

مهم‌ترین مزایای استفاده از قفل درب کارتی

مهم‌ترین مزیتی که قفل درب کارتی نسبت به مدل‌های دیگر قفل‌ها دارد، این است که برای باز کردن درب دیگر نیازی به کلید ندارید. مورد بعدی عدم امکان کپی کارت‌هایی است که وظیفه باز کردن درب را بر عهده دارند و از این رو امنیت قفل درب کارتی بسیار بالا است. از طرفی زمانی که از سیستم قفل کارتی استفاده می‌شود، امکان ثبت تردد و ورود خروج وجود دارد. از قفل کارتی درب آپارتمان برای منازل مسکونی و مکان‌های شخصی نیز می‌توان استفاده نمود و با تنظیم زمان‌بندی سیستم دسترسی و تردد در منزل را تحت کنترل قرار داد.

مهم‌ترین مزیت قفل کارتی این است که دیگر نیاز به کلید برای باز کردن قفل درب ندارید.
مهم‌ترین مزیت قفل کارتی این است که دیگر نیاز به کلید برای باز کردن قفل درب ندارید.

انواع قفل درب کارتی

قفل کارتی از لحاظ عملکرد هم به صورت آنلاین است و هم آفلاین. قفل‌های آفلاین قابلیت کنترل با نرم‌افزار را ندارند و تنها این امکان در آنها فراهم شده که عملیات باز شدن درب به وسیله کارت صادر شده انجام ‌شود. در حالی که عملکرد قفل کارتی آنلاین به وسیله نرم‌افزارها تحت کنترل است و معمولاً نحوه کار آن‌ها به صورت بی‌سیم بوده و نیاز به سیم‌کشی ندارد. از طرفی، این قفل کارتی امکان کنترل از راه دور را نیز دارد و برای همین برای مکان‌هایی مثل هتل‌ها که نیاز به مدیریت و امنیت بالا است، بهترین گزینه محسوب می‌شوند. قفل کارتی از لحاظ نحوه باز شدن نیز به دو دسته تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از: قفل درب کارتی IC یا تماسی و RFID یا همان بدون تماس.

کارت RFID یکی از جدیدترین انواع قفل کارتی است که برای کار با آن‌ها نیازی نیست که فرد حتماً از کارت استفاده کند
کارت RFID یکی از جدیدترین انواع قفل کارتی است که برای کار با آن‌ها نیازی نیست که فرد حتماً از کارت استفاده کند

قفل کارتی IC

عملکرد این نوع از انواع قفل کارتی با استفاده از تماس مستقیم کارت با قسمت مورد نظر درب است و از آنجایی که از قفل کارتی درب آپارتمان بیشتر در هتل‌ها و جاهای عمومی استفاده می‌شود و کارت آن در دست مردم قرار می‌گیرد، به مرور این کارت‌ها خراب می‌شوند و این ممکن است هزینه‌های زیادی را دربرداشته باشد.

از آن‌جایی که از قفل کارتی درب آپارتمان بیشتر در هتل‌ها و جاهای عمومی استفاده می‌شود به مرور این کارت‌ها خراب می‌شوند.
از آن‌جایی که از قفل کارتی درب آپارتمان بیشتر در هتل‌ها و جاهای عمومی استفاده می‌شود به مرور این کارت‌ها خراب می‌شوند.

قفل کارتی RFID

اقفل کارتی RFID یکی از جدیدترین انواع قفل کارتی است که برای کار با آن نیازی نیست فرد حتماً از کارت استفاده کند، بلکه درب به وسیله امواج رادیویی باز می‌شود. امکان کپی از این نوع قفل کارتی وجود ندارد و امنیت آن نسبت به نوع تماس مستقیم بسیار بیشتر است. از طرف دیگر، این نوع قفل کارتی درب آپارتمان به سادگی از طریق نرم‌افزارها قابل کنترل هستند و مدارها و بردهای پیچیده‌تری دارند که موجب افزایش ایمنی آن می‌شود.

کلام آخر

قفل کارتی تکنولوژی پیشرفته‌ای برای بالا بردن سطح امنیت و محافظت است که به کاربران خود اجازه می‌دهد تا بدون داشتن کلید و تنها با استفاده از یک کارت وارد هتل یا خانه خود شوند. این سیستم مزایای زیادی نسبت به سایر انواع قفل‌ها دارد و به همین دلیل امروزه بسیاری افراد نیز از آن در منازل مسکونی خود نیز استفاده می‌کنند. در آخر پیشنهاد می‌شود حتما مقاله انواع قفل در و ویژگی‌های مختلف آن‌ها را در وبلاگ استادکار مطالعه کنید.

اگر برای نصب قفل ضدسرقت درب منزلتان به افرادی متخصص نیاز داشتید، حتماً از همکاران باتجربه ما در استادکار کمک بگیرید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + ده =