نماشویی با اسید : ویژگی های شستشوی نمای ساختمان با اسید

0

خیلی از توریست هایی که به ایران می آیند، چهره شهرهای صنعتی و بزرگی مانند تهران را خاکستری و افسرده معرفی می کنند. شاید یکی از دلایل آن را بتوان بافت شهری خاص و آپارتمان ها و آسمانخراش های زیاد و عدم وجود فضای سبز کافی در این شهر عنوان کرد؛ ساختمان هایی که شاید یکی از دلایل چهره گرفته و عبوس آنها تیرگی حاصل از باران های اسیدی و عدم شستشوی به موقع است. شاید اگر این نماشویی ساختمان را به موقع و به نحوه درست انجام دهیم، بتوانیم رنگ روشن و پاکی به فضای شهرمان بپاشیم. یکی از ابزارهای این کار نماشویی با اسید است که در ادامه در مورد آن مفصل توضیح خواهیم داد.

دلایل کدر و آلوده شدن نمای ساختمان ها

به جز باران های اسیدی که در شهرهای صنعتی متداول است، دلایل دیگری نیز برای کثیف شدن نمای ساختمان ها وجود دارد. ترکیباتی همچون دی اکسید کربن، اسید سولفوریک، اکسید های نیتروژن و ذراتی مثل دوده، از دسته آلاینده های جوی هستند که تأثیرات مخربی بر نما های سنگ کاری شده دارند. الاینده های خودروها می توانند خانه های کنار اتوبان و بزرگراه ها را بیش از آنچه حدس می زنید کدر و تیره کنند. تغییرات آب و هوایی و شدت بارش و طوفانی بودن هوا نیز می تواند آلودگی ها را از پشت بام به روی نما سرازیر کند و پس از قطع باران رد آب و گل روی ساختمان باقی بماند. هوازدگی و گردو غبار نیز خود موجب آلودگی فضای خارجی ساختمان می شوند.

چرا نماشویی با اسید مهم است؟
آلودگی‌های شهرهای بزرگ لزوم نماشویی ساختمان را بیشتر می‌کنند. برای اینکه همیشه ظاهر خانه و شهر زیبا باقی بماند مهم است که ساختمان‌هایی تمیز و زیبا وجود داشته باشد.

چه روشی برای نماشویی مناسب است؟

ساختمان های نماد شهری و عناصر بصری موجود در زیبایی شهری هستند و طبیعتا تمیز بودن آنها می تواند تاثیر بسزایی در زیبایی شهری داشته باشد. اما چه روش های می تواند آنقدر قوی باشد که تمام آلودگی و کثیفی ناشی از سال‌ها ایستادگی این ساختمان ها را تمیز کند؟ آیا شما می توانید روش های یکسانی را برای ساختمان هایی با مصالح مختلف به کار بگیرید یا روش شستن هر نما با دیگری متفاوت است؟ مطمئنا روش های غلط موجب می تواند به نمای ساختمان و بافت آن آسیب برساند. بنابراین یا این کار را به یک شرکت خدماتی مانند استادکار بسپرید یا در مورد نوع مصالح ساختمان تان و نحوه تمیز کردن نمای آن اطلاعات کافی کسب کنید. مقاله زیر نیز شما را با انواع روش های نماشویی مانند نماشویی با اسید آشنا می کند.

روش های شستشو و تمیز کردن نما

سه روش اصلی برای تمیز کردن نماها وجود دارد که عبارت است از

  • نماشویی با آب
  • سنگ سابی
  • نماشویی با اسید

روش های سایشی مانند سنگ سابی خصوصا این روزها که مصالح گران است توصیه نمی شود، چرا که این روش می تواند مواد سطح ساختمان و رنگ آنها را نیز به همراه آلودگی ها پاک کند. به جز روش استفاده از آب، چیزی که امروزه بیشتر کاربردی است روش استفاده از مواد شیمیایی یا همان نماشویی با اسید است که تمیزی نمای ساختمان شما را تضمین می کند.

نماشویی با اسید - انواع نماشویی ساختمان
نماشویی با آب پرفشار
سنگسابی - انواع نماشویی ساختمان
سنگسابی
نماشویی با اسید
نماشویی با اسید

نماشویی با اسید چیست؟

نماشویی با اسید یکی از روش های جلا بخشیدن به نمای خارجی ساختمان است که در آن از مواد شیمیایی برای تمیز کردن استفاده می شود. شستن نما با اسید فقط در صورتی کاربرد دارد که جرم حاصله با آب پاک نشود. شستشو با اسید در مواردی استفاده می شود که جنس سنگ از نوع گرانیت یا تیشه ای باشد و هر نوع سنگی را نمی توان با این روش تمیز کرد. نوع اسید در شستشتوی نما بسیار مهم است چرا که نباید اسید حاصله بالا ۲۵درصد باشد. برای دیگر مصالح که ساختار و مقاومت کمتری دارند و ممکن است با این روش آسیب ببینند، روش شستشو با فشار آب پیشنهاد می شود.

  • پاک کننده های اسیدی

پاک کننده های شیمیایی مانند اسید و دیگر ترکیبات اسیدی به راحتی می توانند لکه ها و آلودگی ها را پاک کنند و برخلاف روش های مبتنی بر آب، این روش می تواند برای حذف رنگ، روکش، لکه های زنگ زدگی و فلز و پاک کردن گرافیتی های روی دیوار مورد استفاده قرار گیرند. از جمله اسید های مشهور در زمینه ساختمان (کف سابی و نماشویی) می توان به مواردی مانند اسید دیسکلر، اسید جوهر نمک و اسید جرم آلکس اشاره کرد.

نماشویی با اسید
حذف رنگ از روی نما (پاک کننده اسیدی)
  • پاک کننده های قلیایی

پاک کننده های قلیایی نیز برای ساختمان های سنگ تراشی شده حساس به اسید مانند انواع سطوح سنگ آهک، سنگ مرمر، گرانیت جلاکاری شده و ماسه سنگ آهک (یا گچی) مورد استفاده  قرار می گیرد. بنابراین نوع ماده بستگی به سطح ساختمان شما دارد.

انواع نماشویی ساختمان ، نماشویی با اسید و مواد قلیایی
شستشوی سنگ آهکی (پاک کننده قلیایی)

روش انجام نماشویی با اسید

هر دو نوع تمیز کننده با توجه به سطح انتخاب می شوند و روی سطح مرطوب اسپری می شوند یا با یک برس رویش کشیده می شوند. سپس اجازه می دهند که مدت زمانی در آن حال باقی بماند و اصطلاحا خیس بخورد. با توجه به میزان کثیفی و آلودگی ممکن است چند روش مورد استفاده قرار گیرد. ابتدا با آب شسته و خیس می شود. سپس پاک کننده های سبک تر یا قلیایی برای خنثی کردن و در نهایت با شوینده های اسیدی نمای ساختمان ها شستشو داده می شود.

مراحل نماشویی با اسید

مراحل نماشویی با اسید

مراحل نماشویی با اسید

جمع بندی

اگر دوست دارید این کار را خودتان برای دیوار ساختمان خود انجام دهید می توانید پس از کسب اطمینان از جنس مصالح و شوینده سازگار با آن، دیوار را مرطوب کرده، مقداری اسید جوهرنمک رقیق شده روی دیوار ریخته و پس از خیس خوردن با یک برس محکم مخصوص خراش دیوار ها را پاک کنید و کل سطح را تمیز کنید. اما از آنجایی که این روش کاری مردانه محسوب می شود، بهتر است آن را به یکی از آشنایان یا به متخصصین استادکار در این زمینه بسپرید.

منبع: habitatmag

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 + 8 =