بررسی کامل سیکل گرمایش کولر گازی و باد گرم کولر گازی

3

در مقاله قبل به راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی پرداختیم در این مقاله به بررسی سیکل گرمایش کولر گازی می پرازیم . کولرهای گازی در زمان گذشته بسیار ساده بودند، شما روی آنها فقط گزینه روشن/خاموش و سه گزینه سرمای کم، متوسط و زیاد را می‌دیدی، اما در حال حاضر کولرهای گازی انواع ویژگی های مختلف را دارا می‌باشند که هر کدام به نحوی سعی در برآورده کردن نیازهای شما دارد. در این میان در سالیان اخیر کولرهای دو منظوره‌ای که هم سرمایش معمولی دارند و هم فرآیند گرم سازی را انجام می‌دهند بسیار متداول شده است. گرمایی که شما حس می‌کنید وابسته به سیکل گرمایش کولر گازی است. در ادامه قصد داریم بیشتر با این موضوع آشنا شویم و به موضوعات دیگری مثل نحوه راه‌اندازی آن و میزان مصرف برق گرمایش کولر گازی می‌پردازیم. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

احتمالاً شما با عملکرد کولر گازی برای ایجاد سرما آشنایی دارید ولی بیایید مروری کنیم. کولرگازی از سه جزء اصلی تشکیل شده است. آنچه در خانه مشاهده می‌کنید و ما آن را کولرگازی می‌خوانیم درواقع بخش تبخیرکننده یا اواپوراتور آن است و بخش‌های کمپرسور و کندانسور دو قسمتی هستند که معمولاً در خارج از محیط خانه قرار می‌گیرند.

در طی فرآیند سرمایشی کولر، گاز مبرد وارد کمپرسور می‌شود و توسط آن فشرده‌تر و متراکم‌تر شده و طی این عمل داغ‌تر نیز می‌شود، گاز فشرده‌ شده به سمت لوله‌های کندانسور فرستاده می‌شود و با از دست دادن گرما تبدیل به مایع می‌شود و پس از گذشتن از کندانسور به علت افت فشاری که پیدا می‌کند با اثر اواپوراتور و در طول لوله‌ های پیچ‌ در پیچ آن گرمای خود را از دست داده و سردتر می‌شود.

به‌ این‌ترتیب سیکل سرمایش به این صورت حاصل می‌شود که هوای گرم اتاق به کمک فن‌های داخلی ازیک‌طرف وارد لوله­‌های اواپوراتور شده و طی عملیاتی که در کندانسور انجام می‌گیرد آن را خنک کرده و به داخل خانه بازمی‌گرداند

سیکل گرمایش کولر گازی گرمایش کولر گازی جنرال
به‌طور خلاصه کولرگازی برای ایجاد سرمایش معمولی خود با تبدیل گاز به مایع و سپس مایع به گاز سرما تولید می‌کند و به‌نوعی گرمای هوا را می‌گیرد.

کولر گازی چگونه گرما تولید می‌کند؟

فرآیند گرم سازی خانه به کمک سیکل گرمایشی کولر گازی برعکس آنچه خیلی از مردم تصور می‌کنند وابسته به هیتر یا المنت نیست (البته در بعضی از انواع کولر گازی از المنت‌ها به‌صورت کمکی استفاده می‌شود). در حالت گرمایش، پنل داخلی کولر گازی، هوای گرم را تا رسیدن به دمای انتخابی شما (دمایی که برای ترموستات در نظر می‌گیرید) به داخل خانه می‌فرستد. زمانی که دما به مقدار موردنظر رسید کمپرسور اینورتر موجود در پنل خارجی آهسته‌تر کار می‌کند و نهایتاً متوقف می‌شود. در این حالت برای کاهش مصرف انرژی فن پنل داخلی نیز متوقف می‌شود و زمانی که اتاق کم‌کم گرمای خود را از دست می‌دهد، این پروسه تکرار می‌شود. در مورد علت باد گرم کولر گازی بیشتر بدانید .

اما این حالت چگونه رخ می‌دهد؟ هنگام استفاده از سیکل گرمایشی کولر گازی،در واقع به‌ نوعی سیکل سرمایش اشاره شده در ابتدای متن برعکس می‌شود یعنی جای کندانسور و اواپوراتور با هم عوض می‌شود. این عمل توسط یک شیر معکوس (شیر چهار طرفه) صورت می‌گیرد. در این حالت گاز مبرد در کمپرسور گرم می‌شود و از طریق شیر معکوس به اواپوراتور می‌رسد، گرمای حاصله به‌واسطه ساختار صفحه به صفحه و لوله‌های متعدد اواپوراتور، در مدت‌زمانی کوتاه به محیط خارجی فرستاده می‌شود.

نصب تعمیر و سرویس کولرگازی

سرویس کولرگازی، نصب و تعمیر آن

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار

از کجا بدانیم کولر گازی سیستم گرمایش دارد یا نه؟

برای تعمیرکاران و متخصصان تشخیص اینکه کولر گازی سیستم گرمایش دارد یا خیر خیلی ساده و با توجه به قطعات به کار رفته در کولر مشخص است اما راه‌های دیگری هم وجود دارد:

  • در ساده‌ترین حالت شما قبلاً تجربه استفاده از سیستم گرمایشی را داشته‌اید، پس اگر کولر گازی شما گرمایش نمی‌دهد احتمالاً نیاز است که به یک متخصص مراجعه کنید و یا این‌که با نحوه راه‌اندازی آن آشنا نیستید که در عنوان بعدی این موضوع را نیز بررسی می‌کنیم.
  • به ریموت کنترل یا دفترچه راهنمای کولر مراجعه کنید. در بخشی که انواع حالت (MODE) دستگاه توضیح داده شده است حالت‌های مختلفی از سرما یا COOL، فن یا FAN، خشک یا DRY، خودکار یا AUTO وجود دارد، در صورتی که کولر گازی شما سیستم گرمایش داشته باشد عبارت گرما یا HEAT را نیز خواهید دید.
  • اگر به دفترچه کولر گازی دسترسی ندارید، برچسب فنی دستگاه را بررسی کنید که معمولاً هم روی پنل داخلی و هم پنل خارجی چسبیده شده است. در این قسمت نیز عباراتی نظیر HEAT یا REVERSE CYCLE به معنی گرما یا سیکل معکوس (همان سیکل گرمایشی) است.
حالت گرمایش کولر گازی گرمایش کولر گازی چقدر است
یکی از راه‌هایی که به‌سادگی متوجه می‌شوید که فرآیند گرم سازی در کولر گازی شما انجام می‌گیرد یا خیر، مراجعه به برچسب فنی دستگاه است.

راه‌اندازی سیستم گرمایشی کولر گازی در زمستان

راه‌اندازی سیستم گرمایشی کولر گازی کار ساده‌ای است، کافیست به دور از کولر یا با نگاه داشتن چشمی کنترل، ابتدا با تغییر MODE دستگاه به حالت HEAT بروید (با چند بار فشار دادن آن می‌توانید وضعیت کولر را تغییر دهید، اگر این عبارت را نمی‌بینید به دنبال نمادی به شکل خورشید باشید که معادل HEAT است) و سپس کولر را خاموش و دوباره روشن کنید تا تغییرات اعمال شود. برای انتخاب سیستم گرمایشی می توانید راهنمای آن را مطالعه کنید .

توجه کنید در بعضی مواقع بین سه تا پنج دقیقه زمان می‌برد تا گرمای کولر را احساس کنید، پس صبور باشید!

میزان مصرف برق در حالت سیکل گرمایش کولر گازی

اکثر مردم فکر می‌کنند که استفاده از حالت سیکل گرمایش کولر گازی برای آن‌ها پرهزینه‌تر از استفاده از بخاری الکتریکی است درحالی‌که این‌طور نیست! به لحاظ علمی برای تولید ۲ کیلووات گرما به ۲ کیلووات انرژی نیز نیاز دارید و بخاری‌برقی با راندمان تقریباً ۱۰۰ درصد این کار را انجام می‌دهد.

در مورد حالت گرمایش کولر گازی این مقدار چقدر است؟ کولر گازی برای تولید ۲ کیلووات گرما تنها ۰٫۶ کیلووات انرژی الکتریکی مصرف می‌کند. این اتفاق به این علت رخ می‌دهد که برخلاف بخاری‌برقی، کولر گازی شما به‌طور هم‌زمان دارد مقدار زیادی از هوای سرد داخل اتاق را خارج می‌کند. درمجموع مصرف مداوم بخاری‌برقی می‌تواند تا تقریباً سه برابر مصرف برق کولر گازی برای شما هزینه بردارد!

بااین‌حال توصیه ما به شما استفاده از سیستم‌های مبتنی بر پکیج‌های گرمایشی برای گرم کردن خانه است زیرا به‌صورت اختصاصی با حداکثر بازدهی و کمترین هدر رفت انرژی طراحی شده‌اند و حداقل در کشور ما هزینه استفاده از آن‌ها نسبت به کشورهای دیگر به‌صرفه‌تر است.

کولر گازی در زمستان علت کار نکردن گرمایش کولر گازی
میان روش‌های گرم کردن خانه پیشنهاد اول ما استفاده از پکیج های گرمایشی است، ولی اگر در خانه یا مغازه خود از بخاری برقی استفاده می‌کنید، بهتر است در استفاده از آن تجدید نظر کنید و از گرمایش کولر گازی خود استفاده کنید.

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده کردید در محیط های خانگی و مساحت کوچک، فرآیند گرم سازی کولر گازی درواقع وابسته به همان سیکل سرمایشی است که به نحوی که بیان شد فرآیند معکوسی در آن رخ می‌دهد اگر با راهنمایی‌های ذکر شده موفق به استفاده از گرمایش کولر گازی خود نشدید، نگران نباشید، تیمی از کارشناسان مجرب استاد کار آماده ارائه مشاوره رایگان و کمک رسانی به شما هستند. برای دانستن ترفندهای داشتن یک زمستان گرم بدون افزایش مصرف گاز می توانید مقاله قبلی استادکار را مطالعه کنید .

سرویس کولرگازی در محل

سرویس کولرگازی در محل

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار

منابع: trane l newair

3 نظرات
  1. سعید می گوید

    در مورد مقایسه مصرف برق بخازی های برقی المنتی و کولر گازی اشتباه میکنید و راندمان کولر گازی زیر ۱۰۰ درصد هست پس مصرف برق بیشتری برای گرم کردن اتاق نسبت به بخاری برقی دارد مزیت کولر گازی وجود فن و چرخش هوای اتاق است در مورد خرا ج کردن هوای سرد از اتاق مفهوم این جمله چیست؟

  2. علیرضا می گوید

    ایا کولر بدون سیستم گرمایشی را میشود تبدیل به گرمایشی کرد؟

  3. فرزاد می گوید

    سلام
    سئوال من در مورد رطوبت زدایی در زمستان با استفاده از گرمایش اسپیلت است. آیا استفاده از گرمایش همزمان با رطوبت زدایی داخل ساختمان همراه است یا خیر؟
    و سئوال دومم اینکه چرا زمانی که سیستم dry کولر رو فعال میکنم باد سرد دارد؟
    در صورتی که ظاهرا باید باد با دمای محیط یکسان باشد.
    ممنون از راهنمایی شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × چهار =