آموزش مقدماتی نحوه کاشی کردن استخر

1

برای نصب کاشی و سرامیک استخر باید از انواع کاشی استخر مخصوص استفاده کرد که ویژگی‌های منحصر به فردی دارند؛ مانند استحکام بالا و جذب آب صفر که برای آب بندی استخر نیز بسیار حائز اهمیت است. در زمان گذشته انتخاب و پیدا کردن انواع کاشی استخر کار بسیار دشواری بود و حتی در برخی مواقع کارایی کاشی‌ها به قدری کم بود که هر دو سال نیاز به تعویض پیدا می‌کرد.

اما خوشبختانه امروزه انواع کاشی مخصوص استخر با کیفیت بسیار بالا عرضه شده است که علاوه بر نصب آسان، می‌توان سال‌های طولانی از آن استفاده کرد. اگر به دنبال روش نصب سرامیک استخر هستید این مطلب برای شما است. با استادکار همراه شوید تا درباره انواع کاشی استخر و همچنین آموزش نصب کاشی و سرامیک بیشتر بدانید.

معرفی انواع کاشی استخر

قبل از معرفی انواع کاشی و سرامیک استخر حتما این نکته را به خاطر بسپارید که نوع کاشی استخر با کاشی معمولی متفاوت است. به طور مثال انواع کاشی استخر باید دارای جذب آب صفر و استحکام بالا باشد و همچنین به طور کامل آب بندی شده باشد و هنگام نصب کاشی استخر بندکشی آن باید طوری انجام شود که کاشی‌ها از دیواره یا کف استخر جدا نشود. پس زمانی که کاشی را برای استخر انتخاب می‌کنید حتما آن را امتحان کنید تا بفهمید آیا قدرت آبگریزی کاشی خوب است یا نه تا کار کاشی‌کاری استخر به بهترین شکل ممکن انجام شود.

اگر کاشی انتخابی حتی یک درصد نفوذ آب داشته باشد امکان ترک خوردن یا نشتی آب وجود دارد پس هنگام انتخاب و خرید کاشی استخر دقت کنید.
اگر کاشی انتخابی حتی یک درصد نفوذ آب داشته باشد امکان ترک خوردن یا نشتی آب وجود دارد پس هنگام انتخاب و خرید کاشی استخر دقت کنید.

اما درباره انواع کاشی استخر باید بدانید که به طور کلی دو نوع کاشی یا سرامیک استخر وجود دارد: کاشی و سرامیک شیشه‌ای و سرامیکی که از میان این دو مدل، جنس سرامیکی بیشترین کاربرد و طرفدار را دارد، به عنوان  کاشی استخری باغ نیز استفاده می‌شود و مزیت آن نسبت به کاشی شیشه‌ای این است که می‌توان آن را برای استخرهایی با فرم نامتقارن استفاده کرد و برای نصب کاشی استخر با روش بتن ریزی پاششی نیز مناسب است.

سطح کاشی سرامیکی کاملا پوشیده از لعاب است و همین موضوع سبب شده تا نفوذ آب در آن به صفر رسیده و مقاومت آن در برابر انجماد بالا رود. روش کار کاشی استخری علاوه بر زیبایی ظاهری حفاظت از بدنه استخر برای جلوگیری از نشتی آب و نفوذ آب است.

بیشتر بدانید سیمانکاری روی ایزوگام چگونه انجام می‌شود؟

نمونه کاشی استخری لعاب‌دار
نمونه کاشی استخری لعاب‌دار

آب‌بندی استخر

آب‌بندی استخر یکی از مهم‌ترین کارهایی است که قبل از نصب کاشی استخر باید به آن پرداخت. البته توجه به زیرساخت استخر به جز آب بندی شامل موارد دیگری مانند بررسی شیب کف استخر، پوشاندن در لوله‌ها و بررسی ترک‌های دیوار استخر نیز است که در ادامه نصب انواع کاشی استخر به آن اشاره می‌کنیم.

همانطور که می‌دانید نشت آب استخر یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از مالکین استخر با آن برخورد می‌کنند چون اکثر افراد فکر می‌کنند بعد از ساخت استخر و تمام شدن بتن ریزی و رنگ‌آمیزی استخر کار تمام شده است و از مرحله آب‌بندی غافل می‌شوند. آب‌بندی استخر در واقع یک عملیات مهم برای جلوگیری از نفوذ یا نشتی آب از میان سازه‌های بتنی است که برای افزایش طول عمر، دوام و زیبایی استخر کاربرد دارد.

آب‌بندی استخر با روش‌های مختلفی مانند اندودکاری، استفاده از کاشی، استفاده از رنگ و روکش، رنگ پلیمری کلردار، روکش‌های اکلریک و رنگ سیمانی انجام می‌شود که در این میان استفاده از کاشی یکی از روش‌های آب‌بندی پر هزینه برای استخر است که معمولا برای استخرهای خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آشنایی با چسب آب‌بندی استخر

اگر روش آب‌بندی با کاشی را انتخاب کرده‌ای حتما باید با چسب مخصوص این روش نیز آشنا شوید. چسب کاشی مورد استفاده برای آب‌بندی استخر به صورت مایع و به رنگ شیری است که در برابر رطوبت، گرما و سرما مقاومت بسیار بالایی دارد به طوری که سرمای -۶۰ در جه و یا حرارت ۹۸ درجه هم نمی‌تواند به آن آسیب وارد کند. علاوه بر این چسب کاشی غیر قابل اشتعال و ضد ضربه و مقاوم در برابر تابش نور با عمر بالا نیز است.

چسب مخصوص کاشی استخری، خاصیت سیلیسی داشته و تحمل فشار بالای آب را به راحتی دارد.
چسب مخصوص کاشی استخری، خاصیت سیلیسی داشته و تحمل فشار بالای آب را به راحتی دارد.

آموزش نصب انواع کاشی استخر

بررسی شیب کف استخر و محوطه استخر

چون محل استخر و به خصوص کف آن همیشه در معرض شستشو با آب و مواد شوینده مختلف قرار دارد بایستی شیب کف آن را بررسی کرد تا حداقل شیب مورد نیاز برای نظافت استخر به سمت لوله خروج تامین شود. مهم‌ترین نکته در این مرحله این است که اگر شیب کف به خوبی اندازه‌گیری نشود ممکن است بخشی از آب به حالت راکد درآید.

نصب در پوش لوله‌های استخر

برای جلوگیری از ورود هرگونه نخاله به مدار تصفیه قبل از نصب کاشی استخر بایستی دریچه‌های لوله‌های رفت و برگشت استخر به طور موقت با درپوش بسته شود و پس از آن که کار کاشی‌کاری استخر و تاسیسات آن به طور کامل تمام شد می‌توان درپوش‌ها را برداشت.

بررسی شکاف‌های احتمالی در دیواره استخر

قدم بعدی بررسی دیوارهای استخر است که جز اقدامات بسیار ضروری برای نصب انواع کاشی استخر است زیرا اگر بر روی دیوارها شکافی وجود داشته باشد که ترمیم نشود هنگام آب‌بندی استخر با مشکل نشتی آب روبه‌رو خواهید شد.

تست آب‌بندی استخر

قبل از نصب سرامیک استخر، بایستی مرحله آب‌بندی به طور کامل انجام شود. از این رو نصاب کاشی استخر به کمک مواد شیمیایی مخصوص سطح استخر را آب‌بندی می‌کند. بعد از اجرای مرحله آب‌بندی بایستی ده روز صبر کرد تا مواد آب‌بندی به طور کامل خشک شود. سپس در چندین مرحله آب استخر را پر می‌کنیم و اگر از آب‌بندی کامل آن مطمئن شدیم اقدام به کاشی کاری استخر می‌کنیم.

کاشی کاری استخر

قبل از نصب انواع کاشی استخر و یا سرامیک ابتدا نصاب کاشی استخر ماده رقیقی از چسب و آب را آماده کرده و تمام سطح استخر را با آن مرطوب می‌کند تا خاصیت چسبندگی میان کاشی و سطح افزایش یابد.

نصاب کاشی استخر بایستی از محل اسکیمر مطمئن باشد و آن را طوری نصب کند که لبه سرامیک بالا با لبه روی اسکیمر همسطح شود. علاوه بر این آب‌بندی اطراف اسکیمر نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا از نشتی آب جلوگیری شود.

نصاب کاشی استخر بایستی هنگام نصب انواع کاشی استخر بر روی ملات با ماله صاف به آرامی ضربه بزند چون این کار به صاف شدن سطح سرامیک و جاگیری صحیح گریل کمک می‌کند.

حال با رعایت تمام موارد مهم و زیرساخت صحیح استخر می‌توان سرامیک‌ها را با هر مدل طرحی که می‌خواهید بچسبانید.

بهتر است برای کاشی کاری کف استخر از استادکاران حرفه ای این امز بهره بگیرید .
بهتر است برای کاشی کاری کف استخر از استادکاران حرفه ای این امز بهره بگیرید .

جمع‌بندی

به خاطر داشته باشید که برای نصب انواع کاشی استخر بهترین کار استفاده از یک فرد استادکار و ماهر در این زمینه است تا به بهترین شکل ممکن و بدون دردسر کار نصب کاشی و سرامیک استخر تمام شود.

1 نظر
  1. هدی می گوید

    سلام. اگر حوض را ایزوگام کرده باشیم، امکان چسباندن کاشی وجود دارد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − هفت =