چگونه موتور لباسشویی آسنکرون 6 فیش را نصب کنیم ؟

0

ماشین‌های لباسشویی در انواع و اقسام مختلف در سراسر دنیا به فروش می‌رسند. یکی از تفاوت‌های بزرگ ماشین‌های لباسشویی نوع موتور به‌کاررفته در آن‌ها است. به‌طورکلی ماشین‌های لباسشویی کنونی سه نوع موتور می‌توانند داشته باشند: موتور القایی یا آسنکرون، موتور یونیورسال یا سنکرون و موتور گیربکسی یا اینورتر. در این مطلب ضمن بررسی ویژگی‌های موتورهای القایی یا آسنکرونی ماشین‌های لباسشویی که اصولاً به‌عنوان پرکاربردترین انواع موتور در سیستم‌های کنترل حرکتی در کارخانه‌ها و بخش خانگی به شمار می‌آیند به بیان روش نصب موتور لباسشویی آسنکرون ۶ فیش نیز خواهیم پرداخت. با استادکار همراه باشید .

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

موتورهای آسنکرون یا القایی

موتورهای آسنکرون یا القایی برای شروع به کار خود از یک خازن کمک می‌گیرند. شاخصه اصلی این نوع موتور ماشین لباسشویی وجود دو موتور در حالت فشرده در کنار هم است به‌طوری‌که دستگاه می‌توانید دو حالت سرعت متفاوت داشته باشد، یک دور کند و یک دور تند. دور کند دستگاه که عموماً با دور شستشو نیز شناخته می‌شود به‌واسطه وجود دو سیم‌پیچ با مقاومت یکسان قابلیت چرخش دیگ را هم در جهت عقربه‌های ساعت و هم خلاف آن را به لباسشویی می‌دهد

بیشتر بدانید نحوه تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

. دور تند یا دور خشک‌کن موتور آسنکرون ماشین لباسشویی صرفاً در یک جهت چرخش دارد و معمولاً بین ۸۰۰ تا ۱۴۰۰ دور بر دقیقه است که از سیم‌پیچ کمکی و اصلی تشکیل‌شده است اما سقف سرعت دور تند این نوع موتورها می‌تواند به ۳۰۰۰ دور بر دقیقه نیز برسد. این نوع موتور معمولاً بر دو نوع ۵ فیش و ۶ فیش هستند که در ادامه در ارتباط با نحوه نصب موتور لباسشویی آسنکرون ۶ فیش صحبت خواهیم کرد.

آموزش نصب موتور لباسشویی آسنکرون ۶ فیش
شاخصه اصلی این نوع موتور ماشین لباسشویی وجود دو موتور در حالت فشرده در کنار هم است به‌طوری‌که دستگاه در حالت شستشو روی دور کند و در حالت خشک‌کن روی دور تند قرار می‌گیرد.

آموزش نصب موتور لباسشویی آسنکرون ۶ فیش

همان‌طور که ذکر شد ساختار این نوع موتور درواقع از دو موتور مجزا که در کنار هم قرار دارند تشکیل‌شده است. نحوه قرارگیری این ۶ فیش به این صورت است که دو ردیف سه تایی (R-S-C) در آن دیده می‌شود که یک ردیف مربوط به دور موتور کند دستگاه است و ردیف دیگر دور موتور تند دستگاه را شامل می‌شود. سوکت های R-S-C به ترتیب برای سیم‌پیچ رانینگ (R)، استارت (S) و مشترک (C) در موتور آسنکرونی لباسشویی است.

نحوه تشخیص موتور دور تند یا دور کند در موتور آسنکرونی لباسشویی

تنها راه شناسایی بخش دور تند از دور کند موتور آسنکرونی ۶ فیشی، استفاده از اهم‌متر است چراکه این دو به لحاظ ظاهری می‌توانند مشابه یکدیگر باشند. مقدار اهم سوکت های ردیف دور کند که مخصوص شستشو است بسیار کمتر از اهم سوکت های ردیف دور تند است و این موضوع توسط دستگاه اهم‌متر قابل‌تشخیص است.

نحوه تفکیک سوکت های R-S-C از یکدیگر

برای شناسایی سوکت سیم‌پیچ رانینگ، سیم‌پیچ استارت و سیم‌پیچ مشترک به هنگام نصب موتور لباسشویی آسنکرون ۶ فیش نیز می‌بایست از اهم‌متر کمک بگیرید. به این صورت که دو به دو پایه‌های سوکت ها را اندازه‌گیری می‌کنیم و به مقایسه این اعداد می‌پردازیم.
گام اول: مقدار مقاومت دو پایه R و S به هم بیشتر از اتصالات دیگر است بنابراین هنگامی که این دو پایه را اندازه‌گیری می‌کنید درواقع پایه سوم که همان پایه مشترک یا C را می‌توانید تشخیص دهید.

بیشتر بخوانید تعمیر ماشین لباسشویی در منزل

گام دوم: برای تشخیص پایه R از S می‌بایست هرکدام را نسبت به پایه مشترک C بسنجیم. مقاومت پایه مشترک C با سیم‌پیچ رانینگ R یا (C-R)، کمتر از مقاومت پایه C با مقاومت استارت S یا (C-S) است.
نکته: در برخی از دستگاه‌ها سیم‌پیچ (C-R) را سیم‌پیچ MAIN یا اصلی و سیم‌پیچ (C-S) را سیم‌پیچ کمکی یا SUB نام‌گذاری می‌کنند.

نحوه تست موتور لباسشویی آسنکرون ۶ فیش

به هنگام تست و نصب موتور لباسشویی آسنکرون ۶ فیش بسیار دقت کنید چراکه اتصال اشتباه سوکت ها و ارتباط نادرست آن‌ها می‌تواند به موتور دستگاه آسیب جدی وارد کند. برای جلوگیری از این اتفاق به نکات زیر دقت کنید:

  • در هر ردیف سه تایی که سوکت ها قرار دارند می‌بایست بین هر سوکت با دیگری ارتباط وجود داشته باشد، در غیر این صورت موتور دستگاه شما دچار آسیب شده است.
  • فیش‌های مربوط به شستشو یا دور کند دستگاه نباید به فیش‌های دور تند یا خشک‌کن مرتبط باشند.
  • دقت کنید که هیچ‌کدام از سوکت ها اتصال بدنه ایجاد نکرده باشند.
  • یکی از راه‌های شناسایی موتور معیوب ماشین لباسشویی و یا وجود مشکل در خازن به‌کاررفته در موتور دستگاه این است که دستگاه به هنگام شروع کار سرعت کمی دارد به‌طوری‌که می‌توان با دست آن را کنترل کرد.
نحوه تست موتور لباسشویی آسنکرون ۶ فیش
پیشنهاد می‌کنیم برای نصب موتور لباسشویی آسنکرون ۶ فیش حتماً از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید، در غیر این صورت حتماً به نکات ذکر شده توجه کنید چراکه اتصال اشتباه سوکت ها و ارتباط نادرست آن‌ها می‌تواند به موتور دستگاه آسیب جدی وارد کند.

سخن پایانی

در این مطلب نگاهی انداختیم به ویژگی‌های موتورهای آسنکرون ماشین‌های لباسشویی و نحوه تست و نصب آن‌ها. به‌طورکلی موتورهای آسنکرونی به‌واسطه طراحی ساده، قیمت کمتر، هزینه نگهداری و تعمیر پایین‌تر و نیز اتصال آسان یکی از انتخاب‌های متداول تولیدکنندگان برای موتور ماشین‌های لباسشویی هستند.

برای نصب و راه‌اندازی ماشین لباسشویی خود اگر دانش فنی لازم را دارید از نکات ذکر شده کمک بگیرید و اگر نیاز به راهنمایی و مشاوره رایگان دارید با استادکار تماس بگیرید، تیمی از تعمیرکاران مجرب و متخصص آماده خدمت‌رسانی به‌موقع و با هزینه کم به شما هستند. در آخر به شما پیشنهاد میکنیم در مورد برچسب انرژی ماشین لباسشویی نیز بخوانید .

نصب و تعمیر لباسشویی

نصب و تعمیر لباسشویی

  • تعمیر انواع لباسشویی ایرانی و خارجی
  • سرویس ماشین لباسشویی دوقلو، سطلی و در از جلو
  • راه اندازی و نصب انواع ماشین لباسشویی
  • تعمیر انواع برندهای لباسشویی بوش، سامسونگ، ال جی، پاکشوما، ایندزیت، آبسال، اسنوا و...
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: ingdemurtas

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 + دوازده =